Jong paard uit laten razen..of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimp3

Jong paard uit laten razen..of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 06:35

Ik ben bezig om een jong paard zadelmak te maken. Ik heb dit al tig keer gedaan,maar deze meneer heeft wel heel veel spanning in zijn lijf. Zelfs met het longeren heb ik eerst een 20 minuten nodig om die spanning af te laten vloeien. Nu is het zo dat hij de rechterhand erg moeilijk vind en gaat na een rondje geforceerd stappen op commando draven en daarna op eigen beweging over naar de galop. Ik vind dat hij wel even uit mag razen maan hem tot rust en zie wanneer hij weer rustiger word en dan neem ik het commando weer over. Dit duurt meestal twee tot drie rondjes. Nu heb ik een discussie met mijn moeder die vind dat dit totaal niet mag en dat hij onder alle omstandigheden moet luisteren. Maar ik weet als ik een overgang forceer de spanning nog erger word, en heb ook het idee dat als het uiteindelijk gewoon word de spanning weg is dit geen probleem meer zal zijn. Waar de spanning vandaan komt weet ik niet. Hij heeft natuurlijk drie jaar in de opfok gestaan en is niks gewend. Heeft daarna twee maanden bij ons op stal gestaan om te acclimatiseren. Daarna ben ik rustig begonnen. Omdat hij zo schrikkerig was heb ik er de eerste twee keer een instructeur bij gehad met longeren. Dit hebben we in een cirkel gedaan en daarbij liep hij elke keer het gat dicht om hem af te laten remmen. Dit veroorzaakte zo veel spanning bij het paard dat ik besloten heb dat met rust en geduld er meer mee te bereiken.
Met poetsen is hij superbraaf en aan de hand op vreemd terrein is ook geen enkel probleem. Zelfs als ik erop zit heb ik het idee dat hij bang is om iets fout te doen waardoor hij elke keer heel abrupt stilstaan als ik maar enigzins verander in mijn zit.
Wat vinden jullie ervan?

Mioux

Re: Jong paard uit laten razen..of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 06:36

heb je een zadel die passend is voor zijn rug? En een pad eronder? Als ik dit zo lees lijkt het de neiging als je er op zit dan, als je beweegt hij last heeft van het zadel misschien?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 06:39

Die van mij stond 3 jaar op het land voor dat ik er wat mee ging doen, en was gewoon rustig.Ik denk ook aan het zadel, of iets naders in de rug. Mijn paard is ook gespannen en schrikkerig wanneer er in zijn rug iets niet goed zit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 06:41

ik kan ook niet eruit komen hoe oud t paardje is ? Maar zowiezo inderdaad onder de 3, lekker laten lopen en genieten van ze groeien, is hij boven de 3 en echt geen puppy meer...
Misschien gaat het hem dan ook te snel? Wil hij iets rustiger en geduldiger dat je met hem omgaat? Jonge paardjes moeten veel leren, en vaak zetten mensen er een grote druk achter omdat zij graag willen dat ze aan de slag kunnen met het paardje....
De een is niet de ander, en 3 of 4 dat is niet leeftijd gebonden maar je paard geeft vind ik duidelijk aan dat hij zich niet prettig voelt

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 06:46

Zou hem persoonlijk niet uit laten razen. Wij hebben laatst ook 1 gehad die onwijs veel spanning opbouwde, wat zich uitte door als een idioot te gaan bokken. Ze moeten toch leren om dat rustig af te laten vloeien. Wat wil je anders straks als je er op zit en hij vindt iets eng? Dan is het niet zo leuk als hij bedenkt dat hij nu even uit mag razen als jij op zijn rug zit. Kan me voorstellen dat je hem die gelegenheid de eerste paar keer geeft, maar zou het wel gaan afbouwen als ik jou was. Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:00

Heb je zelf enig idee wat de oorzaak is van deze spanning? Want uit laten razen hoeft niet in alle gevallen goed of fout te zijn. Pas als je de oorzaak weet kun je er een juiste oplossing voor verzinnen. En die zijn legio, beperken zich niet tot de optie uitrazen of niet.
Ga alle simpele/logische oorzaken af, hoe is de huisvesting, voeding, zadel. Wat is de leeftijd van het dier en in welke mate is hij op de grond al afgericht? Mag je 'm op de grond overal aanraken en geeft ie nergens vreemde reacties op?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 07:06

Paardje moet 4 worden dit jaar. Zadel ligt goed,opzadelen ook geen enkel probleem. Tanden zijn gedaan en is zeer braaf in omgang met alles. Alleen het longeren geeft spanning.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:08

Ik zou hem wel uit laten razen. Anders blijf je die spanning houden.
En dan langzaam proberen dat uitraasmoment wel korter te maken, tot het uiteindelijk niet meer nodig is.

Mijn 13 jarige merrie laat ik bij een gekke bui ook liever even uitrazen. Want dan kan ik daarna veel beter met haar werken.
Vind dat dat moet kunnen, zolang ze je maar niet omver trekken of ander gevaarlijk gedrag vertonen. (Zoals gericht bokken ofzo)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:10

mimp3 schreef:
Ik ben bezig om een jong paard zadelmak te maken. Ik heb dit al tig keer gedaan,maar deze meneer heeft wel heel veel spanning in zijn lijf. Zelfs met het longeren heb ik eerst een 20 minuten nodig om die spanning af te laten vloeien. Nu is het zo dat hij de rechterhand erg moeilijk vind en gaat na een rondje geforceerd stappen op commando draven en daarna op eigen beweging over naar de galop. Ik vind dat hij wel even uit mag razen maan hem tot rust en zie wanneer hij weer rustiger word en dan neem ik het commando weer over. Dit duurt meestal twee tot drie rondjes. Nu heb ik een discussie met mijn moeder die vind dat dit totaal niet mag en dat hij onder alle omstandigheden moet luisteren. Maar ik weet als ik een overgang forceer de spanning nog erger word, en heb ook het idee dat als het uiteindelijk gewoon word de spanning weg is dit geen probleem meer zal zijn. Waar de spanning vandaan komt weet ik niet. Hij heeft natuurlijk drie jaar in de opfok gestaan en is niks gewend. Heeft daarna twee maanden bij ons op stal gestaan om te acclimatiseren. Daarna ben ik rustig begonnen. Omdat hij zo schrikkerig was heb ik er de eerste twee keer een instructeur bij gehad met longeren. Dit hebben we in een cirkel gedaan en daarbij liep hij elke keer het gat dicht om hem af te laten remmen. Dit veroorzaakte zo veel spanning bij het paard dat ik besloten heb dat met rust en geduld er meer mee te bereiken.
Met poetsen is hij superbraaf en aan de hand op vreemd terrein is ook geen enkel probleem. Zelfs als ik erop zit heb ik het idee dat hij bang is om iets fout te doen waardoor hij elke keer heel abrupt stilstaan als ik maar enigzins verander in mijn zit.
Wat vinden jullie ervan?

Ik vind dat gedeelte ook wijzen dat het toch niet erg lekker zit ergens in de rug hoor... Een paard wat bij een bewegingkje al stil gaat staan lijkt wel of spanning, of medisch (lijkt me niet in dit geval) of er zit iets niet goed, of misschien de ruiter zelf onzeker of niet duidelijk naar het paardje toe

Is het paardje er ook wel klaar voor? Niet te puppy nog? En je zegt hij en zijn... is hij nog hengst?

En als je hem los gooit inde bak voor je aan het werk gaat met hem? Gaat hij dan ook nog even los? Misschien anders dat dat een idee is, om even voor het werken lekker gek te laten doen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:12

Ik laat ze altijd een 5 min hun gang gaan, begin ook iedere keer met los of aan de lijn de andere kant op als de dag er voor, zodat ze niet op de zelfde hand veel sterker worden, als de andere kant, daarna moeten ze wel luisteren, doe ook gekke dingen in het midden , springen , kloppen op mijn jas, geluiden maken, tot hij daarna rustig word en het normaal gaat vinden en gaat opletten, dan stappen en aan het werk waar je mee wil beginnen. 8-)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:13

Wat is razen? Bokken steigeren of hard galopperen/draven?

Bij de laatste, het is ook vaak even energie afvoeren, warm worden, zeker als dit in het begin van het longeren is. Longeer je met bijzet of wat anders? Vraag je wat tijdens het longeren wat voor het paard moeilijk is?

Bokken en steigeren 3 rondes lang vind ik niet acceptabel, een bok oké, maar. Meer niet.
Uiteraard moet hij wel in goede gezondheid zijn, zadel goed passen, enz. Maar dat schreef je al.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:17

Doet hij het alleen op de rechterhand? Dan lijkt het me puur dat hij het daar gewoon wat moeilijk vindt/ daar vast zit en niet goed weet wat hij daarmee aan moet. Ik zou hem echter niet uit laten razen. Als hij die galop ziet als een soort 'ontspanning', kun je dat wel goed gebruiken als 'beloning'. Dus eerst stappen -geforceerd of niet is even niet relevant want hij moet toch warm worden- en dan stukje draven. Al is het maar 1 rondje, zolang jíj maar zegt dat hij moet draven. Doet hij dat braaf dan zelf in de galop zetten, dan kan je hem misschien even een klein stukje laten gaan zodat de spanning wat wegvloeit, maar is het wel op jouw commando.

Wat doet hij als er iemand naast hem loopt? Dus als jij er wel op zit.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:19

Kan je hem niet 'los' longeren?

Geen longeerlijn, geen bijzet of zadel. Lekker een vrij paard, in de longeerbak.
De eerste keren kan je hem lekker laten lopen, en als ie ontspant, dan is ie klaar!
Daarna kan je hem leren, om op jouw lichaamshouding te reageren (wees hier zelf ook bewust van).

Zie het als afwisseling. En het paard zal dit wel nieuw vinden, maar zo kom je er echt achter, of het paard wel lekker in z'n vel zit.

(is de longeerbak/cirkel, dicht? Of half open? Paarden die zomaar bij hun vriendjes weg zijn, kunnen ook zo reageren.)

Hoevaak train je hem?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:24

Een jong paard.....staat het paard een groot deel van de dag op stal? Mag het paard een aantal uren vrij bewegen? Weet het al wanneer er iets van hem verwacht wordt? Een jong paard van drie mag niet alleen uitrazen, spelen, even gek doen, dit moet ook. Hij is te jong om meteen in het gelid te lopen. Hij moet wel leren dat er een tijd van spelen en een tijd van werken is. Die van mij had dat door toen hij ruim 4 was. Verder was ie ook heel braaf in de omgang. Tijd, geduld en de juiste aanpak en.....inzicht! Succes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:29

Ik heb ook een druktemaker, maar ik maak onderscheid tussen los met halster (dan mag ie doen wat hij wil) en met optoming. Zodra de longeerlijn eraan gaat verwacht ik dat ze luisteren.
Als ik dan weet dan een paard heel druk is, laat ik hem dus eerst los zijn gekke ding doen en daarna wordt gewerkt. De druk doen periode wordt op den duur vanzelf korter

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 07:43

Het gaat puur om galloperen op de rechterhand na twee of drie rondjes ontspant hij en is hij totaal aan de hulpen. Het is een soort vluchtgedrag omdat hij die kant moeilijker vind. het paard heeft nog nooit gebokt of iets. In mijn ogen moet dit kunnen met een jong paard,en werkt belonen op het moment dat het wel goed gaat beter als corrigeren als het niet goed gaat. Alleen daar is ons mam het absoluut niet mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:54

Dat is niet gek doen, maar onervarenheid of slapte. Hoe wil je dat gaan corrigeren?
Krijgt hij hooguit meer stress van. Je zou de galop ook een tijdje uit je training kunnen houden.
Mijn merrie had problemen met gallop. Die heb ik wel elke keer even vrij laten galloperen, maar met het echte werk weggelaten tot ze het aanbood. Zo heb ik ook tijden onder het zadel enkel links galop gedaan, na verloop van tijd kwam rechts daar vanzelf bij.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:11

mimp3 schreef:
Nu heb ik een discussie met mijn moeder die vind dat dit totaal niet mag en dat hij onder alle omstandigheden moet luisteren.

Toch wel apart van je moeder. Het paard moet wel luisteren naar jou/je moeder, maar wanneer luistert je moeder naar het paard?

Veel tips zijn al gegeven, maar wat je altijd in gedachten kunt houden is dat spanning afvloeit als je het hoofd omlaag brengt. Dit krijg je misschien niet altijd voor elkaar op het moment dat je bezig bent met een bepaalde oefening/gang, maar dat is iets wat je aan kunt passen.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:17

Mijn merrie van bijna twaalf kan ook erg gespannen zijn als ik er net op stap.
Ik stap haar dan eerst goed los en dan draaf ik een klein stukje en gaat ze beide kanten op even in de galop(onder het zadel is dit) zodra ze even heeft gegallopeerd (in een beheerst tempo) dan is ze ontspannen en kan ik met haar aan het werk.
ZIj moet gewoon dan even haar energie kwijt en dit is voor ons beiden de beste oplossing omdat ze daarna op beide kanten lekker ontspannen is

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:35

je zegt dat hij alleen zo veel spanning opbouwt aan de longe. Wij hebben een paardje gehad dat aan de longe ook heel gespannen was, ook het longeren voor het rijden had dan geen zin. Wij hebben toen de keus gemaakt om even niet te longeren. Voor het rijden lieten we hem met zadel en hoofdstel los in een afgezet stukje van de bak, als hij dan zijn ei kwijt was kon je hem pakken en fijn rijden. Ook zou je kunnen proberen om hem niet aan de longe zijn eigen gang te laten gaan maar hem zelf het commando voor de galop te geven en hem steeds iets later laten gallopperen en iets eerder weer terug te vragen. Ook het rondje stap kunnen ze heel zenuwachtig van worden. De jonge paarden draven bij mij meestal direct aan, wel op commando.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:27

Bij mij mogen ze aan de longe uitrazen en onder het zadel is het luisteren. Als een paard het dus nodig heeft om drie kwartier rond te galopperen aan de longe voor het rijden, dan is dat maar zo. Ik stap op als ze mentale ontspanning aangeven, maar zodra ik ben opgestapt wil ik ook geen gekkigheid meer. Ik blijf er wel vanuit gaan dat een paard een vluchtdier is en de spanning er dus in beweging uit moet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:34

Mijn instructeur heeft mij geholpen met het zadelmak maken van onze 3 jonge(re) paarden (ze zijn nu 6 en 9 jaar, maar dus zelf aangereden en gehad vanaf 1,5 jaar). Hij is er juist voor om een paard even stoom af te laten blazen en zoekt dit soms zelfs op zodat dat maar uit de weg is. Niet te braafjes en te rustig longeren maar juist even op zoeken en kijken of je ze kan triggeren tot wat meer actie. Het kan alleen maar in de weg zitten en daarna zijn ze meestal veel relaxter en meegaander als je verder gaat of als je opstapt. Ik kreeg het er soms wel benauwd van, ehmmmm je maakt hem nu wel erg heet ;-) maar in de praktijk waren ze daarna altijd prima te rijden en verder aan te pakken.
Terwijl ik juist meestal te liefjes longeerde en de rust wilde bewaren in eerste instantie :D Door hem wist ik beter :j

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:49

ik denk dat elk paard een voorkeurshand heeft. Wanneer je alles gecontroleerd hebt, zadel, tanden rug enz, gewoon even laten uitrazen en geleidelijk oppakken. neem de tijd

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:43

Bij spanning draaf ik gewoon aan bij mijn jonge paarden.
Meestal vloeit het dan al weg.
Je hebt al immers aan de longe een warming up gedaan.

vergeet niet dat stap voor een paard eigelijk helemaal geen makkelijke gang is.
En vooral niet op een moeilijke kant, waarom zou je dan zo paard met spanning laten lopen waardoor je misschien juist problemen krijgt.

Wordt hij na een galopje fijner gallopeer je toch aan....
Wat je wel kan doen is omdat je dit weet hem voor te zijn met aan galloperen dan is het ten allertijde jou commando :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:48

Mijn pony moest ook altijd even een galopje doen om de spanning kwijt te raken. Daarna gaat het prima. Ze heeft het ook steeds minder nodig dus voor mij heeft het wel gewerkt.