moe of gewoon impulsverlies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willie10

moe of gewoon impulsverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:42

Hoi bokkers,

Ik heb iets waar ik wel mee zit, want mijn pony is namelijk niet zo voorwaarts. Ik word er wel een beetje groot voor maar het valt echt nog reuze mee. Op wedstrijd is ze altijd best sloom, reageert wel op been en desnoods zweep, maar valt daarna weer gelijk terug in het oude tempo. Met mn les valt het eigenlijk wel mee, maar onder het poetsen staat ze ook de hele tijd te slapen enzo. Ik heb al geprobeerd haar meer voorwaarts te krijgen door haar 1 hele schep geplette haver te geven per dag, maar dit mocht niet baten. In de winter hielp dit wel. Ik heb al veel geprobeerd, maar ik weet echt niet goed wat ik moet doen.

Groetjes Nienke

Kafue

Re: moe of gewoon impulsverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:54

Ik heb even je foto gekeken. Is dit de Pony?
Je hebt hier teveel je onderbeen terug, daar aansporen heeft geen zin daar is de pony ongevoelig.
En je binnen hand is terug dan blokkeer je het achterbeen.
Hoe oud is de pony, wat doe je ermee, wat voer je en hoeveel beweging geef je hem haar. Wat zegt je lesgever ervan.
Veel overgangen rijden dan maak je hem ook attenter

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:01

Overleg dit inderdaad eens met je lesgever.
Die kan je vaak het beste helpen.

Vaak kun je een dierenarts bellen voor telefonische raad.
Ik bel soms ook wel eens als ik iets niet weet. Ze komen dan niet, maar helpen je aan de telefoon.
Ideaal en het kost niks, ze kunnen altijd nog komen ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:12

Hoe oud is de pony? Misschien over gaan op ander voer?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:34

De pony is 13. Ja ik zal nog eens overleggen met mijn les geefster zoals ik al zij bij mn les is ze nog redelijk voorwaarts ja ze krijgt ook niet echt veel voer voor de rest, want ze staat 24/7 op de wei en in de winter is ze waarschijnlijk ook drukker omdat ze dan op stal staat en maar een paar uurtjes naar buiten kan dus dan helpt de haver wel.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:48

Als ze steeds terug valt, terwijl ze wel op de hulp reageert, kan dat ook gewoon zo zijn dat ze lui aan het been is. Dat ze dus wel iets reageert, maar denkt dat dat alleen voor dat moment telt. Waarschijnlijk loopt ze daarom ook beter in je les. Omdat je instructeur je bezig houdt. Dan drijf je automatisch al beter bij.

Elke keer als ze terug zakt in tempo zou ik 1x been geven om haar weer op tempo te zetten. Zakt ze meteen daarna weer terug been met een tikje. Goed je been stil houden als ze eenmaal loopt en nadat je been gegeven hebt. Zodat je zeker weet dat je haar niet immuun maakt voor je been. (als je steeds continu blijft drijven, reageren ze er ook helemaal niet meer op)

Doordat ze in de les wel beter doorloopt zou ik eerst rijtechnisch gaan kijken voor de oplossing en nog niet in het voer. Als het daar in zou zitten, zou ze ook op je lesdag sloom moeten zijn.

Slapen of dromen tijdens het poetsen mag ook hè, is een lekker ontspannen moment.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:39

Bloed laten checken is ook nog een optie. Kan zijn dat de pony ergens tekort aan heeft, bijvoorbeeld ijzer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:55

Hoe is je paard op de wei dan?
Ik vond het wel confronterend om te zien dat ik mijn paard naar mijn idee 'moe' op de wei zette... waar dan vervolgens nog volop gegaloppeerd en gespeeld werd :+

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:19

op de wei is ze ook gewoon lekker drukjes hoor, als we gewoon maar even langsgaan om te kijken is ze er altijd als eerste. Ik denk dat het ook gewoon te maken heeft met wat luiheid ofzo misschien gewoon liever lui dan moe, of misschien moet ik haar meer uitdagen, want op buitenrit als ik lekker even cros wordt ze soms helemaal gek en gaat ze bokken enzo.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:22

Dan ligt het echt zeker niet aan de voeding, maar aan de manier van rijden. Dat is op zich wel fijn, daar kan je iets mee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:24

Een paard of pony is niet lui van nature. Maar wordt meestal lui gemaakt door degene die er op zit. Denk dat jij te veel aan het drijven bent of van voren te veel tegenhoud. Mijn paard gaat dan ook steeds langzamer lopen. Als ze weer traag wordt een paar keer goed naar voren 'schoppen'. En dan geeft het niks dat ie aangalopeerd. Dus dan van voren wel de vrijheid geven om hem de kans te geven om sneller te kunnen gaan lopen. Na een paar keer hebben ze dan echt wel door dat ze gewoon naar je been moeten luisteren.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:27

oke bedankt, ja ik drijf wel veel ja, ik probeer wel om dit minder te doen en toen ging het wel beter ik dacht ook misschien ook even aanpakken en dan op een gegeven moment dan gaat ze zelf ook naar voren denken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:30

Als jij blijft drijven, leer je dat dat drijven niets betekend en dus eigenlijk dat zolang je paardje dat voelt, hoeft het niets anders te doen dan het al doet. Als jij niet duidelijk maakt wat je wilt en bedoeld, kan je paard het ook niet doen.

Een stalgenoot zegt altijd, je verwacht van een hond ook niet ineens dat ze gaat zitten als je zit zegt. e zal het eerst moeten leren.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:32

ja ik heb het door! dus als ze niet reageerd op een keer been dan gewoon een tikje + been en dan als ze goed reageert niet meer drijven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:33

willie10 schreef:
op de wei is ze ook gewoon lekker drukjes hoor, als we gewoon maar even langsgaan om te kijken is ze er altijd als eerste. Ik denk dat het ook gewoon te maken heeft met wat luiheid ofzo misschien gewoon liever lui dan moe, of misschien moet ik haar meer uitdagen, want op buitenrit als ik lekker even cros wordt ze soms helemaal gek en gaat ze bokken enzo.

Als ze in de wel en buitenrit het geod doet dan ligt het echt aan jou techniek, waarschijnlijk blokkeert de pony op jou hulpen, te veel druk van voren, te veel druk op de teugel een slecht passend zadel ,zere rug ja noem maar op, ja eerst eens alle dingen langs als dat ok is dan zul je naar je eigen hulpen moeten gaan kijken samen met je lesgeefster.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:34

maar als het zadel niet goed zou liggen zou ze op buitenrit toch ook staken en niet voorwaarts zijn?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:40

Pony's die wedstrijden moeten lopen, hebben vaak te weinig aan 'alleen maar gras'.
Zeker als het zo'n kort afgeknabbeld weitje betreft.
Oftewel: ik zou eens wat meer krachtvoer gaan geven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:44

willie10 schreef:
ja ik heb het door! dus als ze niet reageerd op een keer been dan gewoon een tikje + been en dan als ze goed reageert niet meer drijven

Juist! En dan natuurlijk ook opletten dat je er haar niet met je hand tegen houdt. Als je begint met oefenen ook even alleen op tempo letten, het doel is dan echt om een hele training op tempo te blijven. Dus dan zelfs liever voor even los tot je dat geregeld hebt. En iets te hard is ook even geen probleem. Als ze bijvoorbeeld per ongeluk aanspringt in galop, gewoon rustig corrigeren zonder boos te worden of te abrupt een ophouding te maken. terug in tempo, meteen weer 1x been. (eventueel gevolgd door been+tikje)

Als je dat consequent gaat doen, hebben ze dat vrij snel door. Succes!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:44

oke na het rijden krijgt ze meestal eten, maar wel een goed idee want toen ze nog niet op de wei stond was ze wel veel meer voorwaarts toen kreeg ze nog 2 maal daags eten, dus dan ga ik dat denk ik ook maar proberen.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:45

kozieZ dankjewel ! Ik ga het proberen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:47

Voer: geen geplette haver, maar een brok. Daar zit meer in aan vitamines en mineralen.
Als je pony een te kort van het een of het ander heeft, los je dat met brok prima op. Haver is te enkelvoudig en daarmee eigenlijk helemaal geen geschikt voer. Dat is iets van 'vroeguh'.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:50

maar met brok bedoel je gewoon biks of niet?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:53

willie10 schreef:
maar als het zadel niet goed zou liggen zou ze op buitenrit toch ook staken en niet voorwaarts zijn?

Een buiten rit beleeft een paard heel anders dan in de bak, je zegt zelfs dat ze buiten crost en bokt, dat zou in principe ook kunnen komen door te veel druk , stres en een slecht zadel, rug problemen enz enz, alle paarden zijn anders op buitenrit ze verlaten tenslotte hun veiligen kudde,
En als het paard jou in de bak al niet gelooft waarom zou hij het buiten wel doen dan?? vandaar buiten drukker en in de bak passief

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:55

nee dat bokken doet ze omdat ze het leuk vind, dat merk ik omdat ze dat doet als ik halt houd en ik spoor niet aan ik moedig haar aan van JA JA!! en dan gaat ze heel hard galloperen oortjes erop en soms geeft ze dan van die vreugde sprongen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:11

Dees schreef:
Voer: geen geplette haver, maar een brok. Daar zit meer in aan vitamines en mineralen.
Als je pony een te kort van het een of het ander heeft, los je dat met brok prima op. Haver is te enkelvoudig en daarmee eigenlijk helemaal geen geschikt voer. Dat is iets van 'vroeguh'.

Brok is lang ook niet altijd de juiste oplossing, ik ken een hoop paarden die juist sloom en lui worden van brok en dat juist niet moeten krijgen. In brok zijn voor sommige paarden de eiwitgehaltes namelijk te hoog. Als ik mijn merries brok geef hebben ze een paar uur later al bulten op de hals, voelen ze stijf en worden ze verschrikkelijk sloom. Geef ik ze een goede muesli met hele granen en laag in eiwitten heb ik dat probleem absoluut niet en zijn het heerlijke soepele paarden.
TS kan brok proberen, maar het is niet de klinklare oplossing die jij nu zo geeft.