Paard laat zich vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:16

Schrijf dit bericht voor een stalgenoot die niet op bokt zit.

Haar ruin heeft ze zelf zadelmak gemaakt. Liep braaf met zadel en hoofdstel aan de longe, ook had ze er een paar x op gehangen en 1 x gezeten.

Enkele weken terug heeft ze hem weg gebracht om te laten beleren, en hier is iets heel erg mis gegaan.
Na ca twee weken werd ze gebeld dat ze hem maar beter op kon halen. Ze konden er niks mee, hij liet zich vallen zodra ze erop wilden. Hoe en wat heeft ze niet duidelijk gekregen.

Paard is weer thuis en staat strak als een snaar. Ze kan nog niet met een dekje bij hem in de buurt komen.

En nu?
Wil niet zelf gaan klooien, hooguit wat grondwerk. We hebben gedacht aan die Gert nogwat, maar gezien hij zich laat vallen, kan hij er denk ik niet zoveel mee.
Stalgenoot zit met haar handen in het haar en baalt als een stekker...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:17

Poeh das lastig, ik zou er voorlopig maar niet te veel mee doen.Gewoon bij laten komen.

Sjors

Re: Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:19

Geen pijn of wat?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:19

Toch denk ik dat gert van den hof zeker wat kan betekenen voor dit paard, maar niet direct. Eerst een maand of langer rust..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:21

Sjors, in basis niet, ze wil wel de DA nog laten komen om te zien of hij door het vallen niks beschadigt heeft

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:33

Ik heb een paard wat in het begin zich liet vallen bij het aansingelen.Waarschijnlijk een paniekreactie op het benauwde gevoel(?).Hij is er nu overheen,na veel met (bijna) losse singel gereden te hebben.
Ik denk dat hij die reactie heeft aangeleerd bij een 'pro' die te snel te hard aansingelde...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 14:38

Het zadelen was nooit een probleem. Paard laat zich pas vallen als je op wilt stappen (bij de trainer)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:39

Ik denk dat dit gedrag kan voorkomen uit 2 dingen:
werk willen ontwijken.
of foute interpretatie van de bedoeling van iemand op de rug.

Als hij werk wil ontwijken, heeft hij op de een of andere manier uitgevonden dat als hij zich laat vallen, hij niet moet werken.Hoewel dat het mogelijk is heb ik hier eigenlijk nog niet van gehoord.
Van een foute interpretaie van de bedoeling heb ik al wel gehoord (eigenlijk gelezen). Ik denk dus ook dat dit het probleem is.
Het klinkt mss raar dat een paard zich laat vallen omdat hij denkt dat dat moet als er iemand op zijn rug kruipt, maar denk eens na vanuit het standpunt van het paard.
Hij heeft leren wijken voor druk in alle richtingen (deel van de opleiding en dan zeker bij een trainer), en deed dat wss op lichte druk voordat ze de eerste keer erop wilde gaan zitten.
Na af en toe wat gewicht in de stijgbeugel te leggen, is er iemand op gaan zitten.
Het paard denkt nog steeds dat hij moet wijken voor druk. Nu komt alle druk vanaf boven. Het is veel druk die erop rust, dus voor het paard lijkt zijn opdracht duidelijk. Gaan liggen, want dat is de enige manier om te wijken voor druk die van boven komt.
Het enige dat we het paard moeten duidelijk maken is dat hij niet moet wijken voor die druk.
Natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Als dit het eerste paard is dat ze zelf opleid kan ze het best een andere trainer als hulp inschakelen.
Onthoud 1 ding. Hoewel het paard, als je het slaat, wss zal gaan rechtstaan is dat niet de oplossing van het probleem. Waarom niet? Het paard denkt dat hij het juiste doet. Hij vertrouwt je bovendien genoeg om bij jou in de buurt te gaan liggen. Het paard slaan zou dat vertrouwen voorgoed kunnen beschadigen.
Nu slaan niet de manier is, ga ik proberen te schetsen wat volgens mij een redelijke kans van slagen heeft.

Hoewel ik het eigenlijk nooit aanraadt, raad ik je nu toch aan tijdelijk het grondwerk stop te zetten.
Ik heb begrepen dat het paard niet graag opgezadeld wordt. Als het niet lukt, stuur dan maar een pb met kort uitgelegd wat zijn gedrag is tijdens het opzadelen. Dan kan ik een pb terugsturen met wat je het beste doet. Oefen wat met op en afzadelen, en doe af en toe wat leid-en volgoefeningen in ruil voor wijken voor druk bij grondwerk. Als hij geen problemen meer heeft met opzadelen, dan kan je beginnen wat gewicht op zijn rug te leggen. Kies voor iets dat je op het zadel kan vastbinden en wat het paard geen pijn kan doen. Begin met iets van 5 kilo. Bouw dat langzaam op in enkele weken tijd (of langer, afhankelijk van wat het paard aangeeft) totdat je het gewicht van een ruiter bereikt hebt. Bouw verder op tot 10kg meer dan het gewicht van de ruiter. Dan begin je terug op de plaats waar je zelf was voordat hij naar de trainer ging. Dat wil dus zeggen terug beginnen met wat gewicht in de stijgbeugel leggen en zo verder opbouwen.
Doe dit heel rustig aan. Volgens mij werkt dit omdat je een paar stappen terugzet en het paard wat tijd meer tijd geeft. Waarschijnlijk is de trainer te snel geweest met willen opstappen, en heeft hij het paard te licht gemaakt op wijken voor druk voordat hij gewend was iemand van zijn gewicht te dragen. Hierdoor werd het voor het paard verwarrend. Hij had beter het wijken voor druk daarna pas verder verfijnd. Nu moet je dus op deze manier (of een andere manier als je zelf een goed kan bedenken) het paard door middel van zeer langzame drukverhoging laten weten dat hij niet moet wijken voor druk die langs boven op zijn rug inwerkt.

Als je nog vragen hebt, of je wil van het opzadelprobleem vanaf, mag je altijd een pb sturen of het op dit forum posten natuurlijk.
Ik zou je willen vragen me op de hoogte te houden, want dit is een intrigerend geval. Ik zou heel graag de afloop weten.
Ik stel me ook altijd bereid om persoonlijk eens langs te komen als je niet te ver van mij vandaan woont.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:44

Goh wat rot... niet gemeen of rot bedoeld hoor maar ik zal toch de trainingstal vragen of daar ECHT niks is gebeurd een beetje raar namelijk dat dit 'uit het niks' gebeurt. Was het paard voordat die weg ging ook al een beetje een nerveus type of is dit karakter ook omgeslagen vanaf dat hij terug is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 15:46

Jensvl, ik laat haar de reacties lezen. Qua grondwerk heb ik niet het idee dat ie heel veel kent, heb vandaag heel even met hem gewerkt om de eigenaar de friendly game uit te leggen omdat ik denk dat ze hier wat mee kan. Toen het paard schrok had ik m direct in mijn nek zitten, dus personal space is hem ook vreemd.
Hij gaat ook biet rustig liggen, hij raakt in paniek en laat zich vallen

Dobbel, zo goed ken ik hem niet maar zo strak als ie vanmiddag stond heb ik hem niet eerder gezien.
Eigenaar had afgesproken dat ze kwam kijken wat er gebeurde, echter toen ze op de afgesproken tijd kwam, kreeg ze te horen dat hij s morgens al getraind was en dat hij zich weer liet vallen. Eigenaar heeft dus ook nooit gezien wat er mis gaat en us met een kluitje het riet in gestuurd met alleen "hij laat zich vallen"

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:55

Aii, heel vervelend dit. Rust helpt denk ik het beste, even bijkomen. en dan rustig opnieuw beginnen met longeren en grondwerk, en dan nog een keer proberen..
Doet hij dit trouwens ook als je er zonder zadel op gaat hangen/zitten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:04

Die trainingsstal houdt vrijwel zeker iets achter als je het mij vraagt..:= kan ze hen niet nogmaals benaderen om te vragen wat er nou echt is gebeurd? Als eigenaar heeft ze daar toch recht op zou je zeggen?

Ik zou hem inderdaad laten controleren door een DA en daarna laten bekomen, zodat hij in rust in ieder geval zichzelf weer kan zijn. Daarna zou ik zelf weer een begin maken.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:28

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:38

Wat vervelend dat ze haar paard op deze manier terug krijgt dat is toch wel het laatste wat je verwacht.
Je zegt het paard is strak wat versta je hier onder? Dat hij gespannen is? Is dit in het algemeen dus ook in z'n eigen omgeving of alleen als hij bij mensen is?
Verder vraag ik me af omdat je over gert spreekt of je daar wel aan moet willen denken. Als het paard dusdanig gestrest is moet je hem dan wel in meer paniek willen jagen? Denk dat je in dit geval meer zal hebben aan rust en vertrouwen dus zelf de basis opnieuw doen tot hij weer zichzelf is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:28

Heb je op zich een punt tigra.
Hij laat heel veel spanning zien als je met hem bezig gaat. Eigenaar zei ook dat hij reageerde als ze aan zijn voorpluk kwam. Heeft hij nooit leuk gevonden, maar hij liet het altijd wel toe...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:33

Dan valt er wel eens diep na te denken over wat er bij de trainer gebeurt is. Geloof me vrij, er zijn maar heel weinig trainers die ik in de buurt van mijn paard zou laten komen. En dat is met gegronde reden. Ik zou wel eens willen weten hoe hij met paarden omgaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:45

Nog vergeten. Als hij in paniek geraakt, is het niet het wijken voor druk. Dan heeft hij bij de trainer een heel slechte ervaring gehad. Dan denk ik eerder dat het is over vallen van een te grote hoeveelheid angst.
Dus vergeet maar wat ik zei over vertrouwen en wijken voor druk. Ik ben bang dat je echt van nul moet beginnen met vertrouwen opbouwen en vervolgens respect enz. Probeer erachter te komen wat die trainer precies gedaan heeft. Dat kan helpen in de hertraining.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:53

stef schreef:
Heb je op zich een punt tigra.
Hij laat heel veel spanning zien als je met hem bezig gaat. Eigenaar zei ook dat hij reageerde als ze aan zijn voorpluk kwam. Heeft hij nooit leuk gevonden, maar hij liet het altijd wel toe...

Klinkt als een paard wat een behoorlijk tik gehad heeft in z'n vertrouwen met mensen. Denk dat de eigenaar er goed aan doet om voorlopig zelf met hem aan de slag te gaan rustig aan kleine stapjes eerst weer rust bij het poetsen en aan de hand lopen en van daar uit weer langzaam aan de "enge" dingen introduceren. Al denk ik dat als het paard het vertrouwen in de eigenaar terug vindt dat dat op zich niet het grootste probleem gaat zijn om de dingen te introduceren.
Maar om het uit handen te geven als in wegbrengen zou de eigenaar toch eens heel goed over na moeten denken. Vooral na dit voorval waarschijnlijk voor het paard ook een nare herinnering en door hem nogmaals weg te brengen roept dat misschien direct weer dat gevoel op. Ik zou de eigenaar aanraden iemand vertrouwd te zoeken in de omgeving die het paard op huidige stal in te rijden als het paard zover is. En als eigenaar erbij blijven. En dat die persoon ook van te voren al kan gaan werken met het paard zodat het vertrouwen er al is al voor het hangen/opstappen.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:40

Ik heb je een PB gestuurd:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:54

Oei, wat is er op die trainingsstal voorgevallen, is het eerste wat me te binnen schiet bij de OP. Wat hebben ze daar in vredesnaam met het paard uit gehaald. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Met het paard langzaam weer van voor af aan beginnen, al het vertrouwen weer opbouwen. Verder zou ik eens op zoek gaan naar ervaringen van anderen met die trainingsstal, om eens te zien of dit eerder is voorgevallen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:02

Ja wat is er daar voorgevallen, je hoort het zo vaak dat paarden getraumatiseerd weer thuis komen,
Vallen is echt de laatste optie voor een paard is totale overgaven en hij zegt hiermee eet me maar op, ze vallen echt flauw , kunnen op dat moment ook niks anders, zelf heb ik er een die als ik zijn hoeven wilde oppakken hij zich ook liet vallen, met rust en geduld en helemaal terug naar het begin zul je dit echt beter krijgen, die van mij deed het in het begin met beleren ook , je moet bij dit soort paarden nooit een grens overgaan (wat helaas bij trainings stallen wel gebeurd), maar tot of voor de grens blijven , die van mij gaf vrij duidelijk aan wanneer hij het wel erg moeilijk kreeg in zijn hoofd en dan stopte ik ook gelijk en ging dan helemaal terug naar de basis waar hij weer blij van werd en kon ademen.
Ik zou dit paard niet weg brengen maar het met juiste hulp zelf doen , jij kent je paard het beste en op een plek waar je er voor moet betalen moet het snel en maakt vaak de weg ernaar toe niet veel uit en dat gaat dus vaak ten koste van het paard.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 06:02

Bij een paard van een kennisje van me, is precies hetzelfde gebeurt. Na twee weken kon ze het paard halen en ze kon er niks mee. Liet zich met opzadelen al vallen, er op stappen was dus zo wie zo geen optie. Uiteindelijk heeft ze hem toch weer weggebracht. Nu naar iemand die met veel meer rust te werk gaat. Paard heeft daar een week of drie gestaan en er was daarna echt niks meer aan de hand. Vanaf toen is het gewoon een makkelijk paard geworden om mee te werken. Als je wilt, kan ik wel achter het adres komen. Het is ergens in noord drenthe, dus misschien niet echt dicht in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:50

Ik hoor wel vaker dat trainingsstallen een paard ook omver trekken in een liggende positie laten komen om de wil te breken. Bah, bij stallen zelfs die goed bekend staan om het werken met probleempaarden, vreselijk.
Zich laten vallen is ultieme overgave, onderdaniger en angstiger kun je ze niet krijgen. Ik zou me bij de stal daar niet met een kluitje het riet in laten sturen iig.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:19

Laat hem eerst lekker bij komen en piel gewoon wat met hem om totdat het paard weer wat ontspannen is, daarna zou ik inderdaad wat al eerder is vermeld Gert van 't Hof bellen, die kan veel betekenen... heb ook zoiets gehad alleen dit paard ontplofte als je ging draven.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:41

Hè wat vervelend. Ik zou ook denken dat er iets gebeurd is op die stal omdat je zegt dat hij in paniek raakt. Ik zou op zoek gaan naar een goede trainer. Kan je helaas niemand aanbevelen maar er zijn hier vast genoeg mensen die een goede kennen. Dit soort dingen krijg je er zelf niet meer uit. En verhaal halen op die stal hoor! Je stalgenoot moet zich niet laten afschepen met "hij laat zich vallen". Zijn ze helemaal gek!

Mijn pony was ook een valler maar dat was een andere situatie. Pony heeft een nogal apart karakter en liet zich al niet zadelmak maken. Is toen eerst voor de wagen beleerd waarna het zadelmak maken iets makkelijker ging. Daarna kwam het volgende probleem, ze liet zich tijdens het rijden uit het niks tegen de bakrand aan op de ruiter vallen. Geen spanning of stress, gewoon een ontzettend dominante en klierige aap. Zij is vervolgens door een ervaren springruiter verder ingereden. Zo'n jongen die 10 jonge paarden per dag rijdt. Hij heeft het met een helper met longeerzweep eruit gekregen door zich niet te laten intimideren en consequent voorwaarts te blijven rijden. Je hebt echt een ervaren persoon op de grond nodig die direct reageert en de druk ook weer snel loslaat. Ik zou dit soort situaties nooit zelf proberen op te lossen, veel te gevaarlijk en je loopt het risico dat je paard voorgoed verknald is.

Sterkte!