Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
achteraf wel lachen, maar als je erop zit buitengewoon irritant, want daar gaat de ontspannen buitenrit. Wat ik in eerste instantie deed is naar voren en drijven, maar daar ging hij alleen harder van achteruit. Dus daarom heb ik geprobeerd stevig in het zadel te zitten en te drijven. Daardoor ging hij steigeren. Wat ik daarna heb geprobeerd is hem uit balans halen, door een keertwending te vragen. Dat had succes, maar op de openbare weg is het geen strak plan. Dus ik heb hem een one-rein stop geleerd. Hier vraag je het paard scherp één kant op. Deze stop hoort zo kort te zijn dat je hem ook richting gracht/sloot kan vragen zonder het verkeer te hinderen. Dat had succes in de zin dat hij niet meer vol in de achteruit ging, maar voorwaarts wou hij niet.
We hoeven niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.
Dat bleek geen goed plan, toen had hij "gewonnen", werd hij beloont voor het gedrag, en escaleerde het gedrag. Dus hierbij het goed bedoelde advies om, zolang het in het verkeer veilig is, er op te blijven zitten. Paan schreef:Helaas werkt een tik met de zweep niet bij mijn ruin. Hij blijft gewoon achteruit te gaan. Ik ben nu aan het oefenen met hem stil te laten staan als hij achteruit gaat. En dan maar blijven staan tot dat het hem gaat vervelen en hij uiteindelijk wel vooruit wil. Geduld is hierbij wel vereist.
InekeN schreef:Onze duitse buurman beleert veel paarden en zulke dingen zien wij bij hem ook weleens. Voor onze stal hebben wij nl. grote vijver met gracht. Hij heeft altijd een zweep en je hebt geen idee wat een enorm harde pets hij in zulk geval uitdeelt. Maar eerlijk is eerlijk: heb blijft bijna altijd bij 1 keer, dan lopen ze braaf door. Alleen al de zweep laten zien is genoeg. Hij zegt altijd dat te zachte klapjes het paard doen afstompen, beter 1 loeiharde dat 10 watjeswerk aldus hem...
s6801881 schreef:Je moet ook niet gaan zwepen als je al in de achteruit zit. Dan zal je paard alleen maar harder gaan. Tikje moet je geven voordat de achteruit erop zit. Als je eenmaal in de achteruit zit kan je nog het beste het paard uit balans halen, een keertwending rijden en hopen dat hij, als je met de neus de goede kant op staat, weer voorwaarts wil, eventueel met een tik bet de zweep (terwijl je stabiel in het zadel blijft zitten en teugelcontact houdt).
InekeN schreef:Onze duitse buurman beleert veel paarden en zulke dingen zien wij bij hem ook weleens. Voor onze stal hebben wij nl. grote vijver met gracht. Hij heeft altijd een zweep en je hebt geen idee wat een enorm harde pets hij in zulk geval uitdeelt. Maar eerlijk is eerlijk: heb blijft bijna altijd bij 1 keer, dan lopen ze braaf door. Alleen al de zweep laten zien is genoeg. Hij zegt altijd dat te zachte klapjes het paard doen afstompen, beter 1 loeiharde dat 10 watjeswerk aldus hem...
Zwepen/ sporen, voorwaarts hielpen geen moer maar dit wel. Na zo'n half jaar zit ik nu nooit meer in de sloten.
) , je paard juist achteruit sturen wanneer ze achteruit gaat. En dan pas stoppen wanneer jij dat wil, dus stopt ze uit zichzelf met achteruit lopen, stuur haar dan nog verder achteruit, en het liefst nog wat verder, en nog een schepje er bovenop en verder. Ik denk dat ze, als dit werkelijk een dominantiespelletje is, ze het snel zat is en dat je daarmee wellicht dit patroon kan doorbreken.
Maar goed, iets zij me van ze bluft.
Paan schreef:Helaas werkt een tik met de zweep niet bij mijn ruin. Hij blijft gewoon achteruit te gaan. Ik ben nu aan het oefenen met hem stil te laten staan als hij achteruit gaat. En dan maar blijven staan tot dat het hem gaat vervelen en hij uiteindelijk wel vooruit wil. Geduld is hierbij wel vereist.