Opstappen zonder zadel, singel of andere handvaten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Opstappen zonder zadel, singel of andere handvaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:38

Ik wil af en toe zonder zadel rijden, en opzich gaat dat wel aardig goed, behalve dat ik zo stijf als een plank ben en er dus niet op kan komen.
Ik ben zelf 1,80 en de pony 1,54, en toch lukt het me niet erop te klimmen zelfs niet vanaf een emmer. Alleen wanneer ik er een longeersingel om heb kan ik me daaraan op trekken. Geen ideale situatie dus.

Heeft iemand een manier, om er soepel op te komen zonder dat de pony erg belast wordt? Er is vaak niemand aanwezig om mij een voetje te geven, en van de longeersingel krijg ik mijn benen blauw, dus die wil ik eigenlijk niet meer gebruiken :')

Wie o wie heeft een idee voor stijve harken? :')

Siepie

Re: Opstappen zonder zadel, singel of andere handvaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:39

Neem een aanloopje, spring en gooi je been eroverheen. Mij lukt t op een paard van 1.62 en ik ben 1.74 dus het moet jou toch ook zo lukken :=

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:40

Via het hek? Zo deed ik het altijd. :)

mika11

Een behoorlijk krukje gebruiken in plaats van een emmer.

timokyana

pmarena heeft geloof ik een handige opstahulp die je ook weer kunt verwijderen als je erop zit.
Je kunt de zoekfunctie even gebruiken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:41

Je kan toch gewoon op een krukje gaan staan, dan je voet in de beugel zetten en gaan zitten?
Belasten van het paard met opstappen vind ik sowieso al een beetje dubieus, maar als je daar echt van overtuigd bent, dan gebeurt dat vooral met het 'ophijsen' van jezelf. Dus als je een krukje gebruik, hoef je jezelf niet op te hijsen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:41

Ik zag een speciale band daarvoor van buitenzinnig
Kan de url helaas niet kopieeren op mn ipad maar als je op google
Zoekt op buitenzinnig en opstap hulp dan heb je m. Staat ook oo youtube.
Zelf geen ervaring mee maar kwam m vd week toevallig tegen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:42

Mijn paard is 1,76 meter en daar kom ik ook niet zomaar op :')
Ik ga altijd op een hooibaal of strobaal staan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:42

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:44

Gewoon goed oefenen, je moet de vaart uit de zwaai van je ene en de vering van je andere been halen. Dus door je linkerknie zakken, rechtervoet naar voren zwaaien, dan naar achter en tegelijkertijd hupsen met je linkerbeen en dan 'schuif' je er zo op :+

BaileyMix

Mijn verzorgpaardje is maar 1,63 en zelfs daar kom ik niet zo op :+ Ik ga altijd via het hek, vooral erg leuk als je paard dan besluit om te draaien of een pasje opzij doet -O-

timokyana

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:45

Aanlopen en springen maar!! :') En anders langs een hek ofzo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:48

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een hogere opstap :P
Maar verder:
- de voltige-manier, mogelijk eens oefenen bij een voltigeur. Met je schouders naar voren (dus langs het paard en niet ernaartoe), je haalt daarbij de beweging voor een groot deel uit het naar achter zwaaien van je been
- een pluk manen grijpen, als je echt een flinke pluk pakt en bij de aanzet vastpakt kun je daar heel prima aan gaan hangen
- eerst met je buik plat op zijn rug en dan draaien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:51

Ik doe het altijd op deze manier.
Het is dat ik net van stal komt en het topic nu pas zie anders had ik even een filmpje gemaakt.
Dit oefen je dus een paar keer en als je de beweging eenmaal door hebt dan gaat het makkelijk. :j

Op deze manier kom ik met mijn 1.55 makkelijk op een paard van dezelfde stokmaat. Hoger nog nooit geprobeerd, mijn pony is maar 1.45 en de andere paarden zijn Freibergers en die zijn ook niet zo hoog. Heb wel eens keer kerel hetzelfde zien doen met een paard van 1.70 maar dat haal ik waarschijnlijk niet. :+

edit: Maar deze manier is vooral als ik er op buitenrit op moet stappen en geen opstap heb. Anders prefereer ik de makkelijke manier en gebruik een grote steen of omheining om op te stappen. :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:58

Ik schaam mij ook diep dat ik niet eens lenig genoeg ben om op mijn pony van 1.50 te klimmen zonder opstap.. Dat filmpje ziet er heel makkelijk uit, maar kukel je niet snel achterover? Mijn pony is erg breed en ben bang dat ik dan niet snel genoeg houvast kan vinden en achterover duikel :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:04

Oh, trouwens, je kunt natuurlijk ook gewoon de longeersingel omdoen (gewoon op de kale rug), en daarna weer afdoen als je erop zit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:04

@Marieke_K: Ik ben iig nooit achterover gekukeld.. Maar dat is omdat ik me eerst altijd voor bereid, dus een keer of 2 met het been zwaaien, en dan de grote zwaai, afzetten met het andere been en klaar. Je moet natuurlijk wel de beweging naar boven en naar de rug maken en niet ter plaatse blijven anders kan ik me voorstellen dat je op je rug belandt... Die van mij is ook vrij breed gebouwd met een platte schoft, brede schouders en rug. Maakt het bijna makkelijker omdat je mooi over de rug kan 'draaien' om maar te zeggen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:07

Ik ga morgen eens proberen, en niet te veel over nadenken ;) Tenks!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:36

Oeeh veel soepele mensen dus hier :')

Bedankt voor de tips!
Ik ga morgen nog een poging doen, helaas hebben we bij Maan geen hekken, alleen maar draadjes en palen, het enige hek wat er staat zal mij niet houden dus dat is geen optie. Een hogere opstap dan een emmer/grote emmer ga ik niet aan komen aangezien ik niet wil dat zijn eigenaars last hebben van de troep die ik er heb staan.
Ik ga eerst eens proberen dan er met een zwaai op te komen zoals die op het youtube filmpje, of zoals beschreven met het zwaaiende been. :') Wie weet dat ik dan ooit nog het soepele voorkomen krijg die een paardenmens dient te hebben :')

Het is dus eigenlijk gewoon de vaart die je maakt die de uiteindelijke zwaai erop mogelijk maakt, dat geeft mogelijkheden. :)

Dankjullie. :)
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 25-06-12 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:38

Via het bakhek bv.. Wij deden met ringrijden altijd via het touw jezelf erop slingeren haha..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:43

Marieke_K schreef:
Ik schaam mij ook diep dat ik niet eens lenig genoeg ben om op mijn pony van 1.50 te klimmen zonder opstap.. Dat filmpje ziet er heel makkelijk uit, maar kukel je niet snel achterover? Mijn pony is erg breed en ben bang dat ik dan niet snel genoeg houvast kan vinden en achterover duikel :+

De breedte van de pony is ook vaak mijn issue, vandaar dat het me alleen nog lukt met de singel omdat ik me daar dan wanneer ik geen grip heb iets meer optrek. Als ik er op mn buik opleg komt mijn been niet verder zonder dat ik eerst met mn hoofd de grond raak en weer opnieuw kan beginnen :+

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:20

__Lauraa schreef:
Neem een aanloopje, spring en gooi je been eroverheen. Mij lukt t op een paard van 1.62 en ik ben 1.74 dus het moet jou toch ook zo lukken :=

Moet je wel een paard hebben die niet per ongeluk schrikt en een stapje opzij doet zodat je in het zand valt. - ervaring - _O-

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:25

Nou je zou een hele hoge bierbak (vb van 6 flessen spa) kunnen gebruiken en dat tevens als 'meeneembakje' van je spullen kunnen gebruiken... dan hoeven de eigenaren ook niet te zeuren toch?

Nuja, ik vind die spring-manier fantastisch... maar ook mijn Fjord zet dan een kwaadaardige stap opzij!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:06

Ik stap altijd op mijn paard (1.47m) mbv een trapladdertje.
Moet dan enkel mijn been over haar rug gooien en hoppa, zit erop :D