In rengalop naar huis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokje13

In rengalop naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:16

Hallo,

Ik rijd al een jaar op een tinker van iemand, en heb altijd buitenritten gereden met hem, dit verliep altijd zonder problemen. Sinds 2 maanden staat hij op een andere stal, en rijden we ook regelmatig in de bak. Maar het probleem is, dat als we het erf af rijden, dat hij dan meteen in ren galop terug het erf opvliegt, dit heeft hij vroeger nooit gedaan. Ik vind het nu niet meer leuk om buiten te rijden, omdat hij nergens om geeft als hij er vandoor gaat. De eigenaresse wilde hem zelfs te koop zetten, omdat ze het eng en gevaarlijk vond.
Ik wil heel graag weer leuke buitenritten met hem rijden, zonder bang te zijn dat hij er vandoor gaat. Heeft iemand nuttige tips om dit te voorkomen/te stoppen?
Het zou mij erg kunnen helpen, alvast bedankt!

Groetjes

Sodeletuut

Re: In rengalop naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:21

Wat is er allemaal anders op de nieuwe stal?
Hoe stond hij eerst en hoe staat hij nu?
Stond hij in een kudde en hoe zit dat nu?
Hoe gaat het aan de hand?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:22

Je zou kunnen proberen om met halster om even ernaast te lopen het bos in, misschien is er wat engs gebeurd wat jij niet weet? Zo kan je ook zien hoe hij reageert?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:23

mwoah ik zou in ieder geval een hoofdstel met bit in doen als TS er naast gaat lopen. Als hij dan ook in rengalop naar huis wilt (je weet maar nooit) heb je met een stalhaster toch weinig te vertellen....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:23

Amaris schreef:
mwoah ik zou in ieder geval een hoofdstel met bit in doen als TS er naast gaat lopen. Als hij dan ook in rengalop naar huis wilt (je weet maar nooit) heb je met een stalhaster toch weinig te vertellen....

Ik denk dat je dan ook met een hoofdstel met bit weinig te vertellen hebt..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:24

Als je een bit in doet en je hebt weinig te vertellen heb je ook meer kans vind ik dat je de mond misschien beschadigd of het bit halverwege ze mond trekt. Met een halster heb je dat weer niet

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:25

Mioux schreef:
Als je een bit in doet en je hebt weinig te vertellen heb je ook meer kans vind ik dat je de mond misschien beschadigd of het bit halverwege ze mond trekt. Met een halster heb je dat weer niet

Liever beschadigde mond of bit halverwege, dan een losgetrokken tinker die onder een (vracht)auto rent. Veiligheid voor alles.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:27

Een halster is ook sterk hoor, snap niet echt je punt hiermee?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:29

Mioux schreef:
Een halster is ook sterk hoor, snap niet echt je punt hiermee?

Mijn punt is -lijkt me toch niet zo heel moeilijk- dat als tinkerlief het in zijn hoofd krijgt om weg te rennen, je met een bit meer te vertellen hebt dan met een halster. Een halster trekt zo'n dier dwars doorheen (wel eens een touw door je handen voelen branden?) terwijl er met een bit misschien net genoeg respect is dat hij (of zij?) nog te houden is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:32

Ik zou het met een halster doen TS met evt veiligheidsklip. Dat is mijn mening en hou ik het bij dit is geen discussie topic.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:33

Doet hij dat ook als er iemand met je meerijd? Zo niet, zou je de eerste ritjes met een stalgenoot kunnen maken? Misschien als hij de omgeving leert kennen met een soortgenoot dat de ritjes alleen ook ontspannender verlopen?

Ik zeg niet dat dit zeker weten helpt in jouw situatie maar dit heeft mij wel geholpen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:34

Ik snap niet dat hier gediscussiëerd wordt over welk hulpmiddel het beste past in deze situatie. In mijn ogen gaat dat compleet voorbij aan de OORZAAK van de situatie en hoe je daaraan wat kunt doen.

Het paard staat pas twee maanden op een nieuwe stal. Paarden hebben minimaal een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Veel meer nog als ze in hun eentje verhuisd zijn, of weinig verplaatsing hebben meegemaakt in hun leven. Voor een paard is het beangstigend om de omgeving niet 100% te kennen.

Daarnaast is de sfeer op een stal ook erg bepalend voor hoe je paard zich voelt en dus hoe hij zich gedraagt.
Geef hem de tijd om te wennen, ga met hem wandelen over het erf en in kleine stukjes de omgeving verkennen en kijk goed naar zijn gedrag: niet verder gaan wanneer hij angstig wordt is véél veiliger dan een optoming om hem fysiek onder controle te houden.

Als hij op zijn oude plek een betrouwbaar buitenrijpaard was, komt het vast wel weer goed, mits je hem de tijd geeft en niet in onveilige situaties brengt.
En de tip van Axel is ook een goede: samen met een paard dat de omgeving al kent (bij voorkeur een paard waarmee hij samen staat in de wei)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:35

Gaat wel heel snel hoor, na 2 maanden heeft ze al bedacht dat ze hem wilt verkopen? Kan ze zelf niet linken dat het paard wat moeite heeft met de nieuwe stal? Dat betekend wennen, veel oefenen en rustig opbouwen. Als je ieder paard waar je wat problemen mee heb gaat verkopen ben je binnen no-time door heel wat paarden heen... Grote kans dat het nieuwe paard namelijk ook niet zo snel het erf af durft!

Callipo was me net voor... ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:39

Inderdaad in het begin heel vaak iemand mee laten lopen en je paardje vasthouden.
En wellicht een tijdje met een ander paard mee gaan? Is dat een optie?
Heb je het idee dat hij bang is of dat hij een nieuw trucje heeft?
En kun je aan de hand (desnoods gewoon met hoofdstel in) af en toe eerst gaan wandelen buiten het erf? Dan ziet het paard de omgeving?
Als het paard dit op de vorige stal niet deed, zie ik niet in waarom het paard dit altijd zou blijven doen en verkocht zou moeten worden...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:42

Tinkerlief moet waarschijnlijk zwaar wennen. Ik denk heeel rustig opbouwen. Ik heb begrepen inmiddels dat tinkers snel "overvoerd" raken met nieuwe indrukken dus misschien is dit net teveel. Wij hebben haar sinds eind maart en ik begin nu het gevoel te krijgen dat ze een beetje gaat wennen, aan ons, aan haar nieuwe situatie. Zij is een keer uitgebroken en rende toen ook heel hard naar haar stal terug, ik denk omdat het de enigste "veilige" plaats is.

Ben het met Calippa eens :j Dat is ook wilde zeggen eigenlijk :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:47

callippo schreef:
Ik snap niet dat hier gediscussiëerd wordt over welk hulpmiddel het beste past in deze situatie. In mijn ogen gaat dat compleet voorbij aan de OORZAAK van de situatie en hoe je daaraan wat kunt doen.
Het paard staat pas twee maanden op een nieuwe stal. Paarden hebben minimaal een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Veel meer nog als ze in hun eentje verhuisd zijn, of weinig verplaatsing hebben meegemaakt in hun leven. Voor een paard is het beangstigend om de omgeving niet 100% te kennen.

Daarnaast is de sfeer op een stal ook erg bepalend voor hoe je paard zich voelt en dus hoe hij zich gedraagt.
Geef hem de tijd om te wennen, ga met hem wandelen over het erf en in kleine stukjes de omgeving verkennen en kijk goed naar zijn gedrag: niet verder gaan wanneer hij angstig wordt is véél veiliger dan een optoming om hem fysiek onder controle te houden.

Als hij op zijn oude plek een betrouwbaar buitenrijpaard was, komt het vast wel weer goed, mits je hem de tijd geeft en niet in onveilige situaties brengt.
En de tip van Axel is ook een goede: samen met een paard dat de omgeving al kent (bij voorkeur een paard waarmee hij samen staat in de wei)

Ik vond (en vind) alleen de tip die gegeven werd niet zo veilig, en voor TS's veiligheid (en die van de tink) vond ik het wel verantwoord om daar even op te reageren.

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:32

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik zal het eens proberen met iemand ernaast. Er is niet veel anders aan de nieuwe omgeving, en hij is ook maar een paar km. verhuisd, en de omgeving waar hij nu staat reed ik hiervoor ook al. Ik heb wel eens samen met een andere tinker & ruiter gereden, en toen is hij er ook een paar keer vandoor gegaan. Ik heb niet het idee dat hij bang is, eerder dat hij wil uitproberen, hij is ook nog maar net 6. Mijn hoofdvraag is eigenlijk vooral, hoe voorkom ik het? En als hij er dan toch vandoor gaat, wat kan ik dan doen om de controle terug te krijgen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:42

Ik zou het dier eerst eens even gewoon de tijd geven om te wennen op de nieuwe stal, ipv direct naar buiten te gaan. Arm ding.

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:44

Zoals ik al zei, hij staat eigenlijk nog gewoon in zijn eigen omgeving, want het is echt op fietsafstand van z'n oude stal, en ik reed 4x per week langs de stal waar hij nu staat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:45

Dat maakt het paard natuurlijk niks uit, alles is voor hem veranderd, in zijn directe omgeving. Joh, er zijn paarden die een tijd van slag zijn als ze alleen maar van box wisselen. Even nadenken, even de situatie bekijken vanuit het paard, scheelt een hoop ergernis en brengt een hoop begrip.

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:47

Ja ik snap dat ook wel, maar dat is mijn vraag ook niet echt.. Maar oke, bedankt. En zoals ik hiervoor al zei, hij deed het ook al toen hij op z'n oude stal stond, en mijn vraag is uiteindelijk hoe ik de controle terugkrijg, of hoe ik het voorkom.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:49

goudlokje13 schreef:
Zoals ik al zei, hij staat eigenlijk nog gewoon in zijn eigen omgeving, want het is echt op fietsafstand van z'n oude stal, en ik reed 4x per week langs de stal waar hij nu staat.

Inderdaad, je reed er langs...
Nu staat ie daar op het terrein.
Nieuwe box, nieuwe paarden, nieuwe mensen.
Een paard denkt niet zo simpel over die verhuizing zoals jij doet.
Mijn inziens heeft dit paard gewoon even rust nodig...
Hij geeft signalen af, duidelijk signalen...maak die je eigen en doe er iets mee ;)

In je openingspost geef je aan dat dit pas is sinds de nieuwe stal, dus je spreekt jezelf wel tegen,

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:52

goudlokje13 schreef:
hij deed het ook al toen hij op z'n oude stal stond,

goudlokje13 schreef:
heb altijd buitenritten gereden met hem, dit verliep altijd zonder problemen. Sinds 2 maanden staat hij op een andere stal, en rijden we ook regelmatig in de bak. Maar het probleem is, dat als we het erf af rijden, dat hij dan meteen in ren galop terug het erf opvliegt, dit heeft hij vroeger nooit gedaan.

Ehm...???

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:20

Ja dat is wel wat dubbel inderdaad, en nieuwe omgeving (ook al is maar paar km) is nieuwe paarden en nieuwe geuren natuurlijk en geluiden...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:26

Een paard weet niet dat het "maar een paar km verderop is" en een paard weet ook niet dat ie al 100 keer langs deze stal gekomen is. Een paard weet alleen dat ie een nieuwe stal heeft, nieuwe paarden om zich heen, nieuwe geluiden, geuren, nieuwe mensen, nieuwe bak, nieuw "alles". Dat kan heel heftig zijn voor een dier.

Wij hebben er eentje die interesseerd dat compleet niets, die kun je overal neerzetten, hij voelt zich thuis waar ie z'n voer krijgt. Is altijd heel relaxed, binnen 5 minuten nieuwe maatjes met buurpaard etc.
Maar zo had ik ook een merrie die echt 6 maanden nodig heeft gehad voordat ze écht op d'r gemak was.