Pony probeert onder doordraven uit te komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony probeert onder doordraven uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:32

Gewoon omdat ik probeer te ontdekken waarom ... ben eens benieuwd naar jullie meningen.

Het betreft een pony van nu 16 jaar, altijd wel bereden geweest maar nooit echt dressuurmatig (enkel buitenrijden) tot zo'n anderhalf jaar terug. Toen ben ik er (om diverse redenen) mee gestopt, maar nu kriebelt het weer. Sinds een week of 2 wordt hij weer bereden, vooral door een bijrijdster (meisje van 13 jaar), vandaag door mezelf. Nu liep ik tegen een probleempje aan waarvan ik me afvraag waarom hij dat zou doen, en wat dus de oplossing is. Ik had namelijk het probleem als ik ging draven en ik vroeg hem om door te draven (hoger tempo dus), dat hij ging huppelen, eigenlijk wilde hij dan gewoon in galop aanspringen, dus dat soort huppel. Naar mijn idee omdat hij liever ging galopperen dan door te draven, maar waarom?

Even wat feiten:
- nooit echt dressuurmatig gewerkt
- nooit in een zandpiste gewerkt onder het zadel (op de vorige stal was er enkel een weide om in te rijden, maar er werd dus eigenlijk altijd buiten gereden)
- anderhalf jaar niet bereden
- wel regelmatig gelongeerd (gewoon, los, dubbele longe)
- tijdens het longeren doet hij het ook, maar in mindere mate (geen ruitergewicht?), en soms ook gewoon niet
- bij de bijrijdster doet hij het minder (al heb ik steeds maar met een half oog gekeken, morgen ga ik er eens bijstaan in de piste)

Zou hij het doordraven moeilijk vinden?
Is dit omdat het voor mij gewoon lang geleden is en voor beiden dus weer wennen? Of zou hij problemen hebben met mij op zich?
De osteopaat zei een tijdje terug dat z'n rug niet helemaal ok is (niet abnormaal voor een paard van zijn leeftijd), maar het was ook geen ramp. Ik zou veel kunnen doen met goed longeren en alles rustig opbouwen. Maar is mijn gewicht (en onhandigheid) op die rug misschien gewoon teveel op dit moment? Omdat hij het bij de bijrijdster niet/minder doet ... Zou een behandeling misschien toch aangewezen zijn voordat we echt weer gaan trainen? Of zou het probleem zich toch oplossen als we gewoon doorrijden? Hoe reageer je dan op het huppelen? Als je doordrijft gaat hij gewoon galopperen, als je 'tegenhoudt' gaat hij weer draven, maar dan heel langzaam, vraag je dan meer reactie dan krijg je weer hetzelfde.

Ik ga morgen kijken wat hij bij de bijrijdster doet en aan de hand daarvan een verder plan bedenken.
Maar welke richting denken jullie uit? Toch die rug die problemen geeft, of gewoon weer proberen/wennen? Ik weet het niet :=
Ik neig er toch naar om toch te laten behandelen, dan weet ik tenminste dat het van daar niet kan komen, maar op stal vinden ze het een beetje onzin om te behandelen en moet je dat er gewoon uit trainen zeg maar (dus komt het gewoon omdat de pony al zolang niet meer bereden is). Vandaar mijn twijfel ...

Srika

Re: Pony probeert onder doordraven uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:01

ik zou hem nog een keer goed na laten kijken door een masseur, osteopaath of chiropractor. Als hij last heeft van zijn rug is het niet zo gek dat hij niet goed luistert, dan komt het door pijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:06

Het paard is stijf doe dit doordraven een keer aan het einde van de training en dan aan beide kanten.
Op stal staat een paard doet hetzelfde maar heeft een bekken probleem en is ook wat stijf staat ook onder behandeling.
Je kan dit oplossen door goed les te krijgen en je paard eerst goed los te werken en dan pas de training te beginnen en dat door draven niet in bv het eerste half uur te gaan doen. Als je dit al steeds wilt gaan doen
Paard is ook 16 jaar dus kan ook iets anders zijn....
Blijf je dit houden is er wel behandeling nodig of dat iemand er eens goed naar kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:11

@ Srika : Wel pijn als ik erop zit maar niet als hij gelongeerd wordt (en ook echt moet werken) en als de bijrijdster erop zit?

Osteopaat is geweest, voelde wat aan z'n rug maar geen enorm probleem. Ook had hij de dag ervoor in een vrij zware piste best intensief gesprongen en ze zei dat het ook gewoon wat spierpijn kon zijn. Zij merkte wat reactie op een bepaalde plaats, maar ik zag die reactie helemaal niet, het is dus niet dat hij tegen het plafond ging van de pijn ofzo. Verder ziet niemand op stal wat tijdens het lopen (longeren) en is het volgens hen gewoon een kwestie van gebrek aan (spier)training.

Het is daarom dat ik twijfel, ik wil best wel laten behandelen, maar gaat het dan wel opgelost zijn? Kan het altijd proberen natuurlijk, als het daarna nog hetzelfde is noemen we het maar leergeld ofzo? :+

@ linnie050 : vandaag had ik eerst een kwartiertje (ongeveer) gelongeerd (durfde er niet meteen op :P ) en daarna nog even gestapt en dan een stukje gedraafd. Enige wat ik verlang is reactie & doorlopen, maar dat laatste is dus een probleem. Maar ik ben verder dus nog niet bezig met allerhande training, gewoon teugels op maat en de motor activeren zeg maar ;)

Ik heb zelf het idee dat ik de oorzaak van het probleem ben ... Ben er alleen nog niet uit of dit door mijn gewicht is (niet dat ik een ton weeg, maar wel wat meer dan een 13-jarig meisje ) of door mijn onhandigheid (omdat het rijden zolang geleden is en ik toch niet helemaal op m'n gemak zat, het voelde allemaal nogal onwennig :P ).

Edit; met doordraven bedoel ik trouwens gewoon een goed arbeidstempo, als ik hem laat lopen kunnen we net zo goed blijven stappen, dan is het een drafje waarbij hij letterlijk in slaap valt en je merkt haast geen verschil met stappen :+ Dus hoe moet ik dat dan in het eerste stuk van de training doen? Niet draven?

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:20

als je je paard los laat wil hij dan ook niet lopen/doorlopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:22

Weet niet, heb ik nog niet geprobeerd.
Dit omdat ik "vroegah" commentaar kreeg (op ditzelfde bokt) dat ik altijd met contact moest rijden, omdat het anders geen zin had. Toen had ik namelijk een filmpje gepost met losse teugel, en gewoon rijden (dus stappen & draven). Maar dat had op die manier geen zin, er moest altijd (licht) contact zijn en van daaruit verder werken. Dus ik heb dit nu niet geprobeerd.

Edit; is het trouwens logisch dat een pony draven moeilijker vind dan galopperen? Ik dacht altijd dat galop de meeste kracht kostte .. En met longeren heeft het ook best een tijd geduurd voordat hij kon doorgalopperen (hij sprong wel altijd aan, maar na 2 passen was het alweer genoeg). Zou het dan logisch zijn dat hij onder pijn probeert uit te komen door te gaan galopperen? Of is dat gewoon omdat het lichaam dan op een andere manier beweegt en de ruiter dan op een andere manier zit (en eventueel minder in de weg zit)?

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:47

ik bedoelde eigelijk ook niet rijden met een lange teugel wat ook zeker wel goed is want dan kun je hem ook niet belemmeren/tegenwerken aan de voorkant en moet hij het zelf doen Je moet zo ook geen uur gaan rijden mmar het is wel goed om even tekijken of hij het doet op de hand/teugel of dat er iets anders aan den hand is.
eigelijk bedoelde ik echt je paard los in de bak en laten lopen. wil hij dan wel lopen of is hij dan ook langzaam en niet naar voeren.

draven is niet altijd moeilijker dan galoperen dat verschild heel erg per paard/pony. als draven hem pijn doet kan het zeker zijn dat hij gaat galoperen. als hij los ook niet wil lopen zou ik eerst eens een goede fychio laten komen en ik weet ook nog een hele goeden als je wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:52

Uit de openingspost:
Citaat:
- wel regelmatig gelongeerd (gewoon, los, dubbele longe)
- tijdens het longeren doet hij het ook, maar in mindere mate (geen ruitergewicht?), en soms ook gewoon niet
- bij de bijrijdster doet hij het minder (al heb ik steeds maar met een half oog gekeken, morgen ga ik er eens bijstaan in de piste)

Hij kan verder wel gewoon draven hoor, al heeft hij in het begin ook moeite gehad met los doordraven, alleen herinner ik me niet meer dat dit de laatste tijd nog echt een probleem was. Lijkt dus wel alsof we onder het zadel weer opnieuw moeten beginnen, waardoor ik dus denk dat het aan mij ligt, om het kort te zeggen :+

Maar misschien voor mijn eigen gemoedsrust de osteo toch maar laten behandelen...

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:01

een behandeling van een goede fychio kan nooet kwaad

maar gooi hem morgen eerst eens los en laat hem maar eens op zijn eigen tempo daven als hij dat even doet allt je hem wat meer doordraven en kijk goed wat er dan gebuurt als alles goed is ga je er op en draaf je met een lange teugel en doe je het zelfde en kijk wat er dan gebeurt. ik ga niet gelijk zeggen dat het aan jou ligt want je zegt zelf dat hij het bij je verzorger ook doet.vandaar dit advies. wil hij in bijde gevallen niet naar vooren raad ik je zeker een fychio aan om de spieren los te maken.

Vragen mag je ook ALtijd even PBen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:05

Zal hem morgen als de piste vrij is even losgooien (mag roundpen ook of zou dat teveel vertekenen?) en dan de bijrijdster erop om te zien wat hij dan doet en dan ik eventueel er nog eens op om te zien of het hetzelfde blijft of dat hij toch anders reageert op mij dan op haar. Dan weten we meer .. denk ik :+

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:28

dat is een heel goed idee Roundpen kan ook geen kwaad het gaat er mom dat hij gewel onbelast kan lopen ook zonder een longeerlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:30

Dat is geen probleem, doen we regelmatig. Ik vroeg dat omdat de roundpen omringt is door bomen, dus lekker in de schaduw, is wel wat aangenamer ;) Dan kunnen we hem in de namiddag eerst even in de roundpen doen en dan op het gemak poetsen & opzadelen en dan is er hopelijk tegen dan ook schaduw in de piste :Y)

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:39

dat maakt niet uit en als je twijfeld kun je altijd nog even kijken in de piste als ze daar los mogen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:43

[***] schreef:
Weet niet, heb ik nog niet geprobeerd.
Dit omdat ik "vroegah" commentaar kreeg (op ditzelfde bokt) dat ik altijd met contact moest rijden, omdat het anders geen zin had. Toen had ik namelijk een filmpje gepost met losse teugel, en gewoon rijden (dus stappen & draven). Maar dat had op die manier geen zin, er moest altijd (licht) contact zijn en van daaruit verder werken. Dus ik heb dit nu niet geprobeerd.
er moet ook sprake zijn van lichtcontact wil je z'n lijf laten ontspannen en niet uit elkaar laten vallen. Maar je moet je afvragen wat je precies wil, wil je dat het paard alleen maar harder gaat of wil je dat hij krachtig in tempo verruimt. Wil je het eerste dan kun je 'm best met lange teugel laten doen, maar dan loopt ie wel uit elkaar. Wil je 'm harder met gebruik van achterhand dan moet je hem opvangen aan de voorkant.

Citaat:
Edit; is het trouwens logisch dat een pony draven moeilijker vind dan galopperen? Ik dacht altijd dat galop de meeste kracht kostte
Nee hoor dat kan. Er zijn paarden die je eigenlijk veel beter kan losgalopperen en daarna oppakken in draf om verder te werken naar impuls en ontspanning. Die paarden bewegen net wat meer en lekkerder door hun lijf in de galop en pakken daarna de draf sneller (en makkelijker) op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:45

Dank je wel voor je reactie.
Ik wil inderdaad dat hij verruimt (naja, niet verruimen als in uitstrekken, maar gewoon een goed arbeidstempo), maar met de achterhand erbij. Zal hij vast nog moeilijk vinden (zeker onder het zadel), vandaar zijn reactie. Maarja, of hij het dan doet omdat het nog moeilijk is, of omdat het hem toch last in z'n rug bezorgt .. Maar als hij echt last van z'n rug zou hebben zou hij toch eerder gaan stilstaan dan proberen te galopperen? Hem kennende zou ik die reactie eerder verwachten .. ik heb een tijdlang met hem problemen gehad met zowel longeren als rijden dat hij letterlijk niet vooruit te krijgen was. Nu zat daar deels dominantie/leiderschapsproblemen in, maar het is wel iets wat hij gebruikt zeg maar, waar hij z'n toevlucht naar zoekt als het niet aangenaam is. Maar dat heb ik gisteren totaal niet gemerkt.

Nu je die laatste reactie zegt kreeg ik ineens een *ping*-moment .... Hij gaat inderdaad beter lopen als hij een stukje heeft kunnen galopperen, zowel buiten als vroeger die keren dat ik in de piste reed (naja, geen piste, gewoon stuk afgedankte weide), dan kon hij ineens wel goed draven zeg maar ... Misschien zit daar (een stuk van) de oplossing? Maar je kan toch niet gaan instappen en dan meteen galopperen? Of wel?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:47

Klinkt alsof de pony stijf is in zijn lendenen/bekken. Enne, stijf is niet hetzelfde als pijn hebben, stijf is gewoon stijf, er zit een rem in de beweging. Kun je met beleid wel weer wat soepeler krijgen, eventueel in samenwerking met een fysio.
Ons kwartje heeft dezelfde neiging, hij wil niet ruimer draven, want dan moet er meer beweging komen vanuit zijn bekken. Dan vindt hij aangaloperen een beter idee, maar daarmee kom je diezelfde stijfheid ook tegen. Bij hem werkt het goed om hem eerst in stap wat te laten buigen in zijn lijf, dus met wendingen/voltes/zijgangen echt om je binnenbeen laten komen, daarna in een rustig drafje dat verder uitwerken voordat je gaat schakelen naar ruimere draf en galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:53

Dank je wel, wat jij zegt zit ik me dus eigenlijk af te vragen .. of hij pijn heeft (lijkt me niet want dan zou hij wel andere dingen doen), of dat het gewoon stijf is en dus door het gebrek aan training. De osteo zei dat het 'probleemgedeelte' vlak achter het zadel zat, maar hij heeft maar een heel korte rug dus dan zit je volgens mij wel bij de lendenen? Als ik mij de plaatjes goed herinner :P De osteo zei ook dat de gevoeligheid maar heel minimaal was (ik zag zelf niks aan zijn reactie) en ze vond dat niet abnormaal voor een paard van zijn leeftijd die eigenlijk niks deed en nooit echt dressuurmatig gereden was. Dus vandaar dat ik denk dat het een gebrek aan training is, en misschien stoor ik hem wel meer dan mijn bijrijdster omdat ik toch een stukje zwaarder ben en nog wat onhandiger (bij mij is het ook anderhalf jaar geleden :+ ).

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat hij wel in galop kan springen, maar volgens mij denkt hij dan na een paar passen ook weer van "hmm, dat is het toch ook niet" en dan valt hij daar weer uit. Als je hem dan doorduwt gaat het met wat geluk wel, en daarna loopt hij ook beter, maar dat was vroegah, misschien lukt dat nu wel niet meer :))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:59

Galop vergt ook kracht en dat is natuurlijk ook minder geworden door z'n mindere activiteiten van de laatste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:04

Galopperen aan de longe (of los, of dubbele longe) gaat de laatste tijd wel een stuk beter dan vroeger, dus onbelast is er wel vooruitgang volgens mij. Zou het kunnen dat we dit dan gewoon hetzelfde moeten opbouwen onder het zadel? Dat dus de 'problemen' die er eerst waren aan de longe weer allemaal terugkomen onder het zadel omdat je toch met meer belasting (en onhandigheid) zit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:11

Je kunt aan de longe goed de spieren verder opbouwen zodat het onder het zadel gemakkelijker wordt. Een ruiter belemmert toch altijd wel wat in de beweging, dus je kunt heel goed aan de (dubbele) longe de spieren en soepelheid trainen die je onder het zadel ook nodig hebt. Dan kun je daarna onder het zadel verder uitbouwen. En in stap veel buigwerk onder het zadel doen, helpt ook echt wel om ze soepeler en sterker te krijgen aan de achterkant. Wel opletten dat het buigen echt in het lijf gebeurt en niet alleen in de hals, het moet ruimte bieden voor een achterbeen om onder te kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:15

Ok, dank je wel.
Op stal zeggen ze dat er moet begonnen worden met gewoon kilometers maken, dus gewoon rijden met licht contact en de pony moet doorstappen/doordraven/doorgalopperen. Maakt weinig uit waar die loopt, als die maar doorloopt ... Maar jij zou dus eerder voornamelijk (in het begin) in stap werken en dan echt richten op het inbuigen en oefeningen doen enzo? Vanwege zijn reactie gisteren onder het zadel zou ik daar zelf ook eerder naartoe neigen. En dan kan ik hem tussenin aan de dubbele longe soepeler maken zonder ruitergewicht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:31

Gewoon kilometers maken is goed voor de conditie, maar voegt weinig toe aan soepelheid. Ik zou zeker vooral gymnastieken met hem, daarnaast kan een buitenritje natuurlijk wel leuke afwisseling zijn. Heuveltjes lopen is ook erg goed voor het bekken, mits je oplet dat hij het correct doet, dus met rug- en achterhandgebruik. Laat hem zijn rug dus wat opbollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:07

Ok, dank je wel, die buitenritjes lukken wel, dat is toch meer mijn winkel :+ Al wil ik toch wel een poging doen om te zorgen dat hij z'n lichaam beter gaat gebruiken. Hoe laat je z'n rug opbollen bij heuveltjes? :o Door te zorgen dat hij actief blijft lopen en dus die achterhand eronder zet? (en hem dan de kans geven te zakken met het hoofd).

Als ik longeer, waar moet ik dan op letten? Ik werk zelf liefst met de dubbele longe, op stal zeggen ze dat een bijzet ideaal zou zijn maar ik heb er een probleem mee dat dit altijd vast zit en nooit loslaat ... Met de dubbele longe kan ik zelf de controle uitoefenen (zal vast niet altijd vlekkeloos gaan, maar toch liever dat dan constant vast). Moet ik zorgen dat hij lang & laag gaat lopen? Stimuleren met het neusje naar voren/naar de grond? En moet dit dan echt (bijna) op de grond of maar tot een bepaalde hoogte? Ik doe het nu zo'n beetje op het gevoel, hij heeft van zichzelf de neiging om op te kroppen, als je hem laat lopen dan zit z'n kin zowat op z'n borst (gevolg van altijd maar te laten lopen, als dat hoofd maar beneden was dan was het goed en werd hij met rust gelaten, hij heeft zichzelf dat dus aangeleerd) waardoor hij zelf heel veel spanning kweekt (en dat zal z'n rug/lendenen ook wel geen goed doen). Dit probeer ik nu weg te werken, zodat hij dus met de neus meer naar voren gaat lopen. Maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Of hoe hij moet lopen?

Edit; ik ben trouwens ook met wat grondwerk bezig met hem en nu merk ik dat hij wijken met de achterhand ook moeilijk vind (dus wijken voor druk). Dus niet als je aan het poetsen bent en je vraagt hem om te gaan, dat doet hij wel, maar als je echt gericht z'n achterhand wil laten wijken zodat z'n been moet onderstappen (als je kan volgen) dan vindt hij dat moeilijk. Hij doet het (uiteindelijk) wel, maar je merkt aan hem dat hij het moeilijk vindt. Ik denk dat ik dus qua grondwerk ook nog wel wat kan doen om hem soepeler te krijgen? Bepaalde oefeningen enzo?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:20

Hij hoeft niet per definitie lang en laag te lopen, maar als hij neiging heeft om op te kroppen is lengte wel een belangrijk punt. Veel paarden krullen van voren op en doen dan alsnog niets met de achterhand, daar kun je eigenlijk alleen maar doorheen komen door gas te geven. Wat voor jouw paard het beste is durf ik zo niet te zeggen zonder te zien wat hij precies doet.
Heuveltjeswerk betekent dat hij recht moet blijven en niet in hoog tempo omhoog mag, maar juist langzaam. In stap een heuveltje op en af en dan recht blijven kan alleen maar als hij de achterhand onderschuift en dus opbolt.

Om eerlijk te zijn zou ik je willen adviseren om hier een goed lesgeefmens bij te zoeken. In welke regio zit je?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:24

Is het zadel ook nagekeken? Ik had dit probleem ook bij mijn verzorgpaardje. De andere verzorgster had er toen een zadelpasser bij laten komen en het bleek dat het zadel niet goed (meer) paste, was te smal van voren. Het kan zijn dat jouw bijrijdstertje hier minder last van heeft, omdat ze lichter is en het dus niet zo drukt, maar het bij jou wel meer drukt.
Nu ligt er een ander zadel op en heeft hij hier een stuk minder last van, soms nog wel uit gewoonte als hij iets moeilijk vindt.