10-delige serie over praktijkproblemen. Welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

10-delige serie over praktijkproblemen. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:15

Hallo allemaal,

voor Paard&Lifestyle ga ik samen met professionele ruiters een 10-delige serie schrijven over praktijkproblemen waar ruiters tegenaan lopen. Het zal echt over basisproblemen gaan waar ieder van ons wel eens tegenaan loopt, dus niet bijvoorbeeld hoe je het beste een changement kunt uitvoeren. Als er namelijk problemen zijn in de basis, kom je die later ook tegen en dus is een goede basis in mijn ogen het uitgangspunt.

Mijn vraag aan jullie is welke problemen jullie veel tegenkomen en die jullie graag terug zouden willen zien in de 10-delige serie.

Ik hoop op veel reacties zodat ik een beeld kan krijgen van waar de meeste mensen zelf tegenaan lopen. Alvast bedankt!

EllyC

Re: 10-delige serie over praktijkproblemen. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:32

De meeste problemen dit je in proeven terug ziet komen
- niet goed (genoeg) voor de hulpen
- scheef/lb ontbreekt
- aanleuning/ruggebruik
- controle/onder je houden
- telgangen in stap
- overgangen terug rijden lukt niet
- vernelt in middengangen,
- houding/zit ruiter
Later zie je dan de verzameleing terugkomen als een vertraagde gang.
Nadeel van dit soort artikelen vind ik altijd dat uiteraard al deze punten met elkaar in verbinding staan (scala). Een goed ook in de rijbaan icm ruitergevoel/kennis zorgt ervoor dat de nadruk op de juiste momenten op de juiste onderdelen komt te liggen zonder de andere punten uit het oog te verleizen

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:51

Dag jury, bedankt voor je reactie! De problemen hebben vaak ook met elkaar te maken. Maar de bedoeling is ook dat de serie samenhang vertoont. Eerst de problemen verzamelen en dan die omvormen tot een logisch verhaal in 10 stappen. Althans, dat is de bedoeling. Ik zit er ook nog over na te denken om er videomateriaal bij te gaan regelen, maar dat hangt af van de mogelijkheden.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:54

er zijn ook veel mensen die moeite hebben met hun paard in het verkeer... misschien ook een stukje over mee nemen.. al zijn daar wel al een hoop artikelen over... verder inderdaad het goed aan de hulpen zijn en het schakelen in de gang (verruimen/verkorten)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:51

Daar kun je prima het scala als leiddraad voor gebruiken. Wat is tact en wat is ontspanning en wat zijn fouten die je veel tegenkomt en waardoor ontstaan ze.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:58

Wat ik graag zou willen zien:
- Recht richten, los werken in de rug
- Verzamelen, goed onder laten treden
- Houding ruiter
- Niet passend tuig, wanneer past een zadel wel goed? Waar moet je op letten?
- Oefeningen om je paard sterker te maken.

Succes en ik ben erg benieuwd naar de serie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:05

Ik zou nieteens meteen met artikelen over rijden en rijtechnische problemen beginnen. Een simpele uitleg over de historie van het paard, waarom het paard denkt zoals hij denkt en reageert zoals hij reageert en hoe wij daar als mens (roofdier) op in moeten springen. Omgang met paarden vanaf de grond, uitleggen waarom hij claustrofobisch kan reageren op kleine ruimtes (trailer) en blaffende honden, dat een paard geen mens is die je uit kunt leggen dat dingen de ene keer wel en de andere keer niet mogen. Consequent zijn. Stukje paardenmimiek, over huisvesting, problemen bij het binnen- en buitenzetten, stukje kuddehierarchie. Dan de veiligheid in omgang met het paard vanaf de grond en in het zadel (en zoals eerder aangegeven in het verkeer). Tip NH even aan maar daver daar niet te zeer in door. En idd dan de basis van het rijden. Waarom we dingen doen zoals we ze doen (dus verzamelen) ipv lekker uit elkaar te laten sloffen. Dat gas niet meteen schoppen is, dat sturen niet alleen maar rukken aan die teugel is, dat de rem niet alleen keihard aan die teugels trekken is. Verder hoef je nieteens te gaan....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:24

Ligt dat niet een beetje aan je doelgroep? Als het alleen maar zou gaan waar Cassidy over schrijft, heb ik al weinig behoefte om het artikel te lezen. Historie paard, geschiedenis, instinct en waarom we doen wat we doen kan ik wel dromen. En toch kun je ondanks bovengenoemde punten alsnog aanlopen tegen rijtechnische problemen.

Het stuk wat Cassidy beschrijft vind ik mooi voor in de Penny of een soortgelijk paardenblad, gericht voor jonge kinderen of mensen die nog geen verstand van paarden hebben. Richt je je op dressuur en vrije tijdruiters van in de 20 of 30 jaar met een paard die dressuurtechnisch wil rijden dan kun je uitgaan van een bepaalde basiskennis. En natuurlijk kun je die dingen even kort benoemen, maar hele artikelen er aan wijzen zou ik dus niet doen. Er zijn daar ook al zat boeken over, waarvan er recent nog een is uitgekomen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:33

Vooropgesteld dat ik niet bekend ben met het tijdschrift: Paard & Lifestyle, maar de titel doet vermoeden dat het eerder een tijdschrift is voor paardenliefhebbers met andere interessen buiten de paarden die daarnaast op latere leeftijd in aanraking zijn gekomen met de paarden en niet al te veel ervaring hebben. Een tijdschrift als Country Life heeft het ook niet alleen over de westernrassen maar ook over loghomes, westernrecepten en huisinrichting. Ik rij dan wel western, maar daar zit ik niet op te wachten.

http://www.gocountry.nl/

Ik heb me - toen het tijdschrift Amazone net verscheen - gruwelijk geergerd aan de make-up tips voor de vrouwelijke ruiter die er in de eerste uitgave instonden. De make-over was nog nieteens mooi gedaan. Als ik tips wil over make-up, dan kies ik een andere Glossy, maar geen paardentijdschrift. De Amazone heb ik dan ook niet meer aangeschaft daarna....was een gemiste kans.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:40

-hoe leer je een paard veilig zijn voeten geven. Vind ik wel vrij basis :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:58

Hoe leer je dat een paard je persoonlijke ruimte respecteerd en niet over je heenwalst.
Waar je op de grond moet staan bij grondwerk zodat een paard je niet kan raken als hij met zijn voorbeen of achterbeen naar je uithaalt.
En zo kan ik er nog meer opnoemen. Pretty basic, maar behoort tot grondwerk. Wat maar al te vaak verkeerd wordt meegenomen of in het ergste geval compleet wordt overgeslagen. En dan heb ik het over ruiters van alle niveaus.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:03

Dag Cassidy, het is een online tijdschrift dus je kunt direct zien waar het over gaat :) Het is tamelijk breed, maar voornamelijk gericht op mensen die de breedtesport uitoefenen, dus van B tot ZZ-licht als we het over dressuur hebben.

Wat ik wel een interessant thema vind is hoe paarden denken en hoe je je hulpen moet geven. In een artikel van John Swaab waren daar op Bokt namelijk veel reacties over gekomen. Daar wil ik nog wel een artikel over schrijven, maar ik moet nog de mensen vinden die daar veel verstand van hebben :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:09

Een echt basis probleem vind ik het niet kunnen stilstaan bij het opstappen.

:j

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:11

Ik kom de volgende problemen vaak tegen
- Scheef
- Slecht passend zadel
- Valse knik ipv nageeflijkheid
- bij middendraf versnellen ipv verruimen
- te veel op de voorhand
- Slechte houding/zit ruiter
- Paarden die doordrammen/over je heen lopen/niet stilstaan als dat gevraagd wordt (oa bij het opstappen)
- Veel te veel spoorgebruik
- Niet voorwaarts genoeg/niet goed voor het been

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:12

Bedankt voor jullie suggesties; ik heb het genoteerd :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:20

NiKip schreef:
Een echt basis probleem vind ik het niet kunnen stilstaan bij het opstappen.

:j

Niet kunnen stilstaan bij het poetsen!
Bijten, niet laten pakken op de wei, dreigen naar de mens als ze te vlak in de buurt komen,
Waarom drukt een paard de rug weg met zadelen, gooit zijn hoofd omhoog bij het in bitten, of gooit zijn tong naar buiten met rijden, waarom bokt hij bij mij wel en bij een ander niet, en dat dan met alles natuurlijk!
Ik wens je een hele hoop succes met samen stellen!
Blij dat ik dat niet hoef te doen.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:24

Cassidy schreef:
Hoe leer je dat een paard je persoonlijke ruimte respecteerd en niet over je heenwalst.
Waar je op de grond moet staan bij grondwerk zodat een paard je niet kan raken als hij met zijn voorbeen of achterbeen naar je uithaalt.
En zo kan ik er nog meer opnoemen. Pretty basic, maar behoort tot grondwerk. Wat maar al te vaak verkeerd wordt meegenomen of in het ergste geval compleet wordt overgeslagen. En dan heb ik het over ruiters van alle niveaus.

Grondwerk vind ik zeker ook hier in het rijtje thuis horen!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:25

Niet laten pakken op de wei is inderdaad ook een goede! Ook veelvoorkomend. :j

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:28

Vooral aandacht besteden aan het leren zien en voelen van rij technische zaken. Hoe controleer je of je paard recht en op 2 teugels is. Wat doe je als het niet zo is. Hoe zie en voel je of een paard fijn door zijn lijf loopt. Etc.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:32

The_Stig schreef:
Vooral aandacht besteden aan het leren zien en voelen van rij technische zaken. Hoe controleer je of je paard recht en op 2 teugels is. Wat doe je als het niet zo is. Hoe zie en voel je of een paard fijn door zijn lijf loopt. Etc.

Vind ik een hele goede.

Even mbt alle problemen naast het paard. Ik denk dat die beter in een andere "serie" aan de orde kunnen komen en dat deze serie over de problemen onder het zadel gaan. Wel hoor ik ze graag, want ik schrijf het wel gelijk op en ik ga daar zeker iets mee doen. Omgangsproblemen zijn namelijk ook zeker de basis van het houden van paarden, maar vallen dus onder een andere categorie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:44

Ik vind de nageeflijkheid en aanleuning an sich een mooie basis om mee te beginnen en dan uitleggen:

- wat gebeurd er als het paard te diep loopt
- waarom is lang en laag goed
- hoe werkt ontspanning in het lijf en waar is dat goed voor
- wanneer kan een paard hoger ingesteld worden
- wat is correcte nageeflijkheid
- wat is correct ruggebruik en hoe doe je dat
- Wat is dragend en stuwend

Zo al een paar dingen waar je een uitgebreid stuk over kunt schrijven :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:46

bedankt! er valt echt veel te schrijven; zal echt moeten gaan kiezen ben ik bang

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:44

kwa rijtechnische problemen:
-niet aan de hulpen zijn
-achter de teugel kruipen (kom je erg veel tegen in de basisdressuur)
-tegen de hand zijn
-onder de ruiter weglopen
-niet kunnen stilstaan (tijdens poetsen,opstijgen, gewoon halthouden, op buitenrit, etc)
-niet verkeersmak zijn

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:52

Cassidy schreef:
Ik zou nieteens meteen met artikelen over rijden en rijtechnische problemen beginnen. Een simpele uitleg over de historie van het paard, waarom het paard denkt zoals hij denkt en reageert zoals hij reageert en hoe wij daar als mens (roofdier) op in moeten springen. Omgang met paarden vanaf de grond, uitleggen waarom hij claustrofobisch kan reageren op kleine ruimtes (trailer) en blaffende honden, dat een paard geen mens is die je uit kunt leggen dat dingen de ene keer wel en de andere keer niet mogen. Consequent zijn. Stukje paardenmimiek, over huisvesting, problemen bij het binnen- en buitenzetten, stukje kuddehierarchie. Dan de veiligheid in omgang met het paard vanaf de grond en in het zadel (en zoals eerder aangegeven in het verkeer). Tip NH even aan maar daver daar niet te zeer in door. En idd dan de basis van het rijden. Waarom we dingen doen zoals we ze doen (dus verzamelen) ipv lekker uit elkaar te laten sloffen. Dat gas niet meteen schoppen is, dat sturen niet alleen maar rukken aan die teugel is, dat de rem niet alleen keihard aan die teugels trekken is. Verder hoef je nieteens te gaan....

Ik kan Cassidy volledig bijtreden, als je werkelijk iets fundamenteel aan de basis van het rijden wil doen moet je beginnen met wat hierboven beschreven wordt.
90 % van de problemen die in de andere antwoorden worden voorgesteld, verdwijnen als je aan de fundamentele relatie tussen paard en mens werkt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:52

Als we het dan over echt basis basis hebben: veel mensen kunnen hun paard niet eens netjes aan een touwhalster geleiden naar de wei.