Een jong paard rijden op vreemd terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Een jong paard rijden op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:04

Dit is niet zozeer een discussie topic, maar een rijtechnische vraag waar ik nu nog niet echt problemen mee gehad heb :Y) Mocht het niet goed staan dan hoor ik het wel.

Ik heb een merrie die bijna 4 jaar is. Rijtechnisch gaat het erg fijn en doet ze super haar best.
Als alles volgens plan gaat (lekker kunnen trainen t/m september) wil ik haar in oktober gaan starten.
Ze is nu één keer mee geweest naar vreemd terrein om daar eens op te oefenen. In principe was ze super braaf: ze is niet weggesprongen oid en was zonder ongelukjes te rijden. Wel was ze, natuurlijk, erg kijkerig en heeft het een tijdje geduurd voordat ik verder kwam dan een volte tussen B-E.

Nu vraag ik me af hoe de ruiters hier het rijden van een jong paard op vreemd terrein aanpakken? Hoe komen jullie zover dat ze mee op wedstrijd kunnen, de baan rondgaan en er dan ook nog een beetje aan kunnen rijden?

berdien85

Re: Een jong paard rijden op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:06

Gewoon doen is mijn ervaring. Gun je paard tijd om te wennen aan vreemde omgevingen.
Lekker veel ondernemen en dan komt de rest vanzelf.

Ik heb met de merrie veel impulswedstrijden gereden voordat ik echt ging starten.

Succes :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:07

Ik denk dat dit een kwestie van ervaring is in combinatie met het karakter van het paard. In de eerste instantie zou ik oefenen oefenen en nog eens oefenen op vreemd terrein zonder dat je daarbij prestaties van je paard verwacht. Lekker ontspannen en niks moet maar alles kan. Vooral belonen als je paard braaf is want dat verwacht je in de eerste instantie. Zo zou ik het opbouwen en steeds meer vragen als het goed gaat.

Als het goed is, is je paar dan gewend om het zelfde te rijden op vreemd terrein als thuis en zou een wedstrijd geen probleem meer moeten zijn. Vergeet niet dat een wedstrijd altijd erg spannend is omdat er dan wel gepresteerd ' moet ' worden. In ieder geval, dat is je doel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:08

Vooral niet te voorzichtig.
Ik zadel op zoals anders. Zorg dat ik voor ik opstap een paar rondjes heb gestapt aan de hand (voorkomt ontploffingsgevaar). Ik laat een bekend iemand (bekend voor het paard bij voorkeur) het paard vasthouden, stap op en dan lopen we samen nog een rondje. Vervolgens wordt het paard losgelaten en dan draaf ik gelijk aan en ga ermee aan het werk. Goed voorwaarts, meteen echt gaan rijden. Niet afwachten tot ze tijd hebben om te beseffen wat er eventueel allemaal eng kan zijn.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:09

wat ik doe is een paard wekelijks meenemen op vreemd terrein. belangrijk is dat je dit afwisselend doet met je paard alleen, eens met een ander paard en ook in de drukte. ook om te wandelen, om in t bos (eerst aan de hand) te rijden en langs de weg (eventueel eerst bijzetten en ernaast lopen voor de veiligheid).
En voorwaarts houden. niet steeds gaan stappen en accepteren als hij ergens niet langs durft. nuchter blijven en gewoon het paard in zijn waarde laten. Na 2 rondjes is het vaak wel over.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:13

Het is natuurlijk ook helemaal hoe je er zelf in staat.

Aan mij zou je zo iets niet over kunnen laten omdat ik zelf nogal snel angstig ben met rijden. Als je zelfverzekerd bent, zou ik inderdaad gewoon doen en echt gaan rijden. Zorg dat je een leider bent voor je paard. In mijn geval had ik eerst aan iemand anders gevraagd of die het wel zou durven. Ik vergeet te rijden wanneer ik iets eng vind.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:14

Kilometers maken dus!
Paard gaat al minimaal één keer per week mee naar buiten en is zowel op straat als in de bossen erg braaf :) .

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:16

Doubtless schreef:
Kilometers maken dus!
Paard gaat al minimaal één keer per week mee naar buiten en is zowel op straat als in de bossen erg braaf :) .

Dan komt de rest vanzelf wel! En als jij inderdaad zelf stevig in je schoenen staat, straal je dat ook uit. En dat scheelt ook enorm!

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:16

Ik heb ook een jonge pony, 4 jaar.
Zij gaat wekelijks mee naar de ponyclub (Die locatie is 2x per jaar anders. Binnenbak en buitenbak)
En we proberen zo vaak mogelijk op wedstrijd te gaan, Ze is een beetje kijkerig maar voor de rest doet je het echt goed, je moet niet denken van; 'o nee daar staat iets daar durft ze vast niet langs' je moet er juist langs gaan en wat er gebeurt dat gebeurt maar je moet niet gespannen gaan rijden ofzo, want wordt mijn pony ook gespannen.

EDIT: het is een beetje een vaag verhaal maar weet het niet anders te brengen :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:25

Spannend hoor!
Ik zeg ook, kilometers maken, veel naar buiten, aan alles laten wennen wat zij onderweg tegenkomen. Krijgen ze zelfvertrouwen van, jijzelf ook en dan is vreemd terrein stukken minder spannend. Moet wel zeggen, dat laatste hangt ook compleet van het karakter af hoor, hoe vaak je ook geoefend hebt, elk terrein is anders.
Onze paarden zijn gewend om overal te komen, maar vreemd terrein met andere paarden vinden ze toch altijd wat spannend, worden ze zelf ook wat heter door..in ons geval vooral door enthousiasme van het zien van nieuwe paarden.

Veel plezier.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:28

Gewoon veel meenemen naar club bos! Viriemden met bak etc dan oefenwedstrijdje en dan officieel niet meteen enorm concour maar iets kleinschaligs.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:28

Kilometers maken inderdaad :j

Ik ben voordat ik officieel startte een aantal keren 'gewoon' ergens anders gaan rijden en heb een enkele keer een oefenwedstrijd mee gepakt.
Aan het begin van mijn eerste officiele proef was ze erg kijkerig, ben gewoon voorwaarts blijven rijden en uiteindelijk kwam haar concentratie wat meer bij mij te liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:31

Gewoon mee nemen. Niet te veel speciaal doen. Paard heeft een stabiel bekent baasje nodig in de vreemde omgeving, niet iemand die allerhande dingen anders gaat doen uit "nervositiet" want dan lok je net angst uit. Gewoon mee nemen, zadelen en rijden zoals altijd. Dat ie gespannen is, is normaal, maar als jij dan nog eens anders gaat rijden komt het helemaal niet goed dus gewoon rijden. Is geen ramp dat je er niet zo fijn aan kan rijden als anders de 1e keren toch?
Desnoods met begeleider naar de bak.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:31

Ik lees even mee! Op binnenwedstrijden is mijn fries redelijk te doen, wel vaak de kop erop maar hij is wel te rijden.
Afgelopen zaterdag hadden we onze eerste buitenwedstrijd en dat was toch wel andere koek :') Heb 'm een uur moeten losrijden voordat er iets met hem te beginnen viel. Hopelijk was dit gewoon even een gevalletje kolder in de kop en gaat 'ie zich vanzelf wel gedragen als we wat vaker buitenwedstrijden gehad hebben, maar tips zijn nooit weg natuurlijk :)

Wat ik zelf wel fijn vind trouwens is longeren voordat je erop gaat! Als er de mogelijkheid voor is zou ik dat zeker doen, heb ik ook gedaan afgelopen zaterdag :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:33

Wrangler ging voor het eerst mee toen hij drie maanden zadelmak was, heeft hij zaterdag een clinic gelopen op OO Sevendag en zondag zijn eerste wedstrijd.

Devdan heb ik thuis eerst in de binnenbak gereden, toen ik er alle gangen mee kon en wat mee kon sturen zijn we de buitenbak gaan verkennen en aansluitend buiten gaan uitstappen. Toen zijn we naar een vreemde binnenbak gaan rijden waar ik zelfs na het longeren eerst echt stuurloos rongging :o Daarna had hij hengstenshow met allerlei toeters en bellen en toen we dat hadden gehad, had hij alles echt wel gezien. Op wedstrijd heeft de eigenaresse de eerste keren nog wel een stuk meegelopen met hem aan een touwtje en ik erop omdat mijn eigen gevoel erbij te onzeker was, maar dat lag meer bij mij dan bij hem.

Future is in de loop der tijden een aantal keren van stal verhuisd en heeft zo al wel andere bakken gezien en tussen vreemde paarden gelopen, heeft ook clinics gelopen, desondanks was de eerste wedstrijd echt beroerd.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:34

Gewoon vaak doen, ervaring opdoen en veel laten zien :j
De een pakt het wat makkelijker op dan de andere, ik zie ook veel verschil tussen mijn 2 jonkies.
Ik stap vaak eerst een rondje aan de hand, dan opstappen terwijl iemand hem vasthoudt en dan gelijk draven :j en wat ook al eerder gezegd werd, flink voorwaarts houden.
Likari is nu een paar keer mee geweest en met hem is het nu rustig opstappen en wegstappen maar Dark moet direct draven, ook om de spanning wat te laten afvloeien :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:37

Het is bij haar niet nodig om met hulp op te stappen en daarna meteen weg te draven... Ik kan normaal opstappen en daarna met lange teugel instappen, ze is niet het type dat er tussenuit piept of andere rare trucen uithaalt. Goed voorwaarts houden doet ze zelf al, dus dan heb ik snel de neiging om terug naar een basis tempo te rijden. Het gaat er mij echt om dat ik ook eens een hoek tegenkom haha :Y) .

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:50

Inderdaad gewoon kilometers maken. Ik heb mijn paard toen ze net onder het zadel was vooral buiten gereden, zodat ze veel zou zien. Ze staat in een omgeving waar bos, polder, kanaal, wegen en landbouw is. We kwamen zo dus heel veel verschillende dingen tegen (boten, traktoren, koeien, auto's, noem het maar op). Nu kijkt ze nergens meer naar.

De eerste paar keren op wedstrijd was ik vooral gespannen en dat voelde ze. Naarmate ik minder gespannen was om haar reactie en de wedstrijdstress ;), ging het bij haar ook beter. Het ligt er dus ook echt aan hoe jij er in staat. Maak jij er een punt van of niet? Jij moet de leiding nemen op ander terrein en haar laten zien dat het helemaal niet zo spannend is. Je kunt ook eens mee gaan lessen op een ORUNcursus, ook een hele goede oefening vind ik. Je bent wel op andere terrein, maar hebt geen wedstrijdstress (als je die al hebt natuurlijk) en je krijgt gelijk goede begeleiding! :)

Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:54

ik heb 1x een clinic gereden op vreemd terrein en 1x een onderlinge wedstrijd op eigen terrein en ben toen gewoon meteen officieel gestart daarna. Sommige mensen zijn ellenlang bezig met het voorbereiden op echte wedstrijden, maar waarom??
Tenzij je een paard hebt dat compleet flipt is dat toch helemaal niet nodig; zolang je maar op pad gaat zonder verwachtingen zou ik gewoon altijd meteen officieel gaan starten.
Hier ging het prima, mijn altijd gespannen en kijkerige ruindeed het superbraaf en we waren meteen 1e en 3e enhij zet zelfs nooit een pas verkeerd op vreemd terrein!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:54

-> RT-P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:06

Als ik een paard zover heb dat er een stap, draf en galop op zit en een stuur, neem ik ze gelijk mee.
Niet onder het mom van een wedstrijd moeten rijden om de punten, maar meer om ervaring op te doen op een wedstrijd.
Dus met de trailer op pad, rijden op vreemd terrein en ook nog tussen de hekjes zien te blijven :+

De enige eis die ik stel is dat ze braaf zijn, en zich laten leiden..
Ze mogen roepen, kijken en zelfs afgeleid zijn, maar uiteindelijk gaan ze waar ik wil..
En de gevraagde oefeningen.. ach, das de eerste keren echt bijzaak :D

Voordeel van het gewoon gaan (ookal zijn ze er nog niet klaar voor), is dat je zelf ook geen 'wedstrijd druk' erop hebt.
Dus daar heeft je paard ook nog geen last van.. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:16

zo vaak mogelijk meenemen op verplaatsing zodat ze veel gezien hebben en dat "vreemd terrein" juist "vertrouwd" wordt. Mijn paard zal juist in "haar binnenbak" schrikken en wegspringen als er een balk verplaatst is of 10 cm verder van ed kant ligt als anders, maar zal op verplaatsing hooguit haar staart even tussen de billen knijpen.

indien ze echt angstig zijn en moeilijk ergens voorbij te sturen zijn, kan het soms helpen om met een ander paard dat ze goed kent mee te gaan. Dan heeft je paard een extra "leader" om op te vertrouwen en te volgen.

zelf heb ik denk ik geluk gehad altijd met jonge pony's en paarden te rijden die ik telkens vanaf de eerste keer overal kon rondsturen. Zelfs de 3-jarige die ik zadelmak gemaakt heb was op vreemd terrein direct rond te sturen, ok misschien nog niet mooi de hoeken door, maar ze liep naar waar ik wenste zonder vooraf te moeten longeren.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:48

Leuk zo topic zocht ik, mijn merrie is nu 4 jaar en alleen van stal veranderd en dat ging super goed okk het rijden maar toen mocht ze natuurlijk eerst wennen in stal, nu ben.ik wel benieuwd hoe jullie jonge paarden reageerden op ander terrein, dus uit de trailer opzadelen enzo alles achter elkaar.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:45

Je niet teveel aantrekken van die reactie, laat ze even kijken en ga dan aan het werk. Niet te voorzichtig zijn. Als jij voorzichtig bent merkt het paard dat en kan hij het juist eng gaan vinden. Gewoon brutaal rijden en het paard moet daar maar aan wennen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:47

mijn paard was nog maar heel kort onder het zadel en heb die gelijk mee genomen naar de clubles, niet dat die les heel boeiend was maar ze leerde wel veel ervan :)