Sterke haflinger probeert steeds sneller te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WandaxLover

Sterke haflinger probeert steeds sneller te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:07

Hallo mensen van bokt! Ik heb speciaal voor deze vraag een account aangemaakt alhoewel ik wel denk dat ik blijf omdat ik alles heel interresant vind.

Oke, mijn vraag, ik heb een verzorgpony, een haflinger met een eigen wil en ze is ook erg sterk. Als we aan het rijden zijn wil ze heel snel. Ze stapt heel snel en wil gelijk in draf, ik moet haar heel erg inhouden want als ik haar lekker laat gaan tijdens het draven gaat ze soms in galop. Zelf ben ik wel een fan van teugels lekker los laten en even lekker rennen, maar met haar lukt dat nu dus niet en nu kan ik ook niet bitloos rijden en dat vind ik erg jammer. Ze draaft ook snel en is ook heel gespannen. In de galop probeert ze terug naar haar in en uitloopstal te rennen want ik rij in een grote wei en niet in een bak. Soms heb ik het gevoel dat ze onder me weg vlucht. Misschien helpt deze informatie: Ze is 4 jaar geleden een menpaard geweest en heeft veel prijzen gewonnen en dit vond ze ook heel leuk. Nu als ze boten dingen hoort omroepen met de microfoon staat ze helemaal te showen haha.
Heeft iemand tips? xx

midgie

Re: Sterke haflinger probeert steeds sneller te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:51

Heb je les?
Wat doe je b.v wat aan grond en los werken, snapt het paard de hulpen van je zit wel?
En maak jij ejzelf niet te sterk, ho emeer druk hoe meer hij weg wil, probeer is vaker meer teugel te geven en niet constant op de rem te rijden, maar ik zou als ik jou was les nemen als je dat nog niet hebt en eerst dingen bevestigen in stap en dan pas draven , galopperen zou ik even gewoon niet doen dat is te veel van het goeie op het moment denk ik

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:26

Paard heeft dus heerlijk mogen sjouwen en vond dat geweldig!

Hij wilt nu ook sjouwen, maarja geen gewicht erachter dus dat gaat wat harder! Je moet hem denk ik dus leren dat rijden en een kar trekken 2 verschillende dingen zijn.

Opnieuw beginnen dus, en de hulpen bevestigen.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:44

Ik heb geen les daar heb ik geen geld voor. Ik raak haar ook niet aan met mijn benen want dan gaat ze gelijk sneller ik doe alles op stem ik geef heel vaak meer teugel en ik rijd niet constant op de rem. Als ze gestopt is stop ik ook met remmen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:53

Tja, zo doe je het precies verkeerd om. Je hoort een paard op je zit en benen te rijden, en je teugels pas als laatste gebruiken. OOK bij snelle paarden.

Het paard went op deze manier niet aan zit- en beenhulpen, en zal vrij snel hard in de mond worden.

Dus dan maar even op de grond werken, bijbaantje zoeken en les nemen ;)

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:09

Ik zou als ik jou was les nemen, de instructrice zal je vast wel kunnen helpen.
Of heb je al les?

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:54

ik weet niet dit helpt maar je zou hem stil kunnen zetten en achteruit laten lopen(ik weet niet of dit kan, ik rij namelijk western en weet niet zoveel van dressuur af).
en anders zou ik gewoon kleine voltes rijden totdat hij rustig is

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:32

Nee ik heb nog geen les en kleine voltes helpt niet hoe klein ik ze ook maak ze blijft door draven tot ze struikeld. Dat achteruitlopen klinkt wat vreemd maar ik ga het wel proberen ;p

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:37

ja, als mijn pony niet wilt stoppen, en hij stopt uiteindelijk, laat ik hem ook achteruit lopen, na een paar keer heeft hij het door en stop hij veel makkelijker !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:43

ElineMeike schreef:
ik weet niet dit helpt maar je zou hem stil kunnen zetten en achteruit laten lopen(ik weet niet of dit kan, ik rij namelijk western en weet niet zoveel van dressuur af).
en anders zou ik gewoon kleine voltes rijden totdat hij rustig is

Ja en hoe laat je hem achteruit lopen als hij geen zithulp kent?
Dat zou ik zeker niet op het bit doen, wat helaas vaak bij zogenaamde westernruiters wel word gedaan.
Denk dat de ts beter het paard eerst kan leren wijken voor druk en dan niet op op het bit miss een touwhalster onder je hoofdstel doen en daar de grotere hulpen op geven zodat je in elk geval uit de mond blijft als je een grote hulp moet geven en met groot bedoel ik geen volle kracht gaan hangen aan het hoofdstel meer belonen op het juiste moment dus bij het juiste antwoord hoe klein ook gelijk de druk weghalen dus belonen ,
Je zou ook vanaf de grond kunnen gaan werken met wijken voor druk, het paard heeft idd een kar moeten trekken dus heeft geleerd tegen de druk in te komen, dus neem het het dier niet kwalijk, die weet niet beter en bedenk alles wat het dier niet snapt en fout doet is niet zijn schuld, heb geduld en werk verfijnt waar kan en bouw je hulp op waar nodig zonder kracht te gaan gebruiken,

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:57

oh ja, daar had ik even niet over nagedacht.
goed dat andere mensen wel opletten :)

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:00

Ze kent wel zithulpen alleen is er bang voor ik kan haar wel achteruit laten lopen op been

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:15

Een paard dat bang ik voor zithulpen, maar waar je ook je been niet aan kunt leggen? Hoe stuur je dat paard dan? Alleen op bit? Ik denk dat het probleem wel eens kan zijn dat je juist steeds meer hulp aan de voorkant moet geven, en dat dat juist is wat het paard niet fijn vind. Ik ken meerdere vlugge paarden die juist rustiger worden van een been dat "eraan" blijft, en vlugger van een teugel die teveel contact heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:05

WandaxLover schreef:
Ze kent wel zithulpen alleen is er bang voor ik kan haar wel achteruit laten lopen op been

Dan kent ze ze dus niet ;) Dat jij zithulpen gebruikt wilt niet zeggen dat zij ze ook kent. En je kan je been niet aanleggen omdat ze harder gaat (vooruit), maar je kan wel achterwaarts op been (achteruit)? Gebruik je dan helemaal geen teugel?

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 15:24

@Angela wat bedoel je precies?
@Sassol Ik gebruik wel een beetje teugel maar als ik bij achteruitlopen niet een beetje been gebruik doet ze het ook niet dus ze snapt het wel

Ik ben nu begonnen om meer met been te werken het gaat wel beter maar nog steeds niet goed

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:23

Ben het niet eens met sommige reacties boven mij. Mijn paard kon ook alleen voor de wagen toen we hem kochten. Door een combinatie van hulpen, stem hulpen en gewichts en been hulpen kunnen ze makkelijk dressuur leren hoor, het is juist goed omdat ze onder het zadel makkelijker kunnen buigen en zijgangen kunnen uitvoeren. Bekende menners laten hun paarden ook onder het zadel rijden. Ik denk dat het voor de topic starter handig is als ze les neemt waardoor ze beter om leert gaan met dit probleem.

Melinda345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:24

neem les als het niet lukt

Isja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:49

zelf rustig blijven , doorademen. helpt al iets .
en niet gaan hangen , blijf wel contact houden maar soms mag je ook wel een duidelijke ophouding geven.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:36

Heel veel figuren rijden. Kleine achtjes rijden helpt soms wel en maak 't haar ook een beetje moeilijk zodat ze zich niet gaat vervelen. Soms is het ook goed om weer eens iets anders te gaan doen. Bv springen ofzo. Is het ook zo dat als je even hebt gedraaft ze rustiger wordt? Dan zou je haar van te voren even kunnen longeren zodat ze wat energie kwijt is. Wat ook wel wil helpen is doorzitten in de draf. Kleine ophoudingen en je handen omhoog houden.(dat werd tegen mij gezegt bij les). Mis kan iemand een filmpje maken zodat je kunt zien hoe jou houding is en wanneer hij precies sneller gaat.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:25

Je zult toch echt les moeten nemen. Een paard is geen speelgoed of robot waar je mee aan kunt klungelen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:31

ga met bovenstaanders mee. Ik zou zeker les gaan nemen. Wat zegt de eigenaar van de pony erover?

Wat ik bij mijn haflinger deed als deze weer eens onder me vandaan schoot, was haar direct op de volte zetten. Dat hielp bij haar erg goed.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:22

Ik werk steeds meer met benen en dit lijkt ietsiepietsie te werken. Ook merk ik dat als ik de teugels oppak of een beetje druk op de teugels zet dat ze ook heel snel gaat inneens. Ik heb eigenlijk altijd weinig druk op de teugels. Heeft iemand ook tips om het paard goed te laten ontspannen want daar heb ik ook moeite mee met haar.

Even offtopic ze heeft ook al een tijdje een grote bult vlak boven haar oog die soms een heel klein beetje groter of kleiner word. Meestal groter, ook heeft ze grote opgezette aders onder haar buik en op haar benen.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:18

Hoihoii,
Ik heb een eigen pony en het gaat steeds beter, maar ik heb nog steeds buiten bijvoorbeeld nog steeds dat ik hem slecht houd of als hij een snel dagje heeft. :')
Maar mijn tip is dus ophoudingen. Eerst doe je je handen naar voren, daarna zet je spanning op te teugels. Niet los, niet trekken, maar een gewone spanning. Daarna leg je druk op de teugels, dus je spieren aanspannen. En daarna knijpen en je handen weer terug brengen. Hoop dat het lukt. ;)
xxx

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:18

maak je zelf vooral niet sterk!
Nooit druk blijven houden. Los vast los heeft veel meer impact.

gewoon teugels losjes, gaat ze harder gewoon remmetje dr op en weer los, iedere keer als ze harder gaat, even vast en weer los. Mocht ze niet reageren, dan maar wat feller.
op een gegeven moment is de lol er vanzelf af hoor. Ik bedoel het paardje merkt ook wel dat het gewoon fijner is als ze niet gaat lopen drammen.
(ja er gaat echt wel enige tijd over heen!) En die van mij moet ik naar 10 jaar nog elke rit op weg naar huis wel 100 keer corrigeren. Dan is het soms net een helle vuur.
Gaat het helemaal raar draai je ze maar om.

Het tempo op buitenrit zou altijd hoger dan normaal zijn. Leg je daar maar bij neer. maar blijven stappen of draven kunnen ze best.

Oefen ook veel in de bak met een commando.
Dit werkt bij mijn fries perfect.
ik heb dan 'Mijn Tempo' als commando. Gaat ze meteen stuk rustiger draven.
De haflinger wil het niet horen, die is oost Indisch doof met een houten bek.

Oh en over je benen eraan. Dat is een slap excuus van je paard om harder te kunnen. Dus gewoon lekker laten liggen waar je ze normaal hebt.
Denk maar zo, als jij zoals altijd doet, zal je paard dat ook wel doen.

Alleen maar lekker klieren met je vingers.
Het is of irritatie of gewoon lekker relaxt mee werken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:35

Gewoon les nemen denk ik. Want zo te lezen ben je helemaaaaal niet de baas. Dus 1st ervoor zorgen dat je dat wordt. En daar heb je begeleiding bij nodig. Gaat je vast lukken. Succes!