Een rustige galop.. maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Een rustige galop.. maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 07:55

Hallo iedereen
mijn hafje angel wilt vaak echt ontzettend crossen tijdens de galop. ik wil haar proberen naar een rustig hand galopje te brengen, dus dan probeer ik zwaar te zitten en handen rustig naar me toe te halen, maar op het moment dat ik dat doe valt ze terug in draf, gaat ze zo overdreven hard draven en als ik opnieuw wil beginnen word ze alsmaar heter.

wie o wie :')

Ingrid_92

Re: Een rustige galop.. maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:34

Ik zou haar eerst vanuit een rustige draf aan laten springen, dus niet eerst heel hard gaan draven. Daarnaast zou ik haar op de volte houden en de volte steeds een beetje verkleinen en vergroten, zodat ze niet echt de kans heeft om harder te gaan. Als ze toch te hard gaat, volte wat verkleinen, zwaarder gaan zitten maar wel je been eraan houden, zodat ze niet terugvalt. ;) Succes!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:37

Ik herken je probleem wel, dus een vraagje heeft je paard wel genoeg balans en kracht voor een hand galop/ Meer verzameling? Rennen komt ook vaak door gebrek aan balans/kracht

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:44

Eerst inhouden, en dan weer een klein beetje aansporen voor dat ze terug valt!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:45

Ik herken je probleem, mijn merrie heeft dit ook een tijdje gehad.

Óf je paard heeft een balansprobleem, óf je paard heeft een dominantieprobleem (of een combinatie van beiden ;)) Mijn merrie is een hele dominante tante, dus bij ons was het een combinatie maar vooral het laatste. Wat bij mij gewerkt heeft is op het moment dat ze gaat crossen been erbij. Been, been, been, rij haar maar naar voren! Dit klinkt heel raar, en het zal ook niet 1, 2, 3 bij je opkomen als ze al zo hard gaat. Toch werkt het, want als ze op jouw hulpen nóg harder moet, ben jíj degene die het tempo overneemt. Zodra ik het tempo overnam kwam ze echt accuut terug naar een rustig handgalopje en bleef ze netjes onder mij. Dan is het spelletje voor haar afgelopen en wilde ze ook weer gelijk terug naar de draf. Maar dat ging uiteraard niet gebeuren, dus bleef ik haar naar voren rijden tot ik zelf het moment bepaalde waarop we terug gingen in draf :)

Denk er dus aan dat jíj ten alle tijde het tempo bepaalt. In het geval van crossen is terugnemen vaak een minder goed idee, blijf naar voren denken! ;) Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:46

Ga juist eens verlicht zitten in plaats van zwaar. Een (correct) galopperend paard heeft veel veer en beweging in de rug, de rug wordt wat boller. Als jij daar vervolgens met veel druk op gaat 'hangen' (wist even geen beter woord, niet rot bedoeld) zal je paard dit als onprettig ervaren en daar onderuit proberen te lopen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:48

Volte verkleinen wilt wel eens helpen. Denk wel aan een krachttekort, snel galoperen is net wat makkelijker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:29

Eerst goed de stap en draf in balans leren lopen, daarna pas de galop, ik ben zelf ook met een paard bezig die dit heeft , ik spring aan en merk ik dat ze harder wil dus op de voorhand valt neem ik haar terug werk weer aan stelling en buigen zodat ze weer netjes gaat dragen en spring dan weer ,
Waarschijnlijk loopt het paard in draf ook erg op de voorhand, eerst dan oplossen en dan pas een stapje verder gaan

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:31

Of ze is gewoon lekker vooruit en houd van crossen, kan ook :)
Maar idd goede tips hier boven. Wat bij mij hielp was idd volte, binnenbeen er mooi tegen en vooral zelf relaxen en je paard de richtlijnen geven die hij nodig heeft om de volte te maken. Zodat ie zeg maar moet concentreren op een mooie volte ipv crossen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:55

eventjes iedereen antwoorden!

@ Ingrid_92 : ik rijd inderdaad de voltes, maar dat verkleinen kan ik zeker eens proberen!
@ trustHim: een gebrek aan kracht weet ik niet, toen ze net bij mij kwam had ze totaal geen bespiering en nu is ze echt een brok spier...
@ Claudinee: ik denk dan eigenlijk dominantie, ze probeert me vaak genoeg de baas te zijn aangezien ik best onzeker kan zijn, en zij voelt dat.
@_Esther_87_ : aan de ene kant wil ik dat best doen, maar dan denkt ze alleen maar harder te mogen. ik zit erg stil vind ik zelf
@ Aria_zz : dat klopt sowieso, ze houd ervan heerlijk hard te gaan, maar ik wil ook eens ontspannen rijden haha !

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:26

Ik zou niet uitgaan van dominantie, want waarom zou ze zich alleen in de galop "dominant" gedragen?
Het lijkt meer op een balansprobleem, veroorzaakt door scheefheid. Zoek daar maar eens op, evenals op rechtrichten.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:42

Oh dit heb ik ook al een tijdje, probeer je zelf heel zwaar te maken.
Misschien kan longeren van te voren helpen?

Bo92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:15

Ik heb een tijdje een fries gereden en die had hetzelfde probleem. Bij mij hielp t om m'n handen naar voren te zetten in plaats van rustig naar je toe halen. Zo liep ze meer op haar 'eigen benen' en verbeterde de balans waardoor de galop veel rustiger werd. Voltes rijden en verkleinen is ook een goeie manier om het tempo te verminderen, maar dat is hierboven al genoemd ;)
Succes!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:58

Vilar schreef:
Ik zou niet uitgaan van dominantie, want waarom zou ze zich alleen in de galop "dominant" gedragen?
Het lijkt meer op een balansprobleem, veroorzaakt door scheefheid. Zoek daar maar eens op, evenals op rechtrichten.

Ik neem aan dat je doelt op mijn post? :) TS geeft in haar antwoord het volgende aan: @ Claudinee: ik denk dan eigenlijk dominantie, ze probeert me vaak genoeg de baas te zijn aangezien ik best onzeker kan zijn, en zij voelt dat.

Hieruit blijkt dus dat het paard niet enkel in de galop het overwicht probeert te nemen. Ik noemde, net zoals jij, al eerder het balansprobleem. TS zal dus in de eerste instantie op een evenwichtige manier 'de baas' moeten worden, zonder dit af te dwingen. Hierbij zal dus veel met beloning gewerkt moeten worden, al is het maar een 'braaf' of een klein klopje op de hals, zodat het paard plezier blijft houden in het werk. Het punt rechtrichten zou ik met een ervaren instructrice aan beginnen, hij of zij kan dan precies vertellen wanneer ze op de goede (rechte in dit geval ;)) weg is. Zo weet de ruiter dus wat hij/zij hoort te voelen en kun je dit in je training meenemen :)

Dit is mijn visie en ik wilde dus even van de gelegenheid gebruik maken om het uit te leggen :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:48

Mijn verzorgpaard heeft ook moeite met de galop. Ik probeer aan de longe stapje voor stapje wat meer galop erin te brengen zodat hij kan oefenen en kracht ontwikkelen. In het bos, recht vooruit gaat best goed (nu 2x gedaan). Maar aan de longe maakt hij er een paniek galopje van (staart omhoog, korte prrt-prrt pasjes ipv kataklop passen, rug hol, kop omhoog, oren STRAK naar voren, grote ogen). Als hij dan klaar is, staat hij helemaal strak en te snuiven. Ik heb geen flauw idee hoe ik hem hier doorheen moet helpen...

Iemand tips?

Wat betreft dit topic:
Ik zou ook eens proberen om je been eraan te houden, licht te zitten (geen verlichte zit, want dan leun je weer op de voorhand!) en als ze in de volte loopt, correct laten inbuigen (let op de buitenschouder!). Dan kan ze op een gegeven moment niet hard meer. Het kan ook helpen om vanuit een correcte volte aan te galopperen (niet te klein!). Dan kan ze ook niet wegrennen. Hou het dan kort, een sprong of 6, en neem haar weer terug. Wissel de hoeveelheid sprongen en waar je haar terug neemt af, anders ga je haar conditioneren. ;)

Als je zwaar gaat zitten, belast je de rug meer. Het kan namelijk zijn dat ze harder gaat omdat dit makkelijker is voor haar rug, schouder of benen. Door zwaar te gaan zitten, belast je het meer, train je het niet of verkeerd (omdat ze je gaat ontzien) en help je haar dus ook niet.

Je kunt ook een stapje terug gaan en goed gaan oefenen met balkjes in de draf op verschillende afstanden (90cm, 100cm = gemiddeld, 110cm). Zo moet ze verkorten en verruimen. Dan moet ze haar kont eronder zetten en train je de stuw- en draagkracht. Dat kan weer helpen bij galopperen.

Ook is het goed om in de draf het wijken goed te oefenen. Dit is een zeer goede oefening om je paard voor te bereiden op het galopperen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:35

@Vilar: zou best kunnen ik ga nu proberen veel 2de hoefslag proberen te rijden!
@ laralangwals: in stap en draf loopt ze precies hoe ik wil, als ik haar longeer van te voren is ze echt te moe.
@ Bo92: mhh idd nooit over na gedacht, maar moet je dan wel blijven drijven? als ik angel helemaal lang laat moet ik wel een beetje doortikken
@ Claudienee : gelukkig heb ik lessen ! maar ik doe eigenlijk bijna nooit galop in de les omdat de draf momenteel even iets belangrijker is. maar doordeweeks probeer ik dit wel te oefenen
@ Kala: in-uitjes springen helpt dat ook ? dat doe ik wel eens

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:50

Ik rijd ook een paard met dit probleem.

Voor mij werkt het leren wachten en ook het aanspringen vanuit stap.

Voor de rest ga ik zelf snel voorover zitten (ready to launche zeg maar :') ) en als ik dat doe wordt het alleen maar erger. Dus voor mij werkt het zitten in het zadel juist wel!

Ook longeren werkt voor mijn merrie erg goed, dan kan ze oefenen zonder mij ook nog eens te moeten dragen. Ik gebruik dan wel bijzetteugels, zodat ze niet uit elkaar valt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:53

okee ja ik heb dat ook echt zo, draven.. dan zo heel lelijk doorzitten, haha ja je snapt het wel

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:26

Uhh.. ja :+

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:57

M_hartje_M schreef:
@ laralangwals: in stap en draf loopt ze precies hoe ik wil, als ik haar longeer van te voren is ze echt te moe.
@ Bo92: mhh idd nooit over na gedacht, maar moet je dan wel blijven drijven? als ik angel helemaal lang laat moet ik wel een beetje doortikken
@ Claudienee : gelukkig heb ik lessen ! maar ik doe eigenlijk bijna nooit galop in de les omdat de draf momenteel even iets belangrijker is. maar doordeweeks probeer ik dit wel te oefenen

Super! Blijf simpel denken, dus lekker eerst aan de draf werken als jullie hier moeite mee hebben en als jullie hierin fijn bevestigd zijn verder gaan met de galop :j Maak 't jezelf niet te moeilijk, maar zo te horen denkt je instructrice hier hetzelfde over ;)

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:21

volg je ook lessen, kan de instructrice je niet helpen?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:24

mijn verzorgpony deed dat in het begin ook, de oplossing is gewoon veel galloperen want het is waarschijnlijk een balansprobleem.

Bo92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:18

M_hartje_M schreef:

Als ze echt terug valt kun je daar een beetje bij drijven. Bij die fries was dat niet nodig. Als ik mijn handen een beetje naar voren zetten en ontspan werd het ritme ook veel beter en bleef ze netjes door galoperen op t juiste tempo. Is wel heel moeilijk want als een paard te hard gaat ben je snel geneigd om je handen juist wat naar je toe te halen maar oefening baart kunst ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:26

okee nou de tip die ik heb gekregen: galloppeer over je paard heen, is een totale ramp geweest. paard was niet meer te stoppen heeft 3 keer bijna op de grond gelegen.. en heeft mij totaal buiten adem gebracht :') dus dan is het idd balans probleem

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:28

Training, training en nog eens training... het is een kwestie van spieropbouw en coordinatie.
Hoe sterker ze worden hoe makkelijker het gaat, maar gun je paard zijn tijd hiervoor.