mijn paard rent onder me vandaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

raatje12

mijn paard rent onder me vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:11

Heeeee bokkers !

Ik zit nu ongeveer een jaar met mn paardje op les, en rij haar al 2 jaar.
Nu is mijn probleem dat ze sinds een half jaar (nu ik oefen voor wedstrijden) door de bak raast! We hebben al minder brokken geprobeerd, en minder weidegang. Beide niet geholpen. Bij middendraf is ze zo aan het trekken om in galop te gaan. En in arbeitsdraf in de middendraf. Rustig lopen kan ze ook al niet en galloperen is al helemaal moeilijk om der rustig te houden. Ze is geen jong paard, in tegen deel, ze is al 17 jaartjes !
Ik kan niet normaal met der oefenen. Wanneer ik met een been drijf, springt ze bijna meteen aan in gallop. Mijn instructrice heeft er ook op gezeten, en haar lukt het ook niet om der rustig te krijgen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie ook ervaring met zo'n paard. Zo ja, hoe hebben jullie hem/haar rustig gekregen?

groetjess

eclair98

Re: mijn paard rent onder me vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:14

misschien op een volte?
dan kan ze namelijk niet makkelijk gaan rennen.

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:15

ik rij genoeg voltes. wij dachten eerst ook dat dat misschien hielp, maar nee hoor.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:17

ik doe dan altijd lange teugels stappen en praten tegen hem want mijn paard heeft dat ook soms dan ga ik draven en blijf praten ik rij altijd in een klein stukje want hij voelt zich altijd heel machtig in een grote wei en gaat keihard rennen en stoppen bij het hek en steigeren enz. zo werk ik met lange teugel even verder en ook op de andere hand. Dan pak ik de teugels langzaam op ik blijf altijd tegen hem praten en zo word hij rustig :) soms als ik de wei in ga longeer ik hem ook eerst maar dat heeft meestal geen nut.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:18

Waarom minder weidegang? Ik zou juist meer weidegang geven, paard heeft teveel energie gok ik?

Hoe staat hij gestald en wat voer je hem nu?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:20

misschien nog iets: voor het rijden gaan longeren dat zij haar energie kwijt kan?

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:21

Laura_x_ schreef:
Waarom minder weidegang? Ik zou juist meer weidegang geven, paard heeft teveel energie gok ik?

minder weidegang omdat ze anders teveel gras (met verse engergie) binnen kreeg.
Ze staat in een ruime stal samen met nog 3 andere paarden.
ze krijgt nu een half bakje. 1/4 sochtens en 1/4 savonds

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:22

eclair93 schreef:
misschien nog iets: voor het rijden gaan longeren dat zij haar energie kwijt kan?

goed idee. ligt zo voor de hand maar nog nooit aan gedacht!
ga ik eens proberen bedankt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:23

eclair93 schreef:

Of meer buiten zetten :)

raatje12 schreef:
Laura_x_ schreef:

minder weidegang omdat ze anders teveel gras (met verse engergie) binnen kreeg.
Ze staat in een ruime stal samen met nog 3 andere paarden.
ze krijgt nu een half bakje. 1/4 sochtens en 1/4 savonds

Ik heb een tijd Pavo Energy Control gevoerd, misschien iets voor jou? Hoeveel uur staat je paard per dag buiten? Heb je een paddock? Wat voor brok voer je?

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:23

Hij staat alleen s'nachts gestald rond 6 uur doe ik hem binnen en s'morgens rond 11 uur naar buiten ik geef hem gewoon regelmatig hooi zodat hij zich neit verveelt want hij heeft stalondeugd en hij krijgt s'morgens een 0.5 kilo sportbrok en s'avonds 0.5 kilo sportbrok op zijn conditie goed te houden.

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:26

Ik heb dit een poosje met een manege ponytje gehad. Wat bij haar heel sterk hielp was haar flink belonen als ze braaf was en rustig liep. Paardje was erg aanhalig dus deed hier ook veel voor. Zodra ze in galop weg schoot haar op een volte zetten, rondje door laten galopperen tot ik haar in mijn tempo liet rijden en dan terugrijden naar de draf. Haar lekker bezighouden met veel tempowisselingen en figuren. En haar ook echt even lekker door laten racen als ze braaf is geweest. Was voor haar echt een beloning en daarna werkte het steeds beter.

Misschien werkt zoiets ook bij jou? :)

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:27

eline95enile schreef:
Ik heb dit een poosje met een manege ponytje gehad. Wat bij haar heel sterk hielp was haar flink belonen als ze braaf was en rustig liep. Paardje was erg aanhalig dus deed hier ook veel voor. Zodra ze in galop weg schoot haar op een volte zetten, rondje door laten galopperen tot ik haar in mijn tempo liet rijden en dan terugrijden naar de draf. Haar lekker bezighouden met veel tempowisselingen en figuren. En haar ook echt even lekker door laten racen als ze braaf is geweest. Was voor haar echt een beloning en daarna werkte het steeds beter.

Misschien werkt zoiets ook bij jou? :)

de volgende keer wanneer ik er weer kom, ga ik het zeker proberen !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:28

LoveLuckyBoy schreef:
Hij staat alleen s'nachts gestald rond 6 uur doe ik hem binnen en s'morgens rond 11 uur naar buiten ik geef hem gewoon regelmatig hooi zodat hij zich neit verveelt want hij heeft stalondeugd en hij krijgt s'morgens een 0.5 kilo sportbrok en s'avonds 0.5 kilo sportbrok op zijn conditie goed te houden.

Waarom sportbrok? Worden paarden daar over het algemeen niet drukker van, aangezien ze ook meer energie binnenkrijgen? Conditie houd je toch niet goed met brok? Je moet toch zelf aan de conditie van je paard werken? Of zie ik het nu verkeerd.

Wat doet het paard aan arbeid? Recreatief of echt in de sport?

--

Sorry, ik haal jou en de TS door elkaar :o
Ik moet dus nog antwoord hebben van de TS, dacht al: huh? dubbelaccount? :P

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:32

Laura_x_ schreef:
LoveLuckyBoy schreef:

Waarom sportbrok? Worden paarden daar over het algemeen niet drukker van, aangezien ze ook meer energie binnenkrijgen? Conditie houd je toch niet goed met brok? Je moet toch zelf aan de conditie van je paard werken? Of zie ik het nu verkeerd.

Wat doet het paard aan arbeid? Recreatief of echt in de sport?

--

Sorry, ik haal jou en de TS door elkaar :o
Ik moet dus nog antwoord hebben van de TS, dacht al: huh? dubbelaccount? :P

we rijden ongeveeer 3 keer dressuur inclusief 1 keer streng op les. en 2x buitenrit in de week.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:34

Misschien een keer de tandarts?
Mijn pony deed hetzelfde toen hebben we de tandarts laten komen hij heeft een wolfstandje weggehaald en het gaat nu super met rijden

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:35

Hmmm, blijft zijn conditie daar niet goed van dan? Je rijdt in de wei? Wat ik eruit kan opmaken?

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:46

Laura_x_ schreef:
Hmmm, blijft zijn conditie daar niet goed van dan? Je rijdt in de wei? Wat ik eruit kan opmaken?

haar conditie is super !
thuis rij ik in de wei en op les in de bak.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:04

Ik rij ook zo'n paard.

In dit geval is het een paardje die denkt op die manier onder het echte werk uit te komen.
Zodra ik mijn benen niet gebruik en 1x aanleg, dan sprint ze het liefst in een rengalop weg.

Als ik meer met mijn been er aan zet en dus ook meer vraag, dan gaat gek genoeg het tempo naar beneden. Ik rij ontzettend veel figuren. Heel erg op mijn zit, omdat je anders heel snel de neiging hebt om in de teugels te gaan hangen om ze tegen te houden. (ik in ieder geval).

Mijn idee en wat bij mij werkt is om het paard zo veel mogelijk bezig te houden. Gaan ze iets te hard, neem dan weer terug en probeer het opnieuw. Als ik aangaloppeer met een sprong en hups van paard haar kant, dan gaan we terug naar draf en proberen het opnieuw.

En ga niet naar de galop voordat je de draf en stap in orde hebt. Galopperen terwijl dat niet in orde is, zorgt er bij mij voor dat na de galop het rustige in de draf ook weer helemaal verdwenen is.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:09

misschien ligt het aan het zadel ofzo dat het pijn doet als ze verzameld.
of inderdaat longeren voor de les.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:13

raatje12 schreef:
Heeeee bokkers !

Ik zit nu ongeveer een jaar met mn paardje op les, en rij haar al 2 jaar.
Nu is mijn probleem dat ze sinds een half jaar (nu ik oefen voor wedstrijden) door de bak raast! We hebben al minder brokken geprobeerd, en minder weidegang. Beide niet geholpen. Bij middendraf is ze zo aan het trekken om in galop te gaan. En in arbeitsdraf in de middendraf. Rustig lopen kan ze ook al niet en galloperen is al helemaal moeilijk om der rustig te houden. Ze is geen jong paard, in tegen deel, ze is al 17 jaartjes !
Ik kan niet normaal met der oefenen. Wanneer ik met een been drijf, springt ze bijna meteen aan in gallop. Mijn instructrice heeft er ook op gezeten, en haar lukt het ook niet om der rustig te krijgen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie ook ervaring met zo'n paard. Zo ja, hoe hebben jullie hem/haar rustig gekregen?

groetjess

Andere instructrice zoeken?????Als deze ook niets met jou paard kan, dan zal ze joumook niet verder kunnen helpen vrees ik.
Advies geven word erg moeilijk, omdat je zowel paard als ruiter als combinatie moet zien om een beeld te krijgen van wat er mis gaat.

Sigrid87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:22

Ik heb zelf een 14 jarige Friese merrie die ook de neiging heeft om heel snel te lopen. Zoals hierboven al eerder werd gezegd, doet ze het om onder het werk uit te komen. Hoe gek het ook klinkt, maar ook bij mij helpt het om mijn benen er aan te houden. Verder heel belangrijk om veel met je zit terug te rijden en blijven 'spelen' met de teugels. Wat ik verder zelf doe is heel lang instappen (15 tot 20 minuten), voor ik begin met draven. En dan tijdens het instappen proberen om haar zo ver mogelijk met haar neus naar de grond te rijden. Ik rij haar nu 8,5 maand en moet zeggen dat het al een heel stuk beter is. De basis is nu redelijk stabiel, alleen als ik extra vraag (zoals middendraf of wijken) dan komt het tempo nog wel terug. Wat ik uit ervaring ook merk, is dat je zoveel mogelijk voer moet geven waar geen haver in zit. Van haver krijgen ze namelijk meer (en in mijn geval teveel) energie.
Mocht je een keer wedstrijd moeten rijden later op de dag, dan raad ik aan om van te voren thuis te longeren. Dit heb ik laatst een keer geprobeerd en had het idee dat het effect had.

In ieder geval, ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes in ieder geval.

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:57

bedankt allemaal.
en met het zadel

elodi schreef:
misschien ligt het aan het zadel ofzo dat het pijn doet als ze verzameld.
of inderdaat longeren voor de les.

Het zadel is precies gemeten, en ligt dus goed.
Maar het had inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:18

Mijn paard rende int begin ook hard weg. Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Het kan gewoon teveel energie zijn, in dat geval helpt longeren voor het rijden aan al heel veel.
Kan idd ook aan zadel liggen, of drukt ze de rug weg? Dan kunnen paarden ook gaan rennen nl.
Of ze word miss niet goed op de achterhand gereden, dan draagt ze niet goed en kan ze dus ook niet verzamelen. Miss geeft een filmpje meer duidelijkheid?

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:27

Mijn paard doet dat ook , hij is 4 jaar en vind alles nog erg moeilijk . Als ik mn been aanleg om stelling en buiging te vragen dan rent hij gauw onder me weg . Mn instructrice zegt dat ik drie keer een ophouding mag maken met mn zit en de teugels en als hij dan niet reageert dan moet ik hem meteen laten halthouden en desnoods een paar passen achterwaarts , doet hij dit dan nog dan blijf ik dat herhalen al moet het 1000 keer in n halfuur . Tot nu toe werkt het erg goed ! Succes!

raatje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:29

Elegante05 schreef:
Mijn paard rende int begin ook hard weg. Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Het kan gewoon teveel energie zijn, in dat geval helpt longeren voor het rijden aan al heel veel.
Kan idd ook aan zadel liggen, of drukt ze de rug weg? Dan kunnen paarden ook gaan rennen nl.
Of ze word miss niet goed op de achterhand gereden, dan draagt ze niet goed en kan ze dus ook niet verzamelen. Miss geeft een filmpje meer duidelijkheid?

ik zal kijken of ik voor een filmpje kan zorgen (: