Blinde paniek reacties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Blinde paniek reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 06:50

heey,

ik zit met een groot probleem van mijn paard. en ik weet even niet meer wat ik er mee aan moet.
ik vind het moeilijk om haar probleem duidelijk te verwoorden het kan dus zijn dat het hier en daar wat vaag over komt.

mijn paard is volledig binnenste buiten gehaald en in lichamelijk 100% gezond. ze heeft dus geestelijk een probeem.

eigenlijk al sins dag 1 vertoont mijn paard gedrags problemen. ik dacht dat haar lichamelijk iets dwars zat en ik heb haar dus meerdere keren door verschillende mensen laten nakijken. steeds werd er gezecht er is niks met het paard aan de hand, ze heeft een goed lijf en is gezond. daarbij werd ook gezegt dat het probleem tussen haar oren zit en dat ik haar maar heel snel weg moet doen want ze is levensgevaarlijk. ondangs dat ik dit heel lang niet wilde zien of toegeven moet ik toch echt bekennen dat ze toch echt wel gevaarlijk is.

mijn paard heeft last van blinde paniek en stress.
dit uit zich vooral tijdens het werk en los met andere paarden in de wei.
ze heeft tijdens het werk altijd stress en kan zich niet ontspannen. op het moment dat de maat vol is raakt ze in paniek en zet ze het op een rennen. deze paniek reacties zijn puur blind en ze weet en ziet dan niet meer wat ze doet. rent tegen hekken aan, maakt rare scherpe bochten en is niet meer rustig te krijgen. de 1e keer schrikt ze van een hond dan van een kind, van een plastic zakje, van een paard die beweegd, van een blaadje die van de boom valt, van de wind, regen, de zon die zorgt voor een schaduw. en zo kan ik nog wel een hele waslijst opnoemen. op het moment dat ik haar laat rennen gaat ze door tot ze er bij neer valt. en als ik haar terug neem blijft ze ook in die paniek reactie hangen. in de wei is dit het zelfde verhaal. zo kan ze wel een paar uren rennen om een losse singel aan haar deken, een fietser die ze niet had zien aankomen, 1 van haar vriendjes die onverwachts met de staart zwiept en noem het maar op. tijdens zo'n schrik reactie denkt ze niet na wat ze doet. hierdoor gebeurt het dus regelmatig ( bijna dagelijks) dat ik haar weer uit de wei haar met een wond om haar benen of op haar hoofd.

op buitenrit is ze vaak iets makkelijker. maar ook hier hebben we last van paniek reacties. alleen hou ik haar dan op het moment van schrikken heel erg in zodat ze niet weg kan rennen. ( ik moet er niet aan denken wat voor ongelukken er kunnen gebeuren) zodra ik haar in hou word ze zo bang dat ze uiteindelijk niet meer op haar benen kan staan en er dus bij gaat liggen.

maar nu de andere kant van het paard:
in de omgang is het een schat van een dier. super vrolijk en vriendelijk. je kan het zo gek niet bedenken of ze wil het voor je doen. kleine kinderen kunnen haar zou uit de box halen en gaan poetsen. al laat je haar een hele dag aan een touwtje staan ze zal geen pas verkeerd zetten. ook tijdens het werk merk ik dat ze helemaal niet gemeen is maar dat er iets in haar hoofd zit wat haar tegen houd en bang maakt. ze wil namelijk heel graag voor je werken. ze is altijd vrolijk en vriendelijk en wil je nooit opzettelijk pijn doen.
wel is het een heel afstandelijk paard die erg op zich zelf is.

ik hoop dat ik het verhaal zo wat duidelijk heb uitgelegt. ik zou graag willen weten welke opties ik heb om het paard te helpen en wat jullie zouden doen met zo'n paard als dit.

sorry voor type en spel fouten hier kan ik weinig aan doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 06:56

Ik ben meestal niet zo te vinden voor alternatieve geneeskunde enzo, maar na alles wat je al gedaan hebt kun je het mischien met acupunctuur proberen. Hiervan heb ik al vaker heel positieve reacties gehoord. Verder zou ik het niet zo meteen weten wat je nog kunt doen, maar je zegt dat ze lichamelijk in orde is, maar heb je ook haar hoofd laten nakijken. Soms kunnen tumoren aan de oorzaak liggen van zo een reacties.

nicole_hetty

Re: Blinde paniek reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 06:58

bedankt voor je reactie. maar ook dit is al geprobeerd en heeft geen verschil gegeven jammergenoeg.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:02

Ziet ze wel goed

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 07:08

ja, ook haar zicht is meerdere keren onderzocht en er zijn geen afweikingen gevonden. zo ook de rest van haar lichaam.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:35

Hebben ze ook in haar hoofd gekeken?
Ik heb ook zo'n paard gehad wat gezond verklaard werd door diversen DA's, maar uiteindelijk zat er een goedaardige gezwel ten grote van een ei in haar hoofd.
Door die druk die ze had in haar hoofd kreeg ze ook blinde paniek reactie's. De ene moment was ze zo vreselijk lief en het andere moment (met name het rijden) sloeg ze helemaal om.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 07:38

ja hier heb ik zelf ook aan gedacht. ( net als haar ogen). ook in haar hoofd is lichamelijk alles goed.
het probleem zit geestelijk tussen haar oren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:48

Ik zit te denken aan sensibiliseren.
Heb je dat al geprobeerd? Zou dat ook niet helpen dan misschien toch een scan maken van het hoofd om te kijken of daar inderdaad geen gezwel zit.
Let ook eens op of de reacties anders zijn met b.v helder weer met felle zon.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:49

Hee,

Dit heb ik al vaker gehoord. Op een ranch in Belgie hadden ze aromatherapie als oplossing. Misschien willen bachdruppels helpen om haar wat te kalmeren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:50

Als alles lichamelijk ok is, zou je miss met een training dit kunnen oplossen, al eens contact gehad met Annemarie van de Toorn?
Je zou schrikparcours kunnen gaan doen, het paard meer zekerder van zichzelf laten worden zelf meer werken aan leiderschap , ja er zijn tegenwoordig genoeg trainingen net even op een andere manier waar sommige paarden echt heel erg van veranderen en weer normaal kunnen functioneren.

Je zegt op buiten rit dat ze wat makkelijker is maar bij inhouden valt ze, echt makkelijker lijkt mij dat niet?
Vreemd ook dat ze het in de wei doet, staat ze dag en nacht buiten of zomaar een paar uur?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:51

aerdenhout1 schreef:
Ik zit te denken aan sensibiliseren.
Heb je dat al geprobeerd? Zou dat ook niet helpen dan misschien toch een scan maken van het hoofd om te kijken of daar inderdaad geen gezwel zit.
Let ook eens op of de reacties anders zijn met b.v helder weer met felle zon.

ik denk dat je desensibiliseren bedoelt? Dit paard heeft blinde paniek, dan kun je nog alles zo goed voor elkaar hebben, als ze in paniek zijn kun je er niets mee. Paard van een vriendin van mij had dit ook. Bleek uiteindelijk een hersentumor te hebben. Paard is ingeslapen. Was levens gevaarlijk voor zowel hemzelf als de omgeving.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:51

Ik zou je Paulien aanraden.
ze heeft ook een boek geschreven dat heet: Paard, praat met mij.
Paulien heeft ons geholpen met onze honden en haar werk is verbazingwekkend.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:52

Even een paar vragen voor de beeldvorming ;)
Ken je haar verleden? Is hier ooit iets gebeurd waar ze nu last van kan hebben?
Wat voor werk doe je met haar en hoe vaak?
Heb je haar voer al eens bekeken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:54

Ja je hebt gelijk 996981.... foutje :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:55

aerdenhout1 schreef:
Ja je hebt gelijk 996981.... foutje :o

kan gebeuren :) het is nog vroeg :(:)

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:57

ik heb hetzelfde gehad, mijn paard was niet meer te rijden, in blinde paniek ervandoor gaan, hij kon de stress niet af laten vloeien. terwijl je er op stal echt alles mee kon doen.
Ik had van alles geprobeerd, niks hielp.(ook alles op de foto laten zetten etc)
als laatste red middel heb ik Jan Jonas laten komen, en ik heb echt een heel ander paard terug gekregen, hij schrikt nog wel eens, maar hij is er nooit meer in blinde paniek vandoor gegaan, en dit alles met een kuurtje van 5,5 week.
Ik zou je echt adviseren om hem te laten komen!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:00

Hoe vaak word dit paard aan het werk gezet? Denk ook aan longeerlijn als rijden te gevaarlijk is.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 03-05-12 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:03

Je zegt dat ze het doet tijdens het rijden en in de wei. Doet ze het niet als ze in haar stal staat, of tijdens het borstelen? Kijk eens naar de situaties waarin ze dat niet doet en vraag je af wat er anders is dan.
Het lijkt op een soort paniekaanval, iets wat ook bij mensen voorkomt. Misschien is de behandeling die bij mensen helpt (ik weet niet precies hoe dat wordt aangepakt, had een buurvrouw die het had, en die is lang in therapie geweest, maar het basisidee is mogelijk bruikbaar) wat voor haar, in een aangepaste vorm natuurlijk. Het klinkt alsof ze zo weinig zelfvertrouwen heeft dat ze niet kan omgaan met haar eigen reacties. Mogelijk een soort chemische onbalans in de hersenen.
heb je al eens naar het voer gekeken?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:14

Heb je al eens een gedragsdeskundige benaderd? Die kijken naar de binnenkant en kunnen vaak meer met zulke reacties.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 08:26

iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!

over haar lichaam. een tumor in het hoofd is uigesloten door meerdere dierenartsen en verschillende klinieken hebben naar haar gekeken. kwa lichaam zijn we nu echt uitgedoktert.

grondwerk doe ik heel veel met haar. zowel kwa longeren( vaak aan de dubbele longe) als aan de hand zoals ik het zelf maar even noem: denk spelletjes. dit vind ze erg leuk om te doen. ze let heel goed op en reageert ook snel. tot het punt dat er weer iets is waar ze paniek van krijgt. dan kan je helemaal niks meer met het paard.

voor onder het zadel het verschil tussen bak ( en andere omheinde tereinen) en buitenrit. in de bak is ze vrijwel altijd gestressd. dit vanaf het moment dat je op stapt. en op buitenrit is ze vrij ontspannen ( wel overdreven op haar hoede) totdat er iets onverwachts gebeurd. dan gaat ze op haar plaats staan te dribbelen en stampvoeten. binnen 1 min is ze dan drijfnat van het (angst)zweet. en uiteindelijk als ze de schrik echt niet kan verwerken zakt ze door haar benen en ligt ze als het ware op haar knieen. ze staan dan wel direct weer op.

haar verleden: hier weet ik heel weinig van. ze heeft vanaf de geboorte tot november 2010 in het land gestaan. hier is niks met haar gedaan. daarna is ze naar de stal gegaan waar ik haar heb gekocht. in die tussentijd is er ook niks met haar gedaan. ik heb haar zo onbeleerd en helemaal groen gekocht. ik heb haar zelf beleerd en doorgereden. kwa werk heb ik dit heel veel afgewisselt om te kijken waar ze het beste op zou reageren. zo heb ik een tijd met haar gereden zonder verwachtingen, en een tijd dat ik echt dingen ging vragen. ook heb ik een tijd gehad dat ik 5x in de week reed en 1 x grondwerk. ook heb ik dit omgedraait naar 5x grondwerk en 1x longeren. ook heb ik een tijd gebrobeerd om haar wat vaker te ontzien door haar max 3x in de week te doen. een tijd dat ik er na 10 min of braaf weer afstapte maar ook wel dat ik echt een uur haar aan het werk zet. dit maakt allemaal geen verschil in haar gedrag.

kwa ruw en krachtvoer heb ik ook al redelijk wat geprobeerd. hier heeft ze wel een minimaal verschil op laten zien. in de winter krijgt ze alleen ruwvoer met daarover wat mineralen poeder. geen biks. in de zomer alleen gras.

in de winter staat ze de hele dag buiten met 3 andere paarden. 's nachts op stal. in de zomer staat ze dag en nacht op het land.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:35

Ik zou denken, probeer eens echt werken. Dwz. echt moe maken, dagelijks heel veel en hard werken, in het zweet werken tot je paard echt doodmoe is. Wat er dan gebeurt is dat een paard uiteindelijk gaat leren ontspannen. Spanning kun je het best bevechten met (in)spanning.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:35

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 08:43

moe maken door hard werken en inspanning geeft geen verschil.

de mineralen poeder die ze krijgt bevat ook magnesium. ik heb daarom niet het idee dat het hier mee te maken heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:46

toch zou ik idd ook aanraden om eens echt magnesium (ik gebruik primeval stressless) bij te voeren, ik heb het bij verschillende paarden heel erg goed zien werken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 08:49

bedankt voor de tip. ik zal het gaan proberen!

nog even over het stukje omgang: ze staat op een rustige stal waar max 5 paarden kunnen staan. op stal is ze vrij rustig. met poetsen en dergelijke is het een super lief en vriendelijk paard. ik heb haar afgelopen winter ook zonder verdoving en problemen alleen helemaal kunnen scheren. ook dingen als wassen en invlechten maakt ze geen problemen van.