Dominante merrie gaat op buitenrit achterwaarts de gracht in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nini83

Dominante merrie gaat op buitenrit achterwaarts de gracht in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:22

Sinds een jaar ga ik wekelijks op buitenrit met een bijrijdmerrie, een (bijna) 7-jarige Andamerrie. Een geweldig paard in de omgang: heel erg koel in het hoofd, kijkt niet snel ergens van op maar ... onder het zadel soms ontzettend eigenwijs en dominant. Zo gooit ze op (landbouw)wegen, zonder enige reden, alle remmen dicht en reageert ze enkel nog op hulpen door achteruit de berm in te gaan - richting de beek. Dezelfde truuk haalt ze ook uit in het bos - wanneer ik haar bijvoorbeeld door een plas wil laten lopen, maar zij vindt dat ze er best ook nog wel langs kan - maar dan kan dat achteruitgaan me niet zoveel schelen: in het ergste geval belanden we dan in het struikgewas (ze laat zich niet tegenhouden door een boom), maar we lopen alvast niet het risico om in een gracht te glijden of tegen auto's of voorbijgangers op te botsen (daar schrikt ze namelijk helemààl niet van: ze gaat dan gewoon rustig door). Uiteindelijk kan ik er haar in het bos wel doorheen rijden en gaat ze waar ik wil, maar wanneer er grachten/beken (of verkeer) in het spel zijn, ligt dat wel even anders ...

Aanvankelijk was ze enkel zo vasthoudend wanneer ze hengstig was, of in de periode die daar net aan vooraf ging. Sinds een tweetal weken heeft de veearts haar "Red Lady" voorgeschreven, een supplement dat haar hormonale huishouding wat moet stabiliseren. Voorlopig zien we hier echter nog geen resultaat van ... integendeel ... Afgelopen zaterdag heeft het twintig minuten geduurd eer we haar op een fatsoenlijke manier van de stal konden wegrijden, wat normaal geen enkel probleem vormt. Gisteren heb ik haar aan de hand meegenomen tot we op de (autovrije) landbouwweg richting bos zaten (de eerste tien minuten van onze buitenrit gaan namelijk over straat), en toen ik nog maar goed en wel in het zadel zat, stond ze al klaar om achterwaarts de beek in te gaan. Gelukkig was m'n wandelmaatje ons al tegemoet gereden om ons te "takelen": ze blijft immers achteruit gaan, en ik ben bang dat ze plots de greep gaat verliezen en we beiden op onze rug in de beek zullen belanden. Bovendien maakte ze gisteren erg duidelijk dat het hier wel degelijk over een machtstrijd gaat: in het achteruitgaan genoot ze rustig van lekkere stukjes gras in de berm ...

Haar eigenares is duidelijk: ze heeft deze merrie gekocht om op een rustige en verantwoorde manier naar buiten te gaan, en als dit gedrag niet (snel) betert, wordt ze verkocht. Ik vind haar echter een fantastische merrie om mee het bos in te trekken en ben er zeker van dat ze er een betrouwbaar paard aan zal hebben wanneer we er in slagen om dit dominantieprobleem op te lossen. Hoewel ze aan de hand prima naar ons luistert, slagen we er beiden duidelijk niet in om ook in het zadel onze rol als "alfa-merrie" te vervullen. Tips zijn dus meer dan van harte welkom ...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:35

Dit ken ik, dat deed mijn KWPN-paard ook (en hij viel bestelbusjes aan, ook leuk >;) ) :') achteraf wel lachen, maar als je erop zit buitengewoon irritant, want daar gaat de ontspannen buitenrit. Wat ik in eerste instantie deed is naar voren en drijven, maar daar ging hij alleen harder van achteruit. Dus daarom heb ik geprobeerd stevig in het zadel te zitten en te drijven. Daardoor ging hij steigeren. Wat ik daarna heb geprobeerd is hem uit balans halen, door een keertwending te vragen. Dat had succes, maar op de openbare weg is het geen strak plan. Dus ik heb hem een one-rein stop geleerd. Hier vraag je het paard scherp één kant op. Deze stop hoort zo kort te zijn dat je hem ook richting gracht/sloot kan vragen zonder het verkeer te hinderen. Dat had succes in de zin dat hij niet meer vol in de achteruit ging, maar voorwaarts wou hij niet.

Conclusie, het gedrag moet je stoppen voordat het plaats vindt. Cru gezegd heb ik hem dus op een vroege ochtend uit de stal geplukt, ben met zweep (ik rijd buiten in principe zonder) erop gegaan en met goede moed het grote rondje op gereden. De zweep had ik in de hand aan de kant van de berm. Bij elke aanstalten die hij maakte om te stoppen of zijn billen te draaien been achter de singel aan de kant van de berm en een tikje op de bil (niet hard, meer voor de schrik). Elke keer als hij aanstalten maakte om omhoog te komen tikje en been. Belangrijk is ook op ten alle tijd teugelcontact te houden op beide teugels. Doe je dat niet, dan bied je de gelegenheid aan het paard om er tussenuit te knijpen. Daarnaast moet je stevig in het zadel blijven zitten. Ik had sterk de neiging om de achteruit op de lossen door mijn gewicht meer op de voorhand te zetten, maar ook dan biedt je alleen maar ruimte om harder achteruit te gaan. Daar komt bij dat je zelf niet meer zo stabiel waardoor je paard je er makkelijk af kan gooien met een forse bok en daarnaast kan je geen goede hulpen meer geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb dus ook opzettelijk de fouten neergezet, zodat je weet wat niet werkt :o We hoeven niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.

Edit, eraf heb ik één keer gedaan toen hij midden op een 80 kilometer weg dienst weigerde :Y) Dat bleek geen goed plan, toen had hij "gewonnen", werd hij beloont voor het gedrag, en escaleerde het gedrag. Dus hierbij het goed bedoelde advies om, zolang het in het verkeer veilig is, er op te blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-05-12 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:43

Sluit mij volkomen aan bij advies van hiervoor.
Had ook zo een merrie, maar omreden ik te onzeker was in mijn optreden, en ook rijtechisch niet ver genoeg (ik zag het niet aankomen, en greep pas in als het al aan het gebeuren was).
Ik heb mijn verlies erkend, en haar verkocht.
Zij is verkocht na een zeker en rijtechnisch veel betere ruiter dan ik. Daar doet zij het supergoed.
In ieder geval, succes gewenst.
Ook grondwerk gedaan met haar, deed zij super, maar erop, ja, dit was een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:47

Klopt, het gedrag moet je stoppen voordat het begint. Als je je goed concentreert, voel je het dan misschien wel aankomen? Mijn merrie deed dit ook heel in het begin en ik heb het opgelost door, zodra ik het aan voelde komen, streng door te komen d.m.v. een tikje van de zweep of door iets anders te gaan doen. Zijwaarts, slalommen, binnen/buitenstelling vragen etc. zijn allemaal oefeningen die je kunt doen om haar aandacht van het achterwaarts af te houden. Let alleen wel op dat je in al die oefeningen wel de richting uit gaat waar je in eerste instantie naartoe ging, naar voren dus.

Soms kan het ook komen dat je het niet aan voelt komen en het al gebeurd is voordat je er erg in hebt. Wat bij mijn merrie dan hielp was achterwaarts verder gaan in de richting waar ik naartoe wou. Dat was ze na een tiental meters ook wel zat waardoor we weer om konden draaien om onze weg normaal te vervolgen. Maar dit kan je natuurlijk alleen wel doen op veilige wegen. Wat ik hier heb getikt heeft iig wel gewerkt voor mijn merrie, we rijden nu namelijk zonder problemen heerlijk buiten.

Paan

Re: Dominante merrie gaat op buitenrit achterwaarts de gracht in

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:54

Helaas werkt een tik met de zweep niet bij mijn ruin. Hij blijft gewoon achteruit te gaan. Ik ben nu aan het oefenen met hem stil te laten staan als hij achteruit gaat. En dan maar blijven staan tot dat het hem gaat vervelen en hij uiteindelijk wel vooruit wil. Geduld is hierbij wel vereist.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:54

Ik sluit mij voor een deel aan bij hierboven.

Gaat een paard achteruit lopen kun je met je zweep een tik geven, maar vaak gaan ze alleen maar erger achterwaarts. Zorg dat iemand op de fiets met je meegaat. Gaat het paard achterwaarts laat die persoon het paard vooruit tikken met de zweep, en zelf hand openen, dat het paard naar voren kan, en belonen.
Vooral in situaties waarin je bijvoorbeeld bijna in een beek zit, begin je zelf ook zenuwachtig te worden.

Zorg vooral dat je je paard steeds een stap voor bent, leer haar achterwaarts te sturen.

Zelf heb ik een paard die op z'n moment niet reageerde op de zweep, het achteruit lopen werd alleen maar erger. Nu heb ik mijn paard zover gekregen dat ik kan sturen bij het achterwaarts gaan, en ik stuurde hem dan bij de sloot weg en liet heb een heel stuk achterwaarts lopen, net zo lang tot hij er zelf een hekel aan begon te krijgen, dit werkte bij mij erg goed.

Succes, en ga vooral niet denken van o wat gaat zij nu weer doen, dat heeft ze vooral heel goed in de gaten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:56

Paan schreef:
Helaas werkt een tik met de zweep niet bij mijn ruin. Hij blijft gewoon achteruit te gaan. Ik ben nu aan het oefenen met hem stil te laten staan als hij achteruit gaat. En dan maar blijven staan tot dat het hem gaat vervelen en hij uiteindelijk wel vooruit wil. Geduld is hierbij wel vereist.

Je moet ook niet gaan zwepen als je al in de achteruit zit. Dan zal je paard alleen maar harder gaan. Tikje moet je geven voordat de achteruit erop zit. Als je eenmaal in de achteruit zit kan je nog het beste het paard uit balans halen, een keertwending rijden en hopen dat hij, als je met de neus de goede kant op staat, weer voorwaarts wil, eventueel met een tik bet de zweep (terwijl je stabiel in het zadel blijft zitten en teugelcontact houdt).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:58

ik zou toch flink voorwaarts proberen te rijden, dus sporen of zweep gebruiken en hand openen. Oefen het achterwaarts rijden anders in de bak, zodat je ook het wegrijden kunt oefenen en inderdaad ook het sturen bij het achterwaarts.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:05

Overleg ook met je veearts!
In de OP lees ik, dat dit eerst een probleem was tijdens hengstigheid, en nu ze een spulletje daarvoor krijgt, het erger is geworden. Daar zit dus duidelijk een verband. Sommige merries kunnen erg koppig zijn tijdens hengstigheid, en erg aan huis plakken, tot behoorlijk extreem. En dan regeren de hormonen, ze 'denken'/ reageren dan niet zoals normaal. Daar kan je paard weinig aan doen.
Misschien weet je veearts nog een ander middel dat je kunt proberen?
Voor de korte termijn: iemand er lopend bij, tot het minder wordt? Helpt praten, zingen, op een of andere manier haar hoofd/ aandacht bij jou houden (ipv dat ze zich compleet laat regeren door de hormonen)?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:17

Onze duitse buurman beleert veel paarden en zulke dingen zien wij bij hem ook weleens. Voor onze stal hebben wij nl. grote vijver met gracht. Hij heeft altijd een zweep en je hebt geen idee wat een enorm harde pets hij in zulk geval uitdeelt. Maar eerlijk is eerlijk: heb blijft bijna altijd bij 1 keer, dan lopen ze braaf door. Alleen al de zweep laten zien is genoeg. Hij zegt altijd dat te zachte klapjes het paard doen afstompen, beter 1 loeiharde dat 10 watjeswerk aldus hem...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:20

InekeN schreef:
Onze duitse buurman beleert veel paarden en zulke dingen zien wij bij hem ook weleens. Voor onze stal hebben wij nl. grote vijver met gracht. Hij heeft altijd een zweep en je hebt geen idee wat een enorm harde pets hij in zulk geval uitdeelt. Maar eerlijk is eerlijk: heb blijft bijna altijd bij 1 keer, dan lopen ze braaf door. Alleen al de zweep laten zien is genoeg. Hij zegt altijd dat te zachte klapjes het paard doen afstompen, beter 1 loeiharde dat 10 watjeswerk aldus hem...

Verschil is dat híj het meteen de eerste keer dat het gedrag voorkomt een pets uitdeelt. Dan is het meteen duidelijk voor het paard. Maar voor paarden die hebben aangeleerd dat het gedrag geen echte consequentie heeft hetzelfde doen brengt vooral verwarring en angst. Ze zullen namelijk niet meteen begrijpen waarom het gedrag nu ineens zo hard wordt afgestraft, terwijl het gisteren nog "goed" was. Dan kan je beter corrigeren voor het begint, en dan kan je beter een tik geven die weliswaar aankomt, maar meer voor de schrik. Anders blijf je op zo'n rit meppen om het paard de nieuwe consequente goed aan te leren, en dat is weer niet echt diervriendelijk. Dan moet je namelijk net zo goed 10 keer een forse mep uitdelen voordat de boodschap duidelijk is. En dikke kans dat je de volgende rit hetzelfde kan gaan doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:33

Paarden die bij ons het erf niet afgaan & achteruit terugkomen wordt op onze stal op z'n boers aangepakt. Bezem pakken & paard daar tegenaan laten lopen. Heb je de mogelijkheid om iemand mee op rit te nemen? Zodat diegene het paard kennis kan laten maken met de nadelen van het achteruit lopen op straat (klaarstaan met de bezem)?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:57

s6801881 schreef:
Je moet ook niet gaan zwepen als je al in de achteruit zit. Dan zal je paard alleen maar harder gaan. Tikje moet je geven voordat de achteruit erop zit. Als je eenmaal in de achteruit zit kan je nog het beste het paard uit balans halen, een keertwending rijden en hopen dat hij, als je met de neus de goede kant op staat, weer voorwaarts wil, eventueel met een tik bet de zweep (terwijl je stabiel in het zadel blijft zitten en teugelcontact houdt).

nee, dat heeft ook geen zin. Maar ook al ben ik hem voor, dan nog werkt het niet. Een keertwending heeft ook geen zijn. Zodra hij weer met z'n neus de juiste richting op staat, begint het weer van voor af aan.

Vandaar dat ik hem stil laat staan. En ook al staan we 10 minuten op de zelfde plek, dan heb ik dat liever dan achterwaarts gaan. We gaan vanzelf weer voorwaarts. :D

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:04

Dit deed mijn merrie ook. Maar dan nog veel extremer. Die draaide om en vloog terug naar huis. Nu is het probleem helemaal opgelost en ga ik weer alleen op pad! Wat ik heb gedaan is gewoon iemand meevragen met een longeerzweep. Als ze achterwaards gaat, dat ze dan tegen de zweep aanloopt of zelfs een tik krijgt. Probeer het eerst zelf op te lossen en je zult merken dat na een paar keer je zelf vaak met een tikje haar al weer voorwaards krijgt. Als de zweep erachter niet meer nodig is (degene loopt eigenlijk als mascote mee maar je pony loopt niet meer achterwaards tegen de zweep aan of je hoeft geen tik meer te verkopen), probeer het dan is zonder...

succes!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:07

Ook hier zeer herkenbaar, alleen nu bij een hengst. Ik kom met bovenstaande maatregelen (muv iemand met bezem of zweep) meestal wel waar ik wil zijn. Soms makkelijk en soms met veel strijd. Heb echt hele lange stukken achterwaarts gedaan, om gelijk weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen als ik hem omdraai. Hij heeft een voorkeur voor kassen en tuinhekjes en sloten.
Dit is bij hem echt ook dominantie en ik ben er nu ook te veel op gespitst. Ik ga nu even niet rijden en ga de eerste x met iemand erbij op weg. Hij is nu aan het revalideren en dat maakt het probleem groter. Hij is fit en gefrustreerd en mag nog niet heel veel. Goed voorwaarts rijden kan nu niet.
Ik vind dit 1 van de meest irritante problemen die je met een paard kan tegenkomen, want als ze het eenmaal doorhebben blijft het toch terugkomen. En om nou iederen keer dikke strijd te moeten voeren, daarvoor ben ik niet gaan paardrijden. Daar pas ik voor.
Ik blijf dus ook even meelezen voor tips.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:10

InekeN schreef:

Tja, ik ben daar dus ook heel simpel en duidelijk in.
Heb een paard gehad die dit een keer deed bij een stoplicht. Levensgevaarlijk, overal verkeer en mensen om ons heen. Die heeft 1 rotklap gehad met de zweep en het in haar verdere leven echt nooit meer in haar hoofd gehaald om nog te klieren.

Liever 1 keer heel duidelijk dan heel veel keren niet duidelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:47

Ja als het in een keer is opgelost dan is het goed, maar als je elke keer op buitenrit ruzie moet gaan maken en met de zweep gaan meppen is dat ook niet echt de oplossing , zoals ik het lees is het dier gewoon onzeker en heeft geen voldoende vertrouwen om met jou verder te gaan, wat doet ze b.v als er een ander paard voorop loopt?
Ik geloof dus niet dat dit een dominant paard is zeker niet op buiten rit , ook wat de plas beterft, hoe weet het dier dat onder het water geen gat zit van 10 m ? als hij jou niet voldoende vertrouwd dan zal hij dus om de plas heen gaan, waarom het dier dan dwingen als je er ook omheen kan?
Miss toch meer met grondwerk aan de slag en veel aan de hand wandelen en als het goed voelt erop gaan , bij staken en achteruit lopen afstappen en verder lopen en er weer op als het ok is, dat schept vertrouwen , miss moet je dit weken volhouden maar met de zweep erover vind ik niet de oplossing, geduld is een schone zaak toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:55

Ik vind 't een zeer interessant onderwerp en heb 't wel eens vaker paarden zien doen maar nooit daadwerkelijk zelf meegemaakt...

Echter kan ik maar niet begrijpen waar dit gedrag vandaan komt, waarom doen paarden dit? Is het een natuurlijk gedrag, of juist iets wat je een paard (onbewust) aanleert?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:08

Heb er ook last mee gehad met mijn ruin. En inderdaad ken ik de angst als je langs een diepe sloot gaat en je al aan voelt komen wat je paard gaat doen, zonder precies te weten wat de oplossing is. Wat s6801881 zegt is al een volledige goede uitleg. Waarschuwende strenge stemhulpen helpen bij mijn paard ook heel goed (dènk erom! Vooruit!)
Ik hoef meestal geen enkele tik met de zweep uit te delen, maar neem hem nog wel mee als waarschuwingsmiddel. Wat ook goed hielp: een keer een droogstaande ondiepe sloot opzoeken en hem daar in laten lopen, niet eens proberen te verzetten. Toen ontdekte hij dat het eigenlijk toch niet zo handig was wat hij deed en rende hij uit zichzelf weer naar voren. Dat geeft je zelf ook weer een hoop vertrouwen.

@KBTP: Het lijkt me geen natuurlijk gedrag, maar inderdaad iets wat je een paard onbewust aanleert. Het vooruitgaan kun je nog tegenhouden met een hoofdstel, maar als ze echt dwars willen doen ontdekken ze dat ze met achteruitgaan geen druk tegenkomen die erger wordt naarmate ze verder achteruitgaan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:18

Heb ook een paard die het deed. Hebben verschillende mensen en technieken geprobeerd maar bleef het doen. Totdat ik hem stil zet 5 sec. laat wachten als ik dan weer been geef gaat hij vooruit. :') Zwepen/ sporen, voorwaarts hielpen geen moer maar dit wel. Na zo'n half jaar zit ik nu nooit meer in de sloten.

Bij sommigen gedragen kunnen wij mensen wat duidelijk maken door zweep etc. maar die van mij stopt dan echt niet en kies dan liever voor veiligheid van mezelf, verkeer en paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:28

Ik heb zelf geen ervaring hiermee maar ik denk dat je het patroon moet doorbreken, en ik denk dat je bij deze merrie niet gaat winnen door een flinke mep met de zweep.

Misschien reversed psychology toepassen en, wanneer mogelijk uiteraard ( :D ) , je paard juist achteruit sturen wanneer ze achteruit gaat. En dan pas stoppen wanneer jij dat wil, dus stopt ze uit zichzelf met achteruit lopen, stuur haar dan nog verder achteruit, en het liefst nog wat verder, en nog een schepje er bovenop en verder. Ik denk dat ze, als dit werkelijk een dominantiespelletje is, ze het snel zat is en dat je daarmee wellicht dit patroon kan doorbreken. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:10

Ik ga mee met de eerste reactie.
Ik heb ook zo'n merrie gehad, wist precies wanneer ze het moest doen want bij verkeer of bij een grote sloot was ik bang voor ongelukken en pakte haar dus niet zo hard aan. In alle overige gevallen probeerde ze het niet eens.
Ik kon dat ook oplossen door haar zoveel mogelijk te slim af te zijn, op een gegeven moment had ze me door en werkte ook dat niet zo goed.
Ze ging toen achteruit bij een sloot en toen dacht ik echt 'what the hell' dan moet je maar voelen en ik heb haar gewoon hard in de achteruit gezet. Na een paar verschrikte passen voelde ze zich wegzakken in de sloot schrok en sprong vooruit, daarna nooit meer gedaan.

En wanneer je haar achteruit zet betekend dat niet meteen dat ze stuurloos is, tenminste, ik kan mijn paarden achterwaarts ook wel een bocht om krijgen. Dus als ze dan zo graag achteruit wil dan zet jij haar achteruit en zorgt gewoon dat ze wat van richting veranderd zodat je niet in de beek eindigt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:17

Ponylief hier heeft zo ook wel eens geprobeert achteruit een stijle dijk af te wandelen. Dat wil je ook niet...
Een ferme tik deed het hem niet, prima dan. Heb m'n verstand op nul gezet en ben blijven meppen tot ik voelde dat ze aanstalten maakte om weer voorwaarts te gaan.
Daarna nog een keer geprobeerd, een flinke brul was genoeg om haar van gedachten te doen veranderen.
Je moet er wel wat lef voor hebben, ik denk niet dat ik het nu nog zou durven. :o Maar goed, iets zij me van ze bluft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:20

Heb ook zo'n merrie, nou eigenlijk totaal niet.

Reed er altijd overal mee buiten, geen enkel probleem.
Totdat... ze tig zomers geleden op ander weilandje met nieuwe vrienden stond en ik dacht net zoals anders
rondje buiten te gaan doen.
Ver kwam ik niet, achterwaarts slootkant af willen lopen, probleem is dat madam dan ook echt de slootkant afdenderd en die waren te steil.
Dus aan de hand, pony mee genomen naar dorp verderop, want ik was ervan overtuigd dat het ondeugend zijn was.
En terug gereden, kon halthouden, stappen draven alles, maar niet weer richting het andere dorp.
Uiteindelijk weer terug en de wei in gezet.

Aangezien ik niet gek ben en madam altijd gewoon meeging op buitenrit en ik hier geen gewoonte van wou laten maken,
meteen vriendin gevraagd met haar busje of ze mee wou met fiets en menzweep.

Dus 2 dagen later, ik te paard, zij op de fiets.
Sjol probeerde het 1 x kreeg tik op haar dikke achtereind en liep netjes door.
Maar het is een fjord he!?!!!!

Dus vervolgens flikt ze het weer, knalt daarbij bijkans over die fiets heen, dus vriendin moest van fiets af.
Maar mijn geluk was dat dit een stuk was zonder sloot }>
Dus over de hectometer paaltjes heen, dwars door een container, halve haag en tegen een muurtje aan,
maar daar heb ik de overwinning gehaald.
Het niet eens hoeven slaan of schoppen, gewonnen doordat ik hier niet hoefde te stoppen met normaal
drijven omdat we anders achterwaarts de sloot in zouden vallen.
Mevr. ging weer voorwaarts en heeft het nooit meer geprobeerd.
Vond het overigens zowiezo belachelijk, want ze is echt de ultieme buitenrij pony, blijkbaar waren de nieuwe vriendjes
en wei TE leuk.

Als stille getuigen lagen er 2 springschoenen op de weg een fiets en een vriendin in de berm die krom lag
van het lachen.
En eindje verderop stond een auto te wachten tot we uitgerotzooid waren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:54

Natuurlijk werkt een tik van de zweep wel, maar je moet dan idd wel even door durven tikken hé, desnoods recht achter de staart en teugels niet aannemen geef vooraan wel genoeg vrijheid dat ze idd vooruit kan gaan.
De fout zit ook hier niet bij het paard, die is gewoon gebruik aan het maken van de vrijheid die jij hem geeft.
Niet te soft zijn hoor.

Paan schreef: