Rij ik mijn paard fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Rij ik mijn paard fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:22

Ik heb echt enorm het gevoel dat ik slecht bezig ben met mijn paard.. Hij komt moeilijk naar beneden, ik weet daar zit veel tijd in maar ik heb mijn paardje nu al zo'n 3 jaar. Soms lukt het wel als ik echt zelf 70 % werk, maar dan nog die 30% moet ik eigenlijk werken. Diallo is een heel lui type en ik moet echt heel veel vooruit drijven en ophoudingen doen, figuren rijden, na een uur zegmaar zou ie echt goed beginnen lopen..
Ik hoop dat jullie me goed kunnen helpen met wat ik precies moet doen want ik kan GEEN les nemen! We hebben daar geen geld voor, ik ga daar niet te veel woorden aan vuil maken..

Hier is een filmpje, zo loopt hij nu ook niet altijd, je ziet ik heb toch wel moeite om hem goed te laten lopen
en ik vind het echt wel zonde want het is zo een goed paardje.. :\

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:04

Het gevoel hebben dat je fout bezig bent met je paard is erg vervelend. Je zegt dat je een lui paard hebt. Een flegmatiek paard rijden is altijd lastig. Ik ken het. Een aantal tips: neem hem regelmatig mee naar buiten en laat hem KM maken, daar wordt hij sterk van en houdt voor jou de lol van het rijden er in want deze paarden worden erg voorwaarts richting stal. Gebruik dat voorwaarts om hem allerlei oefeningetjes te laten doen. Je kunt bij een lui paard beter twee keer kort rijden per dag dan een keer heel lang. Maak het spannend voor hem in het werk dat je aanbiedt. Laat hem maar gerust eens oefeningen doen die boven zijn kunnen liggen, b.v vanuit stap of stilstand in galop aanspringen, kort galopperen en weer terug. Heel veel afwisselingen rijden is belangrijk bij deze paarden en zeer goed loswerken. Loswerken in stap doe je door veel wijkoefeningen. Lees daarop maar eens de samenvatting na van het klassieke topic dat ook bovenaan ergens (discussies?) bij rijtechnisch staat.
Belangrijk is ook veel overgangen rijden als je paard hebt losgewerkt, stap, draf, stap draf en stil staan. Weg draven, galopperen (kort stukje) en stap. Met onze flegmatiek paard deed ik heel af en toe een super scherp spoortje aan, maar dan moet je wel goed kunnen rijden want alsmaar prik - prik moet je dus net niet doen. Dat werkt averechts. Maar soms scherp spoortje is net om de puntjes op de "I' te zetten zonder dat je zelf er zo moe van wordt. Later hebben we dit alleen nog gedaan bij show rijden of wedstrijden.
Het is dus zaak om dit paard scherp aan het been te krijgen. Dus benen stil, rustig aan laten liggen en als je hulp geeft gelijk reactie krijgen (afdwingen). Houdt lijntje heel kort. Beter één keer stevige tik als dat je alsmaar hem vooruit loopt te duwen want dat werkt niet. Jouw paard weet hoever hij met je kan gaan. B.v. als mijn man met ons flegmatiek paard naar buiten gaat dan sukkelt hij eerst een half uur voordat er wat sjas opkomt. Als ik hem pak, zijn we 200 meter verder en hij loopt kwiek voorwaarts te knabbelen op zijn bit. Het naar beneden komen vind ik geen doel op zich. Pas als je paard actief is van achteren kun je hem fijntjes aan de teugel rijden. Richt je daar maar niet te veel op want juist deze paarden die al moeite hebben met de motor aan te krijgen straffen je af als je met veel druk rijdt. Dat doet pijn in hun rug en daar worden ze slomer en slechter van omdat je op die manier niet aan de teugel hoort te rijden. Hoe je wel aan de teugel moet rijden is neit via internet over te dragen want daar moet je les voor nemen en dat is dus even geen optie. Dus koppie eruit en niet naar beneden. Succes verder met je paardje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:07

Ik zie dat je veel moeite moet doen om je paard naar voren te krijgen, ook zie ik het hoofd van boven naar beneden gaan.Vaak is dat wanneer ze eigenlijk net iets harder moeten lopen.Mijn paard was ook mega sloom, maar buiten rijden vind hij veel leuker en daar loopt hij goed door.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:11

Neem aan dat je priveles hebt? Wat noemt die als oorzaak? Ik zou zeggen eerst voor het been maken door veel overgangen. Er echt boven op zitten dus weg is weg en terug is terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:15

kohtje schreef:
Neem aan dat je priveles hebt? Wat noemt die als oorzaak? Ik zou zeggen eerst voor het been maken door veel overgangen. Er echt boven op zitten dus weg is weg en terug is terug.

TS zei in haar post en ik heb dat even gekopieerd voor je: "Ik hoop dat jullie me goed kunnen helpen met wat ik precies moet doen want ik kan GEEN les nemen".

Dit als antwoord op je vraag.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:22

pien_2010 schreef:
Het gevoel hebben dat je fout bezig bent met je paard is erg vervelend. Je zegt dat je een lui paard hebt. Een flegmatiek paard rijden is altijd lastig. Ik ken het. Een aantal tips: neem hem regelmatig mee naar buiten en laat hem KM maken, daar wordt hij sterk van en houdt voor jou de lol van het rijden er in want deze paarden worden erg voorwaarts richting stal. Gebruik dat voorwaarts om hem allerlei oefeningetjes te laten doen. Je kunt bij een lui paard beter twee keer kort rijden per dag dan een keer heel lang. Maak het spannend voor hem in het werk dat je aanbiedt. Laat hem maar gerust eens oefeningen doen die boven zijn kunnen liggen, b.v vanuit stap of stilstand in galop aanspringen, kort galopperen en weer terug. Heel veel afwisselingen rijden is belangrijk bij deze paarden en zeer goed loswerken. Loswerken in stap doe je door veel wijkoefeningen. Lees daarop maar eens de samenvatting na van het klassieke topic dat ook bovenaan ergens (discussies?) bij rijtechnisch staat.
Belangrijk is ook veel overgangen rijden als je paard hebt losgewerkt, stap, draf, stap draf en stil staan. Weg draven, galopperen (kort stukje) en stap. Met onze flegmatiek paard deed ik heel af en toe een super scherp spoortje aan, maar dan moet je wel goed kunnen rijden want alsmaar prik - prik moet je dus net niet doen. Dat werkt averechts. Maar soms scherp spoortje is net om de puntjes op de "I' te zetten zonder dat je zelf er zo moe van wordt. Later hebben we dit alleen nog gedaan bij show rijden of wedstrijden.
Het is dus zaak om dit paard scherp aan het been te krijgen. Dus benen stil, rustig aan laten liggen en als je hulp geeft gelijk reactie krijgen (afdwingen). Houdt lijntje heel kort. Beter één keer stevige tik als dat je alsmaar hem vooruit loopt te duwen want dat werkt niet. Jouw paard weet hoever hij met je kan gaan. B.v. als mijn man met ons flegmatiek paard naar buiten gaat dan sukkelt hij eerst een half uur voordat er wat sjas opkomt. Als ik hem pak, zijn we 200 meter verder en hij loopt kwiek voorwaarts te knabbelen op zijn bit. Het naar beneden komen vind ik geen doel op zich. Pas als je paard actief is van achteren kun je hem fijntjes aan de teugel rijden. Richt je daar maar niet te veel op want juist deze paarden die al moeite hebben met de motor aan te krijgen straffen je af als je met veel druk rijdt. Dat doet pijn in hun rug en daar worden ze slomer en slechter van omdat je op die manier niet aan de teugel hoort te rijden. Hoe je wel aan de teugel moet rijden is neit via internet over te dragen want daar moet je les voor nemen en dat is dus even geen optie. Dus koppie eruit en niet naar beneden. Succes verder met je paardje.

Ik wil je alvast bedanken voor de enorme tips die je mij hebt gegeven! Gisteren heb ik met hem een buitenrit van ongeveer 4/5 uur gemaakt.. met nog een pauze erbij ook he, natuurlijk was hij onder de indruk van alles. Als we aan mijn huis kwamen was hij erg ontspannen, hebben we nog wat in het veld gereden en het ging echt vlotjes :) Ik probeer ook voor afwisselingen te zorgen ja, ik maak veel overgangen ook van stap naar galop en heb hem zelfs eens vanuit stilstand in galop gekregen, hier deed hij echt actief mee en bleek hij het leuk te vinden :Y)
Ook laat ik hem wat lage sprongetjes springen (vroeger meer) maar ik wil dus eerst aan mijn dressuur werken!
Toen ik de eerste lessen nog nam (springlessen) had mijn instructeur eens op mijn paard gestapt en hem in galop een serieuze tik gegeven met de zweep, die les had ik geen zweep meer nodig :D Maar aangezien ik dit niet erg durf te herdoen.. Spoortjes heb ik wel eens gebruikt, maar dit hielp niet.. Ik voelde niet echt een verschil, hij liep precies alleen maar ongemakkelijker..
Wat je misschien wel moet weten, ik denk wél dat het in zijn aard zit, maar vroeger is hij 2 jaar een soort van manege paard geweest, reden er alleen maar kinderen op die benen en benen geven zonder het te beseffen _-:( Maar nu is hij daar al drie jaar vanaf dus denk niet echt dat het daaraan zou kunnen liggen, misschien ligt het ook wel aan mijn houding.. ben zelf meestal niet zo actief. Ik probeer daar wel wat verandering in te steken, maar echt bedankt!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:25

Sorry over heen gelezen. Al ben ik van mening dat paardrijden geen sport is om zonder les te doen. Waarom kan je geen les nemen? Niet elke instrukteur is heel duur en je hoeft niet elke week les te nemen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:27

Vraag 1 is: WIL hij niet of KAN hij niet? Je zult eerst zeker moeten weten dat hem niets in de weg zit om aan het werk te kunnen. Dus: lichamelijk in orde, goed passend zadel. Als je zeker weet dat dat in orde is zul je zelf iets moeten veranderen in je rijden. Als je al 3 jaar op dezelfde manier bezig bent en het lukt niet, dan zal in jouw aanpak iets moeten veranderen. Daarvoor heb je dit topic ook geopend natuurlijk, dus het begin is er en dat is heel goed!

Jammer dat je geen les kunt nemen, want dit is niet 1-2-3 via internet uit te leggen en op te lossen. Als je namelijk het ene probleem hebt opgelost zul je tegen het volgende aanlopen. Ook wij kunnen je niet met een paar tips helpen. We kunnen echter wel een beginnetje maken.

Het eerste dat me opvalt is dat ik het paard de hele tijd in het zelfde tempo voorbij zie komen. Elk rondje is hetzelfde: hij hobbelt rond en jij drukt hem iedere pas aan. Volgens mij moet je daar mee beginnen: schakelen, tempowisselingen, overgangen. Scherp aan het been maken door één keer een beenhulp te geven, geen reactie? Dan twee keer snel achter elkaar scherp doorkomen met je been en daarna direct je been weer stil. Daar heel consequent in zijn. Been = reactie en daarna been weer stil. Zorg dat je zo de motor aan de achterkant weer aan de loop krijgt. De motor moet eerst lopen, voor je aan rijden kunt beginnen.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:28

Mijn paard is ook liever lui dan moe en nu hij niet meer alleen door mij, maar ook door anderen gereden wordt die wat minder consequent zijn heb ik er ook steeds weer een kluif aan die voorwaartse drang weer bij hem op te wekken, helemaal omdat ik zelf ook nog lerende ben. De tips die [pien_2010] geeft gebruik ik zelf ook. Sowieso probeer ik heel consequent te zijn, als hij niet luistert naar mijn zachte aansporing geef ik hem direct een tikje achter mijn kuit, als hij daar ook niet op reageert krijgt hij een pets, dit klinkt wat hard, maar ik hoef het eigenlijk altijd maar een keer te doen, de volgende keren reageert hij al op mijn been of hoef ik hem nog maar zachtjes aan te tikken achter mijn kuit.
Verder werkt het voor mijn paard ook heel goed om veel overgangen te rijden wat [pien_2010] ookal zegt. Ik tel dan in mijn hoofd steeds de stappen, bijvoorbeeld 3 passen stappen, 3 passen draven, weer naar stap, 2 passen stappen, 4 passen draven, weer naar stap en weer 3 passen stappen en dan als verassing wat extra weg in draf, of vanuit stap doordrukken naar de galop.
Mijn paard is ook al een oudje, dus ik let erop dat hij niet te hard loopt, hij hoeft geen kilometers te maken, maar ik wil wel steeds een voorwaarts gevoel zeg maar.
Als ik de overgangen van stap/draf een aantal keer heb gedaan en mijn paard voelt lekker energiek aan geeft hij meestal eigenlijk vanzelf na, op dat moment hoef ik niet meer steeds van stap naar draf, maar schakel ik telkens in de draf, wat langzamer en weer wat sneller, bijna naar stap en weer wat extra weg. Op die manier houd ik mijn paard een beetje wakker, anders sukkelt hij maar wat in het rond.
Als beloning stap ik mijn paardje vaak lekker buiten uit, of laat ik hem buiten lekker een stukje galloperen, want dat vindt ie prachtig :)

Nogmaals ik ben geen topruiter, maar ik herken het verhaal van een lui paard, vandaar dat ik mijn ervaring met je wil delen.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:29

kohtje schreef:
Sorry over heen gelezen. Al ben ik van mening dat paardrijden geen sport is om zonder les te doen. Waarom kan je geen les nemen? Niet elke instrukteur is heel duur en je hoeft niet elke week les te nemen.

Het recreatief rijden opzich vind ik al een sport. Je beweegt, en kunt alsnog leren rijden zónder les. Het kan ook gewoon recreatief zijn, gewoon lekker bezig zijn met je paard is al leuk. Misschien hebben ze daar alsnog geen geld voor zoals TS al in haar post zegt.
Laatst bijgewerkt door nynkeenfred op 08-04-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:29

kohtje schreef:

Ik ga dat niet aan je neus hangen, het gaat gewoon niet? oke?

horseyfries

Re: Rij ik mijn paard fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:33

Heb je wel vervoer?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:33

ik heb zelf ook een niet al te voorwaarts paard, en als tip voor het voorwaartse wil ik je meegeven, wees consequent! been = reactie. En vanaf dat je erop zit meteen reactie opeisen. Ik heb wel eens dat ik niet meteen consequent ben en er na een kwartier pas aan ga rijden, dan lukt het vaak niet meer. Heb ik hem de gelegenheid gegeven om te sukkelen, is het moeilijk hem weer in het gareel te krijgen. Dus meteen been is reactie. Ik rijd mijn paard zelf in het begin ook niet helemaal rond en bijelkaar, dat komt later wel, maar wel vanaf het begin aan het been!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:35

horseyfries schreef:
Heb je wel vervoer?

Ja, maar het is niet dat het zo gemakkelijk is om even de trailer te nemen.
Zit namelijk in een rare gezinssituatie... daarom is buitenrijden ook spijtig genoeg een minpuntje

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:37

pien_2010 geeft al een hoop nuttige tips. Wat vind hij leuk om te doen? Probeer af en toe eens te springen met hem, misschien dat dat hem wat kan motiveren.
Misschien kan een stalgenoot of een vriendin helpen? Of een bokker dicht in de buurt. Als je bij mij dicht in de buurt woonde had ik je met alle plezier willen helpen!
Het is in ieder geval goed dat je in je zelf wilt investeren, dus zo enorm slecht zul je wel niet rijden. Dat vind ik ook meevallen. Het is alleen dat flegmatische wat het beeld stoort.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:41

Danique_G schreef:
pien_2010 geeft al een hoop nuttige tips. Wat vind hij leuk om te doen? Probeer af en toe eens te springen met hem, misschien dat dat hem wat kan motiveren.
Misschien kan een stalgenoot of een vriendin helpen? Of een bokker dicht in de buurt. Als je bij mij dicht in de buurt woonde had ik je met alle plezier willen helpen!
Het is in ieder geval goed dat je in je zelf wilt investeren, dus zo enorm slecht zul je wel niet rijden. Dat vind ik ook meevallen. Het is alleen dat flegmatische wat het beeld stoort.

Wat hij echt vooral leuk vind om te doen is dit denk ik:

Een beetje van alles wat :Y)

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:50

Citaat:
Wat hij echt vooral leuk vind om te doen is dit denk ik:

Een beetje van alles wat :Y)

Allereerst wil ik even zeggen; Wat een leuk filmpje :)
Vooral om jou zou leuk bezig te zien met je paar, mijn paard rent ook altijd zo achter me aan haha :P
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt wat betreft dat hij dit leuk vind.
Je ziet het wel aan zijn oortjes.
Zelf ben ik ook niet elke dag bezig met rijden, maar ook met losgooien of buitenritjes en longeren.
Ik denk dat afwisseling voor jou paard heel belangrijk is, en hij lijkt ook erg van je aandacht te genieten :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:56

Ik zou het wel vaker willen doen, maar ik heb niet altijd de piste voor mij alleen :p
Maar, ik zal vaker afwisselingen doen.. :Y)

Als ik een stukje op straat rij en dan een wegeltje in ga, is er een grote weide, daar ging ik als het herfst
was juist nog eens crossen als afsluitertje :)

Toen was hij wel enthousiast :p

Maar er staan nu een heleboel paarden op dus.. spijtig genoeg kan ik dat niet meer doen

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:56

Ik zie een paard en ruiter die een hele goede band lijken te hebben. Die elkaar vertrouwen en die samen veel plezier hebben. Dat is alvast een goede start. Alleen met rijden gaat het wat minder. Als ik je zo zie rijden ga je daar echt wat hulp bij nodig hebben. Begin met netjes en stil zitten zodat je je paard niet stoort. Ga dan werken aan z'n vooruit. Daarbij moet je echt heel consequent zijn. Hij weet nu dat hij het bij jou niet hoeft te doen. Dus je moet hem duidelijk maken dat het wel hoeft. Je geeft een hulp (geen schop) met je been en je eist reactie. Geen reactie is een tik met je zweepje achter je been (niet slaan op zijn kont dus). Verder veel overgangen rijden en schakelen binnen een gang. Vergeet daarbij voorlopig de voorkant maar even. Pas als je paard weer goed aan je been is en weer lekker voorwaarts is zonder dat je steeds hoeft te drijven kan je daar weer aan gaan denken. En misschien woont er toch wel ergens iemand bij jou in de buurt die bij jou wil komen om je te helpen zonder dat dat je geld kost of dat je er voor op stap moet met je paard.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:58

Als ik het tweede filmpje bekijk, zit er wel activiteit in, hij is dus niet aldoor lui. Waar je dan aan kunt denken is zijn harnachement of lijf wat met het rijden voor ongemak zorgt. Past het zadel nog wel goed? Heeft hij niet last van zijn gebit of de rest van zijn lijf (rug, benen etc.)? Dingen waardoor het rijden voor hem niet leuk is. Dat zijn de dingen waar ik vaak gelijk aan denk wanneer een paard bij mij niet voorwaarts is.
Want de dingen die je in het filmpje van hem vraagt en met hem doet zijn allemaal dingen waarbij je naast het paard staat/loopt en hij lijkt daar duidelijk wel plezier in te hebben.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:58

Mijn verzorgpaard is ook niet de snelste, maar door mijn les gaat het nu echt super.
wat ik heb geleerd: je moet ALTIJD drijven met je kuit, dus nooit met je hak (waar ik ook heel veel moeite mee heb.. en wat ik bij jou ook zie bij jouw 2e filmpje op 0.55). Je mag maximaal 2 kneepjes geven met je kuit, geen reactie? tikje met de zweep. En dat helpt ! Maar wat wel heel belangrijk is, is dat je je benen stil houdt.
Maar het is gewoon allemaal heel moeilijk uit te leggen via de computer.. Dat zijn van die dingen dat je wel weet dat het moet maar niet HOE. (HOE moet je eigenlijk drijven met je kuit, HOE moet je je bekken kantelen enz)
Verder vind ik het lijken dat als jij drijft, hij in protest gaat (hoofd omhoog doet) of zie ik dat verkeerd? dat soort dingen moet je nml eerst met grondwerk oplossen, als dat goed gaat kan je dat ook onder het zadel doen.
En natuurlijk is afwisseling ook heel belangrijk.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:00

leuk filmpje hoor!
wat me opvalt (bij ong 55 sec) dan drijf je 3 keer aan voordat hij bedenkt van: oh, ik zal vast naar voren moeten gaan, nou laat ik dat dan maar doen. en dan stapt hij ook nog heel langzaam weg. wat iedereen hierboven bedoelt is: 1 x been= weg, en ook actief weg.
en wat me ook opvalt als je in galop zit dat je dan ver uit het zadel komt, misschien lijkt het op het filmpje wel zo en is het in het echt niet, maar ik krijg altijd de tip om voor je gevoel een pot lijm op je zadel te smeren.. dan moet je dus echt je billen in het zadel drukken zeg maar.
ik hoop dat je er iets mee kunt!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:10

blubjes schreef:
leuk filmpje hoor!
wat me opvalt (bij ong 55 sec) dan drijf je 3 keer aan voordat hij bedenkt van: oh, ik zal vast naar voren moeten gaan, nou laat ik dat dan maar doen. en dan stapt hij ook nog heel langzaam weg. wat iedereen hierboven bedoelt is: 1 x been= weg, en ook actief weg.
en wat me ook opvalt als je in galop zit dat je dan ver uit het zadel komt, misschien lijkt het op het filmpje wel zo en is het in het echt niet, maar ik krijg altijd de tip om voor je gevoel een pot lijm op je zadel te smeren.. dan moet je dus echt je billen in het zadel drukken zeg maar.
ik hoop dat je er iets mee kunt!

Ik denk dat je dat dan denkt als ik juist op dat mini sprongetje af ga, dan deed ik iets raars :+ iets tussen verlichte zit enzo, begrijp mezelf niet op dat moment, maar bij de andere beelden van galop zit ik toch op m'n kont?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:11

Wat ik zou doen is toch opzoek gaan naar gratis les, misschien kun je overstappen naar een andere rijvereniging waar je de lessen kunt volgen? Of je kunt iemand met zijn paarden helpen in ruil voor af en toe les. Heb je ook geen goede kennis die je heel af en toe wil helpen, het hoeft niet vaak te zijn en ook niet lang. Iemand die in het midden staat kan toch sneller op een situatie ingrijpen, en dat gaat toch beter werken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:13

supertinkie schreef:
Als ik het tweede filmpje bekijk, zit er wel activiteit in, hij is dus niet aldoor lui. Waar je dan aan kunt denken is zijn harnachement of lijf wat met het rijden voor ongemak zorgt. Past het zadel nog wel goed? Heeft hij niet last van zijn gebit of de rest van zijn lijf (rug, benen etc.)? Dingen waardoor het rijden voor hem niet leuk is. Dat zijn de dingen waar ik vaak gelijk aan denk wanneer een paard bij mij niet voorwaarts is.
Want de dingen die je in het filmpje van hem vraagt en met hem doet zijn allemaal dingen waarbij je naast het paard staat/loopt en hij lijkt daar duidelijk wel plezier in te hebben.

Ik denk echt niet dat het een probleem is met zijn tuig ;) HIj had onlangs last van zijn rechter achter knie, we lieten een osteopaat komen en hij zat geblokkeerd in z'n rug, maar hij heeft een hele sessie gedaan en dat zou inorde moeten zijn, ik denk echt dat het puur uit luiheid is, zo hebben we hem al altijd gekend ;)