Ik blijf maar herhalen:'hakken omlaag!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MC_

Ik blijf maar herhalen:'hakken omlaag!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:49

Ik help 2 meisjes in de buurt wekelijks met hun paardje, nu ben ik zelf helemaal geen goede ruiter... maar ik kon ze meer leren dan waar ze reden dus heb dit met veel plezier gedaan... Nu zijn ze bijna allebij op het punt dat ik niets meer kan vertellen en dit heb ik ze ook gezegt, maar ik vind t nog wel gezellig dus ga meestal nog wel langs :)

maar nu heeft het meisje die ik eigenlijk al niets meer weet te vertellen 1 probleem... hoe ik er ook op blijf hameren, ze steekt haar tenen omlaag in de galop.... ik hamer er nu al meer dan 2 jaar op, maar nog steeds doet ze het (danwel onbewust natuurlijk) ik heb al geprobeerd om haar zonder beugels te laten rijden, zo heb ik het heel goed geleerd, want dan zit je veel, eeehm hoe zeg je dat, stabieler met je hakken omlaag. maar dit helpt ook niet bij haar... ook probeerd ze er zelf echt wel op te letten met het aangalopperen (dan gaat het altijd mis) maar toch steekt ze haar voeten helemaal in de beugels...

iemand tips? of ideeen of oefeningen die we kunnen doen?

Anoniem

Re: Ik blijf maar herhalen:'hakken omlaag!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:51

Kijken waar het probleem vandaan komt. Met een goede beenligging is het onmogelijk je hakken op te trekken. Meestal ligt het probleem in het bovenbeen, dat deze te ver naar voren ligt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:56

Tja.. je moet je hakken natuurlijk ook niet gewoon maar omlaag doen. Dat gaat vanzelf als je, je been lang maakt en ze goed liggen. Zoals hierboven al beschreven ga na wát ze fout doet en pak dat probleem aan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:00

Je moet niet je hakken omlaag doen maar je tenen omhoog. Dat laatste deed het hem bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:01

Nee, je moet het helemaal niet afdwingen. Dan veroorzaak je ontzettende spanning in je benen waardoor je gaat klemmen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:07

Pentax schreef:
Je moet niet je hakken omlaag doen maar je tenen omhoog. Dat laatste deed het hem bij mij.

Die zou ik ook zeggen inderdaad. Als ik in de bak sta en ik zeg hakken laag zie je spanning en proberen ze met moeite hun been lang te maken maar zeg een keer "denk je tenen omhoog" en het is heel apart maar de hakjes blijven dan mooi laag _O- _O-

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:08

Ja zoals ik al zei ben ik zelf ook helemaal geen goede ruiter en ik heb ze zeg maar een beetje op weg geholpen (op de manege waar ze reden hadden ze niet eens geleerd om goed op te zadelen!) ik probeerde het al na te gaan bij mezelf, maar bij mij gaat het ook 'automatish'. Ze hebben ook les op een ponyclub en daar hebben ze ook nog nooit iets gezegt over haar been ligging of haar zit of zo... ze doen het zelfde als ik; iedere x weer hameren; hakken omlaag...

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:20

misschien ligt het probleem niet bij het doen van wat ze meot doen, maar bij de term. Probeer ipv hakken omlaag eens tenen omhoog of je been langmaken proberen. Steunen op je beugels, je beugels van je beugelriemen af duwen (goed voor de steun in het zadel).
Ikzelf heb juist met langere/ geen beugels dat ik dan juist met hakken op ga trekken omdat ik anders niet bij me beugel kom. Dat probeer ik nu ook af te leren maar ik ben dus van korte beugels waar i kveel steun heb en veel kan uitdrukken naar lange beugels aan het gaan.
En heb je al eens uitgelegd waarom je je hakken uit moet drukken? Misschien als ze snapt waarom dat ze het dan ook beter kan toepassen.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:25

Jep heb haar alles geleerd en uitgelegd en verteld wat ik weet... en ze snapt en wil ook wel haar hakken uitdrukken... maar t lukt gewoon niet wanneer ze (aan)gallopeerd...

maar met die andere termen kan ik idd eens proberen! baat het niet schaad het niet =D

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:33

Mischien helpt het om haar een heel klein beetje te laten staan in haar beugels?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:59

Je hebt ook van de speciale beugels waar er een kapje aan de voorkant zit. Daar kun je nooit je voet te ver in doen en eigenlijk ook niet je tenen (ver) naar beneden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:18

Bekijk haar beenhouding nog eens, Het gehele been moet vanuit de heup een klein beetje naar binnen gedraaid worden. De knie sluit dan goed aan zonder dat er geknepen hoeft te worden. (het is vaak maar een heel kleind stukje) Het onderbeen hangt intussen ontspannen af, hoef je niks aan te doen. Voeten in de beugels en het been echt af laten hangen, je zult zien dat ze dan minder op het zadel gaat zitten maar er 'in'. Zonder er iets voor te doen zakt het been en gaan de hakken omlaag. Het probleem zit dus niet in de hakken, maar in het optrekken van het been door een minder handige beenligging. Als laatste tip geef ik mee om te doen alsof de voeten zo min mogelijk gewicht mogen dragen, dat lukt natuurlijk niet, maar door te doen alsof strekt ze net haar been wat lekkerder uit zonder dat er spanning op de enkel komt e staan.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:18

ik zou er nietzo op hammeren!
wat geeft het dat ze dat doet?
zoiets leer je niet zomaar af
zou voorlopig haar laten rijden zonder beugels

EquiLibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:27

Alles begint in het centrum van ons lijf; in het bekkengebied.
Als je niet goed je balans in je bekken hebt en een zachte onderrug, hangen je benen niet mooi af en zie je dat in de voethouding.
Goede zitles of zelfs zonder paard op een balanskussen of -bal kan heel goed helpen.
Je benen netjes naar binnen gedraaid hebben kan alleen als het bekken netjes gekanteld is en de rug niet hol. Bij de vaste onderrug gaat het meestal al fout.

Kijk maar eens op www.facebook.com/equilibrabalans of google centered riding

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:08

Is haar paard of pony ook wel genoeg aan het been? Anders blijft ze misschien drijven oid waardoor ze haar hakken op trekt?

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:15

hackny schreef:
ik zou er nietzo op hammeren!
wat geeft het dat ze dat doet?
zoiets leer je niet zomaar af
zou voorlopig haar laten rijden zonder beugels

Ik denk dat TS haar juist gráág weer een klein stapje verder helpt, zodat ze makkelijker/stabieler zit.
Daarvoor wil je ook graag les volgen toch om verder te komen?!

Ben benieuwd of het lukt met tenen omhoog. :+

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:26

ik lees even mee. ik zit zelf met dat probleem. geen idee waar het vandaan komt, maar ik trek ook altijd mijn hakken op.. en t is geen gezicht :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:30

Ik zou zeggen zitles zonder beugels en zonder teugels want ze heeft geen balans.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:43

je hakken omlaag of omhoog heeft volgens mij niks met balans te maken..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:46

Je zegt dat ze het doet bij het aanspringen in galop. Betekent dit dat ze spanning opbouwt op dit moment in heel haar houding (als het ware in elkaar kruipt?) en erg gaat forceren om in galop te komen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:48

laat haar eens lichtrijden in galop, het maakt je bewust van je been en zorgt voor dat je ze weer naar beneden drukt.

Vaak zie ik die hakken omhoog gaan als er redelijk wat spanning is in het bovenlijf, (midden :+ ) Ben dan ook veel met ontspanning bezig

edit: @ Cavalia: spanning zorgt vaak voor een onbalans dus het heeft wel een versterkende werking.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 09-05-12 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:51

Ik zie dat er al veel tips zijn gegeven.....maar hoe is het zadel?
Ik heb vroeg een "zadelmarkt" zadel gehad, (jepz, voor mijn bokt tijd) ....en geloof me :D daar kan zelfs Carl Hester niet recht op zitten hoor :P
En zo zie ik bij ons op stal nog een meisje rijden, die doet heel erg haar best, maar het zadel zit haar zo in de weg, dat ze gewoon niet goed kan zitten.
Dus misschien kn je een keer een ander zadel op leggen om te kijken of het beter gaat. Of de beugels een keer een gaatje korter doen.
Op mijn oude zadel had ik ook helemaal geen steun, dus moest mijn beugels wel korter doen als gebruikelijk omdat hij anders niet uit te zitten was.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:00

Sky_As schreef:
Ik zie dat er al veel tips zijn gegeven.....maar hoe is het zadel?
Ik heb vroeg een "zadelmarkt" zadel gehad, (jepz, voor mijn bokt tijd) ....en geloof me :D daar kan zelfs Carl Hester niet recht op zitten hoor :P
En zo zie ik bij ons op stal nog een meisje rijden, die doet heel erg haar best, maar het zadel zit haar zo in de weg, dat ze gewoon niet goed kan zitten.
Dus misschien kn je een keer een ander zadel op leggen om te kijken of het beter gaat. Of de beugels een keer een gaatje korter doen.
Op mijn oude zadel had ik ook helemaal geen steun, dus moest mijn beugels wel korter doen als gebruikelijk omdat hij anders niet uit te zitten was.

ik kan me niet voorstellen dat het aan het zadel ligt... Ik rij soms ook op het paardje en heb nergens last van en haar zusje ook niet... Het is geen super zadel, gewoon een wintec dressuur en ze hebben ook een wintec springzadel... maar ze had het ook met het vorige zadel... dat was een leren..

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:18

Een zadel zit voor iedereen anders hoor :) Ik had niet het probleem van hakken op te trekken maar enorm te bewegen met mijn benen, en dat was puur omdat ik mijn benen niet kon aansluiten aan het zadel, terwijl mijn instructrice dat wel kon. Nu rijd ik met een ander zadel en heb ik dat probleem nog nauwelijks, dus het kan wel degelijk het zadel zijn waar dit meisje niet goed in past. Sommige mensen passen in heel veel verschillende zadels, andere mensen maar in 2 of 3 soorten. Dat is een kwestie van proberen. Je kan misschien eens kijken of de lengte van haar stijgbeugels goed is, ze wel rechtop zit etc, kan aan heel veel dingen liggen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:55

Wintec is wel een fijn zadel en voor de meeste mensen wel geschikt. Dan zou ik maar eens zitles adviseren..... liefst aan de longe en afwisselend met/zonder beugels/teugels.