Juiste been draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Juiste been draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:48

Hey allemaal,

ik heb nogal problemen met op het juiste been rijden.
Hoe zie je wanneer je op het goede been draaft?
Mensen zeggen altijd dat als het ( buitenbeen? ) naar voor gaat, je uit je zadel moet komen.
Probleem is dus dat ik dit niet kan zien, ik ben altijd fout :')
Zolang er iemand anders in de buurt is kan hij/zij het zien,
maar als ik dan alleen rij is er natuurlijk niemand om het me te vertellen...

_Dingetje_

Re: Juiste been draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:50

Ja dat klopt, als het buiten voorbeen naar voren gaat ga jij omhoog.......moet je toch maar is goed op zijn benen letten ;) Veel oefenen en kijken naar zijn benen! Suc6

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:56

Hier heb ik ook altijd moeite mee gehad, maar nu merk ik meteen als ik op verkeerde been lichtrij. Gewoon veel oefenen en er steeds aan denken en goed kijken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:58

Je moet ook goed leren tellen in een gang. In draf tel je 1,2,1,2,1,2. Dat heet een tweetakt. En wannéér je dan precies moet gaan staan (op de 1 of op de 2) is een kwestie van leren voelen. En dus veel doen.

Zie je of je fout zit als iemand op de grond het je vertelt?

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:03

veel oefenen en opeens heb je het door.

Ikzelf heb echt iets heel stoms. op de een of andere manier zit ik altijd op het verkeerde been als ik aandraaf. nu moet ik altijd kijken of ik goed zit bij de eerste twee passen en 9 van de 10 x moet ik mijzelf corrigeren. Iemand tips om op het goede been aan te draven? :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:07

Gewoon de eerste paar passen blijven doorzitten, gelijk kijken. Dan moet je haast wel goedzitten, toch?

En alleen kijken met je ogen hè, niet je hele hoofd naar beneden!

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:25

Suzan_v_h schreef:
Hier heb ik ook altijd moeite mee gehad, maar nu merk ik meteen als ik op verkeerde been lichtrij. Gewoon veel oefenen en er steeds aan denken en goed kijken!

Alleen rij ik al 12 jaar, en zie ik het nog altijd niet :P

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:25

Rije schreef:
Je moet ook goed leren tellen in een gang. In draf tel je 1,2,1,2,1,2. Dat heet een tweetakt. En wannéér je dan precies moet gaan staan (op de 1 of op de 2) is een kwestie van leren voelen. En dus veel doen.

Zie je of je fout zit als iemand op de grond het je vertelt?

Ja, dan zie ik het wel..

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:01

Rije schreef:
Gewoon de eerste paar passen blijven doorzitten, gelijk kijken. Dan moet je haast wel goedzitten, toch?

En alleen kijken met je ogen hè, niet je hele hoofd naar beneden!

Merci! Dit foefje heb ik laatste tijd ook wel paar keer geprobeerd, werkte goed!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:04

ik weet niet op wat voor paard je rij, maar ik kon het eerst ook niet zien. toen heb ik een keer op een groot paard gereden. en daat zag ik het wel op en toen zag ik het ook op mijn eigen pony. dus misschien is het een idee op een keer op een groot en ruim paard te gaan zitten?

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:06

hier had ik vroeger ook last mee, ik zat steeds fout omdat ik omhoog ging als het been naar voren was, dan gaat hij dus naar achter, maar je moet juist gaan staan als het been nog naar voren gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:08

Zie je het makkelijker bij het binnenvoorbeen? Dat moet naar achteren gaan als je gaat staan.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:08

Heel gek: ik kijk altijd naar het binnenbeen...Ik zit altijd goed, na een tijdje ga je het ook voelen als je op het verkeerde been lichtrijdt.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:14

nicky_rilana schreef:
ik weet niet op wat voor paard je rij, maar ik kon het eerst ook niet zien. toen heb ik een keer op een groot paard gereden. en daat zag ik het wel op en toen zag ik het ook op mijn eigen pony. dus misschien is het een idee op een keer op een groot en ruim paard te gaan zitten?

Mijn paard is 1.70m 8-)
Maar ik zie het nooit, of het nu een pony, een paard, een fries of een ezel is :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:16

170 is niet heel groot. je moet er eigenlijk eentje tegen de 180 hebben en dan ook nog ruim in zijn gangen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:17

Gooit je paard je met aandraven altijd op hetzelfde been? Onthou hoe dat voelt en weet op welke hand je dan een pas moet doorzitten zodat je goed zit.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:02

vroeger wist ik dat ook nooit, dacht ik dat ik juist zat, zat ik fout, en omgekeerd |o
toen ik mijn A-brevet ging doen, vertelde iemand mij dat je de eerste paar passen moet doorzitten, en dat zie je duidelijker wanneer het buitenbeen naar voor gaat... ik doe het nog steeds zo, en het werkt nog altijd :)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:05

Als ik eerst doorzit kan ik het inderdaad beter zien ja :j

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:07

nicky_rilana schreef:
170 is niet heel groot. je moet er eigenlijk eentje tegen de 180 hebben en dan ook nog ruim in zijn gangen.

Ik heb een tijd een paard met heel ruime gangen gereden, en 1.84m.
Ook bij haar kon ik het niet zien :P
Ik ben echt gewoon hopeloos denk ik. :')

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:12

haha dacht ik vroeger ook en mijn moeder maar kuchen in mijn proefjes. maar toen mijn lesgeefster het op mars ging gooien leerde ik het wel

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:29

Ja idd moet je op dat been rijden misschien is het dan handig als luidop spreekt
Als je staat en zit en dan naar het been kijken of je goed zit doe ik ook
Altijd

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:20

Hmm... Misschien moeten we een keer een filmpje maken van de schouders van het paard zoals de ruiter die ziet als hij erop zit. Dan kan je het echt laten zien waar je op hoort te letten.

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:21

Je kan het niet duidelijker omschrijven dan hierboven ;)

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:28

Wat ook kan helpen is een keer in stap letten op het buitenbeen en dan, met iemand ernaast, even je ogen toedoen en iedere keer 'ja' zeggen als het buitenbeen naar voor gaat. De persoon ernaast kan dan zeggen of je juist zit of niet. Heeft bij mij heel erg geholpen om het paard beter aan te voelen. :D

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:55

Misschien moet je een keer een paar rondjes naar de schouders van je paard kijken en iemand langs de kant laten zeggen of het binnen of het buitenbeen naar voren gaat. Kijk of je kan herkennen hoe het er uit ziet. Vervolgens ga je kijken en zelf kan zeggen welk been naar voren gaat en vraagt de persoon langs de kant dat te controleren. En als je het dan kan zien is de volgende stap het gaan voelen.