Eruit halen wat erin zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Eruit halen wat erin zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:54

Hallo allemaal,

Allereerst, ik hoef hier geen discussies oid. Gewoon wat tips die me wat verder kunnen helpen zolang ik geen les heb.

Valencia is sinds kort mijn bijrijdpaard, een super leuke 10 jarige merrie v. Iglesias (http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/190258).
Er zit dus aardig wat bloed in. Over het algemeen ging het rijden super. Er zit een hele hoop talent in, maar aangezien de eigenaar ook niet vaak rijd en ik haar maar 2x per week doe, doe ik altijd me best om eruit te halen wat erin zit. We hebben gelest bij Barbara Koot, maar moet eerlijk zeggen dat die manier van lesgeven me niet echt aanspreekt.

Voordat Valenc op training ging bij Annemiek vd toorn ging het rijden super. Ze is dan wel erg gespannen, maar het was te doen.
Ze is daar geweest voor haar trailerangst, en ze zouden ook werken aan haar paniek gedrag tijdens het rijden. Maar dat laatste heeft alles behalve geholpen.

Sinds een maand of twee, is ze begonnen met kopgooien. En met aangalloperen schiet ze altijd in paniek weg, alhoewel ik altijd vrij stil blijf zitten en ook zijn mijn hulpen niet hard oid. Toch blijft ze het doen, maar heeft de eigenaar dat ik er liever geen hulpteugel aan doe, bijvoorbeeld een martingaal. Zaterdag heb ik gewoon een kopstoot tegen me neus gehad, en moest toen wel met een zere neus afstappen want kreeg er behoorlijk hoofdpijn van.
Zondag had ik wedstrijd, en het zweet stond op me voorhoofd. Hoe zou ze zich gedragen? Zal ze weer gaan stijgeren? Hoe hard gaan we vandaag?

Nou het begon al bij het binnenkomen van de bak tijdens het losrijden. Vreemde paarden, heel eng. Ze wou de bak niet in, en hop de luch in met dr voorbenen. Na wat geaai, gepraat en getut toch nog rustig te bak in weten te komen. Losrijden, drama. Hooft omhoog, rennen... Er zaten goede momenten tussen, maar zodra ik een middenstap/draf wou doen vloog ik in gallop aan. Tijdens de proef ging het ook drama.. Hoofd omhoog, wegstuiven, noem maar op.

Nou hoeft ze van mij echt niet in de krul, maar het zou ons al een heel eind opweg helpen om gewoon een rustig rondje door de bak te kunnen rijden.

Hierbij de foto's:

Afbeelding
Voor Valenc op training ging

Afbeelding
Gespannen, maargoed..

De drama wedstrijd:

Afbeelding
Ingedoken, omdat ik zo bang was dat ik weer dat hoofd tegen me neus zou krijgen..

Afbeelding
...

Afbeelding
:=

Afbeelding
:n

Afbeelding

Wie o wie kan mij helpen om dit zonder hulpteugels op te lossen? -O-

OdiEtAmo

Re: Eruit halen wat erin zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:03

Klinkt misschien een beetje heel erg 'bokt', maar een paard wat opeens zo van gedrag veranderd...
Is er al gedacht een gebit/zadel/rug?

Anders lijkt het er op dat dit paard weer vertrouwen moet vinden in de ruiter tijdens het rijden.
Zonder te speculeren, er kan daar waar ze geweest is ook 'fout' zijn gegaan. Dat de manier waarmee ze werken niet geschikt is voor dit paard.

Heb je longeren al geprobeerd? Wat doet ze dan?
Weer beginnen met les nemen, iemand op de grond laten kijken, wat gebeurt er, hoe reageer jij er op.

Even uit eigen ervaring. Mijn merrie werd altijd vreselijk heet rondom de galop.
Dus na het galoperen, halt, braaf, rustig stappen, daarna weer eens draven en eventueel als ze rustig bleef weer galoperen.
Niet teveel met de hand, heel erg op zit en been.

Laat haar eens lekker 'sukkelen' in de bak, los teugeltje, beetje richting halsstrekken. Wat doet ze dan?
Wordt ze heet? Gaat ze met haar hoofd gooien? Rustig terug naar stap of halt.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:10

Pion schreef:
Klinkt misschien een beetje heel erg 'bokt', maar een paard wat opeens zo van gedrag veranderd...
Is er al gedacht een gebit/zadel/rug?

Anders lijkt het er op dat dit paard weer vertrouwen moet vinden in de ruiter tijdens het rijden.
Zonder te speculeren, er kan daar waar ze geweest is ook 'fout' zijn gegaan. Dat de manier waarmee ze werken niet geschikt is voor dit paard.

Heb je longeren al geprobeerd? Wat doet ze dan?
Weer beginnen met les nemen, iemand op de grond laten kijken, wat gebeurt er, hoe reageer jij er op.

Even uit eigen ervaring. Mijn merrie werd altijd vreselijk heet rondom de galop.
Dus na het galoperen, halt, braaf, rustig stappen, daarna weer eens draven en eventueel als ze rustig bleef weer galoperen.
Niet teveel met de hand, heel erg op zit en been.

Laat haar eens lekker 'sukkelen' in de bak, los teugeltje, beetje richting halsstrekken. Wat doet ze dan?
Wordt ze heet? Gaat ze met haar hoofd gooien? Rustig terug naar stap of halt.

Overal is naar gekeken, gebit, het bit, zadel, hoofdstel (ik doe tegenwoordig die van mijn fries in omdat die zachter leer heeft), peeskappen echt alles is nagekeken..
En alles zit goed.

Ernaast is ze prima, met longeren vertoond ze het zelfde gedrag. Ze is onwijs netjes op stem, van stap naar gallop, geen probleem. Ze stuift er alleen vandoor.
Na het galloperen is de rem weg. De overgangen vanuit en naar gallop zijn hoe dan ook een ramp. Ze zou rustig een kwartier doorgallopren.

Ze is echt niet 'zomaar van gedragveranderd'. Ze heeft drie weken stil gestaan op training, en ik denk dat het daar mee te maken heeft.

Ik kan haar niet 'laten sukkelen' omdat ze al volgas gaat als ik me teugels wat langer laat..

In een overgang naar stap word ze onwijs tegen de hand.

Ik weet het ook echt niet, zit er mee in de knoop. En vooral om dat het ook mijn paard niet is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:18

Wat heel lastig is, maar wat ik laatst moest doen in de les;
Ookal willen ze je zover krijgen dat je de teugelhulp gebruikt, dit niet doen en wachten totdat ze echt op zit terugkomen.
Dan duurt maar 4 rondjes.Desnoods de volte opsturen maar de terugwerkende hulp niet vanuit de hand laten komen.
Dus als het ware echt negeren als ze doorlopen, wachten totdat ze op zit terugkomen.

Na het galoperen is de rem weg, dan zo snel mogelijk bij de stap zien te komen.
Kleine ophouding mag, maar zoveel mogelijk op zit.

Na 3 weken stilstaan zullen ze misschien wat fris en stijfjes zijn maar opeens zo met het hoofd gaan gooien?
Dat is wel extreem in mijn ogen.

Ze komt onwijs tegen de hand, probeer dan je hand zo min mogelijk te gebruiken. Dan kan ze hem ook niet tegenkomen.
Goed, dan galopeer je een kwartier door... wat zij wil...
Of je galopeert even helemaal niet, totdat de stap en draf overgangen weer fijn onder controle zijn.
De galop zoekt ze dan zelf maar even uit aan de longe.

Echter, vanaf het beeldscherm is alles lastig te beoordelen.
Zoek iemand die je vanaf de grond kan helpen, direct op het moment dat het gebeurt.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:26

Pion schreef:
Wat heel lastig is, maar wat ik laatst moest doen in de les;
Ookal willen ze je zover krijgen dat je de teugelhulp gebruikt, dit niet doen en wachten totdat ze echt op zit terugkomen.
Dan duurt maar 4 rondjes.Desnoods de volte opsturen maar de terugwerkende hulp niet vanuit de hand laten komen.
Dus als het ware echt negeren als ze doorlopen, wachten totdat ze op zit terugkomen.

Na het galoperen is de rem weg, dan zo snel mogelijk bij de stap zien te komen.
Kleine ophouding mag, maar zoveel mogelijk op zit.

Na 3 weken stilstaan zullen ze misschien wat fris en stijfjes zijn maar opeens zo met het hoofd gaan gooien?
Dat is wel extreem in mijn ogen.

Ze komt onwijs tegen de hand, probeer dan je hand zo min mogelijk te gebruiken. Dan kan ze hem ook niet tegenkomen.
Goed, dan galopeer je een kwartier door... wat zij wil...
Of je galopeert even helemaal niet, totdat de stap en draf overgangen weer fijn onder controle zijn.
De galop zoekt ze dan zelf maar even uit aan de longe.

Echter, vanaf het beeldscherm is alles lastig te beoordelen.
Zoek iemand die je vanaf de grond kan helpen, direct op het moment dat het gebeurt.

Het lastige is dat ik me hand eigenlijk alleen gebruik als stuur.. Ik heb wel een stukje film maar krijg hem niet geupload.
Met dr hoofd gooien deed ze al, maar nooit tijdens het rijden, longeren en aan de hand stappen.

Heb iemand gevonden die mij in het weekend kan helpen, was toevallig ook de jury van de wedstrijd. Dus dat is gelukkig opgelost. :)

Bedankt voor je tips, en ik ga er zeker wat mee doen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:30

Aan de foto's te zien ben je inderdaad erg vriendelijk een 'voor' met je hand.
Op het moment dat ze zo gooit, is je eerste reactie natuurlijk hand naar beneden (heeft iedereen).
Dan is het belangrijk om te denken 'nee voor, en been erbij'.
Maargoed, erg lastig als je weet dat ze zo hoog gooit dat ze wel eens tegen jou aan kan komen.

Heel fijn dat je iemand hebt kunnen vinden voor hulp vanaf de grond. :j
Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:09

Erg lastig om te beoordelen via foto en zonder jou en het paard aan het werk te zien,
Is het geen blokkade in de rug o.i.d heeft er wel een een fysio of giropractor naar gekeken,
Je rijd opzich netjes maar heb het idee dat je te veel spant en te veel tegenwerkt in je hand en in je zit.
Het paard is ook totaal niet met jou bezig, op de eerste foto miss wel, maar daar zou je veel meer teugel kunnen geven zodat het paard meer ontspannen kan lopen, werk meer met je zit en minder met de teugel, miss je beugels wat langer en meer uit de rug blijven, maar zou het paard eens lekker na laten kijken hij ziet er erg strak uit, te veel spanning, maar daar zul je ook je rijden op aan moeten passen, wat doe je b,v aan gymnastiseren?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:20

Ik zou eerst uitsluiten dat er iets medisch aan de hand is. Het lijkt alsof ze vlucht voor pijn..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 04:52

Waarom op wedstrijd met een paard dat je duidelijk thuis nog niet voor elkaar heb? Dan kan je toch alleen maar 'drama wedstrijd' verwachten, als je er ook nog spanning, andere paarden, etc. bij doet.

Heb je geen les? Hier kan je het beste met een goede instructeur samen aan werken. Die kan zien op welk moment je wat doet en wat de reactie is bij het paard.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 05:58

Probeer het een keer bitloos. Heb ik verbazende dingen van gezien bij paarden die met hun hoofd gooiden! (misschien helpt het jou niet, maar proberen kan altijd toch?).

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 06:01

janouk schreef:
Waarom op wedstrijd met een paard dat je duidelijk thuis nog niet voor elkaar heb? Dan kan je toch alleen maar 'drama wedstrijd' verwachten, als je er ook nog spanning, andere paarden, etc. bij doet.

Heb je geen les? Hier kan je het beste met een goede instructeur samen aan werken. Die kan zien op welk moment je wat doet en wat de reactie is bij het paard.

Het was gewoon onderling hoor. ;)
Ik deed mee omdat ik me twee maanden van de voren al in had geschreven. Er staat dat ik les heb gehad, maar die manier me niet aanspreekt. Dus ik zoek wat tips die me kunnen helpen zolang ik geen les heb.
Laatst bijgewerkt door michelle___ op 17-04-12 06:13, in het totaal 1 keer bewerkt

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 06:06

midgie schreef:
Erg lastig om te beoordelen via foto en zonder jou en het paard aan het werk te zien,
Is het geen blokkade in de rug o.i.d heeft er wel een een fysio of giropractor naar gekeken,
Je rijd opzich netjes maar heb het idee dat je te veel spant en te veel tegenwerkt in je hand en in je zit.
Het paard is ook totaal niet met jou bezig, op de eerste foto miss wel, maar daar zou je veel meer teugel kunnen geven zodat het paard meer ontspannen kan lopen, werk meer met je zit en minder met de teugel, miss je beugels wat langer en meer uit de rug blijven, maar zou het paard eens lekker na laten kijken hij ziet er erg strak uit, te veel spanning, maar daar zul je ook je rijden op aan moeten passen, wat doe je b,v aan gymnastiseren?

Ik ben niet gespannen, ik zit een beetje ingedoken omdat ik zaterdag dus een kopstoot heb gehad van dr tijdens het aangalloperen. Foto 3 tm 5 is ook een reeks foto's die allemaal op dezelfde volte gemaakt zijn.

Als ik me teugels langer laat, ik probeer het echt elke keer tijdens het rijden, schiet ze als een raket weg.

Een stal genoot van mij is bij de Laarakker geweest, en is daar super geholpen en kreeg bergen tips. Maar omdat dit mijn paard niet is, kan ik wel dingen blijven voorstellen aan de eigenaar, maar die doet er jammergenoeg weinig mee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:38

Jammer dat de eigenaar een paard heeft maar er niet om geeft dat het dier ergens last van heeft, miss moet je zeggen dat je het paard niet meer rijd totdat de oorzaak gevonden is?
Er is een rede waarom dit paard dit doet dat is wel duidelijk, ik zou die echt op zoeken voor ik weer er op zou stappen, het is echt sneu om te zien, het dier heeft een rede , laat de eigenaar die zoeken en anders is hij ,sorry, geen paard waard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:47

Wat staat je niet aan aan de les? Barbara geeft pittig les maar ik denk dat wel nodig is om te zorgen dat dit niet erger wordt. Ik denk met maar 2x per week rijden dat je niet echt wat op lost,zou gewoon elke dag aan het werk moeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:55

michelle___ schreef:
Hallo allemaal,

Allereerst, ik hoef hier geen discussies oid. Gewoon wat tips die me wat verder kunnen helpen zolang ik geen les heb.

Valencia is sinds kort mijn bijrijdpaard, een super leuke 10 jarige merrie v. Iglesias (http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/190258).
Er zit dus aardig wat bloed in. Over het algemeen ging het rijden super. Er zit een hele hoop talent in, maar aangezien de eigenaar ook niet vaak rijd en ik haar maar 2x per week doe, doe ik altijd me best om eruit te halen wat erin zit. We hebben gelest bij Barbara Koot, maar moet eerlijk zeggen dat die manier van lesgeven me niet echt aanspreekt.

Voordat Valenc op training ging bij Annemiek vd toorn ging het rijden super. Ze is dan wel erg gespannen, maar het was te doen.
Ze is daar geweest voor haar trailerangst, en ze zouden ook werken aan haar paniek gedrag tijdens het rijden. Maar dat laatste heeft alles behalve geholpen.

Sinds een maand of twee, is ze begonnen met kopgooien. En met aangalloperen schiet ze altijd in paniek weg, alhoewel ik altijd vrij stil blijf zitten en ook zijn mijn hulpen niet hard oid. Toch blijft ze het doen, maar heeft de eigenaar dat ik er liever geen hulpteugel aan doe, bijvoorbeeld een martingaal. Zaterdag heb ik gewoon een kopstoot tegen me neus gehad, en moest toen wel met een zere neus afstappen want kreeg er behoorlijk hoofdpijn van.
Zondag had ik wedstrijd, en het zweet stond op me voorhoofd. Hoe zou ze zich gedragen? Zal ze weer gaan stijgeren? Hoe hard gaan we vandaag?
Nou het begon al bij het binnenkomen van de bak tijdens het losrijden. Vreemde paarden, heel eng. Ze wou de bak niet in, en hop de luch in met dr voorbenen. Na wat geaai, gepraat en getut toch nog rustig te bak in weten te komen. Losrijden, drama. Hooft omhoog, rennen... Er zaten goede momenten tussen, maar zodra ik een middenstap/draf wou doen vloog ik in gallop aan. Tijdens de proef ging het ook drama.. Hoofd omhoog, wegstuiven, noem maar op.

Nou hoeft ze van mij echt niet in de krul, maar het zou ons al een heel eind opweg helpen om gewoon een rustig rondje door de bak te kunnen rijden.

-

Maar gespannen/bang ben je verder niet......

Wat doet ze bij de eigenaar eigenlijk? Gezien die haar ook nog rijdt, of begrijp ik dat mis?
Dat ze niet veel loopt hoeft er niet mee te maken hebben, het is een misverstand dat een paard enkel loopt als je elke dag rijdt. ben het eens met de eigenaar dat er geen hulpteugel aan moet. Dat is symptoombestrijding.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:00

Maar maar 2x per week is denk ik wel heel weinig om iets op te lossen.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:08

het wel erg extreem met het paard. mischien nog een ander bit proberen? een dubbelgebroken mischien heb ik altijd erg goede ervaringen mee. mijn pony heeft het ook lang zo gedaan ik heb toen een ander bit gebruikt en haar maar gewoon laten rennen tot dat ze bek af was en dan pas opgepakt tot dat ze het deed. nou ja in ieder geval veel sterkte met je probleem

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:21

kohtje schreef:
Maar maar 2x per week is denk ik wel heel weinig om iets op te lossen.

zij rijdt 2x per week, eigenaar ook nog voor zover ik lees, als die ook maar 1 of 2x rijdt, zit je al aan 3 a 4x per week. Kom je ruimschoots mee toe.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:23

En dan nog hoor, het gaat er om WAT je doet als je rijdt, dat maakt het verschil. Elke dag rijden en het net niet goed doen is slechter dan 2 keer per week rijden op een manier die het paard helpt met dit probleem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:27

Ik ben ook wel benieuwd of de eigenaar deze zelfde problemen heeft als jouw. Weet je dat? Hoe het paard bij de eigenaar loopt?
Verder kan ik vanaf de foto's weinig zeggen misschien kun je eens een filmpje laten maken geeft toch iets meer zicht op waar de reactie vandaan komt. Vanuit jouw handen of jouw houding of zit het paard ergens niet lekker.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:36

Mischien een idee om er eens een Osteopaat naar te laten kijken? Mijn paard begon een tijd geleden ook vanuit het niets rare tafarelen uit te halen, die bleek dus heel erg vast te zitten...
Een paard doet dit niet zomaar, vooral van foto 6 schrik ik nogal, dus ik denk dat er lichamelijk iets niet lekker zit.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:57

Allereerst heel goed van je dat je al naar zaken zoals het tuig en het gebit hebt gekeken en dat je niet naar hulpteugels grijpt. Op de foto's zie ik een paard wat echt niet goed in haar lichaam zit, spanning, stress, vechten, en een ruiters die niet zo goed weet wat te doen. Dus.... Eerst osteopaat erbij inderdaad, het kan erg goed zijn dat ze vast zit in haar rug waardoor ze zo in verzet komt, dit klinkt voor mij wel als vluchten voor pijn of spanning, zeker tijdens die foto's van je wedstrijd. En anders kan het heel goed zijn dat ze gewoon overvraagt wordt, of dat er niet aangeboden wordt wat het paard nodig heeft, dus er kan bijvoorbeeld een scheefteprobleem zijn of ze heeft niet de goede spieren, voelt zich opgekropt, raakt in paniek, ruiter weet niet wat ermee te doen, je zit nu een beetje in een vicieuze cirkel denk ik.

Dus mijn tip: even helemaal terug naar het begin. Zoals ik zei osteopaat erbij, zodat je zeker weet dat ze niet ergens helemaal vast zit en je met een schone lei kan beginnen. Ga werken vanaf de grond, maak het niet te moeilijk voor het paard (en voor jezelf) door er op te gaan zitten en die spanning weer te voelen. Ga werken aan ontspanning, lengtebuiging, het versterken van het achterbeen. Als daar de ontspanning terug is, ga er dan pas op. Laat haar los aan de voorkant, want ik denk dat haar vertrouwen in de hand van de ruiter ver te zoeken is en dat kan best een tijdje duren. Verder lijkt het me verstandig om iemand te zoeken om je te begeleiden die kennis van zaken heeft, bijvoorbeeld een instructeur rechtrichten, of in ieder geval iemand die je kan helpen in deze situatie. Veel succes :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:01

bonnie1998 schreef:
het wel erg extreem met het paard. mischien nog een ander bit proberen? een dubbelgebroken mischien heb ik altijd erg goede ervaringen mee. mijn pony heeft het ook lang zo gedaan ik heb toen een ander bit gebruikt en haar maar gewoon laten rennen tot dat ze bek af was en dan pas opgepakt tot dat ze het deed. nou ja in ieder geval veel sterkte met je probleem

Ze heeft een dubbelgebroken watertrens.
En ik kan dit paard 1 uur laten rennen, en dan is ze nog niet nat. Heb ik een keer aan de longe gedaan, toen ze behoorlijk stout was.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:03

Tigra_ schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of de eigenaar deze zelfde problemen heeft als jouw. Weet je dat? Hoe het paard bij de eigenaar loopt?
Verder kan ik vanaf de foto's weinig zeggen misschien kun je eens een filmpje laten maken geeft toch iets meer zicht op waar de reactie vandaan komt. Vanuit jouw handen of jouw houding of zit het paard ergens niet lekker.

De eigenaar zelf is twee koppen groter als ik. Zij rijd er altijd mee buiten de bak, dus ik heb haar maar twee keer zien rijden en dat was toen ik Valencia net begon te doen (eind december). Toen had ze nergens last van. Verder praat ik er met haar wel over, als ik haar zie. Maar over het algemeen gooit ze alleen los, of longeert sinds kort met dubbele lijnen.

Heb haar nog nooit iets horen zeggen over dit gedrag. Maar ze zit er dan ook vanaf februarie niet meer op.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:05

Heb je rontgenfoto's laten maken?

Wat mij opvalt: paard loopt op geen enkele foto ontspannen, nageeflijk, etc. Laat het hoofd ook op de eerste foto niet zakken, geeft niet na, en loopt met opengesperde mond. Ik vermoed dat er dan wel degelijk een lichamelijk probleem speelt.
Laatst bijgewerkt door gummie op 17-04-12 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt