Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xWouter schreef:Misschien het zadel even laten nakijken? Als hier niks mis mee is kan je ook opstappen vanaf een krukje ofzo. Mijn pony heeft dit ook een tijdje gedaan, maar als je haar in een hoek zette deed ze het niet meer. Ik heb toen steeds verder van die hoek af gaan staan en zo kon ik overal weer opstappen.
jensvl schreef:Volledig akkoord dat hij moet leren stilstaan. Het enige wat hij nu denkt is dat het bewegen geen kwaad kan. Maar dat leer je NIET door te slaan. Dit paard heeft nooit leren stilstaan, dus doet het bewegen zeker niet uit moedwil. Als je het paard dan gaat slaan voor gedrag waarvan hij denkt dat het goed is, zal hij eerst zijn vertrouwen in jou verliezen en zijn respect voor jou, en pas na een hele tijd komt het paard er mss achter dat hij een tik krijgt omdat hij beweegt.
Je moet hem duidelijk maken dat het beter voor hem is om stil te staan tijdens het opstijgen dan om te bewegen. Dat doe je door het bewegen minder aangenaam te maken dan het stilstaan. Zodoende wil het paard na een tijd voor je stil staan, omdat hij weet dat dat comfortabeler is. Hij kiest er dan voor om te doen wat je vraagt, zonder dat je hem iets verplicht. Hij heeft dan nog steeds de keuze, hij heeft er geen pijn van en hij kiest ervoor om je te gehoorzamen omdat hij weet dat dat beter voor hem is. Als je in alles zo met je paard handelt, zal het paard je als leider kiezen en voor je willen werken.
Iets dat je niet klaarkrijgt als je slaat omdat je zelf een fout hebt gemaakt in de training.
Jeetje mina. ladyratina schreef:Mijn paard heeft dit grapje in het begin ook veel met mij uitgehaald. Wat bij haar heel goed werkte, is iedere keer als ze dit deed, haar een tiental meters achteruit duwen. Was soms wel een raar gezicht paard achterwaarts door de bak met ruiter ervoor maar na een week was ze het zat en heeft ze het nooit meer gedaan.
ladyratina schreef:Mijn paard heeft dit grapje in het begin ook veel met mij uitgehaald. Wat bij haar heel goed werkte, is iedere keer als ze dit deed, haar een tiental meters achteruit duwen. Was soms wel een raar gezicht paard achterwaarts door de bak met ruiter ervoor maar na een week was ze het zat en heeft ze het nooit meer gedaan.
zo werken paardenhersens nu eenmaal: de koppigste wint!