Ik weet het even niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAppelmoes

Ik weet het even niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:15

Hoi!

Ik zit met een probleem, sinds 1,5 maand kan ik eindelijk op mijn jonge paard rijden. Het ging eerst hartstikke goed, ze liep lekker los en over haar rug. Maar sinds 2 weken gaat allemaal niet zo lekker meer. Ze houd rechts vast, wordt zwaar in de hand en loopt niet meer zo lekker over de rug. Ik heb natuurlijk les, 2 keer per week. Mijn instructrice zegt dat dat zwaar worden in de hand niet erg is en dan ik dan maar kneepjes in mijn rechter teugel moet geven. Dit zit me helemaal niet lekker, want ze wordt dan alleen nog maar zwaarder. Mijn instructrice is echt wel goed want ze rijd en jureert op hoog niveau, maar toch voel ik me er niet fijn bij..

Weten jullie misschien wat een oorzaak kan zijn, en hebben jullie misschien nog tips?

Groetjes

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ik weet het even niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:17

kan je lesgeefster er niet een keer op om te voelen hoe het zit?

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:19

ja misschien is dat een idee. als ze het dan voelt, kan ze je misschien betere tips geven :) succes *\o/*
*\o/*

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:24

Haar man heeft mijn paard beleerd. Het probleem is alleen dat ik er op 1 of andere manier op kan. Bij andere staat ze steeds rechtop. Dus mijn instructice zou er niet zo snel op gaan.

Trouwens, halstrekken doet ze wel goed. Maar zodra de teugels iets korter worden wordt ze weer zwaar etc. Kan het er ook aan liggen dat ze nog wat overbouwd is?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:26

Het punt is, dat dit geen nut heeft, als je niet weet hoe het werkt Meiske.
Een instructrice is er niet om je te vertellen wat je moet doen, maar om je te leren hoe je dingen moet doen.
Als jij dus niet begrijpt wat ze bedoelt met kneepjes, dan moet je dat vragen.
Laat ik het er bij laten dat dit in ieder geval niet opgelost kan worden met alleen je handen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:28

Zwaar in de hand betekent geen goed achterhand gebruik, jou instructrice zou jou moeten kunnen uitleggen hoe je het paard zijn achterhand sterker gaat maken , het is ene jong paard en daar moet je eigenlijk helemaal niet aan de voorkant mee bezig zijn , een jong paard moet op eigen benen leren lopen , wat doe je b.v aan longeren ?
2 x in de week les is ook best veel voor een paard wat je nog maar 1.5 mnd rijd, zelf zou je wat meer theorie kuennen gaan leren en miss toch een andere instuctrice want ze kan wel op hoog niveau rijden en jureren, maar daar moet je echt niet tegen op kijken, vaak weten die zelf de theoretische kant niet eens, dat ze zegt dat zwaar in de hand niet erg is is een kwalijke zaak eigenlijk, want een paard mag nooit zwaar in de hand zijn en zij zou jou de oplossing moeten kunnen geven en jou huiswerk moeten kunnen opgeven waar jij mee aan de slag kan en als jou gevoel al niet goed is moet je een andere zoeken, omgang met paarden is op je eigen gevoel vertrouwen en niet zomaar aannemen van je instructrice wat zij zegt en zeker niet als ze jou zegt dat het normaal is, ik zou haar ook zeker niet op mijn paard toelaten , want dat word denk ik erg grof

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:30

sowieso niet alleen met je handen. je moet ook heeel veel oefenen met haar. niet alleen om het haar te leren maar ook jou. je paardje snapt het allemaal wel, maar nu moet jij het nog goed doorkrijgen :)
succes ermee :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:33

Ik lees net in je profiel dat je paard nog maar 3 is, wat verwacht je van een 3 jarige, is nog volop in de groei, gun het dier de tijd en doe het rustig aan. 2 x per mnd les zou al voldoende zijn en de rest lekker jong laten zijn en een band op bouwen.Het feit dat het paard omhoog komt bij een ander zegt ook al best genoeg, overvraag het dier niet hij is ook mentaal nog niet zover dat hij alles aan kan.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:34

Ik weet echt wel wat ze bedoeld, maar ik vind de manier waarop niet goed. Bij mijn andere werkt het om voorwaartser te rijden, maar daar wordt deze alleen maar zwaarder van. De vorige les moest ik voorwaarts rijden en buitenteugel erbij houden. Maar toen liep ze wel wel rond met haar hoofd, maar dat wauw-gevoel als ze lekker over de rug loopt kreeg ik niet. En dát gevoel w

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:35

paardjuhh123 schreef:
sowieso niet alleen met je handen. je moet ook heeel veel oefenen met haar. niet alleen om het haar te leren maar ook jou. je paardje snapt het allemaal wel, maar nu moet jij het nog goed doorkrijgen :)

Ik geloof juist dat het paard het ook niet snapt en ook de ruiter moet nog heel veel leren.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:35

Oja, ze is onderhand 4, over 4 weken gaat ze voor 2 maanden het land in. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:38

waarschijnlijk heeft dat er wel mee te maken. maar ieder jongpaard krijg vaak zo'n periode. mijn pony ging ook heel erg hangen en ik liet toen gewoon mijn teugels los en pakte ze weer op, maar toen op een gegeven moment begon ze allemaal te trekken. been geven was bij haar niet echt een opties want dan naaide ze er gewoon tussen uit dus remde ik af.

nu deed mijn paard dat 3 weken geleden ook maar toen remde ik ook af en liet hij weer los. hij wordt waarschijnlijk zwaar door dat hij op de voorhand gaat lopen en lekker gaat hangen, jij moet dus eigenlijk zorgen dat hij weer op zijn achterhand komt. somigen mensen zeggen je moet juist been geven maar vaak jaag je ze dan van de achterhand af. maar dat is ook bij ieder paard verschillend.

misschien kun je haar een keer longeren zodat ze wel losser wordt recht?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:39

xAppelmoes schreef:
Ik weet echt wel wat ze bedoeld, maar ik vind de manier waarop niet goed. Bij mijn andere werkt het om voorwaartser te rijden, maar daar wordt deze alleen maar zwaarder van. De vorige les moest ik voorwaarts rijden en buitenteugel erbij houden. Maar toen liep ze wel wel rond met haar hoofd, maar dat wauw-gevoel als ze lekker over de rug loopt kreeg ik niet. En dát gevoel w

Hoe legt jou instructrice het voorwaarts uit dan en wat is jou idee daar over?
Als jou paard bij meer tempo zwaarder word ben je echt fout bezig wat ik al eerder zei zwaarder worden is meer duwen en dan kan hij nooit over de rug lopen.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:40

midgie schreef:
paardjuhh123 schreef:

Ik geloof juist dat het paard het ook niet snapt en ook de ruiter moet nog heel veel leren.
Niet arrogant bedoeld, maar het is nou niet dat ik van een manege kom en net een L proefje kan rijden. Ik ben wel bewust bezig me hoe en wat ik ga doen. Natuurlijk moet ik nog veel leren, maar ik heb een klein probleempje met mijn paard en heb het idee dat ik het niet oplos met de manier van mijn instructice.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:46

midgie schreef:
xAppelmoes schreef:

Hoe legt jou instructrice het voorwaarts dan en wat is jou idee daar over?
Als jou paard bij meer tempo zwaarder word ben je echt fout bezig wat ik al eerder zei zwaarder worden is meer duwen en dan kan hij nooit over de rug lopen.
Duidelijke uitleg waarom krijg ik niet. Thuis rijd ik vooral veel overgangen. Dus ook voorwaartser, maar als ze lekker loopt voel ik op dat moment de rug ook meer omhoog komen. Nu voel ik dat ze de rug alleen maar meer wegdrukt als ik voorwaarster rijd, dan bedoel ik niet sneller maar ruimer, meer been geven maar toch in hetzelfde ritme lichtrijden.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:54

@migdie

Ik longeer haar 1 keer per week, heb 2 keer les en rijd 1 keer thuis. Thuis rijd ik niet zo heel intensief. Meestal losrijden en dan lekker een klein buitenritje maken. In de les rijd ik veel overgangen en loop veel caveletties om de achterhand.sterker te maken. En ik vind ook dat ze niet zwaar mag worden in de hand, dat ik ook iets waar ik nogal mee zit.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:54

Ik denk dat je paardje het niet helemaal kan bolwerken en daarom de rug weg gaat drukken. Ga even een paar stappen terug. Misschien is het een vorm van spierpijn of dat het net even te veel voor hem is.

Is het paard in bespiering veel veranderd vanaf het begin dat je hem bent gaan rijden? Zo ja past je zadel dan nog wel?

Het is een super goed idee om je paard even een paar maanden het land in te doen, je zult zien dat hij er weer sterker uit komt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:55

persoonlijk vindt ik 2 keer les in een week met een jong paard erg veel. Ik ga er dan vanuit dat je 2x intensief een uur lang lest

Probeer het op 1 keer les te houden en voor de rest ga zelf 2x max 30 min rijden en 1x 10 min longeren.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:57

HBZ schreef:
Ik denk dat je paardje het niet helemaal kan bolwerken en daarom de rug weg gaat drukken. Ga even een paar stappen terug. Misschien is het een vorm van spierpijn of dat het net even te veel voor hem is.

Is het paard in bespiering veel veranderd vanaf het begin dat je hem bent gaan rijden? Zo ja past je zadel dan nog wel?

Het is een super goed idee om je paard even een paar maanden het land in te doen, je zult zien dat hij er weer sterker uit komt.

Ze is al wel bespierder, vooral haar achterhand en rond de schoft. Een nieuw zadel is onderweg, want dit zadel wordt inderdaad een beetje krap. :)

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:00

HBZ schreef:
persoonlijk vindt ik 2 keer les in een week met een jong paard erg veel. Ik ga er dan vanuit dat je 2x intensief een uur lang lest

Probeer het op 1 keer les te houden en voor de rest ga zelf 2x max 30 min rijden en 1x 10 min longeren.

Oke dankjewel. Ik zou het er morgen over hebben. Eigenlijk rijd ik 1 keer intensief, en de andere keer iets minder. Het gaat er vooral om dat ik begeleiding heb omdat ze zo jong is.

rechtgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:04

Begeleiding is goed en noodzakelijk, maar liever 3x n half uurtje dan meteen zulke lange sessies. Paardje kan dat allemaal niet bolwerken en komt in verzet. Zonde, juist omdat je er alles voor doet om t goed te doen. Dat ie bij andere ruiters omhoog komt is toch ook niet helemaal zo als t hoort.

Misschien n keer bij iemand anders lessen ? Soms heeft een 3e persoon er een frisse kijk op en komt met goede ideeën.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:49

Lijkt mij dat hij ergens wat vast zit. Laat hem een keer controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:55

xAppelmoes schreef:
HBZ schreef:

Ze is al wel bespierder, vooral haar achterhand en rond de schoft. Een nieuw zadel is onderweg, want dit zadel wordt inderdaad een beetje krap. :)

Dan denk ik persoonlijk dat het hier ook vandaan kan komen, waarschijnlijk ook in combinatie met balansgebrek omdat het nog een jong paard is. Ik denk dat je met overgangen en beetje schakelen al een heel eind komt, al is het wel een jong dier dus zal je dit ook wel rustig aan moeten doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:58

Je geeft zelf al aan dat je het niet eens bent met je instructrice, dat iemand hoog niveau rijd en jureert zegt niets over de kwaliteit van het lesgeven of het kunnen omgaan met jonge paarden.
Ik vind het ook niet de manier om dit met je hand op te lossen. Rechtrichten en balans trainen is beter op zijn plek.
Ik zou er dus voor kiezen een andere instructie te nemen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:11

Of je legt je instructie uit dat je er geen goed gevoel bij hebt en dat je het liever op een andere manier oplost. Vraag haar dan ook als de achterhand meer geactiveerd is of het dan minder gaat zijn. Probeer er echt met haar over te praten. Een instructie moet echt met je klikken, leg haar in het begin -of voor- de les uit wat je precies verwacht en dat deze manier niet de manier is waar je je goed bij voelt. Je zegt ook dat je over bepaalde dingen geen duidelijke uitleg krijgt. Je wil bijleren en begeleiding, daarom heb je een instructie.
Anders moet je toch opzoek naar een andere instructie.