paard is niet in stap te houden, wil alleen maar draven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Shadow

paard is niet in stap te houden, wil alleen maar draven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:40

Hoi,
Inmiddels rij ik nu een jaar op m'n verzorgpaard. Opzich gaat het steeds beter maar loop toch tegen een probleem aan.
Ze is bijna niet in stap te houden. Ze wil gelijk gaan draven. Heb al verschillende dingen geprobeerd.
- probeer wel zwaar te zitten, hier reageert ze totaal niet op.
- ophoudingen met buitenteugel, maar daardoor gaat ze juist nog sneller.
- kleine voltes rijden, dan gaat ze snel stappen, hier raakt ze gespanne van en uiteindelijk heeft het geen zin want ze gaat daarna weer draven.
- van te voren longeren, soms helpt het wel, dan raakt ze haar energie al vast een beetje kwijt. Al moet zij dat nog leren en ik ook.
- Als ik lange teugel geef stap ze heel mooi rustig door de bak, al dan niet over de hoefslag. Maar zodra ik de teugels voorzichtig iets korter pak begint ze te draven. Aangezien ik de teugels dan nog half lang heb kan ik haar dan ook niet tegen houden.

In principe gaat 't al steeds beter, maar ik dacht als iemand nou een paar tips heb die ik kan gebruiken.

Alvast bedankt voor het lezen!

Loran_Nolen

Re: paard is niet in stap te houden, wil alleen maar draven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:44

Misschien les nemen??
Als je verzorgpaard alleen maar onder je weg wil, ben je geen leider in het ogen van je verzorgpaard..

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:51

ja ik heb soms ook wel eens les, maar het gaat me er nu even om of jullie misschien ook tips hebben. Bv wat jullie zouden doen.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:06

Net zo lang laten draven tot ze het zat is en dan nog een paar rondjes omdat jij het wil.
Bij ons hielp dat goed. Het kan wel even duren.
Bij ons hield hij pas in na 40 rondjes. 2de keer na 15 rondjes en toen was het over.
Dit was een paard dat hier kwam omdat zijn bazin bang was geworden door dat gedraaf van hem.
Hij start nu M2 en is nog goed voorwaarts maar goed te rijden door een ervaren ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:07

Niet teveel op focussen sowieso, ongemerkt ga je dan anders zitten/rijden en doe je waarschijnlijk teveel. Ga vooral lekker veel met de andere gangen bezig en neem de stap maar korte stukjes mee.. Dus vanuit draf overgang naar stap en als ze een paar passen goed en rustig stapt draaf je weer aan.. En als ze braaf is stap je gerust met langere teugel, dat is voor nu beter dan dat gedribbel :j O ja en vooral je benen niet af gaan steken, dat is heel verleidelijk, maar het is juist belangrijk om je been er wel tegenaan te houden. Dan reageert ze ook niet zo heftig als je je been aanlegt.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:19

@Abel1970
Oké bedankt! Dat ga ik de volgende keer proberen. Hoop dat het werkt.

@Relaxed
Bedankt. Ik ga idd nu op me zit enz letten, omdat ik denk dat het probleem bij mij licht.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:40

Je zegt het eigenlijk al zelf, zodar je de teugel korter pakt gaat ze sneller, dus waarom dan met zo,n korte teugel rijden, ook kan het zijn dat je te veel zit, neem les en probeer meer te werken vanuit gevoel en zit inplaats van met de teugel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:35

Bij het werken aan het verbeteren van je zit en het rijden met meer gevoel, zou ik je willen adviseren om je instructeur te vragen om ook je ademhaling en gedachtegang mee te nemen. Ik denk ook dat je dit niet aan de voorkant, dus met de teugels, moet oplossen maar vooral met je gecentreerde zit en het voelen van de bewegingen van het paard.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:00

Ik denk dat je met lessen heel ver komt. Wij hebben ook zo'n paard op onze manege staan. Die wilt ook gelijk draven. Je zegt wel verschillende dingen te hebben geprobeerd. Maar vaak ben je dan niet duidelijk genoeg. Dat had ik ook voordat ik privélessen nam. Nu gaat dat steeds beter. Succes! :)

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:36

Ik heb ook zo'n dribbelaar, maar ik ben daar erg blij mee als hij zo gaat doen. Ik rij meteen SB en zorg ervoor dat ik hem laat merken dat hij moet werken (door goed actief te zitten). Als hij op een gegeven moment in stap overgaat, ontspan ik meteen. Schiet hij heel snel weer in een dribbeldraf, dan laat ik hem niet weer in stap gaan, maar moet hij in een laag tempo SB blijven lopen, totdat ik het tempo terugvraag naar stap. Daar traint hij zichzelf mooi mee en binnen twee dribbels is dat gepiep voorbij. En als ik merk dat er echt energie is dat eruit moet, dan rij ik eerst in galop een paar rondjes, soms is dat even nodig.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:41

Ik denk, ik lees even mee want dit komt mij erg bekend voor. Nu denk ik dat het paard zelfs persoonlijk ken ;) .

Het betreft hier een hele lieve, maar totaal niet onder de indruk van ook maar iets fjorden merrie. Ze is niet in paniek, heeft wel balans, maar kan (lijkt het soms) alleen maar snel onder het zadel. In de les is de aanpak gekozen om haar tot stilstaan te brengen, om vandaar uit weer verder te gaan, maar dat ontaard al gauw in een welles/niettus spelltje wat ze met haar kracht makkelijk kan winnen. En ik weet van TS dat dit ook niet is waar ze op uit is. Wel kan het erg vermoeiend zijn om om een paardje rond te rijden waar je weinig controle over hebt. Hoe vaker ze gereden wordt hoe beter het gaat, maar de turbo blijft wel aan. Op de grond kan ze ook redelijk lomperig zijn, maar dat gaat steeds beter. Het lijkt alsof ze lekker haar zin doet, terwijl ze aan de andere kant wel enthousiast is. Je dringt ook op ander fronten niet snel tot haar door want ze is heel zelfverzekerd. Soms heel handig, soms heel lastig.

Verder zie ik dat je schrijft dat je denkt dat het probleem bij jou ligt...nou ik heb zelden zo'n geduldig en betrokken verzorgster gezien, dus daar moet je maar niet te veel over twijfelen. En als je kijkt hoe het ging toen je begon en hoe het nu gaat, is ze al veel veranderd in positieve zin.

Tot dinsdag? :D

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:18

@barron
hahah ja ik had het idd over Bianca :P Dacht misschien hebben ze hier wel wat tips. Het heeft natuurlijk ook tijd nodig (dat zie je wel met jou en barron). Het gaat af en toe ook best wel goed, vooral als het niet te hard waait en ze wat vaker achterelkaar wordt gereden. Vind in principe haar haar snelle tempo ook wel fijn, want een paard dat niet vooruit te branden is, is ook niet alles. Al vind ik wel dat het me straks moet lukken om haar te laten stappen en draven wanneer ik het wil. En niet wanneer ze daar zelf zin in heeft. ;) Dat is voor als we straks naar buiten gaan ook wel lekker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:52

Muisvoel schreef:
Ik heb ook zo'n dribbelaar, maar ik ben daar erg blij mee als hij zo gaat doen. Ik rij meteen SB en zorg ervoor dat ik hem laat merken dat hij moet werken (door goed actief te zitten). Als hij op een gegeven moment in stap overgaat, ontspan ik meteen. Schiet hij heel snel weer in een dribbeldraf, dan laat ik hem niet weer in stap gaan, maar moet hij in een laag tempo SB blijven lopen, totdat ik het tempo terugvraag naar stap. Daar traint hij zichzelf mooi mee en binnen twee dribbels is dat gepiep voorbij. En als ik merk dat er echt energie is dat eruit moet, dan rij ik eerst in galop een paar rondjes, soms is dat even nodig.

Ja zo los ik het ook op of met de travers, maar dan moet je hem wel tecnisch goed uit kunnen voeren anders moet je nog te veel aan de voorkant en heeft de oefening SB geen zin en geen nut.
Helaas leer je deze oefeningen niet goed aan op de meeste maneges, dus denk dat dat geen optie is ;)

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:07

Die oefening kent ze nog niet, dus als ik haar dat eerst nog moet leren.
Misschien dat we wel op de grond wat meer met stellingen kunnen doen.

Ze heeft deze week al wel wat meer gedaan, zowel onder het zadel als op de grond, dus ben ben benieuwd hoe het vrijdag gaat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:10

Helpt vooraf even longeren niet? In 5 minuten op beide kanten even laten stappen, draven en galoperen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:14

Wat dacht je van eerst werk aan de hand. Of is ze dan braaf? Loopt ze achter je aan, hoe is ze aan de longe? kan je haar laten stappen aan de longe? of draaft ze dan ook meteen weg?
je schrijft dat ze longeren niet kent, als je daar nu eens eerst haar leert het tempo te nemen wat jij wil voordat je er opkruipt. En dan niet longeren in de zin van hard rondjes rennen aan een touwtje, maar gecontroleerd jouw opdracht volgen.
Ze weet nu helaas al te goed dat ze toch sterker is dan jij als je op haar zit. Er moet dus een mentale klik komen, dat ze gaat doen wat jij wil ipv overwicht te hebben door haar gewicht.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 09-05-12 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:16

als ik iets te veel van mijn verzorgpaard ga vragen denkt ze dat ze onder het werk uit kan komen door te gaan draven.

om haar weer terug te nemen naar stap ga ik heel diep zitten en blaas ik àlle lucht in mijn lichaam eruit. en dan stapt ze zo weer. misschien dat dat helpt.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:19

je zegt dat als je met lange teugel stapt ze heel braaf is,
maar zodra je de teugel weer oppakt ze gaat dribbelen/draven.

En als je nu ook met lange teugel gaat draven?
ik bedoel hier NIET mee dat je altijd met lange teugel moet rijden natuurlijk.
maar ik ben gewoon benieuwd, doet ze het dan ook?

En je zegt hier niks over de galop.
Maar hoe is ze in galop?
Gaat ze ook weleens uit zich zelf in galop?
En kan je haar dan terugkrijgen?

Veder zou ik dan toch blijven oefenen,
Dus draven, en dan weer een stukje stappen, stapt ze goed..
dan beloon je haar, en draaft weer aan..

veder zijn fjordjes sws altijd wel in voor wat lekkers, misschien wat snoepjes in je zak doen,
en als je even rustig hebt gestapt der wat lekkers geven.

en trouwens ; Reageert ze goed op het bit?
of trekt ze daar zich ook niks van aan?

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:48

@Doubtless
Aan de longeerlijn is ze ook best wel ondeugend, niet dat ze dan gaat draven maar ze wil zich dan steeds omdraaien. aangezien ik zelf nog maar een paar keer heb gelongeerd, (en dat is m'n verzorgpaard zelf) dacht ik bij mezelf dat het handiger is als ik eerst eens een wat makkelijker paard, en die het longeren al goed kent, longeer. Want naast dat ze gewoon heel ondeugend kan zijn, kent ze het longeren ook nog niet zo lang.

@Fransje_70
achter je aanlopen, ja dat doet ze zeker. Je kunt gerust een klein kind op haar zetten en dan zelf rondjes door de bak gaan lopen. Dan loopt ze zonder dat je haar vast houd mooi achter je aan. Maar wat ik ook al tegen doubtless zij, ik heb zelf nog maar heel weinig ervaring met longeren. Dus ik heb liever dat ze het gelijk goed leert, dan dat ik het haar (onbewust) verkeerd leer.

@PocoGaucha
Haar terug nemen naar stap was soms ook wel eens lastig, maar nu als ik dan gewoon blijf doorzitten wil ze wel weer terug naar stap. Soms duurd dat wat langer maar soms reageerd ze ook best wel vlug. Dat verschilt. Als ze dan stapt is het alleen wel heel moeilijk om haar ook in stap te houden, het is dan vaak ook een snelle stap tegen het draven aan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:08

Een paard dat zich dominant opstelt leer je niet longeren door te oefenen met een makkelijk, onderdanig paard. Als je paard zo gauw omdraait aan de longeerlijn bepaalt 'ie zelf wat 'ie doet, net als met het rijden. Naar mijn idee ligt het niet zozeer aan wat dit paard wel of niet kan, maar in hoeverre jij je als dominante leider op kan stellen. Les nemen is dus de meest zinvolle tip...

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:19

@XEMERx
Ik weet niet hoe ze is als ik haar aan de lange teugel laat draven. ik denk dat ze dan wel alle kanten op gaat. Vrijdag ga ik weer rijden dus zal dan wel eens proberen hoe ze dan doet. Laat het je dan wel even weten hoe dat is gegaan.

Gallop dat doe ik niet zo vaak. Eigenlijk doe k de gallop alleen als ik les heb en soms als het goed gaat eens als ik alleen ben. De laatste keer(voor de meivak.) ging de gallop best wel goed. Vond ik zelf. Eerst toen ik been gaf rechtsom een bokje, toen pakte ik m'n teugels korter, en m'n handen hoger. Daarna ben ik van hand veranderd en toen goed aangesprongen.(zonder bok!) De gallop vind ze volgens mij echt nog wel moeilijk, en die laat ik meestal ook nog maar even zitten. Heb liever dat eerst de andere gangen goed gaan.

Het bit, die wou ze eerst nooit echt met plezier in zeg maar. Hoofd zo hoog houden dat ik er niet meer bij kon. Maar nu ze weet dat ze elke keer een snoepje krijgt nadat ze het bit in doet, is dat geen probleem meer. Of ze last heeft van het bit weet ik niet. Denk het niet want de eigenaar let op zulke dingen altijd wel goed op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:26

Als ze wil draven zonder dat jij het aangeeft, gelijk aangalopperen en een paar rondjes door laten lopen. Dan nog een keer proberen. Oftewel, ze mag best hard hoor :j maar dan wel zo hard als jij dat wil, ook als zij er geen zin meer in heeft.

Wat misschien wel eens leuk id voor jullie: een westernlesje nemen :j

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:36

@Doubtless
Ik bedoel ook meer dat het beter is dat ik zelf weet wat ik moet doen en waar ik op moet letten bij longeren. Je leert toch ook paardrijden op een wat makkelijker paard. Het is ook niet zo dat ik helemaal geen les heb. Volgens mij heb ik nu ongv 9 jaar les, alleen dan niet elke week op m'n verzorg paard. Dat omdat m'n verzorgpaard best wel ver weg staat en m'n ouders me moeten brengen en ze me niet elke week op dezelfde dag kunnen brengen. A.s Zondag krijg ik weer les op m'n verzorgpaard. 'k snap zelf ook wel dat je het door les het beste leert want dan ziet ze ook precies wat en wanneer het mis gaat en kan ze ingrijpen. Ze is heel lief, er zit geen kwaad in dr en ze kent geen angst. Ze is alleen wel heel ondeugend. Vandaar dat ik dacht dat er misschien hier iemand is die het probleem herkend en dat die kan zeggen wat die er aan doet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:22

Ga jij er ook niet gespannen opzitten omdat je weet dat ze gaat draven? Laat de teugels eens wat losser ga relaxt zitten en laat dr even dr gekke 5-10 minuten hebben. Vaak wordt het dan vanzelf beter. Neem anders iemand mee die haar voor de zekerheid vanaf de grond kan ondersteunen met een longeerlijn.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:23

ik weet niet of het een goed idee is om je paard toe te staan dat ze gek mag doen hoor. stel je voor dat het steeds gekker wordt