Paard is nu enkele jaren in het bezit en daar is nooit echt fanatiek mee gereden. Wel meerdere malen per week, maar lesjes waar het gewoon achter elkaar aan rijden was. Er werd niets van het beestje gevraagd en het hoofddoel was voornamelijk recreatief. Paard is nooit echt soepel geweest en is hard in de mond. Nu wil ze het lessen echt op gaan pakken en is ze sinds een half jaar fanatiek bezig bij een andere instructrice.
Paard staat onder behandeling van een chiropracter. Is daar nu 3 x geweest. Na de eerste keer zagen ze amper verbetering.
2e was controle, het leek wel slechter te zijn en een paar maanden geleden kwam ze voor de derde keer en wederom leek het slechter te zijn. (even voor de duidelijkheid: het betreft een hele goede chiropracter welke ook door de bokkers goed staat aangeschreven. Ik heb haar zelf ook voor mijn paard en die is er heel erg mee geholpen geweest) Het paard waar ik het nu over heb, schijnt er dus helemaal geen baat bij te hebben.
Ik zag hoe moeilijk het rijden ging en ben er zelf een keer op gaan zitten. Ik had allerlei goedbedoelde tips, maar ik wilde zelf voelen of dat ik wel wist waar ik het over had. Ik rijd redelijk genoeg om aan te kunnen voelen waar we het dan over hebben. Ik ben erop gegaan en wist niet wat ik mee maakte. Ik heb veel paarden gereden, maar dit had ik nog nooit gevoeld. Het paard zit helemaal vast, van voor tot achter. Van hoofd, hals, kaken, rug.. ik kan nog wel even doorgaan. Het lijkt wel of er een hele blokkade opzit. Wenden gaat moeilijk, buigen gaat al helemaal niet, zakken gaat niet, aanspringen in de galop is een hel. Het terugnemen van draf naar stap is hobbelend. Tijdens het rijden staan de oortjes naar voren en staakt ze niet. Zadel is nagekeken en ligt goed. Het is echt een raadsel. Even tijdens het lessen leek het er op dat het paard vooruitgang boekte. Maar telkens kwam er een ander deel van het lichaam wat niet mee wilde werken. Ik kon dat wel verklaren en dacht dat als men consequent hiermee om zou gaan en zou blijven lessen, het uiteindelijk ook wel weer beter zou gaan. Het was tenslotte voor het paard ook moelijk om om te schakelen en ging zijn lichaam helemaal anders gebruiken. Dit bleek niet het geval en hebben we eigenlijk een dead end...
De eigenaresse van het paard wil er mee verder en vraagt zich af wat goed zou zijn? Een algehele check-up door een DA of een masseur of....of... ? De chiropracter is ook een DA overigens. Zij is door prive omstandigheden tijdelijk niet te bereiken dus daar kan ook geen beroel op gedaan worden. Vandaar dat ik de vraag even hier neerzet.
Natuurlijk wil zij het beste voor het paard maar voordat ze dadelijk alles gaat proberen en uiteindelijk een bult geld verder is, kan er beter naar een effectieve oplossing gezocht worden. Iemand hier ervaring mee ? Tips, suggesties, do`s en don`ts zijn welkom.
Alvast bedankt !