henstigheid en strakke rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frustratie1

henstigheid en strakke rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 23:13

Ik heb zo de balen van mijn merrie :( . 11 jaar. Ik ben serieus genoeg en heb hulp bij het rijden. Normaal gesproken krijg ik haar in balans, actief en gedragen. Ze is gefocust en nou ja om kort te zijn ze wil alles voor me doen op deze goede momenten. Toch als ik op een wedstrijd ben en ik heb pech dan is ze opeens hengstig. Slaan met de staart. Niet goed willen inbuigen. Spanning, op de voorhand etc. Reageert heel anders op mijn been.
Regumate al een keer gebruikt en niet het gewenste resultaat. Ze kan zeg maar vandaag goed zijn en 8 uur later op wedstrijd begint de ellende. Heeft iemand tips moody mare niet gebruikt nog. Ik zoek eigenlijk meer iets rijtechnisch. Moet ik rekening houden met mijn wedstrijdplanning? Ik rijd niet vaak wedstrijden en word hier heel onzeker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:14

frustratie1 schreef:
Ik heb zo de balen van mijn merrie :( . 11 jaar. Ik ben serieus genoeg en heb hulp bij het rijden. Normaal gesproken krijg ik haar in balans, actief en gedragen. Ze is gefocust en nou ja om kort te zijn ze wil alles voor me doen op deze goede momenten. Toch als ik op een wedstrijd ben en ik heb pech dan is ze opeens hengstig. Slaan met de staart. Niet goed willen inbuigen. Spanning, op de voorhand etc. Reageert heel anders op mijn been.
Regumate al een keer gebruikt en niet het gewenste resultaat. Ze kan zeg maar vandaag goed zijn en 8 uur later op wedstrijd begint de ellende. Heeft iemand tips moody mare niet gebruikt nog. Ik zoek eigenlijk meer iets rijtechnisch. Moet ik rekening houden met mijn wedstrijdplanning? Ik rijd niet vaak wedstrijden en word hier heel onzeker van.

Daar is je antwoord.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:18

Ik wil hier nog aan toe voegen dat jij waarschijnlijk ook niet vrolijk kan rekken en strekken op de zwaarste dagen van je menstruatie.
Sommige merries hebben nu eenmaal flink wat pijn op die dagen.
Jammer dat jij frustraties hebt, maar dan moet je wellicht eens denken aan een andere hobby.

Een dier hebben betekent ook dat je rekening houdt met ze, en de dingen die ze op bepaalde momenten wellicht niet kunnen.

Ik vind je bijzonder hard en ondankbaar overkomen zo... ik moet er niet aan denken zo te praten over mijn merrie, die ook veel last van haar hengstigheid heeft.

ps: lees dat je een man bent... probeer maar eens te balletten met accuklemmen op je 'zaakje'... gaat ook niet echt lekker.

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 23:34

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ontzettend gek met haar en blijf ook wel rustig. Toch is het heel erg balen als het van het ene op het andere moment niet gaat. Dat ik commentaar krijg op mijn protocol krijg in de vorm van spanning, onrust, moet naar de fysio, tact verlies, impuls etc. Terwijl het een dag daarvoor nog prima is. Dat stoort mij dan enorm omdat ik er niets aan heb kunnen doen. Ik heb wel begrip voor mijn paard. Als dit probleem echter blijft bestaan dit is nu al 6 jaar zo. Dan is ze niet geschikt voor de wedstrijdsport ik vind dit eeuwig zonde omdat haar bewegingen erg goed zijn.
Ik hoop haar toch er door heen te kunnen rijden. Voor haar zelf zal dit ook prettiger zijn. Klinkt raar, maar als je niet in balans loopt en op de voorhand. Impuls verliest moet ik op haar inwerken en kan niet goed zitten ik moet met haar rommelen in plaats van ontspanning heb ik alleen maar spanning. Dat is natuurlijk ook niet prettig voor haar. Als ik thuis als zou weten dat ze weer hengstig is ga ik niet naar de wedstrijd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:05

Ik heb een merrie gehad die zo'n pijn had in haar eierstokken dat ze er van op de grond lag te rollen.Daar kan je echt niet 'doorheen' rijden :n
Wat haar geholpen heeft,is regelmatig een kuur 'Ovaphyt'

Afbeelding

Ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is,maar vast wel iets soortgelijks...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:19

Weet je zeker dat het hengstigheid is? Het is wel heel toevallig als ze elke keer met een wedstrijd hengstig is. Mijn merrie is ook heel gespannen op een wedstrijd en reageert heel anders als normaal, maar dit ligt toch echt aan de wedstrijdspanning van ons allebei.
Heb je ook wel eens dat een wedstrijd wel goed gaat? Als je 3 weken achter elkaar zou starten zal er toch wel 1x tussen zitten dat ze geen last heeft.

frustratie1

Re: henstigheid en strakke rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:41

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad kun je afvragen of ze echt hengstig is. Kijk ik rijd ongeveer 4 jaar wedstrijden met haar. Ik heb kleine kinderen en ben niet vaak in de gelegenheid om te starten. Gister ben ik gestart en bij het zien van de voor haar vreemde paarden wordt ze hengstig. Dit zit er dan natuurlijk al aan te komen en komt in een versnelling. Mijn laatste wedstrijden waren in december ik heb een aantal toen gereden en van de 3 was er 1 behoorlijk de andere niet. Gister na het uitrijden zet ik haar aan de trailer. Het was bijna onmogelijk om de kalkoenen er weer uit te draaien ivm steeds in een gestrekt stand staan en plassen etc. Dus de hengstigheid weet ik wel zeker. Echter als ik wat meer vertrouwen zou krijgen kan ik haar misschien toch meer geconcentreerd krijgen. Ik ga losrijden en dan gaat het eerst redelijk en als ik wat meer wil gaan doen wordt ze strakker etc. Ik wil me nu een aantal keren achter elkaar opgeven.
Wie heeft tips en tops?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:42

frustratie1 schreef:
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ontzettend gek met haar en blijf ook wel rustig. Toch is het heel erg balen als het van het ene op het andere moment niet gaat. Dat ik commentaar krijg op mijn protocol krijg in de vorm van spanning, onrust, moet naar de fysio, tact verlies, impuls etc. Terwijl het een dag daarvoor nog prima is. Dat stoort mij dan enorm omdat ik er niets aan heb kunnen doen. Ik heb wel begrip voor mijn paard. Als dit probleem echter blijft bestaan dit is nu al 6 jaar zo. Dan is ze niet geschikt voor de wedstrijdsport ik vind dit eeuwig zonde omdat haar bewegingen erg goed zijn.
Ik hoop haar toch er door heen te kunnen rijden. Voor haar zelf zal dit ook prettiger zijn. Klinkt raar, maar als je niet in balans loopt en op de voorhand. Impuls verliest moet ik op haar inwerken en kan niet goed zitten ik moet met haar rommelen in plaats van ontspanning heb ik alleen maar spanning. Dat is natuurlijk ook niet prettig voor haar. Als ik thuis als zou weten dat ze weer hengstig is ga ik niet naar de wedstrijd.

Ja denk dat het probleem al bij jezelf ligt, jej naam frustratie zegt al genoeg,
Dat het dier ergens anders gespannen is is heel normaal, dat kan idd zo zijn dat ze dan hengstigheid tonen, maar het niet zijn, dat is puur onzekerheid van de merrie, zeker ook nog als de ruiter ook gespannen is. Dus ja het probleem ligt hier niet bij het paard maar bij jezelf ook een hengstige merrie kun je op wedstrijd goed rijden als je je maar als een eerlijke en goede leider opsteld

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:51

Heb je al eens met een dierenarts overlegt wat die voor je zou kunnen betekenen ivm de hengstigheid van je merrie?
Als ze echt last heeft van de hengstigheid zou ik toch eens overleggen of hij niet iets voor kan schrijven of wat dingen kan controleren.
En ik weet niet hoe vaak je naast de wedstrijden op vreemd terrein komt, maar ook dat lijkt me wel een optie om voor jezelf en het paard meer buiten de stal te gaan lessen zodat je op je gemak kan leren omgaan met de spanning van je paard. En dus op wedstrijden wat meer relax te kunnen rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:56

Ik denk niet dat het hengstigheid is, maar puur spanning van jou en haar. Denk dat dit alleen overgaat als je regelmatig met haar naar vreemde terreinen gaat. Want als het hengstigheid zou zijn, dan had de regumate wel geholpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:32

frustratie1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad kun je afvragen of ze echt hengstig is. Kijk ik rijd ongeveer 4 jaar wedstrijden met haar. Ik heb kleine kinderen en ben niet vaak in de gelegenheid om te starten. Gister ben ik gestart en bij het zien van de voor haar vreemde paarden wordt ze hengstig. Dit zit er dan natuurlijk al aan te komen en komt in een versnelling. Mijn laatste wedstrijden waren in december ik heb een aantal toen gereden en van de 3 was er 1 behoorlijk de andere niet. Gister na het uitrijden zet ik haar aan de trailer. Het was bijna onmogelijk om de kalkoenen er weer uit te draaien ivm steeds in een gestrekt stand staan en plassen etc. Dus de hengstigheid weet ik wel zeker. Echter als ik wat meer vertrouwen zou krijgen kan ik haar misschien toch meer geconcentreerd krijgen. Ik ga losrijden en dan gaat het eerst redelijk en als ik wat meer wil gaan doen wordt ze strakker etc. Ik wil me nu een aantal keren achter elkaar opgeven.
Wie heeft tips en tops?

Het enige wat kan helpen is Moody Mare, provarium breed en dergelijke.
Rijtechnisch kan je dit echt, echt, echt niet oplossen. Ik snap dat je dat graag wilt (zou ik zelf ook wel willen) maar zo werkt het gewoon niet. Merries die zo vervelend zijn in de hengstigheid, hebben vaak gewoon ergens ontzettend last van op dat moment. Ze doet dit niet om jou te klieren of om je wedstrijd lastiger te maken, ze wordt op dat moment gewoon totaal overgenomen door haar hormonen en haar lastige lijf. Ze loopt niet uit elkaar en op de voorhand omdat ze hengstig is, maar omdat ze op die manier het minste last heeft van haar lijf.
In mijn ogen is dit ook absoluut niet iets wat een paard kan faken, echter kan de aanwezigheid van andere paarden het wel erger maken, omdat daar op gereageerd wordt en de hormonen dan ineens helemaal in overdrive gaan.
Paard dat ik onder het zadel heb en dat ook zo reageert, rijd ik niet/zo min mogelijk als ze hengstig is. Ik vind het niet eerlijk om een gevecht aan te gaan met een paard wat simpelweg niet lekker is. Zeker omdat je gewoon op je vingers kan natellen dat je datzelfde gevecht voorkomen kan door eenvoudig een paar dagen te wachten. Haar kan ik bijvoorbeeld ook wel rijden op een terrein waar ze alleen is, echter zodra ze bij mij thuis (heb een ruin) de trailer afkomt is het mis.
Ik geef je dus als tip het te accepteren, scheelt je zoveel moeite en stress om iets dat je toch nooit zal veranderen....

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:59

Bedankt voor de tip. =:) Ik denk ook niet dat ze faked hoor. Ik ga haar hengstigheid maar weer goed bijhouden. En zal proberen te zorgen dat ze dan niet op wedstrijd komt. Eigenlijk kun je dan ook niet aan competities meedoen want b.v. een finale gaan ze niet verschuiven uiteraard. Tweede moeilijkheid is dat een hengstigheid in de versnelling kan komen bij het zien van vreemde paarden. Een eitje groeit in sprongetjes. Dit maakt plannen nog lastiger. Toch zou ik graag tips willen voor het rijden over de rug en onderbrengen van de achterhand en het zwiepen met de staart. Kan niet verkeerd zijn denk ik als ik mij maar niet te veel stoor en lekker blijf rijden en zo min mogelijk dan op wedstrijd probeer te zijn. Wat doen jullie dan bij spanning op wedstrijd? Alvast bedankt. +:)+

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:07

midgie schreef:
frustratie1 schreef:

Ja denk dat het probleem al bij jezelf ligt, jej naam frustratie zegt al genoeg,
Dat het dier ergens anders gespannen is is heel normaal, dat kan idd zo zijn dat ze dan hengstigheid tonen, maar het niet zijn, dat is puur onzekerheid van de merrie, zeker ook nog als de ruiter ook gespannen is. Dus ja het probleem ligt hier niet bij het paard maar bij jezelf ook een hengstige merrie kun je op wedstrijd goed rijden als je je maar als een eerlijke en goede leider opsteld

Dat is wel wat vaag ik heb met een merrie eerder in het Z1 gereden zij was altijd top in de hengstigheid zij groeide juist een paar centimeter en dat scheelde altijd veel punten. Mijn naam is frustratie1 omdat ik na 10 keer proberen nog niet kon registreren op bokt omdat de naam al bestond. Voor de grap vulde ik frustratie in en die bestond nog niet. Ik wil heel graag op jouw toer verder, maar hoe. Ik heb zelf ook het gevoel dat het moet kunnen om haar er doorheen te rijden. Maar niet iedereen denkt hier zo over. Zoals je kunt lezen. Toch bedankt

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:13

FriesWytske schreef:
Ik denk niet dat het hengstigheid is, maar puur spanning van jou en haar. Denk dat dit alleen overgaat als je regelmatig met haar naar vreemde terreinen gaat. Want als het hengstigheid zou zijn, dan had de regumate wel geholpen.

Regumate hebben we 2 jaar terug geprobeerd. Het is niet fijn spul voor de nieren ed. De dosis was moeilijk te bepalen. De hengstigheid ging na de eerste injectie gewoon door. Bij de tweede injectie kreeg ze door niet helemaal goed zitten een groot hematoom.
Ik denk dat de tweede dosis te hoog was had het idee dat ze wat sloom werd hierdoor. Er is niet zo veel over bekend en het is duur. Hoe lang het werkt is ook niet bekend. Bedankt :)* /3

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:21

Tilmar schreef:
Weet je zeker dat het hengstigheid is? Het is wel heel toevallig als ze elke keer met een wedstrijd hengstig is. Mijn merrie is ook heel gespannen op een wedstrijd en reageert heel anders als normaal, maar dit ligt toch echt aan de wedstrijdspanning van ons allebei.
Heb je ook wel eens dat een wedstrijd wel goed gaat? Als je 3 weken achter elkaar zou starten zal er toch wel 1x tussen zitten dat ze geen last heeft.

Dat is niet zo heel toevallig. Heb ik wel even gedaan om hier achter te komen. Ik kan geen 3 weken achter elkaar starten, maar het heeft te maken met de volgende feiten. Merries kunnen wisselen in hun cyclus als ze bij soortgenoten staan kunnen ze na een poosje allemaal tegelijk hengstig worden. Verder groeit een eitje in sprongetjes bij het zien van vreemde paarden kan dit eitje een sprongetje maken. Toch denk ik dat de enige mogelijkheid is om er echt achter te komen is een periode vaak op wedstrijd gaan. Als blijkt dat ze eens in de 4 weken slecht is dan kan ik daarna proberen hier om heen te plannen. Echter zo gemakkelijk als het klinkt zal het niet gaan door het bovenstaande verhaal.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:26

veel merries worden hengstig als ze bij vreemde ruinen of hengsten komen, ik kan me voorstellen als je af en toe op wedstrijd gaat, ze door de verandering van omgeving, hengstig word, geen fake, echt gewoon hormonen! wel erg lastig in dit geval.
Zelf heb ik bij paarden veel baat bij homeopathie, natuurgeneeskunde.
ik zou niet zomaar vanalles gaan proberen maar haar eerst na laten kijken, dan kun je ook eventueel gericht behandelen.
Zonder goede diagnose, ook geen goede behandeling, Altans dat is mijn mening.

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:34

Bedankt. Bedoel je dat als ik vaker zou gaan haar reactie ook minder zou zijn. Ik ben overigens wel met haar bij een natuurgeneeswijzer geweest. Er kwam wel uit dat ze last heeft van haar nieren en bijnieren. Ik heb een middel gekregen wat heel lastig toe te dienen was. Maar het heeft goed geholpen. Maar je gister was wel een teleurstelling

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:49

frustratie1 schreef:
Bedankt voor de tip. =:) Ik denk ook niet dat ze faked hoor. Ik ga haar hengstigheid maar weer goed bijhouden. En zal proberen te zorgen dat ze dan niet op wedstrijd komt. Eigenlijk kun je dan ook niet aan competities meedoen want b.v. een finale gaan ze niet verschuiven uiteraard. Tweede moeilijkheid is dat een hengstigheid in de versnelling kan komen bij het zien van vreemde paarden. Een eitje groeit in sprongetjes. Dit maakt plannen nog lastiger. Toch zou ik graag tips willen voor het rijden over de rug en onderbrengen van de achterhand en het zwiepen met de staart. Kan niet verkeerd zijn denk ik als ik mij maar niet te veel stoor en lekker blijf rijden en zo min mogelijk dan op wedstrijd probeer te zijn. Wat doen jullie dan bij spanning op wedstrijd? Alvast bedankt. +:)+

Dat ligt gewoon heel erg aan hoe je paard precies reageert tijdens de hengstigheid. Ik zal even de merrie die ik zelf rijd als voorbeeld gebruiken om het duidelijker te maken.
Zij staat tijdens de hengstigheid al met een hele bolle rug tijdens het zadelen. Vervolgens stap ik op en is ze totaal tegen mijn been. Niet omdat ze slecht luistert, maar omdat iedere keer als ik mijn been aanleg, ze haar rug weer bolmaakt en zich helemaal uitzet. Of dat dan is omdat ze het prettig vind of juist vervelend (gezien haar reactie denk ik het eerste) maakt eigenlijk niet veel uit. De enige manier om haar te rijden is om vanaf het moment dat ik opstap, heel fel in te komen met een spoortje. Daarop reageert ze wel als ik erg consequent blijf. Iedere keer als ze terugkomt, zich uitzet meteen pats, naar voren toe.
Ik vind dat geen eerlijke manier van rijden, ik gebruik dan immers mijn spoor om iets 'op te lossen' waar zij niets aan kan doen. Ze is niet stout, ze doet het er niet om, ze is gewoon hormonaal. Ik pas er dus ook voor om iedere drie weken op die manier te rijden. Maar goed, het kan dus wel, het is een manier.

Als je paard de rug holtrekt in plaats van bol zou je wat kunnen spelen met het instellen van hoofd en hals, kijken of ze zich misschien in een andere houding dan normaal prettiger voelt. In principe kan je sowieso gewoon proberen om net iets langzamer of juist net iets voorwaartser, iets ronder of juist lager ingesteld te rijden....Als je een houding vind waarin ze minder last heeft zal dat uiteraard helpen. Feit is echter dat er merries zijn die tijdens de hengstigheid gewoon niet te rijden zijn. Gruwelijk zonde, zeker als het verder wel een heel fijn paard is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:52

joyfordogs schreef:
veel merries worden hengstig als ze bij vreemde ruinen of hengsten komen, ik kan me voorstellen als je af en toe op wedstrijd gaat, ze door de verandering van omgeving, hengstig word, geen fake, echt gewoon hormonen! wel erg lastig in dit geval.
ik zou niet zomaar vanalles gaan proberen maar haar eerst na laten kijken, dan kun je ook eventueel gericht behandelen.

En dit is niet waar. Ik rijd alleen maar merries en die worden nooit plotseling hengstig omdat ze ineens in de buurt bij een hengst of ruin komen.

Dan heb je iets anders gegeven, want Regumate geef je over het voer en niet met injectie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:55

Staat ze alleen (thuis?) of op een (penion)stal?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:59

FriesWytske schreef:
joyfordogs schreef:

En dit is niet waar. Ik rijd alleen maar merries en die worden nooit plotseling hengstig omdat ze ineens in de buurt bij een hengst of ruin komen.

Dan heb je iets anders gegeven, want Regumate geef je over het voer en niet met injectie.

Ik denk dat het meer is dat ze dan wel al hengstig zijn, maar dit thuis minder tot niet laten zien. Doet mijne ook, thuis (bij haar) kan je niet of nauwelijks zien dat ze hengstig is, en als bij mij van de trailer afkomt is het helemaal mis. Dan was ze heus al wel hengstig, maar ze laat het thuis niet zien, en ergens anders wel. Maakt het wel nog lastiger hoor want je kan er dan helemaal niet op inspelen.

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:14

Colway schreef:
Staat ze alleen (thuis?) of op een (penion)stal?

Ze staat met meer merries. En ik ga regelmatig lessen op een pensionstal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:50

Heeft de dierenarts haar al eens gescand? Je kunt haar op cystes in de baarmoeder laten scannen, daar kunnen ze ook nogal heftig door reageren op hun henstigheid. Mijn merrie heeft het ook altijd heel heftig gehad dat ze met rijden totaal niet op het been reageerde, of bokkend door de bak ging, terwijl ze normaal een actieve, vrolijke pony is. De smid durfde niet meer te komen als ze henstig was. Met de jaren is het minder geworden.

Mijn merrie laat het in haar wei ook niet echt duidelijk merken, maar zodra ze uit de wei is dan begint het geplas.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:05

Ze is/was thuis al hengstig maar werd niet opgemerkt omdat ze met allemaal merrie's staat en het niet toont. Zou natuurlijk kunnen.
(bij de mijne zag je het thuis tussen merrie's ook niet, merkte het wel direct met er op stappen. Reageerde dan anders.
Tegenwoordig kan ik het wel zien, staat met mijn ruin in de wei/paddock en die vind het prachtig, haar haflinger ruinen vriendje kan ik het weer niet bij zien.)
Het ineens hengstig worden, kan bijna niet in de zin van hormonaal echt hengstig, je ei zal toch eerst echt moeten rijpen of in ieder geval al een bepaald stadium moeten hebben bereikt
(of je merrie heeft iets bijzonders, dus dierenarts laten komen en scannen, zoiets als cysteuze ovaria kan ook nog best).
Dierenarts kan je ook helpen met bedenken wat het beste plan is voor jouw probleem.

Denk ook dat je eigen houding en omgang tov het paard op vreemd terein ook meespeeld (en de factoren: baas is anders en vreemd terein.)
Mocht uit onderzoek van de dierenarts komen dat je merrie niets mankeerd en als je haar dan ook nog een keer dag na "mislukt" concours laat scannen,
weet je ook of ze dag ervoor nou wel of niet echt hengtig was.

Tja en last but not least.. Het is en blijft een merrie.. Soms zijn ze hengstig, ken het probleem,
heb een keer op de diagonaal in een 20 x 60 bak stilgestaan en kwam niet meer weg, terwijl we toch echt uitgestrekte draf moesten laten zien.
Als ze met trainen hengstig is, kies ik ondertussen al jaren eieren voor mijn geld en ga fijn buitenritje doen ipv ons beiden irriteren.
Had ik toevallig een wedstrijd, dan was het damage control :+ .

frustratie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:48

Ik heb nog de hoop op vaker vreemd terrein en dat het dan gewoner wordt. Cystes zou kunnen ga de veearts vragen een keer te scannen. Verder zal ik haar hengstigheid bijhouden, maar qua planning kan ik hier denk ik niet omheen omdat dit zomaar eens een week kan verschuiven. En ik een aantal weken van te voren moet opgeven. Jullie horen vast nog van mij. Ben zelf ook benieuwd wat het verloop is. Jammer dat het als een smoes klinkt dat hengstig zijn.