Ik krijg het paardje van mijn dromen maar niet zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Ik krijg het paardje van mijn dromen maar niet zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:31

Hallo iedereen,
Ik verzorg sinds een jaar een hele lieve draver die ik zadelmak aan het maken ben, Het grondwerk gaat allemaal echt prima hij loopt goed en luisterd braaf aan de longe en tijdens het zadelen. Maar als je op wil stijgen slaat hij helemaal tilt hij begint te beven en trillen... Ik persoonlijk denk dat het iets met de leraar te maken heeft want alleen dan doet hij zo, Ik kan in stal en op wei gewoon opstijgen zonder zadel, en als hij vaststaat aan het halster(dit doe ik dit met zadel met wat gewicht erop enz)
Maar zodra ik op wil stijgen aan de longe gaat het mis hij heeft dan super veel bang en kent geen seconde rust mijn leraar is er altijd bij daarom dat ik denk dat het aan hem ligt want bij mij is hij meestal wel braaf(als een jong paard he) Ik durf hierdoor niet meer me hem werken als de leraar er is want ik weet dat hij bang is en wil hem niet zien lijden onder het rijden.Mijn leraar is het beu aan het worden en wil hem wegbrengen maar dan ben ik hem wel mooi kwijt en wil dit niet. Ik werk max 2 maal per week aan de longe waarvan ik er 1 keer opga met de leraar voor de rest verzorg ik hem en maak lol hierbij is hij echt super lief en braaf. Ik wil hem echt niet kwijt ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!!
ps ik doe dit Woensdag en Zondag voor de rest kom ik alle dagen poetsen op wei zetten en in het bos en riviertje gaan wandelen

Grtjs Demi

s6801881

Re: Ik krijg het paardje van mijn dromen maar niet zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:34

Tijd voor goede begeleiding, want je hebt duidelijk een paar stappen over geslagen als je paard staat te shaken van angst als jij wilt opstijgen. Als je nu zo doorgaat ontstaan er simpelweg hele gevaarlijke situaties: het paard kan zich bijvoorbeeld uit angst met jou erop laten vallen. Zadelmak maken gaat in heel veel hele kleine stapjes. Elk klein stapje moet angst- en spanningsvrij kunnen worden uitgevoerd voordat je verder gaat, anders bouwt de angst steeds meer op. Dan krijg je dus dit soort taferelen. En dan lijkt het me niet dat jij genoeg oog hebt voor de subtiele tekenen van angst als jij het zover hebt laten escaleren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:35

Dan probeer je het eens er een andere helper die bestand heeft van zadelmaker maken en inrijden. Sommige paarden hebben ook hun voorkeuren: man, vrouw, zachtaardig, dwingend...

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:36

DB_CARTAGO schreef:
.Mijn leraar is het beu aan het worden en wil hem wegbrengen maar dan ben ik hem wel mooi kwijt en wil dit niet.

Zet het belang van het paard voorop en niet dat van jezelf.....
Blijkbaar ben je niet kundig genoeg om een paard zadelmak te maken.
Dat is geen schande want is een vak apart,zeker bij een paard wat rillerig is en angstig voor ruitergewicht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:38

pompom schreef:
DB_CARTAGO schreef:
.Mijn leraar is het beu aan het worden en wil hem wegbrengen maar dan ben ik hem wel mooi kwijt en wil dit niet.

Zet het belang van het paard voorop en niet dat van jezelf.....
Blijkbaar ben je niet kundig genoeg om een paard zadelmak te maken.
Dat is geen schande want is een vak apart,zeker bij een paard wat rillerig is en angstig voor ruitergewicht.

Amen!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:38

Maar dan is het wel apart als ze er wel op kan als de leraar er niet bij is... Ik zou er een instructeur bij halen met veel ervaring met jonge paarden. TS, sommige paarden hebben veel tijd nodig. Ik heb er ook zo één.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:40

Jetta schreef:
Maar dan is het wel apart als ze er wel op kan als de leraar er niet bij is... Ik zou er een instructeur bij halen met veel ervaring met jonge paarden. TS, sommige paarden hebben veel tijd nodig. Ik heb er ook zo één.

Ja ik weet het ik zal het moeten doen voor hem een andere stal zoeken die wat vriendelijker zijn met paarden weet er iemand een goede stal die niet te duur is??

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:41

Ik kan erop zonder zadel met zadel minder goed. Dus ik zou dus eigenlijk een vrouw moeten vinden die hem zadelak maakt wan hij heeft meer vertrouwen in een ruiterhand
Laatst bijgewerkt door DB_CARTAGO op 22-04-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:43

Dan kan het zijn dat je zadel niet past of de boom gebroken is, of dat het paard angst heeft voor het opstijgen zelf: bijvoorbeeld door een krakend zadel, de scheve belasting aan zijn rug (opstijgen is erg zwaar voor een paardenlichaam), doordat je met je tenen tegen zijn elleboog prikt, noem maar op. Zoek iemand die daar oog voor heeft ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:47

Juist. Tijd voor hulp :j

Een paard zelf zadelmak willen maken is leuk, maar niet voor iedereen weggelegd. Zeker als je tegen een probleem gaat aanlopen, moet je het soms uit handen geven... en ik denk dat dit zo'n geval is.

Mocht je toch eerst iets willen ondernemen voor die tijd: laat het zadel controleren. Een zadel dat niet past kan echt pijn doen bij een paard, en daardoor is een reactie als deze niet vreemd..

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:48

s6801881 schreef:
Dan kan het zijn dat je zadel niet past of de boom gebroken is, of dat het paard angst heeft voor het opstijgen zelf: bijvoorbeeld door een krakend zadel, de scheve belasting aan zijn rug (opstijgen is erg zwaar voor een paardenlichaam), doordat je met je tenen tegen zijn elleboog prikt, noem maar op. Zoek iemand die daar oog voor heeft ;)

Dat zou idd kunnen de boom is niet gebroken want wordt ook voor een ander paardje gebruikt en die is braah het is wel mogelijk dat het zadel niet goed past want dat andere paard is een c-pony en hij een 1.62 GROOT paard Ik heb een wintec zadel gekocht voor hem perfect zijn maat de winkel is het komen opmeten maar mg het niet gebruiken omdat het zou kunnen dat het het stukmaakt.. En het kan dat hij er niet tegen kan als iemand opstijgt want zonder zadel neem ik een stoel of een muur dus is er niet zo veel druk op zijn ene kant misschien is het dit??

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:52

TS haal alstublieft hulp erbij, mensen met echte kennis, want zo te horen heb je zelf niet zoveel kaas gegeten van zadelmak maken of passend harnachement...

Verpruts het niet en zet je eigen ego en belang even opzij en schakel professionals met kennis en ervaring in, heb je straks ook een fijn te rijden paard ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:59

Uhmm... stap je ook op terwijl je paard hebt vastgezet aan een halster? Dat vind ik persoonlijk echt levensgevaarlijk. Als hij even flipt van teveel druk dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Stijg je op vanaf de grond of vanaf een opstapje? Ik neem aan dat wanneer je er zonder zadel opstapt dat je dan vanaf één of ander opstapje erop gaat? Waarschijnlijk is het contrast veel te groot met zonder zadel en mét zadel opstappen voor je paard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:27

Nooit je paard vastzetten als je erop stapt of erop.zit. Inderdaad levensgevaarlijk. En waarom gebruik je het opstapje niet als je met zadel opstapt? En waarom.zou je een paard niet met een goed passend zadel zadelmak maken?
Jij en je " leraar" snappen het allebei niet. Zoek een andere hulp.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:24

Is het je eigen paard? Wat heeft je leraar er dan over te zeggen of hij hem wegbrengt of niet?
Waar woon je?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:07

DB_CARTAGO schreef:
Dat zou idd kunnen de boom is niet gebroken want wordt ook voor een ander paardje gebruikt en die is braah het is wel mogelijk dat het zadel niet goed past want dat andere paard is een c-pony en hij een 1.62 GROOT paard Ik heb een wintec zadel gekocht voor hem perfect zijn maat de winkel is het komen opmeten maar mg het niet gebruiken omdat het zou kunnen dat het het stukmaakt.. En het kan dat hij er niet tegen kan als iemand opstijgt want zonder zadel neem ik een stoel of een muur dus is er niet zo veel druk op zijn ene kant misschien is het dit??

Ook als er een zadel op ligt kun je nog opstijgen met een krukje/stoel erbij :) Dat doe ik ook altijd, scheelt een stukje hangen aan die rug als je jezelf omhoog moet hijsen.
Ik snap alleen de zin over het zadel niet zo goed, je hebt een zadel gekocht en mag het niet gebruiken. Van wie niet? En wat kan er stuk, het zadel door het paard of het paard door het zadel?

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:19

Zadelmak maken doe je met vertrouwen niet alleen naar je paard maar ook met de mensen erom heen.
Jij moet vertrouwen uitstralen waar je paard op kan vertrouwen.

Je gaf aan dat je niet meer durft als je leraar de bij is, zoek iemand die je kan helpen die jij vertrouwd.
Bij het opstappen zonder zadel maak je dan gebruik van een krukje? zo, ja dan zou ik dit ook doen bij het opstappen met het zadel.
Waarschijnlijk is het zadel dat je gebruikt te klein en gaat drukken als je er op gaat zitten, want zonder zadel gaat het beter.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 18:11

Ik gebruik een krukje vnaf nu met en zonder zadel en geruik nu mijn zadel. Heb voor de 1se keer met hem losgereden en hij was echt super ik wordt nu geholpen door een hele lieve mevrouw die har paarden op een goede manier zadelmak maakt hij gaat eindelijk met sprongen vooruit de mevrouw zorgt ervoor dat ik mijn vertrouwen terug krijg en leert me super veel bij hij is echt super en doet super hard zijn best ook al snapt hij het naar geen kanten het is echt een super paardje en de lerares ook.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 18:11

enny schreef:
DB_CARTAGO schreef:

Ook als er een zadel op ligt kun je nog opstijgen met een krukje/stoel erbij :) Dat doe ik ook altijd, scheelt een stukje hangen aan die rug als je jezelf omhoog moet hijsen.
Ik snap alleen de zin over het zadel niet zo goed, je hebt een zadel gekocht en mag het niet gebruiken. Van wie niet? En wat kan er stuk, het zadel door het paard of het paard door het zadel?

Uhm het zadel door het paard.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 18:13

LiVetime schreef:
Uhmm... stap je ook op terwijl je paard hebt vastgezet aan een halster? Dat vind ik persoonlijk echt levensgevaarlijk. Als hij even flipt van teveel druk dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Stijg je op vanaf de grond of vanaf een opstapje? Ik neem aan dat wanneer je er zonder zadel opstapt dat je dan vanaf één of ander opstapje erop gaat? Waarschijnlijk is het contrast veel te groot met zonder zadel en mét zadel opstappen voor je paard.

Ik stap nu op met een krukje en ja jullie hebben gelijk als hij flipt zijn de gevolgen heel erg maar zijn halstr staat vast met een strotouwtje dus dat breekt gemakkelijker als hij plots trekt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:31

Oei oei, TS ik krijg echt de griezels van je verhaal over opstappen als je paard vaststaat. Doe dat alsjeblieft niet meer. Door het vastzetten kan je paard geen kant op, waardoor zijn paniek alleen maar groter zal zijn als hij opeens voelt dat hij vaststaat. Dan zijn de gevolgen niet te overzien, zowel voor het paard als voor jezelf. Dat kan voor het paard levenslange gevolgen hebben (door verwondingen of door een trauma), maar ook voor jezelf.

Fijn dat je verder iemand gevonden hebt die je goed kan helpen bij het zadelmak maken. Heeft zij het tuig ook nagekeken voor je?
Een zadel wat goed ligt op een C-pony, kan eigenlijk al niet goed liggen op het paard. Je hebt dus al een zadel dat er wél goed op past, dus ik zou die gewoon gebruiken. De kans is klein dat je paard dat zadel echt kapotmaakt (dan zou ie door achterover slaan en op het zadel landen bv de boom moeten breken, maar dan is een kapot zadel wel je minste zorg), en wat is nou belangrijker, je zadel mooi houden of de rug van je paard goed houden?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:33

Misschien is degene die je helpt het ook wel niet beu maar ziet dat jij op dit moment niet de juiste persoon bent om je paard in te rijden.
Dravers zijn soms ook nog wel extra gevoelig en dat kan ook meespelen

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:38

Waarom denkt iedereen dat ze niet bekwaam genoeg is om een paard in te rijden? Hoe kan je dat nu oordelen vanaf haar computer? Ze heeft (nu toch) goede begeleiding. Omdat een paard bang is wanneer ze opstapt betekent dat niet dat ze geen paard kan inrijden lijkt mij? ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:26

jumpiewumpie schreef:
Waarom denkt iedereen dat ze niet bekwaam genoeg is om een paard in te rijden? Hoe kan je dat nu oordelen vanaf haar computer? Ze heeft (nu toch) goede begeleiding. Omdat een paard bang is wanneer ze opstapt betekent dat niet dat ze geen paard kan inrijden lijkt mij? ;)

Als je bekwaam genoeg bent open je geen topic :7 want dan heb je geen problemen.....

Dus ergens gaat er iets niet goed en een kundig persoon met voldoende kennis en ervaring met zadelmak maken kan dit waarschijnlijk zo oplossen :)

Zelf aan blijven klooien wordt het meestal niet beter van :n

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:39

Wat jammer dat een aantal mensen niet lijken te kunnen lezen wat het probleem is. Ze heeft het paard juist heel rustig zadelmak gemaakt, goed aan de hulpen aan de longe en ze kan op en af stijgen, alleen kon ze dat niet als haar eerste instructeur erbij was. Nieuwe instructeur, ander zadel en probleem opgelost! Super toch :)

Heel veel plezier met het verder doorrijden van je paardje. Hopelijk blijft het nu goed gaan.