Stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:59

Hallo,

Ik probeer stelling te vragen van een pony door middel van binnenteugel iets van de hals, binnenbeen iets achter de singel en buitenbeen op de singel.
Maar dan loopt hij enkel naar binnen maar heeft geen stelling (op de volte)
Nu heb ik geprobeerd mijn buitenteugel iets losser te doen maar helpt ook vrij weinig.
Wat doe ik fout?

Mvg, naomi

midgie

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:07

Ja kunnen verschillende problemen zijn, waaronder ook jou zit , haal b.v je buiten zitbeenknobbel eens uit de rug van het paard maak je binnen been wat langer.
Ligt het zadel goed? snapt het paard wat stelling is ? Kun je het ook vragen als je op de grond staat?
Snap jij wat stelling is en wat stelling doet?
Hoe hoog is de halshouding als jij stelling vraagt als het paard te hoog met zijn hoofd is kan hij niet stellen.
Kun je het niet beter aan je instructrice vragen ??

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:11

Je kan je binnen hand iets hoger en met je pink naar de hals doen, binnen been blijven drijven en buiten hand iets te sluiten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:40

montyjansen schreef:
Je kan je binnen hand iets hoger en met je pink naar de hals doen, binnen been blijven drijven en buiten hand iets te sluiten.

Als je je buitenhand sluit dan krijg je toch nooit de juiste stelling?
Het paard moet toch juist de ruimte krijgen in zijn spieren om te stellen en buigen en als je dat tegen gaat met je buiten hand dan kan hij nooit juist stellen, want dan vraag je met de binnen teugel de schedel te plaatsen( wat vaak op het bit al heel lastig is )en de buitenteugel zegt je mag niet, juist bij een paard wat niet stelt zou ik laag vragen en vandaar uit stellen met heel veel buitenteugel, dat kun je het beste vanaf de grond doen dan kun je ook zien of de stelling juist is en belemmer je hem niet met de zit, want ook daar is vaak een groot probleem de ruiter wil stelling maat duwt te veel met zijn zit in de spier die je wil juist lang wil maken.
Blijven drijven is soms ook al te veel voor een paard wat het niet snapt en de ruiter verkeert inwerkt met de zit, dan kun je miss beter uit de buiten kant zitten en kijken wat het paard daarmee doet, want je zithulp komt eerder dan ej beenhulp toch?
Miss is het zelfs wel een optie voor de TS om het zonder het zadel eens te voelen als een ander vanaf de grond de stelling vraagt, wat voel je dan gebeuren in het paard zijn rug , maar dan zul je iemand ervoor moeten zetten die weet wat er gebeurd in het lijf van het paard , helaas zijn er te veel instructrices die dat ook niet weten en voelen, dus miss eens echt opzoek gaan naar iemand die het wel kan voelen en jou daar( TS) mee kan helpen en uitleggen wat stelling nu precies is en waarom en hoe je het kan leren voelen en waar je vanaf de grond kan zien wat er in het lichaam van het paard gebeurt als je hem stelt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:22

Natuurlijk loopt hij dan naar binnen, je stuurt hem namelijk naar binnen....Je binnenbeen hoort bij de singel, daar moet je paard omheen buigen en dat kan niet als het naar achter ligt. Je buitenbeen blijft op de plek, tenzij je paard uitzwaait (maar dat gebeurt meestal pas als je buiging vraagt). Door je binnenbeen naar achter te leggen geef je je paard alle ruimte om naar binnen te komen...Onlogisch.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:55

ken je het verschil tussen stelling en buiging

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:57

Stelling is naar binnen. Buiging is met het hoofd naar beneden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:58

_Naomi_ schreef:

Oh boy.

Stelling is het naar binnen of buiten laten kijken waarbij enkel de hals buigt.

Buiging is zijwaartse buiging door het hele lijf (zoals in een volte of zijgang) en heeft echt helemaal niets te maken met hoe hoog of laaf je paard zijn hoofd houdt.

Edit: Ts, ik denk dat het heel verstandig is dat je je wat verder verdiept in de theorie van het rijden. Kijk eens rond in de Wiki, leen een paar boeken uit de bieb...Daarnaast veel goede les van iemand die je naast het rijden ook meteen uitlegt wat je doet en waarom en hoe een paard in elkaar zit. Dit is echt niet op te lossen via dit topic, je basiskennis is ehm...erg beperkt zeg maar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:02

dan is hij niet voor je binnen been op zij.
je vraagt stelling binnenhand naar binnen en binnen been op de singen zodat hij niet naar binnen valt, doet ie dat toch geef je 1 keer been met je binnen been, gaat hij dan weer naar buiten is het goed. krijg je geen reactie even je binnenhand over de hals en je binnen been er bij zodat hij wel op zij gaat. doet hij het dan wel, gewoon weer je binnenhand weer naar binnen.

ooit wil longeren wel helpen, bijzetje er aan het je longeerlijn door je bit heen en vast aan je longeersingel.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:07

Ik vraag stelling, geen buiging

Oh boy. Ik vraag toch stelling :\
Esther, ik rij nog geen 2 jaar -_-'

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:08

misschien les nemen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:08

Juist dan moet je dit niet alleen willen oplossen....Je geeft je hulpen helemaal verkeerd om (zie openingspost) en eigenlijk weet je niet precies wat je wilt....Rijd je nooit voltes of wendingen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:08

Jawel. Eigenlijk best heel veel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:09

_Naomi_ schreef:

Dat is niet mogelijk zonder buiging....Althans, als je je paard heel wilt houden. Een paard is recht op een rechte lijn, en gebogen in iedere! wending. Je hoort iedere wending buiging te vragen....Dus ergens gaat toch iets mis misschien?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:10

nicky_rilana schreef:
misschien les nemen?

Dat heb ik al. Alleen dan legt ze het wel uit. Alleen lukt het me niet.
(Zij zegt tevens binnenbeen op de singel. Wat ik ook geprobeerd heb, alleen lukt het dan nog niet)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:11

_Esther_87_ schreef:
_Naomi_ schreef:

Dat is niet mogelijk zonder buiging....Althans, als je je paard heel wilt houden. Een paard is recht op een rechte lijn, en gebogen in iedere! wending. Je hoort iedere wending buiging te vragen....Dus ergens gaat toch iets mis misschien?

Ik laat probeer hem wel te kant op te laten kijken dat waar hij heen gaat ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:12

dus hij is gewoon niet voor je binnen been op zij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:12

_Naomi_ schreef:
nicky_rilana schreef:
misschien les nemen?

Dat heb ik al. Alleen dan legt ze het wel uit. Alleen lukt het me niet.
(Zij zegt tevens binnenbeen op de singel. Wat ik ook geprobeerd heb, alleen lukt het dan nog niet)

Dus dan doe je maar gewoon iets anders, in plaats van je af te vragen waarom het niet lukt?

En op bovenstaande post (van ts): Zoals ik eerder al kort heb uitgelegd, kijken waar hij heen gaat is stelling. Het hele lichaam moet gebogen zijn in een wending...De rug, van oren tot staart, moet buiging. Niet buigen omlaag, maar buigen opzij dus.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:13

ik wou je wat theorie meegeven waar je wat aan heb

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:14

Binnebeen achter de singel heb ik achter wegens gelaten (sinds een aantal maanden dat ik er dan mee bezig was) . Het probeer het dus (al een tijdje) op de singel.
Ik moet stelling vragen om hem in de goede galop te laten gaan. Maar lukt die stelling niet.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:16

kun je me omschrijven wat je verstaat onder stelling
Laatst bijgewerkt door uniong op 27-05-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:17

Ts waar woon je? Mocht je in de buurt zitten wil ik je wel een keer helpen want ik weet niet hoe en door wie jou dit is uitgelegd maar echt...dit gaat zo niet werken. Wilde je pb-en maar toen zag ik je onderschrift.

Aanspringen in de goede galop is zo veel meer dan stelling vragen...Sterker nog, vaak als een paard daar moeite mee heeft zorg je er door de stelling juist voor dat ze de buitenschouder eruit drukken wat het aangalopperen nog moeilijker maakt in plaats van makkelijker.

Uniong, dat heeft ze hierboven toch al gezegd?

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:20

ik zie alleen dit staan of kijk ik er verder over heen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:21

uniong schreef:
ik zie alleen dit staan of kijk ik er verder over heen

Ja. Dus dat is wat TS denkt dat stelling (en buiging) inhoudt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:21

uniong schreef:
kun je me omschrijven wat je verstaat onder stelling

Met hoofd en hals naar binnen (of buiten) laten kijken.