Ook wij hebben een bittenprobleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Ook wij hebben een bittenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:39

Goed, waar moet ik beginnen.

We rijden Z1 (Z2 debuut komt eraan), L springen en bijna L samengesteld. Mijn paard is altijd moeilijk in de mond geweest, tot zijn 5de heeft hij in 1 en 2span gestaan, waardoor hij wat 'harder' in de mond is geworden (vorige eigenaar overigens).

Vanaf de M2 heb ik hier en daar wat getraind met een S&T, maar ondervond daar de nodige strubbelingen. Hij denkt dat hij stikt, doet zijn mond wijd open, terwijl de bitten niet strak in de mond zitten. Het laatste half jaar loopt hij alleen nog maar boos met S&T. Mond open, overmatig 'knappen' met het bit, vast houden en heel snel bijten met zijn voortanden.
Je snapt al, de S&T hangt in de wilgen...

Helaas gaat het met de trens niet veel beter. Dressuur gaat nu goed met een Bustrens Myler level 2. Een springparcours en vooral een crossparcours kan ik hier niet op rijden, ik heb dan geen controle en kan amper een korte bocht maken. Voor in de cross is het belangrijk dat ik enigszins het tempo kan bepalen, helaas heb ik bijna 50 meter nodig voor hij ook maar iets terug komt.
Ik kan veel oplossen met zit, ook instructeur ziet de problemen en helpt me. Helaas weet hij het momenteel ook niet meer, het probleem is er alleen in de parcoursen zelf (hij heeft zelf het probleem gezien in de praktijk, maar kan ook zien dat het amper aan mij ligt. Alleen dat ik de kracht mis om het paard baas te kunnen).

Ik heb ondertussen al erg veel geprobeerd.
- Bustrens Myler level 2 en watertrens level 1 - wel fijn in de hand, maar uiteindelijk in parcours geen tempocontrole
- Watertrens stang - helaas krijgt hij helaas wondjes, waardoor paard daarop terug komt en niet door het bit
- Bustrens stang - geen stuur, wel rem
- Happy mouth D trens stang - idem
- Robart dubbel gebroken bustrens - verleden goede resultaten, nu niet meer nageeflijk te krijgen
Verder:
- Tandarts - deze kon niets vinden waardoor het probleem zou kunnen komen
- Osteopaat - hier kwamen wel enkele dingen uit, maar werd het controle probleem niet mee verholpen
- Kraker - vond geen problemen
- Andere instructie - werkt, maar heeft ook geen oplossing voor controle probleem. Proberen nu zit te verbeteren.

Je snapt al dat ik met mijn handen in het haar zit en nogal wanhopig ben..
Moet er overigens nog bijzeggen dat ik door een ongeluk vroeger nog 50% kracht heb in mijn rechterarm.

Wie helpt mij?

Ook tips voor S&T/rijtechnische dingen zijn meer dan welkom!

countrygirl

Re: Ook wij hebben een bittenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:44

Mijn vermoeden is dat je paard door alle bitgebruik pijn in de mond heeft, en wel op de lagen.
Wat voor bit je dan ook gebruikt, het doet zeer en je paard gaat vluchtgedrag vertonen.
Je zou eens kunnen proberen om bitloos te rijden, eens zien hoe hij daar op reageert.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:45

Iets met neusdruk? (Hackamore werking?) Ik weet niet wat toegestaan is in de springring in een bepaalde klasse, want ik ben geen springer :D

Fijn dat het in de dressuur weer wel goed gaat!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:48

Eigelijk zouden ze op wedstrijden in alle klasses bitloos moeten toelaten he...
Zou voor méérdere ruiters een opluchting zijn!

Verder kan ik je helaas niet helpen :n

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:50

Ik heb de tandarts destijd gevraagd of hij iets zag in de mond wat hem dwars kon zitten, toen noemde ik nog specifiek de lagen. Hij zei dat hij niet kon zien dat ie er last van kon hebben, hij kon er ook gewoon op duwen en zo

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:22

Een hackamore is zeker voor het springen de moeite waard om te proberen :j Wellicht is de andere manier van druk iets waar je paard wel fijn mee om kan gaan.

En een kneveltrens? Dat geeft je in veel gevallen meer stuur, en daarmee misschien ook meer rem?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:26

Oh, die was ik nog vergeten! Kneveltrens heb ik geprobeerd (Myler level 2, omdat ie daar met dressuur ook zo fijn op liep). Helaas had ik hier ook geen rem op en ook geen stuur (ondanks dat ik dacht dat die knevels mij wel zouden helpen). Ook geprobeerd met knevelriempjes voor aan de bakstukken, maar dat maakte geen verschil...

Hackamore zou kunnen, maar mag pas vanaf het Z springen en is niet toegestaan in de cross, meende ik

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:37

Misschien is het een optie om eens een tandarts met een bittenpasservice langs te laten komen. Mits die meer dan de standaard bitten heeft, dan kunnen jullie samen actief iets uit proberen en de verschillende bitten gemakkelijker vergelijken. Evt met de instructeur erbij?

Verder zou ik denk ik ook in het springen iets gaan gebruiken met de combinatie met neusdruk. Wat betreft dressuur met S&T, hoeveel verschillende combinaties heb je geprobeerd? Is het een idee om een andere metaalsoort te gebruiken?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:43

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:44

Begint eigenlijk pas echt op 1:50 min.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:45

Al eens geprobeerd om om het bit zeemleer te naaien?

Als het paard gewend is geweest in het enkel/dubbelspan te lopen, heeft hij waarschijnlijk ook met zeemleer om de stang gelopen. Veel paarden lopen veel fijner op zeemleer (nat maken bij het in de mond doen) dan op het metaal. Ze blijven er smakelijker op lopen, waardoor je stuur/rem ook beter door komt.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:48

Ik merk geen verschil als ik met aurigan/koper etc rij in vergelijking met gewone metaalsoorten.
Het roest smaakje, wat de Mylers bijvoorbeeld hebben, dat waardeert hij volgens mij wel.
Ik wissel met S&T heel erg veel. Dubbel gebroken wateronderleg + rechte normale stang of met lichte boog, Myler level 1 + bemelmans (hiervan krijg ik het idee dat het net te is, de Bemelmans ging de eerste 2 keer goed, daarna deed ie er ook weer moeilijk op), combinatie van deze bitten, maar paard blijft boos bijten met zijn voortanden. Uit pure wanhoop nu maar de aansnoerneusriem vervangen voor een combi neusriem met sperriem..

Voor het springen:
Herinnerde me ook nog:
- Yankee trens dubbelgebroken - Hier liep hij in principe goed op qua sturen en rem, maar kauwde er niet prettig op af (moeilijk nageven)
- Pelham enkelgebroken - geen enkele vorm van stuur, rem redelijk, maar geen eenzijdige inwerking (wat Myler bijvoorbeeld wel hebben, dat miste ik wel)
- Myler D met sleuven - sleuven hadden te weinig inwerking
- Myler bustrens met sleuven - meer inwerking, weinig stuur

janouk: Dat zeemleer heb ik ook al eens aangedacht! (alleen dacht dat het niet was toegestaan? En ik weet ook niet hoe ik eraan moet komen) Heb nu wel eens dat ik latex om de stang met S&T wikkel, op de plaatsen van de lagen en de mondhoeken. Dat is momenteel de oplossing, maar hij is dus nog steeds boos bezig..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:53

Mijn ervaring uit het mennen: Latex niet doen. Dat wordt droog en gaat branden in de mond.

Je haalt in een huishoudzaak een zeemleren lap: natuurlijk zeemleer. Geen nep/kunststof. Dat knip je op maat en maak je nat en naait het strak om het bit. Bij ons dan de Liverpoolstang. In de mensport mag je daarmee rijden. Rijden heel veel menpaarden/tuigpaarden op. Of het in de springring mag, weet ik niet. Zou je kunnen navragen. Eerst maar proberen in de training. Zien of het helpt. Waarschijnlijk kent hij het.
Kosten een paar euro.

misschien heb je wat aan deze link
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf
Laatst bijgewerkt door janouk op 25-06-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:59

Kijk, ik heb geen ervaring met S&T, maar misschien is het een stukje gewenning. Kan je wel op alleen het stang gedeelte rijden bijvoorbeeld? Gewoon puur als test, hoe doet hij het daar op?
Een ander punt kan zijn dat het gewoon echt niet past de S&T en hij duidelijk aan geeft dat het niet prettig is. Vind het goed dat je niet alleen het symptoom verbloemd maar ook echt een oplossing probeert te zoeken.

Heb je er al eens een andere tandarts bij gehad? Verschillende inzichten kunnen soms tot net die ene oplossing leiden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:09

Ja klinkt miss rot , maar ligt het niet gewoon biij jou rijtechniek?
Want ene bit een een gereedschap om je paard te verfijnen en moet geen drama worden natuurlijk.
Miss eens helemaal terug naar de basis gaan en alle stapjes doornemen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:19

In principe kan ik alles met rijden met S&T! Dat is juist het vreemde! Paard reageert op de kleinste hulpen, hoef mijn hand amper te bewegen. Precies zoals iemand het wil. Enige probleem is het zenuwachtige bijten. Alleen in stap kauwt ie momenteel nog fijn af.
Ik kan alleen op de trens rijden en gewoon aan de stang zitten. Ik kan de stangteugel los laten hangen en hem op ieder moment erbij pakken, wordt het niet minder of meer van (dat bijten).
Overigens wissel ik heel veel af met welk bit ik rij. Ik rij niet dagelijks met S&T.

Dat zeemleer ga ik eens een keer proberen. Dat artikel had ik laatst al eens gelezen, ook wel herkenbaar hier in daar :j

Midgie: De basis is er. Bij B SGW moet je een B dressuurproef rijden. Handen stil en paard loopt een keurige proef. Kan hem laag instellen en hoog instellen, net hoe ik het wil. Inspringen gaat altijd in een keurig handgalopje. Heb ergens een idee dat het door spanning van paard EN mij komt in de springring, dat ie daarom wat rennerig wordt..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:32

Ik krijg ook niet echt het gevoel dat het rijtechnisch is..
Eliminerend, je zou kunnen denken dat als: tandarts oke geeft, rijtechnisch oke is, lichamelijk verder ook oke is, het toch moet wennen. Hier heb ik het over de S&T. Het is natuurlijk wel een mond vol en de een zal hieraan sneller gewend zijn als de anders. Mits er voldoende ruimte in de mond is, maar dat zou een ta moeten kunnen beoordelen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:18

Ophaaltrens?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 06:59

Dat zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het niet is toegestaan op wedstrijd

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:09

Zenuwachtig bijten in snellere gangen kan een gevolg zijn van pijn en de drang eraan te ontwijken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:19

Andere tandarts er naar laten kijken en een bitten expert. Heeft je paard wel genoeg ruimte in zijn mond?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:27

Roxxiejj schreef:
Dat zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het niet is toegestaan op wedstrijd

Hmm, lastig. Je hebt er geen last van op oefen-crossterreinen?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:31

Beste TS. ik zou je willen adviseren om goede instructie te nemen. En dan echt goede instructie. Ze zijn moeilik te vinden maar daar ligt wel de oplossing voor jouw probleem.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:34

Ik denk dat veel mensen over het hoofd zien hoe heet een paard kan worden tijdens een cross. Dressuren en springen kan prima gaan, maar zodra de cross start barst de adrenaline-bom. Dat heeft verder niet zoveel te maken met rijkunst. Wat wel zou kunnen helpen is gewenning: veel oefenen op crossterreinen, stukken stappen in het parcours, tussendoor stilzetten en de stress laten afvloeien en belonen, etc.

Toevoeging: en werken aan je eigen stress/spanning tijdens wedstrijden.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:39

FCSA schreef:
Ik denk dat veel mensen over het hoofd zien hoe heet een paard kan worden tijdens een cross. Dressuren en springen kan prima gaan, maar zodra de cross start barst de adrenaline-bom. Dat heeft verder niet zoveel te maken met rijkunst. Wat wel zou kunnen helpen is gewenning: veel oefenen op crossterreinen, stukken stappen in het parcours, tussendoor stilzetten en de stress laten afvloeien en belonen, etc.

Juist ja, :+ dan vraag ik mij af als je niet de volledige controle over je paard hebt of je wel moet gaan crossen. Dressuur is de basis en over hethebben van controle over je paard en als dat niet voor elkaar is gaat het met springen of crossen natuurlijk helemaal niet.