Paard reageerd niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serena_

Paard reageerd niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:31

Hallo,

Mijn verzorgpony reageert niet op het aansporen, dus het overgaan van stilstaand naar stap. Van stap naar draf waarschijnlijk ook niet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, omdat je niet weet hoe hij dan zou reageren.

Heeft iemand tips?

Verder reageert hij ook niet op HO, dus stoppen. Ik heb nog niet met een hoofdstel geprobeerd want die is niet aanwezig.

Als iemand tips heeft voor één of beide problemen hoor ik het graag. Als je daarvoor nog informatie nodig hebt mag je dat natuurlijk vragen, liefst in dit topic.

Groetjes Serena_ (Marije)

Nienke15

Re: Paard reageerd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:45

Misschien is het handig om het ook eens met hoofdstel te proberen, je kunt natuurlijk ook klakken met je tong, en als niets anders werkt een zweepje erbij pakken, die hoef je natuurlijk niet te gebruiken, de meeste paarden luisteren al beter als ze alleen al weten dat je er een vasthebt. Veel succes ermee!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:50

Aandrijven --> geen reactie = aandrijven + tikje met zweep.
Door hiermee consequent te zijn leert je je pony dat als jij drijft, hij ook echt voorwaarts moet gaan.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 17-04-12 16:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:52

Is het dier ingereden?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:52

Hoe oud is je pony, en wat is zijn staat van africhting? Het lijkt erop dat de hulpen bij je pony gewoon nog niet bevestigd zijn en hij niet begrijpt wat je bedoelt. Ik denk dat je er even iemand bij moet halen die die hulpen voor je kan bevestigen, dat is niet iets wat je hem zelf kunt leren.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:54

Bedankt alvast, ik wacht nog graag verdere reacties af. Klakken met de tong heb ik ook al geprobeerd, maar ik kan het nog een keer proberen. Een zweep zou ik nog kunnen gebruiken, bedankt voor de tip allebei!

De pony is 13 en een hengst;)

Nee, hij is niet ingereden destijds

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:55

Gaat het om een pony die je wilt inrijden?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 17-04-12 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:56

Als het dier nooit is ingereden, weet-ie gewoon niet wat je bedoelt. Begin eerst maar eens aan de longe stemcommando's aan te leren voordat je er op gaat zitten.
Braaf dier dat-ie dat zomaar toestaat trouwens...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:57

Zo te lezen gaat het om een paard dat nog niet (goed) is ingereden? Of gaat het om een paard dat weet dat jij toch niet meent wat je zegt, en het zo ook wel prima vind?? In beide gevallen: neem les en leer zo hoe je de juiste hulp geeft, en hoe je dit op een eerlijke manier naar je paard toe kunt doorzetten tot je wel reactie krijgt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:59

Als hij niet is ingereden dan weet hij ook niet wat je bedoeld wanneer je aanspoort, hij kent het niet :) een paard wordt niet geboren met de wetenschap dat een porretje in zijn zij betekent dat hij moet lopen.

Ik zou er mee uitkijken, en niet zomaar ermee gaan rommelen. Als hij het niet kent, en besluit dat hij het niet leuk vind om bereden te worden, lig jij ernaast en met een beetje pech in het ziekenhuis :) In plaats daarvan zou ik iemand erbij halen die ervaring heeft met inrijden, zodat je daarvan tips kunt krijgen, en de pony ook geen verkeerde dingen of gekke 'ondeugden' aanleert :)

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:01

Hij is wel gewend aan mensen en heel erg trouw. Ik weet niet veel over zijn verleden, maar het lijkt erop dat hij niet ingereden is.

Verder bedankt voor de reacties en misschien zou hier een slotje op kunnen komen?

Ik neem jullie tips van harte aan!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:02

Serena_ schreef:
Hallo,

Mijn verzorgpony reageert niet op het aansporen, dus het overgaan van stilstaand naar stap. Van stap naar draf waarschijnlijk ook niet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, omdat je niet weet hoe hij dan zou reageren.

Heeft iemand tips?

Verder reageert hij ook niet op HO, dus stoppen. Ik heb nog niet met een hoofdstel geprobeerd want die is niet aanwezig.

Als iemand tips heeft voor één of beide problemen hoor ik het graag. Als je daarvoor nog informatie nodig hebt mag je dat natuurlijk vragen, liefst in dit topic.

Begrijp ik het goed dat je zonder hoofdstel een 13-jarige hengst probeert te berijden die nog onbeleerd is? Bedoel je met aansporen dat je er op zit? Of dat je grondwerk doet?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:06

Sorry, maar in je berichten typ je dat je zelf nog maar 5 weken rijd. Zou je dan niet eerst eens zelf leren rijden op de manege (of in ieder geval les krijgen) en ervaring opdoen voordat je een paard gaat inrijden?

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:08

Hoofdstel proberen, en sowieso gaan rijden onder begeleiding, neem les! Niet zelf aankloten..

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:11

Ja, ik bedoel dan op die verzorgpony

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:11

De eigenaar geeft me trouwens les

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:11

Aangezien je pony eerst ingereden moet worden, en je zelf niet de nodige ervaring hebt,
zou ik dit aan iemand ander overlaten. :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:12

Ten eerste lijkt het me niet zo'n goed plan om een hengst in te rijden als je zelf amper ervaring hebt, geen goed plan voor jouw veiligheid en geen goed plan voor het welzijn van de hengst.

Maargoed, ik zal reageren op wat je gevraagd hebt. De pony reageert niet, omdat hij niet snapt wat je bedoelt, hij is immers niet ingereden volgens jouw verhaal. Je kan niet verwachten dat als je op een groen dier gaat zitten en jij drijft met je benen hij meteen doet wat je wil. Een paard moet eerst leren wijken voor druk, dat leer je het paard via grondwerk. Dat is een proces wat je onmogelijk kan overbrengen via internet, dus ik raad je aan les te nemen en te oefenen met een paard wat al weet hoe alles moet voordat je met een groen paard aan de slag gaat.

Trouwens over het hoofdstel, dat heeft niks te maken met wel of niet reageren op het been. De pony moet tijdens het inrijden natuurlijk wel leren een hoofdstel te dragen, maar dat heeft niks met je probleem te maken en je moet zéker niet in de mond gaan zitten in dit stadium.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:14

Ik begrijp het topic niet. Je zit er dus op. Zonder hoofdstel. Op een niet ingereden paard dat niet op stemhulpen en niet op beenhulpen reageert.

Wat voor tips verwacht je precies?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:14

Eigenaar kan je wel les geven, maar je kan beter leren van een pony die al is ingereden. Dus laat deze pony lekker staan en ga rijden op een pony met ervaring, een pony die jou iets kan leren.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:22

Ja, bedankt voor de tips!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:00

OPG -> RT-P

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:08

Ik snap je verhaal niet helemaal. Je zegt dat de pony nog niet ingereden is en dat hij niet reageert op je beenhulpen. Maar je zegt ook dat de eigenaar je les geeft. Op de zelfde pony? Hoe kan je nou les krijgen op een pony die geen stap verzet? Misschien dat ik het helemaal verkeerd begrijp hoor :+
Mag ik misschien weten wat voor een pony het is?

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:11

Eerlijk gezegd, zoals ik alles beetje heb gelezen, denk ik dat jij niet de nodige ervaring hebt om deze pony te rijden, allereerst, het is een hengst, die niet beleerd is? en jij gaat erop zitten zonder hoofdstel.. knap dat jij nog geen ongelukken hebt gemaakt ;)
Een compleet groene pony, weet niet wat jij bedoelt met HOO, of met klakken met je tong.. daarmee word een paard niet geboren, al die hulpen die je op een beleerd paard geeft, zijn 'm aangeleerd toen ie beleerd werd.. als deze pony inderdaad niet beleerd is, denk ik toch dat je iemand moet zoeken die weet hoe je een pony beleerd..

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:13

Serena_ schreef:
Hallo,

Heeft iemand tips?

Longeren? doe je dat wel eens met je verzorgpony ?