paard is TE los hoe sterker maken van voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

paard is TE los hoe sterker maken van voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:07

tsja klink erg raar misschien
maar mijn paard is nu weer TE los dat betekend dat hij zich zo erg opbolt in de rug dat het niet fijn meer rijd :')
buigt ook alle kanten op die ik niet wil :n
hoe kan ik hem wat minder nageeflijk maken ?

Sim

Re: paard is TE los hoe sterker maken van voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:37

Bedoel je dat je paard achter de teugel kruipt en je hand niet meer naar voren volgt? Of loopt ie juist diep met de neus tussen de knieen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:39

ja bijde en rollkuren
hier even een foto van wat ie doet als ik maar een beetje druk geef als ie moet stil moet staan

Afbeelding
en dan hou ik hem alleen maar op druk dat ie stilstaat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:40

Misschien leren stoppen op je zit, en niet op teugeldruk?
Verder naar voren rijden. Voorwaarts-neerwaarts oplossen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-04-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:40

Houd 'je 'm op druk terwijl hij al stilstaat? En kan hij niet stilstaan op een zithulp met evt. een stemhulp erbij?
Op de foto lijkt 't alsof hij de druk probeert te ontwijken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:43

nee als hij eenmaal stilstaat dan laat ik de druk eraf maar vaak gaat hij lopen en dan geef ik iets druk en dan gebeurt er dit
ook spring ie in de galop vaak door de teugel heen naar voren / omhoog

heb het idee dat het aan de tanden kan liggen ?
over een week of 2 komt de tandarts als het goed is

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:45

Dat was het volgende wat ik eigenlijk wilde vragen ;)
Ik heb het idee dat het ook een beetje aan controle ontbreekt omdat je aangeeft dat hij toch gaat lopen als hij stil moet staan en in de galop ook vaak door de teugel springt.
Misschien hier specifiek iets meer op trainen in je lessen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:47

ja das een goed punt ja zal het er met mijn instructrice over gaan hebben
doe normaal 1 keer per week privee springles maar we kunnen we weer ee uurtje dressuren tussendoor :)
tempo is gelukkig al wel beter als eerst hij blijft nu beter bij me maar de rem is soms nogal zoek :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:49

Dressuur is de basis van alles ;)
Dus meer aan de slag met controle en misschien meer aandacht schenken aan je paard rijden op je zit met ondersteuning van je teugels, ipv vooral je teugels en je zit.. ja om te zitten :) Snap je? Je kan je paard zo ontzettend goed laten reageren op je zithulpen :j
En op stemhulpen trouwens ook, alleen wordt dat in de dressuurring niet zo gewaardeerd door juryleden :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:33

tjaaa zoals "ashley" al aangaf das heel juist.
mssn ook eens een training alleen op dit onderdeel oefenen, dus zonder te trekken vragen om te stoppen, doet hij het niet ok geen probleem maar extra aan het werk, voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts stop, doet hij het goed ok braaf paardje, doet hij het niet goed, ook goed met een brede smile, weer aan het werk, voorwaarts achterwaarts, zijwaarts en zo tot het paardje ongeveer 3x op rij het goed kan uitvoeren.
Hou het simpel, dus echt niets anders tussenin vragen, geen andere oefeningen gaan trainen, alleen wat hij echt probleemloos kan, maar wel aan het werk.
zeker niet opgeven het doel hier is 3x op rij zonder teugeldruk en niet opgekruld.
echt niet opgeven, dit kan echt vrij lang duren, mssn wel een uur, maar het zal lukken als je met een brede smile zonder boos te worden steeds consequent en eerlijk en supperduidelijk de vraag blijft stellen.
Ook als het uiteindelijk lukt, niet denken nu gaan we oefenen op dit of dat of nog iets anders, neee gewoon afzadelen en paard wegzetten.
is even lastig maar als je dit zo doet is dit mssn maar 1x nodig en is dit probleem ineens weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:36

Het zou aan de tanden kunnen liggen. En voordat dit een gewoonte wordt, ontstaan door een lichamelijk probleem, zou ik hem wegzetten, eerst TA even laten kijken. Weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:56

Tandarts komt over 2 wkn gaf TS al aan :) (hopende dat dat ook een goede tandarts is, n.a.v. van dat 'tandarts ervaringen' topic van laatst)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:58

In twee weken tijd kan iets al een gewoonte worden. Dus niet rijden tot de DA is geweest.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:51

Is het zadel wel passens, het zadel lijkt erg klein voor jou en jij zit te veel in de rug met je zit,je steekt ook je voeten naar voren Ook lijkt het zadel te ver naar voren te liggen, waarom hou je drul als hij stil staat, je moet zo ie zo nooit druk houden ook met rijden niet,
Miss wat zit lessen gaan nemen zodat je het paard minder stoort in de rug, ook een een meer onafhankelijek zit krijgen.
Want denk als je niet op het paard zit dat hij dit niet doet? Dus jij ben de stoor factoor, neem ook les in het gymmen zodat het paard meer op zijn achterhand komt en jou dus kan gaan dragen, maar dan zul je eerst wat aan je zit en zadel moeten doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:27

Leer zitten, op je kont en niet op je bovenbenen, en rijden met je zit. En op je gewicht.

Ik denk niet dat jouw paard te los is. Ik denk dat ie wijkt voor teugeldruk (dus minder aan die mond zitten, want hij vertrouwt je hand blijkbaar totaal niet, en als ik die foto zie, heeft hij daar ook wel reden toe) en dat hij over de buitenschouder wegloopt, en dan zijn ze onstuurbaar ja.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:45

Ik zou inderdaad ook niet rijden tot de TA is geweest. Verder je zadel onder de loep nemen, je lijkt inderdaad zelf geen ruimte te hebben.

Een probleem aan de voorkant hoor je altijd op te lossen met been, dus achter de teugel gaan ook. Geef met je been een signaal waardoor je paard weet dat dit niet oke is. Welk signaal dat is, dat hangt weer af van de andere beensignalen die je geeft. Het beste kun je hier met een goede instructie mee aan de slag. Je paard duikt weg voor je hand, of voor het bit zelf (wellicht is iedere druk, hoe klein ook, nu pijnlijk), of voor jou manier van rijden. Zijn de tanden allemaal in orde? Dan moet het paard duidelijk weer vertrouwen in de hand krijgen, of wellicht loopt het fijner op een ander soort bit. Alleen een goede instructie kan zien wat je paard doet, en wat jij doet dat het veroorzaakt. Dat is niet vanaf 1 foto te zien hier. Al kan een filmpje al wel helpen om wellicht van tips in de goede richting te kunnen geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:52

Yamcha schreef:
Leer zitten, op je kont en niet op je bovenbenen, en rijden met je zit. En op je gewicht.

.

Juist niet op je kont dan kom je in stoelzit, je kan beter meer op je boven benen balanceren zonder te knijpen dan stoor je je paard het minst, als je te veel op je kont zit kan hij niet over de rug gaan lopen, omdat je zijn spieren belemmert met je zit,

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:02

Inderdaad, TS zit op deze foto ook juist teveel op haar kont, en zou meer "in het midden" mogen zitten. Als je zitbeenknobbels een meter lang zouden zijn, dan zouden ze naar beneden moeten wijzen, bij TS wijzen ze nu naar voren. Als ze op deze foto "op het midden" zou zitten, dan zou ze haar bovenbenen iets anders moeten leggen (draaien), en dan steken de voeten ook meteen niet meer naar voren af, maar komen ze onder haar heup te hangen. Verder als je paard achter de teugel gaat, dan hoor je met je kuit je paard eigenlijk "op te tillen" om aan te geven dat dit te ver is.

Je leert je paard wat je het aan het leren bent. Als je geen reactie geeft om dit gedrag, dan leer je je paard dus dat dat de bedoeling is... en als je paard eenmaal heeft bedacht dat iets "de bedoeling is", dan is het afleren daarvan veel moeilijker. Als voorbeeld: als je paard denkt dat trekken aan de binnenteugel een wending betekend, dan zal het daarop wenden. Zodra je dan je zijgangen wilt gaan rijden, dan kom je dus direct in de problemen, omdat je paard niet vanuit de buitenkant gereden wordt, maar vanaf de binnenkant. Zo ook met achter de teugel gaan, als je paard denkt "aha als ik zo loop, dan heb ik vrijheid met het lopen en geen last van mijn mond", dan zal het die houding weer gaan opzoeken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:14

ik zal eens op de overgangen gaan oefenen vandaag en even het hoofdstel er in met happy mouth bitje,
met de binnenteugel wenden wat je indd in mijn topic in mij OS ziet,
ben ik kei hard mee bezig om dit af te leren,
word er ook keihard op afgestraft ;) door mijn instructrice en terecht ook
als ik op een stilstaan paard zit zit ik er altijd zo beroerd op ja, luiheid denk ik
met rijden zit ik wel netjes in het midden van mijn zadel :)
dan kan ik makkelijk een hand achter mijn kont leggen snap ook echt niet hoe het komt dat ik zo beroerd zit met stilstaan :(
zal hem wel veel longeren tot de tandarts er is en 2a3 keer pw rijden met een los teugeltje weer even terug naar de basis en met de neus over grond :) komt goed :j

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:21

Op de rijfoto's in je profiel heb je ook niet echt ruimte over in je zadel hoor!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:23

Ik zou niet rijden voor de tandarts is geweest!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:45

jongens ik moet toch echt even jullie bedanken mbt het stukje meer rijden op zit
het ging zo goed vandaag wow
heb gewoon niet aan zijn mond gezeten alleen een licht contact sturen met mijn zit en hij was fijn :oo
lekker het neusje laag we zijn wel een paar keer uit de bocht gevlogen :')
doordat ik mijn buitenbeen er niet bij had maar dat is mijn eiges schuld
heb het happy mouth bitje erin gehad en hij was zo fijn een heel ander paard :D
ook meer op mijn houding gelet,
en ik voelde nu ook goed aan wanneer ik mij kont naar achter stak en achter i het zadel terecht kwam
lieve bokkers bedankt,

@ maartenn
het zadel uit mijn profiel is een ander zadel als degene die ik er nu op heb,
als ik niet zo idioot ga zitten als op de stand foto's is mijn houding prima :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:20

he he het is gelukt hoor met de tandarts
volgende week dinsdag komt de TA,
ik laat even weten wat er aan de hand was :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:40

Zoals hierboven ook al gezegt is is het zadel op de foto te klein, je geeft zelf aan dat je een ander zadel op je paard hebt liggen die wel meer ruimte heeft. Op de foto worden je benen namelijk naar voren gedrukt.

Denk bij loperige paarden aan je benen, ga deze niet afsteken maar hou ze ten alle tijde aan het lijf van het paard. En ontspan je hand steeds, daar vanuit rij je juist met je been naar je hand toe.
Heel snel ga je met een loperig paard stoppen met je been geven, dus moet juist wel op het moment dat het paard helemaal achter de teugel kruipt. hand naar voren en meer been.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:03

HBZ ja het gaat al beter weer :)
er is een knopje bij hem omgegaan :P
hij loopt nu eindelijk goed op tempo en blijft mooi bij me met galloperen
ben benieuwd wat de TA zegt volgende week