paard zakt weg met achterhand in gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

paard zakt weg met achterhand in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:53

Hey ik weet dat hier omtrent al enkele topics zijn en heb daarop dan ook enkele adviezen gelezen. En sorry als het verkeerd staat.

Maar ik wil toch echter het nog eens vragen.
Tijdens het rijden en dan vooral gallop in klein(ere) cirkels merk ik vaak dat de achterhand wegzakt. Ik herriner me echter dat ze 2 maanden geleden perfect zo'n kleinere cirkels kon rijden. Ik heb de laatste tijd niet zo echt meer geoefend hierop maar ik merk toch wel dat ze heel wat minder controle heeft en moeilijkheden heeft om eens wat kleinere cirkels te rijden (ong. een 4 meter breed denk ik) zijn er mensen die hieromtrent ervaring meehebben? Ik heb op sommige soortgelijke vragen antwoorden gelezen die me wel wat zorgen baarden. Ik ga zowieso wat (na de examens) meer te proberen om haar achterhand te versterken. Als ik merk dat ze toch nog zo wegglipt dan ga ik zeker een DA er bij laten komen. Maar ik vraag dit gewoon om te horen of er nog andere redenen kunnen zijn. of trainingsmethoden, vitaminen/mineralen tekort?....

achtergrondinfo : mijn merrie is 10 jaar net geworden, de vorige eigenares heeft voornamelijk barrel race (competitie's) mee gereden, het laatste jaar dat ze bij haar vorige eigenaars was werd ze enkel gebruikt om buiten te rijden. Ik volg privé lessen 1x per week best intensief maar, doorgaans train ik haar eerder rustig en rij ik recreatief....

mvg,
D

HBZ

Re: paard zakt weg met achterhand in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:13

Hoe lang hebt je haar nu zelf?

Ik denk inderdaad dat dit te maken kan hebben met een slappe achterhand. Is dit het geval. Laat dan deze kleine volte;s even zitten en maak eerst de achterhand sterker. Voor paarden met een slappe achterhand is dit namelijk erg moeilijk.

Het kan ook een andere reden hebben namelijk:
Het paard heeft weinig gedaan het laatste jaar bij vorige eigenaresse, daarom zijn de kniebanden in de achterbenen niet zo strak meer, of hij heeft deze nooit strak gehad. Doordat je dan juist veel van die kleine voltes gaat rijden worden die banden langer en gaat je paard moeite krijgen met het maken van deze voltes.

Teveel voltes is niet goed voor paarden, vooral niet voor grote slappe paarden.

Heb je niet een filmpje van z'n volte?

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:20

HBZ schreef:
Hoe lang hebt je haar nu zelf?

Ik denk inderdaad dat dit te maken kan hebben met een slappe achterhand. Is dit het geval. Laat dan deze kleine volte;s even zitten en maak eerst de achterhand sterker. Voor paarden met een slappe achterhand is dit namelijk erg moeilijk.

Het kan ook een andere reden hebben namelijk:
Het paard heeft weinig gedaan het laatste jaar bij vorige eigenaresse, daarom zijn de kniebanden in de achterbenen niet zo strak meer, of hij heeft deze nooit strak gehad. Doordat je dan juist veel van die kleine voltes gaat rijden worden die banden langer en gaat je paard moeite krijgen met het maken van deze voltes.

Teveel voltes is niet goed voor paarden, vooral niet voor grote slappe paarden.

Heb je niet een filmpje van z'n volte?

Ik heb haar nu bijna 1 jaar. Ik heb spijtig genoeg geen filmpje, maar ik denk ook niet dat het echt zichtbaar is, het is eerder een gevoel dat haar achterhand wegglipt, het is niet dat ze dan tegen de grond steekt ofzo. Ik heb binnenkort meer tijd om alles terug wat opte bouwen ... Ik vraag me af als het dan verslapping is kan dat dan op zo'n 2 maanden tijd gebeuren?

Alvast hartelijk bedankt om te antwoorden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:48

Ik zou zekefr voorlopig gene kleine cirkels meer rijden dat is nooit goed voor ene paard en al zeker niet als ze niet in balans lopen.
Je zou aan de gang kunnen gaan met wat gym oefeningen b.v schouderbinnen en travers, zodat de achterhand weer wat sterker kan gaan worden,
Vraag me ook af op welk niveau ze barelrace heeft gereden, vaak moet je met die paard erg zuinig op de achetrhand zijn want barelraces is niet echt bevoordelijk voor de achterhand,, is kort draaien vaak in een verkeerde houding , dus er word heel veel gevraagt van zo,n paard , dus ik weet niet wat jou doel is maar ik zou niet echt meer op kleine voltes gaan rijden in galop zeker niet in een verkeerde houding, vaak worden dit soort paarden niet zo maar van de hand gedaan en al srecreatie paard verkocht,

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:11

Oke even blijven nadenken jongens wat is er belangrijk bij een paard dat zo snel mogelijk om een tonnetje moet draaien, de voorhand of de achterhand? Juist, de achterhand, die wordt dusdanig ver onder de massa geplaatst dat er van de spieren veel kracht wordt gevraagd.

Kijk maar naar dit plaatje; de broekspieren zijn zeer goed ontwikkeld en het paard brengt de achterhand ver onder om snel rond te komen.
Afbeelding

Er is dus alles behalve sprake van een slappe achterhand!

Paarden die gebruikt zijn voor de barrelrace kunnen maar een korte tijd mee, omdat het heel zwaar is. Net als dravers belanden deze in de handel omdat ze op zijn. Ik denk dat dit voor jou paard ook geld. Ik zou die achterhand niet eens meer gaan trainen en verstandig doen (en ik ben echt niet iemand die graag een DA laat komen, want er is altijd wel iets..) om een dierenarts te bellen en eens te laten onderzoeken naar ataxie. Zelf kan je een paar kleine tests doen. laat je paard recht lopen en trek tijdens dat stappen eens aan zijn staart zodat ie uit balans is. Hier moet hij bijna niet op reageren.

Op deze site staat wel meer info en tests die je kan doen: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=120

En nog ff, dit is wat ik denk als ik het verhaal zo lees, ik twijfelde geen moment, DA erbij, onderzoeken op ataxie en dan verder redeneren..

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:45

ze is op redelijk niveau gereden geweest, internationale wedstrijden vaak, liep goede tijden. Ze werd blijkbaar ook 7 op 7 hierop getraind dus het kan wel kloppen dat haar achterhand niet meer is wat het hoord :'(, ik rijd zo'n kleine cirkels om haar voornamelijk rustiger en trager te laten galloperen (wat echt wel werkt en ik bedoel dus ook niet 5 minuten aan een stuk he! maar een paar keer een kleine cirkel en van zodra ze trager gaat belonen). Annelinnie, ik heb ondertussen al wat meer over ataxie gelezen en dankje voor de site, ik ga vandaag naar mijn paard en ga het zeker testen, enkele dingen komen helemaal niet overeen anderen (zoals knikken met het hoofd, en als ik haar hoeven uitkuis leg ik haar hoef neer op de grond blyft ze zo staan, tot ik de andere hoef pak, soms durft ze struikele maar ik denk dat dat gewoon door klunzigheid komt) ... ik hoop eerlijk gezegt niet dat het ataxie is heb ook al wat horrorverhalen gelezen.

@ midgieWat ik wil bereiken met mijn paardje is gewoon goed kunenn rijden en een fantastische band hebben dus opzich zou ik het niet erg vinden moest haar achterhant wat versleten zijn, zolang ze paard blijft en in beste mate gezond is ben ik een blije eigenares... ze is niet echt als recreatie paard verkocht, maar de dochter (deze reed op hoog niveau) had geen tijd noch geld meer.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:50

annelinnie schreef:
Paarden die gebruikt zijn voor de barrelrace kunnen maar een korte tijd mee, omdat het heel zwaar is. Net als dravers belanden deze in de handel omdat ze op zijn. Ik denk dat dit voor jou paard ook geld. Ik zou die achterhand niet eens meer gaan trainen en verstandig doen (en ik ben echt niet iemand die graag een DA laat komen, want er is altijd wel iets..) om een dierenarts te bellen en eens te laten onderzoeken naar ataxie. Zelf kan je een paar kleine tests doen. laat je paard recht lopen en trek tijdens dat stappen eens aan zijn staart zodat ie uit balans is. Hier moet hij bijna niet op reageren.

Dat is helemaal niet waar! Het zijn net de barrel race paarden die zelfs op oudere leeftijd meekunnen draaien op topniveau! Wereldkampioen Marlene Mcrae is zo met haar 17-jarig paard gewonnen!!!

Dominique, ik zou even het bloedonderzoek afwachten (heb je al gebeld met Fons?). Misschien is het gewoon omdat proudy achteraan geen ijzers heeft, en er toch geregeld een steentje in de piste durft te liggen, dat zij een beetje "doorzakt".

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:55

ik hoop het :'( als ik die ataxie zo lees baar ik me precies toch wel een beetje zorgen :'( ik ga morgen bellen naar Fons, ja maar het is ook dat ik al opgemerkt heb dat ze soms zo raar met haar benen staat dat ze met haar voorste benen hoef op hoef staat en dat lijkt me echt niet comfortabel maar ze blijft gewoon zo staan ugh ik hoop maar dat ik me zorgen voor niks maak

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:03

Een paard met ataxie houdt het geen jaar vol om barrel races te rijden. Dat had pas echt gevaarlijk geweest :p

Ik vermoed dat ze misschien wat te weinig vit E heeft ofzo? En anders denk ik dat ze gevoelig reageert op harde stukjes in de piste.

Montana heeft dat nu ook wel buiten. Staat achteraan ook zonder ijzers, en als ze in een dennenappel of een grote steen stapt, dan zakt zij ook wat weg..dat doet pijn voor hun he.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:07

hmm sorry dat ik soms zo paniekerig ben maar ik zou me het nooit kunnen vergeven moest er zoiets zijn bij haar en dat ik het niet zou opmerken :'(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:10

is ze gevallen?
Ik ken een paard wat dat probleem ook heeft die zijn bekken staat scheef en de zesde halswervel.
Ken je een goede osteopaat?

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:13

euh, zolang ik haar heb is ze nog maar 1 keer gevallen, en dat was toen voor 2 redenen denk ik, 1 haar hoeven waren al wat langer en 2 de piste lag er nogal met verhogingen enzo bij (heb haar bijna 1 jaar) ... en nee ik ken geen osteopaat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:18

ik zou beginnen met een goede ostepaat te zoeken.
Het kan dat als ze een keer gevallen zijn de boel verschoven is.Het kan ook dat je in de eerste instantie daar niets van merk.Op den duur wel....wervels zetten zich op zo een manier dat ze toch weer'recht' komen.
Maar niet recht zijn.
Het gebeurt maar al te vaak dat jonge paarden of veulens vallen,dit niet gezien wordt of de ernst wordt er niet van ingezien,wervels staan fout.Het paard raakt overbelast en kan worden ingeslapen omdat hij ernstige artrose heeft....nog voordat er ooit een ruiter op heeft gezeten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:22

Dominique, ik laat ieder jaar een osteopaat komen voor montana en rox. Als je wil ken ik er wel drie goede (waarvan twee dure, en een "gewone" :p).

Ik zou even het bloedresultaat afwachten en dan eventueel inderdaad met een osteopaat het probleem bekijken.

Ik weet dat jij enkel en alleen het beste voor hebt met je paardje! Ben blij dat ik je hier op bokt heb gevonden hihi! Maar aan ataxie moet je niet denken hoor!

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:27

hmm jaa hebben die osteopaten ook een site ofzo? dan kan ik misschien al is een kijkje nemen :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:30

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:33

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:01

annelinnie schreef:
Oke even blijven nadenken jongens wat is er belangrijk bij een paard dat zo snel mogelijk om een tonnetje moet draaien, de voorhand of de achterhand? Juist, de achterhand, die wordt dusdanig ver onder de massa geplaatst dat er van de spieren veel kracht wordt gevraagd.

Kijk maar naar dit plaatje; de broekspieren zijn zeer goed ontwikkeld en het paard brengt de achterhand ver onder om snel rond te komen.
[ Afbeelding ]

Op deze site staat wel meer info en tests die je kan doen: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=120

En nog ff, dit is wat ik denk als ik het verhaal zo lees, ik twijfelde geen moment, DA erbij, onderzoeken op ataxie en dan verder redeneren..

Dus met andere woorden ze zijn al op jonge leeftijd kapot gereden??
Hoe triest is dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:10

midgie@Daar hoeft een paard geen barrelracer voor te zijn hoor.
Ik denk dat meer dan de helft van de paarden die er op Bokt voorbij komen ook iets mankeert of kapot is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:33

geerke schreef:
midgie@Daar hoeft een paard geen barrelracer voor te zijn hoor.
Ik denk dat meer dan de helft van de paarden die er op Bokt voorbij komen ook iets mankeert of kapot is.

Ja daar ben ik ook van overtuigt, maar een paard dat zo gereden word als op deze foto weet je het zeker.
Maar idd ook in de dressuur zie je hier foto,s voorbij komen waar je haren van overeind komen en waar zelfs nog reacties op koemen dat het er mooi en goed uit ziet |(

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:06

Ataxie ontstaat door een beknelde zenuw in de rug. Dit kan ook komen door een keer vast liggen in de stal. Maar aan dit verhaal lijkt het me niet meer dan redelijk dat je er een DA bij laat komen, die kan je eventueel doorverwijzen naar een osteopaat oid..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:31

annelinnie schreef:

[ Afbeelding ]

Paarden die gebruikt zijn voor de barrelrace kunnen maar een korte tijd mee, omdat het heel zwaar is. Net als dravers belanden deze in de handel omdat ze op zijn. Ik denk dat dit voor jou paard ook geld.

Wat een onzin , mijn paard doet al 10 jaar barrel race en wedstrijden op top niveau mee gereden, hij is nog steeds harstikke sterk vooral zijn achterhand maar ook zn schouders zijn super goed ontwikkeld.
Barrel race paarden worden over het algemeen juist heel oud in deze sport. Op wereldkampioenschappen doen nog paarden boven de 20 mee en Scamper werelds meest bekende barrel race paard heeft het WK 10 of 13 x achtereen gewonnen. (tel maar uit hoeveel jaren hij dan actief was in de sport en startte wekelijks barrelraces zelfs nog op oudere leeftijd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:34

Proudy_ schreef:
ze is op redelijk niveau gereden geweest, internationale wedstrijden vaak, liep goede tijden. Ze werd blijkbaar ook 7 op 7 hierop getraind dus het kan wel kloppen dat haar achterhand niet meer is wat het hoord :'(, ik rijd zo'n kleine cirkels om haar voornamelijk rustiger en trager te laten galloperen (wat echt wel werkt en ik bedoel dus ook niet 5 minuten aan een stuk he! maar een paar keer een kleine cirkel en van zodra ze trager gaat belonen). Annelinnie, ik heb ondertussen al wat meer over ataxie gelezen en dankje voor de site, ik ga vandaag naar mijn paard en ga het zeker testen, enkele dingen komen helemaal niet overeen anderen (zoals knikken met het hoofd, en als ik haar hoeven uitkuis leg ik haar hoef neer op de grond blyft ze zo staan, tot ik de andere hoef pak, soms durft ze struikele maar ik denk dat dat gewoon door klunzigheid komt) ... ik hoop eerlijk gezegt niet dat het ataxie is heb ook al wat horrorverhalen gelezen.

@ midgieWat ik wil bereiken met mijn paardje is gewoon goed kunenn rijden en een fantastische band hebben dus opzich zou ik het niet erg vinden moest haar achterhant wat versleten zijn, zolang ze paard blijft en in beste mate gezond is ben ik een blije eigenares... ze is niet echt als recreatie paard verkocht, maar de dochter (deze reed op hoog niveau) had geen tijd noch geld meer.

7 op 7 ? bedoel je daarmee 7 dagen in de week op de barrel race getraind ? :n ;(

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:01

Sassy4barrel schreef:
Proudy_ schreef:

7 op 7 ? bedoel je daarmee 7 dagen in de week op de barrel race getraind ? :n ;(

goh dat is toch wat iedereen mij vertelde :) nu misschien hebben ze wat overdreven ik weet hetzelf niet 100% zeker. Ze zeiden dat ze het uiteindelijk beu werd en dat de eigenares haar dan opjutte, (en dat is nog mooi uitgedrukt) nu ik geloof het niet volledig, en ik wil zeker niet die mensen zwart maken ofzo hé, feit is wel toen ik haar kocht, dat ze niet op 1 plek kon stil staan, dat ze zo hard in haar mond was dat ik ze niet onder controle kon houden tenzij ik mega hard trok ;( telkens ze een ton zag werd ze zot, ze was zo zenuwachtig, en explosief! nu na bijna een jaar is ze super relaxt dat is wat ik weet.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:05

Dat is echt heel slecht :( dat is een hele slechte manier van trainen. De pro barrel racers in de USA en Italié die trainen met hun wedstrijd paarden amper op de barrels anders vinden de paarden het niet leuk meer en het is veel beter conditie training in het bos te doen en veel basis werk... Gelukkig is dit paardje nu bij jou en hoeft zij dat getrek en gejut niet meer mee te maken :)