Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
soms als ik de wei in ga longeer ik hem ook eerst maar dat heeft meestal geen nut. Laura_x_ schreef:Waarom minder weidegang? Ik zou juist meer weidegang geven, paard heeft teveel energie gok ik?
Hoe staat hij gestald en wat voer je hem nu?
eclair93 schreef:misschien nog iets: voor het rijden gaan longeren dat zij haar energie kwijt kan?

raatje12 schreef:Laura_x_ schreef:Waarom minder weidegang? Ik zou juist meer weidegang geven, paard heeft teveel energie gok ik?
Hoe staat hij gestald en wat voer je hem nu?
minder weidegang omdat ze anders teveel gras (met verse engergie) binnen kreeg.
Ze staat in een ruime stal samen met nog 3 andere paarden.
ze krijgt nu een half bakje. 1/4 sochtens en 1/4 savonds
eline95enile schreef:Ik heb dit een poosje met een manege ponytje gehad. Wat bij haar heel sterk hielp was haar flink belonen als ze braaf was en rustig liep. Paardje was erg aanhalig dus deed hier ook veel voor. Zodra ze in galop weg schoot haar op een volte zetten, rondje door laten galopperen tot ik haar in mijn tempo liet rijden en dan terugrijden naar de draf. Haar lekker bezighouden met veel tempowisselingen en figuren. En haar ook echt even lekker door laten racen als ze braaf is geweest. Was voor haar echt een beloning en daarna werkte het steeds beter.
Misschien werkt zoiets ook bij jou?
LoveLuckyBoy schreef:Hij staat alleen s'nachts gestald rond 6 uur doe ik hem binnen en s'morgens rond 11 uur naar buiten ik geef hem gewoon regelmatig hooi zodat hij zich neit verveelt want hij heeft stalondeugd en hij krijgt s'morgens een 0.5 kilo sportbrok en s'avonds 0.5 kilo sportbrok op zijn conditie goed te houden.
Laura_x_ schreef:LoveLuckyBoy schreef:Hij staat alleen s'nachts gestald rond 6 uur doe ik hem binnen en s'morgens rond 11 uur naar buiten ik geef hem gewoon regelmatig hooi zodat hij zich neit verveelt want hij heeft stalondeugd en hij krijgt s'morgens een 0.5 kilo sportbrok en s'avonds 0.5 kilo sportbrok op zijn conditie goed te houden.
Waarom sportbrok? Worden paarden daar over het algemeen niet drukker van, aangezien ze ook meer energie binnenkrijgen? Conditie houd je toch niet goed met brok? Je moet toch zelf aan de conditie van je paard werken? Of zie ik het nu verkeerd.
Wat doet het paard aan arbeid? Recreatief of echt in de sport?
--
Sorry, ik haal jou en de TS door elkaar![]()
Ik moet dus nog antwoord hebben van de TS, dacht al: huh? dubbelaccount?
raatje12 schreef:Heeeee bokkers !
Ik zit nu ongeveer een jaar met mn paardje op les, en rij haar al 2 jaar.
Nu is mijn probleem dat ze sinds een half jaar (nu ik oefen voor wedstrijden) door de bak raast! We hebben al minder brokken geprobeerd, en minder weidegang. Beide niet geholpen. Bij middendraf is ze zo aan het trekken om in galop te gaan. En in arbeitsdraf in de middendraf. Rustig lopen kan ze ook al niet en galloperen is al helemaal moeilijk om der rustig te houden. Ze is geen jong paard, in tegen deel, ze is al 17 jaartjes !
Ik kan niet normaal met der oefenen. Wanneer ik met een been drijf, springt ze bijna meteen aan in gallop. Mijn instructrice heeft er ook op gezeten, en haar lukt het ook niet om der rustig te krijgen.
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie ook ervaring met zo'n paard. Zo ja, hoe hebben jullie hem/haar rustig gekregen?
groetjess
Elegante05 schreef:Mijn paard rende int begin ook hard weg. Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Het kan gewoon teveel energie zijn, in dat geval helpt longeren voor het rijden aan al heel veel.
Kan idd ook aan zadel liggen, of drukt ze de rug weg? Dan kunnen paarden ook gaan rennen nl.
Of ze word miss niet goed op de achterhand gereden, dan draagt ze niet goed en kan ze dus ook niet verzamelen. Miss geeft een filmpje meer duidelijkheid?