Pony staakt 20m voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cookie2222

Pony staakt 20m voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:00

Hee allemaal,
Ik zou toch wel eens wat advies willen hebben aangezien mijn vader steeds bozer wordt XD
Springen gaat thuis perfect, inrijden en inspringen perfect en ik ga de ring in en als ik dan al pech heb kan ik niet eens het jury hokje halen. Hij gaat gewoon zodra hij niet meer wilt stil staan en kei hard achterwaarts, laat ik los van voor met been dan gaat hij harder achterwaarts hou ik hem vast net zo. Dan wacht ik tot hij eindelijk is gestopt en dan krijg ik hem meestal wel weer iets voorwaarts of een andere richting op. Met de zweep slaan helpt niet echt, hij bokt er op en gaat maar heel soms er op vooruit. Het rare is dat hij dit al voor de bocht richting de sprong doet, zonder dus te weten dat over ongeveer 20 meter de sprong volgt. Thuis is er geen probleem en kunnen we simpel tot 1.10 springen, hij heeft geen probleem en springt er heel ruim over. Inspringen op wedstrijd is het zelfde. 2 jaar terug is hij in een sprong gevallen en heel bang geweest, dat bange is totaal over. Hij heeft vorig buiten seizoen aan het eind al weer oefen parcoursen 80cm met 1 a 2 weigeringen rond gelopen en indoor ging ook aardig goed. Maar nu wordt het gewoon elke keer erger. Hij begint zelfs al met een bosrit te staken, die hij echt geweldig vind. Ook gewoon zonder sprongen. Laats ging ik een parcour in even tussen gestapt geen probleem. Dan wil ik in draf gaan en door het zelfde stukje, nou dat lukte dus niet. Hij weigert zelfs op een 40/50 parcour. ik had vorige week oefen cross waarbij je door mogt gaan, het spring parcour heb ik dus uit gereden. Daar uit bleek wel dat nr 1 het ergst is, en dan alleen nog de echt enge laat maa zegge. Cross geen probleem. Bomen enzo deed hij, maar toen stonden er gewone hindernissen in het bos. Vanaf 40meter van te voren stond ik al weer stil. En toen kwam die na mij eraan dus kon ik er achteraan erover. Vandaag ook weer. Inspringen perfect en ik ga de ring in. Kreeg hem nooit om 4 en 5 heen richting jury XD. Nouja daar gegroet en ik naar 1 gereden. Hup 3 weigeringen. Toen naar 3 gereden, geen probleem. (zelfde soort hindernis andere kleur en richting uitgang). Het is niet dat hij het niet leuk vind want hij heeft de oren plat naar voren als hij springt. Hij kan het makkelijk en het is niet zijn rug want dan zou hij het ook niet met inspringen doen. Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat hij misschien het spannend vind alleen op ander terrein, maar daar kom ik eigenlijk ook wel op terug. Hij wordt nl ook niet nat en gaat niet meer blazen of sneller hart ritme. Hij is denk ik dus gewoon dwars. Oh het is een D pony dus hij hoort 80 te springen op wedstrijd. En ik heb hem zelf ingereden dus er is ook niks raars gebeurd. Ik rijd niet anders dan thuis en met inspringen dan in het parcour. Ook heb ik geen zenuwen.

Hebben jullie nog tips ?
Alvast bedankt
Xx iris
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 12-05-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Pony staakt 20m voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:05

tja,moeilijk.
Of hij neemt je in de maling of hij heeft pijn.En dat komt bij het inspringen misschien er niet uit maar eenmaal in de ring wel?Ik bedoel na een aantal maal springen dat zijn hoefkatrollen een beetje pijn beginnen te doen?
Over het algemeen springen paarden graag,helemaal een cross vinden ze geweldig.
Lekker scheuren,niet hoeven nadenken.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:06

Hmm, maar dan zal hij het thuis in een uur met zijn 2en les toch ook niet doen lijkt mij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:08

spring je vaak met hem?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:09

Hij is trouwens wel echt een tank, ook met dressuur.
Ik wil hem wel zoiezo even laten controleren bij Harry hoeves (kraker) misschien kan hij ook naar de pootjes kijken.

Uhm opzich wel,
Maandags privé les met mijn zusje een uur, af en toe donderdags oefenspringen (indoor periode om de week) en meestal nog een keer zelf. En dan nog een wedstrijd meestal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:14

je weet dat zelfs de profs maar 1x per week springen? ;)
Springen is natuurlijk heel leuk maar wel een enorme slijtage slag op het beenwerk van je paard.
Misschien eens je springen beperken tot 1x per week,een paard wat kan springen hoef je niet mee te springen door de weeks.In het weekend op wedstrijd is genoeg.
Het zou zonde zijn als je je pony 'stuk' zou rijden. ;)

Brainfail

Ik ken dit maar al te goed. (helaas)

Ik zou paar oefenspringwedstrijden rijden en vanaf het moment dat je opstapt super consecent (weet niet precies hoe je dat schrijft, sorry) zijn.
Zodra je merkt dat hij ook maar een kleinbeetje vervelend word meteen benen deraan hij mag absoluut niet achteruit.
Wat ik nu ga zeggen klinkt grof maar het werkt wel:
Als je gaat oefenspringen moet je je vader met een longeerzweep mee in de ring laten gan en zodra hij stopt of achteruit gaat KNAL met die longeerzweep dit klinkt heel grof ik weet het maar het werkt echt!
Anouk (van Gerven) heeft mij zo ook van dit probleem afgeholpen.
Je zult zien dat na een paar van die klappen zal hij het echt wel uit zen hoofd laten doet die dat niet nou weer opnieuw pets harde knal met die longeerzweep.

succes.

ZusJacobs

Als het medisch is uitgesloten en het dus gewoon een klier is, maak zijn idee jouw idee. Wil hij achter uit, juist dan ga je achter uit, en niet stoppen na 2 meter maar heel rondje door de bak, tot hij naar voren wil, en dan net iets langer. Zo leren ze dat geintje snel af..

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:16

Oo en idd springen beperken tot 1 a 2 keer per week.
Ik spring op woensdag altijd vast en als ik zondag springwedstrijd heb pak ik de dag van te voren nog een paar lage hindernissen. (dit doe ik op advies van mijn lesgeefster)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:17

ZusJacobs schreef:
Als het medisch is uitgesloten en het dus gewoon een klier is, maak zijn idee jouw idee. Wil hij achter uit, juist dan ga je achter uit, en niet stoppen na 2 meter maar heel rondje door de bak, tot hij naar voren wil, en dan net iets langer. Zo leren ze dat geintje snel af..

Dit werkt bij stakers niet, (mijn pony is een staker van karakter)
Stakers gaan dan juist achteruit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:18

het paard springt drie maal per week...en dan nog een wedstrijd.
Dus vier maal per week.Drie maal teveel.
Dat is veel te veel.Dit houdt hij geen paar jaar uit hoor.Dan zijn de straalbenen stuk en de kans op sesamoiditis is aanzienlijk.
Als ik dit zo begrijp zou het best weleens medisch kunnen zijn.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:19

geerke schreef:
het paard springt drie maal per week...en dan nog een wedstrijd.
Dus vier maal per week.Drie maal teveel.
Dat is veel te veel.Dit houdt hij geen paar jaar uit hoor.Dan zijn de straalbenen stuk en de kans op sesamoiditis is aanzienlijk.
Als ik dit zo begrijp zou het best weleens medisch kunnen zijn.

Ik had bij mijn eerste bericht nog niet gezien dat ze zo vaak springt maar idd het zou goed kunnen dat de botten al deels versleten zijn door dit geintje.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:20

caresje schreef:
ZusJacobs schreef:

Dit werkt bij stakers niet, (mijn pony is een staker van karakter)
Stakers gaan dan juist achteruit.

Dan begrijp je niet wat ik schrijf, lees nog maar eens.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:21

Geerke @ oké, deze periode heb ik eigenlijk dan les en heel af en toe oefenspringen maar dan geen springwedstrijd. Ik zal kijken of ik mijn eigen over kan slaan of misschien gewoon 2 sprongetjes aa. Het eind doen, kijken of het dan beter gaat.

Caresje @ longeerzweep was ook al mijn idee. Weet niet of dit heel goed gaat want hij is er doods bang voor maar dat ga ik ieder geval proberen.

Zusjacobs @ ik weet niet, ik denk dat hij dan door gaat draven XD en dan kom ik natuurlijk nooit bij de sprong.

Nieuwe geerke @ nouja les zoiezo en zelf komt eigenlijk weinig voor vanwege drukte met dressuur les enzo. Ik zal het dus ieder geval gaan beperken tot 2 keer standaard (dus wedstrijd en les)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:22

Wat zou ik dan niet begrijpen?
Want zolang achteruit gaan heb ik juist heel sterk afgeraden gekregen van degene die mij regelmatig helpt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:23

Cookie2222 schreef:
Geerke @ oké, deze periode heb ik eigenlijk dan les en heel af en toe oefenspringen maar dan geen springwedstrijd. Ik zal kijken of ik mijn eigen over kan slaan of misschien gewoon 2 sprongetjes aa. Het eind doen, kijken of het dan beter gaat.

Caresje @ longeerzweep was ook al mijn idee. Weet niet of dit heel goed gaat want hij is er doods bang voor maar dat ga ik ieder geval proberen.

Zusjacobs @ ik weet niet, ik denk dat hij dan door gaat draven XD en dan kom ik natuurlijk nooit bij de sprong.

Nieuwe geerke @ nouja les zoiezo en zelf komt eigenlijk weinig voor vanwege drukte met dressuur les enzo. Ik zal het dus ieder geval gaan beperken tot 2 keer standaard (dus wedstrijd en les)

Dan is het juist praktisch want dan gaat hij zeker vooruit als je pa zo achter hem aan komt ;) .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:23

je kunt hem altijd even voor op de foto zetten,vooral de straalbenen.Dan zie je zo waar het probleem zit.
Tussen zijn oren of in zijn hoeven.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:25

Ik was denk ik iets te enthousiast met vertellen hoe vaak ik spring XD
Meestal heb ik alleen les, en dan of wedstrijd of oefenspringen of nog een keer zelf een half uurtje.

Ik ga het denk ik allebij proberen, eerst zweep en daarna door achteruit. Zal leuk zijn als het over gaat.

Oké, bedoel hè dan röntgen neem ik aan toch XD

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:34

Waarschijnlijk zit er toch iets van stress in de wedstrijdsituatie, van je vader, of van jou of jullie allebei wat de pony voelt. Of het nou dwarsheid is, pijn of angst, iets is er anders dan thuis. Misschien ervaar je zelf geen zenuwen, maar onbewust zit je misschien op een wedstrijd toch anders op je pony dan thuis.

Soms wil het helpen gewoon een tijd helemaal NIET te springen. Gewoon twee maanden ofzo alleen wat recreatief rijden en dressuurmatig. Probeer het dan weer rustig op te bouwen.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:38

is het een merrie?

ik heb oo zo'n vorm gehad dan is het merrie gedrag en dan moet je er gwn doorheen pakken het is zwaar maar de enige marnier ;)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:52

Hmm, misschien wel, ik had mijn vader bij de oefencross uit zicht gezet en toen ging het ietsje beter. Ik fa geen stop doen want ik heb nog naar 1,5 jaar om hem te starten ;)
Nee het is een ruin, maar hij is verschrikkelijk sterk en dwars ook met dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:52

Ja laten we met een longeerzweep een paard over de hindernis gaan jagen...
Als ik het zo hoor heeft de pony een goede reden om niet te willen springen. Het is voor jou uit te zoeken waarom, ik denk dat je dan pas kunt kijken hoe je het op kunt gaan lossen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:31

Joolien schreef:
Als ik het zo hoor heeft de pony een goede reden om niet te willen springen. Het is voor jou uit te zoeken waarom, ik denk dat je dan pas kunt kijken hoe je het op kunt gaan lossen.

Het is niet jagen he.
Het is om dat achteruit lopen af te leren. (iets beter lezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:34

caresje schreef:
Joolien schreef:

Het is niet jagen he.
Het is om dat achteruit lopen af te leren. (iets beter lezen)

Komt imo op hetzelfde neer, omdat de pony het niet zomaar doet lijkt mij. De pony zal niet denken van gnegne ik ga eens even stoppen en achteruit lopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:37

Maar sterk in zijn mond? Want als dat zo is, misschien toch naar je eigen rijstijl kijken? Een paard wordt niet zomaar sterk en gaat dus ook niet zomaar staken.