Het betreft een pony van nu 16 jaar, altijd wel bereden geweest maar nooit echt dressuurmatig (enkel buitenrijden) tot zo'n anderhalf jaar terug. Toen ben ik er (om diverse redenen) mee gestopt, maar nu kriebelt het weer. Sinds een week of 2 wordt hij weer bereden, vooral door een bijrijdster (meisje van 13 jaar), vandaag door mezelf. Nu liep ik tegen een probleempje aan waarvan ik me afvraag waarom hij dat zou doen, en wat dus de oplossing is. Ik had namelijk het probleem als ik ging draven en ik vroeg hem om door te draven (hoger tempo dus), dat hij ging huppelen, eigenlijk wilde hij dan gewoon in galop aanspringen, dus dat soort huppel. Naar mijn idee omdat hij liever ging galopperen dan door te draven, maar waarom?
Even wat feiten:
- nooit echt dressuurmatig gewerkt
- nooit in een zandpiste gewerkt onder het zadel (op de vorige stal was er enkel een weide om in te rijden, maar er werd dus eigenlijk altijd buiten gereden)
- anderhalf jaar niet bereden
- wel regelmatig gelongeerd (gewoon, los, dubbele longe)
- tijdens het longeren doet hij het ook, maar in mindere mate (geen ruitergewicht?), en soms ook gewoon niet
- bij de bijrijdster doet hij het minder (al heb ik steeds maar met een half oog gekeken, morgen ga ik er eens bijstaan in de piste)
Zou hij het doordraven moeilijk vinden?
Is dit omdat het voor mij gewoon lang geleden is en voor beiden dus weer wennen? Of zou hij problemen hebben met mij op zich?
De osteopaat zei een tijdje terug dat z'n rug niet helemaal ok is (niet abnormaal voor een paard van zijn leeftijd), maar het was ook geen ramp. Ik zou veel kunnen doen met goed longeren en alles rustig opbouwen. Maar is mijn gewicht (en onhandigheid) op die rug misschien gewoon teveel op dit moment? Omdat hij het bij de bijrijdster niet/minder doet ... Zou een behandeling misschien toch aangewezen zijn voordat we echt weer gaan trainen? Of zou het probleem zich toch oplossen als we gewoon doorrijden? Hoe reageer je dan op het huppelen? Als je doordrijft gaat hij gewoon galopperen, als je 'tegenhoudt' gaat hij weer draven, maar dan heel langzaam, vraag je dan meer reactie dan krijg je weer hetzelfde.
Ik ga morgen kijken wat hij bij de bijrijdster doet en aan de hand daarvan een verder plan bedenken.
Maar welke richting denken jullie uit? Toch die rug die problemen geeft, of gewoon weer proberen/wennen? Ik weet het niet

Ik neig er toch naar om toch te laten behandelen, dan weet ik tenminste dat het van daar niet kan komen, maar op stal vinden ze het een beetje onzin om te behandelen en moet je dat er gewoon uit trainen zeg maar (dus komt het gewoon omdat de pony al zolang niet meer bereden is). Vandaar mijn twijfel ...