ik vraag middendraf, paard galloppeerd aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

ik vraag middendraf, paard galloppeerd aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 07:42

Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Mijn paard is een 8 jarige ruin, op jongere leeftijd wedstrijdklaar, verkocht, daarna een tijd niks dressuurmatigs mee gedaan. Toen heb ik hem gekocht. Er was vanalles mis met hem, hij had schimmel en mok. En toen dat weg was ging ik hem rijden. Hij sprong in de verkeerde galop aan en elke keer als ik middendraf vraag galloppeerd hij aan.

Gelukkig heb ik hem al zover dat hij niet meer verkeert aanspringt, via veel grondwerk en longewerk. Nu zit ik nog met de middendraf. Elke keer als ik iets harder ga draven, springt hij meteen aan voordat ik hem terug kan nemen. Dan moet ik hem dus steeds vanuit de galop terug nemen en het opnieuw proberen. En elke keer doet hij het weer, zelfs aan de longe en met grondwerk. Hij moet het wel kennen, want hij was vroeger wedstrijd klaar. Heeft hij dan niet genoeg ruimte, of zijn zijn spieren te kort? Met zijn zadel is niks mis, want ik heb de zadelmaker al laten komen.

Wat kan ik nog meer proberen?

kleinvosje

Re: ik vraag middendraf, paard galloppeerd aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:47

Dat een paard wedstrijdklaar was, wil niet zeggen dat alles goed bevestigd is. Het kan zijn dat hij destijds ook al moeite had met middendraf.

Probeer niet te lang achter elkaar middendraf te vragen. Dus een paar pasjes naar voren, en gelijk weer terug. Als je voelt dat hij reageert, is het al goed, en rij je weer naar normale arbeidsdraf. Let erop dat je hem niet losgooit van voren, iets ruimte geven is vaak al genoeg. Gaan de kleine stukjes goed, dan steeds verder uitbreiden naar meer meters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:52

Wat kan hij verder wel qua basis? Misschien kun je beginnen met schakelen, dus eerst terugnemen en dan vooruit.
Hoe bouw je je middendraf op?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:52

IK ga mee met kleinvosje! In het begin is versnellen al genoeg en inderdaad kleine stukjes en weer terug.
En vooral niet al te veel op doorgaan met rijden, als het paard beter op het achterbeen komt komt het meestal vanzelf.
Trouwens lang niet elk paard kan geweldig strekken.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:03

Partyflappel schreef:
Wat kan hij verder wel qua basis? Misschien kun je beginnen met schakelen, dus eerst terugnemen en dan vooruit.

Ik rij eerst arbeidsdraf, dan geef ik hem iets meer ruimte van voor en dan vraag ik of hij iets meer tempo wil geven, en zo dra ik verschil voel vind ik het prima, en dan rij ik hem weer terug op arbeidsdraf. Hij kan heel netjes arbeidsdaven, langzaam zeker heel mooi zonder dat ie sloft. Maar vooruit wil gewoon niet. In iedergeval bedankt voor de tip, ik ga het zeker eens proberen :)

Edit: Qua basis zitten, afgezien van de galop die ik een tijd geleden gefixed heb, alle knopjes er wel op. Hij is netjes aan het been, hangt niet aan het bit en stapt, draaft en (sinds laatst) galoppeerd gewoon zijn rondjes. Achterwaarts gaat ook prima, en er kan zelfs een pasje zijwaarts doorheen. Alleen die middendraf xD
Laatst bijgewerkt door Minimus op 03-05-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:05

aerdenhout1 schreef:
IK ga mee met kleinvosje! In het begin is versnellen al genoeg en inderdaad kleine stukjes en weer terug.
En vooral niet al te veel op doorgaan met rijden, als het paard beter op het achterbeen komt komt het meestal vanzelf.
Trouwens lang niet elk paard kan geweldig strekken.

Hij hoeft ook geen dressuurpaard meer te zijn (ik rijd puur recreatief en voornamelijk buiten), maar ik heb wel graag dat hij gewoon wat meer draf geeft als ik daar om vraag zonder dat hij aangalloppeerd.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:07

Probeer gewoon in zijn totaal wat meer te schakelen in de draf.
Dus ook tempo verlagen. Kijk dan of hij vanuit dat lage tempo weer naar de arbeidsdraf wil zonder aan te springen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:09

kleinvosje schreef:
Dat een paard wedstrijdklaar was, wil niet zeggen dat alles goed bevestigd is. Het kan zijn dat hij destijds ook al moeite had met middendraf.

Probeer niet te lang achter elkaar middendraf te vragen. Dus een paar pasjes naar voren, en gelijk weer terug. Als je voelt dat hij reageert, is het al goed, en rij je weer naar normale arbeidsdraf. Let erop dat je hem niet losgooit van voren, iets ruimte geven is vaak al genoeg. Gaan de kleine stukjes goed, dan steeds verder uitbreiden naar meer meters.

Oke, dat ga ik eens proberen. Een instructeur zei eens, dat ik hem gewoon moest laten gallopperen, en dan uit de galop laten vallen en zo keihard gaan draven. Maar dát advies heb ik maar niet opgevolgt, dat leek me gewoon niet juist. ;)

@NiKip : terug schakelen en weer naar arbeidsdraf doet ie gewoon, hij wil niet harder dan arbeidsdraf. Dán galloppeerd ie aan :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:09

Doet hij het niet expres? Ik ken een manegepony en die vond dit een leuk truukje :Y) bij harder draven of middendraf sprong hij gewoon aan in galop, dan namen de meeste ruiters hem namelijk terug. Lekker makkelijk, dan hoef je verder geen moeite te doen :D bij hem was het een kwestie van een keer flink door laten galopperen als hij aansprong... dan had hij snel genoeg door dat 't niet werkte, want nu moest hij immers ook aan de slag ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:12

Hmm. Hij zal dan gewoon moeite hebben met zijn passen verruimen denk ik.
Hoe zit het met verruimen in de stap en galop? Lukt dat wel?

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:13

Is hij goed rechtgericht? Omdat hij ook steeds aansprong in de verkeerde galop? En springt hij zowel op de linker- als rechterhand direct in galop?

Kan zijn dat hij het heel moeilijk vindt om harder te draven dus inderdaad wat NiKip zegt, tempowisselingen rijden en heel duidelijk zijn met je hulpen!

Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:15

NiKip schreef:
Hmm. Hij zal dan gewoon moeite hebben met zijn passen verruimen denk ik.
Hoe zit het met verruimen in de stap en galop? Lukt dat wel?

Zijn passen verruimen in stap en galop gaan prima, daarom snap ik het niet waarom hij dat in draf niet doet?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:17

Misschien toch nog onbalans?
Paarden die uit balans raken bij het verruimen in draf schieten ook meestal in galop.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:17

Zou je soms een filmpje kunnen maken waarop je de draf probeert te verruimen?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:20

Maeike79 schreef:
Is hij goed rechtgericht? Omdat hij ook steeds aansprong in de verkeerde galop? En springt hij zowel op de linker- als rechterhand direct in galop?

Kan zijn dat hij het heel moeilijk vindt om harder te draven dus inderdaad wat NiKip zegt, tempowisselingen rijden en heel duidelijk zijn met je hulpen!

Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Hij gallopeerde verkeerd aan omdat hij op een stal stond waar ze al blij waren als er gegaloppeerd wérd, dus hij pakte gewoon de gemakkelijkste voor hem ;) Hij springt op beide zijden aan. Misschien moet ik inderdaad wat meer aandacht besteden aan het rechtrichten, wie weet gaat het dan wel beter :)

@Matheno, Dat zou zomaar kunnen, want soms als ik de A-C lijn rijd loopt ie niet altijd recht.

@NiKip, helaas ben ik nu niet thuis in NL (Maleisië), maar ik kan mijn bijrijdster vragen? Weet niet of we het kunnen uploaden heb ik nog nooit gedaan, maar we gaan het proberen :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:21

kleinvosje schreef:

Ik denk dat vosje het mooi uitlegt. Daarbij is het in de B enkele passen.

Kleine stukjes schakelen en belonen waar ze het goed doet zodat ze het allemaal gaat snappen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:22

Je zegt dat je vooraan meer ruimte geeft als je naar middendraf wil, je mag dit niet te veel doen. Je moet meegaan met je hand maar je mag niet 'losgooien'. Je moet naar je hand toerijden en je hand gaat uiteindelijk ook wel ergens een begrenzing moeten zijn zodat de energie niet recht de grond in gaat. Probeer goed naar een fijn contact te rijden vooraan zodat je het gevoel hebt dat je paard eraan 'trekt'. Hij mag niet zwaar zijn op de hand maar hij moet je wel willen meenemen. Moeilijk om een gevoel uit te leggen. Bouw dit een klein beetje op in je gewone draftempo, activeer hem achteraan zodat je voelt dat hij vooraan naar voor toe wil en dat je dit krijgt vanuit zijn reactie op je been. Op die moment ga je iets mee met je hand (zonder je contact te verliezen) en rij je een paar passen naar voor. Adem diep in op de moment dat je naar voor wil rijden, maak jezelf groot en neem je paard mee tussen je beide benen. Enkele passen in het begin, daarom niet veel verruimen maar gewoon zo dat jij iets voelt. Dit herhaal je en blijf je herhalen tot je paard sterker wordt en begrijpt dat je gewoon de passen ruimer wil en geen galop.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:23

Ja een filmpje is handig, omdat het niet perse aan het paard hoeft te liggen. Het zou ook best kunnen dat de ruiter iets doet waardoor het paard denkt dat hij moet aanspringen.
Dat zie je vaak sneller op een filmpje :j

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:23

DAMWolf schreef:
Partyflappel schreef:

Ik rij eerst arbeidsdraf, dan geef ik hem iets meer ruimte van voor en dan vraag ik of hij iets meer tempo wil geven, en zo dra ik verschil voel vind ik het prima, en dan rij ik hem weer terug op arbeidsdraf. Hij kan heel netjes arbeidsdaven, langzaam zeker heel mooi zonder dat ie sloft. Maar vooruit wil gewoon niet. In iedergeval bedankt voor de tip, ik ga het zeker eens proberen :)

Edit: Qua basis zitten, afgezien van de galop die ik een tijd geleden gefixed heb, alle knopjes er wel op. Hij is netjes aan het been, hangt niet aan het bit en stapt, draaft en (sinds laatst) galoppeerd gewoon zijn rondjes. Achterwaarts gaat ook prima, en er kan zelfs een pasje zijwaarts doorheen. Alleen die middendraf xD

Ik had met mijn paard problemen met de middenstap en heb het daar vorige week met mijn instructrise over gehad. Wat ik verkeerd deed was dat ik haar teveel ruimte gaf. Mijn paard gebruikt de ruimte niet om zich op te richten zodat ze voor meer ruimte krijgt maar juist om weer op de voorhand te vallen. Ik weet niet of je je paard makkelijk op de achterhand kan houden? Wat ik ook verkeerd deed was dat ik mijn been er niet goed aan hield, ik spoorde aan en hield mijn been weer af waardoor ze aandraafde, ik moest een constantere (een beetje knijpende) hulp geven met mijn benen. Verder is het heel erg belangrijk dat je pas begint met je inzet van middendraf als je paard recht en nagefelijk op de diagonaal loopt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:34

Fiffill schreef:
Doet hij het niet expres? Ik ken een manegepony en die vond dit een leuk truukje :Y) bij harder draven of middendraf sprong hij gewoon aan in galop, dan namen de meeste ruiters hem namelijk terug. Lekker makkelijk, dan hoef je verder geen moeite te doen :D bij hem was het een kwestie van een keer flink door laten galopperen als hij aansprong... dan had hij snel genoeg door dat 't niet werkte, want nu moest hij immers ook aan de slag ;)

Dat heb ik ook al geprobeerd xD Ik dacht dat het dat eerst was, dat ie lui was. Maar dat is niet zo, hij doet het gewoon niet :')

@feliciaa, ik denk niet dat ik m te veel ruiimte geef :) ik denk nog geen cm, enige wat ik doe met meer ruimte geven is mijn vuist iets openen zodat hij ruimte krijgt. Of is dat misschien al te veel? Haha, ja lange stukken recht lopen :') kleine stukjes gaan prima, maar zodra ze wat groter worden gaat ie een beetje wiebelen. Dan ga ik eerst aan het rechtlopen werken. Misschien dat het dan beter gaat :)

Thanks iedereen voor al de snelle reacties :D Ik heb er een hoop nieuwe tips bijgekregen, schrijf ze allemaal op, en ik ga ze lekker uitproberen als ik weer in het kikkerlandje ben :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:21

Wat ik bij mijn paard doe voor middendraf: iets meer ruimte van voren, licht aansporen en groot gaan lichtrijden. Met het lichtrijden geef ik zegmaar aan in welk tempo hij moet drafen. Als ik dus groter ga lichtrijden, betekent dat dus dat zijn stappen ook groter moeten worden, om zo mijn gewichtshulpen bij te houden

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:25

Je moet je paard niet lengte van voren geven, dat moet pas als ie echt in de middendraf zit, je houdt m eerst wat tegen zodat hij niet in de galop gaat, en daarna doe je je hand iets naar voren.

Je kan beter eerst wat schakelen, heel rustig draven, arbeidsdraf, en zo door.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:30

In eerste instantie neem je je paard terug naar draf maar als je paard het de derde keer weer aangaloppeert, laat hem dan ook flink door galopperen, denk hierbij aan middengalop, dus echt een hoog tempo. Aangalopperen is vaak een manier van een paard om onder de middendraf uit te komen omdat ze de verruiming en het aantrekken van het achterbeen lastig vinden. Zo rij je je oefening toch nog maar dan in een andere gang. Dit heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt binnen zeer korte periode

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:30

Het kan ook een balans probleem zijn, of dat je paard er nog niet sterk genoeg voor is.
Klein rijden, paar passen wegrijden en weer terug, dan arbeidstempo, paar passen vooruit en weer terug. Er kunnen wel maanden overheen gaan voordat je een echte middendraf te pakken hebt ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:34

kan ook zijn dat de ruiter scheef zit en ongelijk been geeft, of ongelijk de handen naar voren steekt en dat paard heel netjes aanneemt dat hij een galopje moet pakken ;)