Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Partyflappel schreef:Wat kan hij verder wel qua basis? Misschien kun je beginnen met schakelen, dus eerst terugnemen en dan vooruit.
Hoe bouw je je middendraf op?

aerdenhout1 schreef:IK ga mee met kleinvosje! In het begin is versnellen al genoeg en inderdaad kleine stukjes en weer terug.
En vooral niet al te veel op doorgaan met rijden, als het paard beter op het achterbeen komt komt het meestal vanzelf.
Trouwens lang niet elk paard kan geweldig strekken.

kleinvosje schreef:Dat een paard wedstrijdklaar was, wil niet zeggen dat alles goed bevestigd is. Het kan zijn dat hij destijds ook al moeite had met middendraf.
Probeer niet te lang achter elkaar middendraf te vragen. Dus een paar pasjes naar voren, en gelijk weer terug. Als je voelt dat hij reageert, is het al goed, en rij je weer naar normale arbeidsdraf. Let erop dat je hem niet losgooit van voren, iets ruimte geven is vaak al genoeg. Gaan de kleine stukjes goed, dan steeds verder uitbreiden naar meer meters.

bij harder draven of middendraf sprong hij gewoon aan in galop, dan namen de meeste ruiters hem namelijk terug. Lekker makkelijk, dan hoef je verder geen moeite te doen
bij hem was het een kwestie van een keer flink door laten galopperen als hij aansprong... dan had hij snel genoeg door dat 't niet werkte, want nu moest hij immers ook aan de slag

Maeike79 schreef:Is hij goed rechtgericht? Omdat hij ook steeds aansprong in de verkeerde galop? En springt hij zowel op de linker- als rechterhand direct in galop?
Kan zijn dat hij het heel moeilijk vindt om harder te draven dus inderdaad wat NiKip zegt, tempowisselingen rijden en heel duidelijk zijn met je hulpen!
Succes, hopelijk gaat het snel beter!
Hij springt op beide zijden aan. Misschien moet ik inderdaad wat meer aandacht besteden aan het rechtrichten, wie weet gaat het dan wel beter 
kleinvosje schreef:Dat een paard wedstrijdklaar was, wil niet zeggen dat alles goed bevestigd is. Het kan zijn dat hij destijds ook al moeite had met middendraf.
Probeer niet te lang achter elkaar middendraf te vragen. Dus een paar pasjes naar voren, en gelijk weer terug. Als je voelt dat hij reageert, is het al goed, en rij je weer naar normale arbeidsdraf. Let erop dat je hem niet losgooit van voren, iets ruimte geven is vaak al genoeg. Gaan de kleine stukjes goed, dan steeds verder uitbreiden naar meer meters.
DAMWolf schreef:Partyflappel schreef:Wat kan hij verder wel qua basis? Misschien kun je beginnen met schakelen, dus eerst terugnemen en dan vooruit.
Hoe bouw je je middendraf op?
Ik rij eerst arbeidsdraf, dan geef ik hem iets meer ruimte van voor en dan vraag ik of hij iets meer tempo wil geven, en zo dra ik verschil voel vind ik het prima, en dan rij ik hem weer terug op arbeidsdraf. Hij kan heel netjes arbeidsdaven, langzaam zeker heel mooi zonder dat ie sloft. Maar vooruit wil gewoon niet. In iedergeval bedankt voor de tip, ik ga het zeker eens proberen
Edit: Qua basis zitten, afgezien van de galop die ik een tijd geleden gefixed heb, alle knopjes er wel op. Hij is netjes aan het been, hangt niet aan het bit en stapt, draaft en (sinds laatst) galoppeerd gewoon zijn rondjes. Achterwaarts gaat ook prima, en er kan zelfs een pasje zijwaarts doorheen. Alleen die middendraf xD
Fiffill schreef:Doet hij het niet expres? Ik ken een manegepony en die vond dit een leuk truukjebij harder draven of middendraf sprong hij gewoon aan in galop, dan namen de meeste ruiters hem namelijk terug. Lekker makkelijk, dan hoef je verder geen moeite te doen
bij hem was het een kwestie van een keer flink door laten galopperen als hij aansprong... dan had hij snel genoeg door dat 't niet werkte, want nu moest hij immers ook aan de slag
ik denk nog geen cm, enige wat ik doe met meer ruimte geven is mijn vuist iets openen zodat hij ruimte krijgt. Of is dat misschien al te veel? Haha, ja lange stukken recht lopen
kleine stukjes gaan prima, maar zodra ze wat groter worden gaat ie een beetje wiebelen. Dan ga ik eerst aan het rechtlopen werken. Misschien dat het dan beter gaat 
Ik heb er een hoop nieuwe tips bijgekregen, schrijf ze allemaal op, en ik ga ze lekker uitproberen als ik weer in het kikkerlandje ben