Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:06

Rijden wilde ik. En ik zat erop, maar het rijden wilde niet, niets van wat ik heb geleerd, werkte..... zij begreep het niet. Zij begreep niets van wat ik bedoelde.

En toen leerde ik mijn paard ten dans vragen. En dat heb ik gedaan. Dat begreep ze wel. Want dansen zit haar in het bloed. En samen leren wij dansen. Zij geeft het ritme aan, en ik het tempo. Zij kent de passen, alle passen, en ze neemt me mee in haar meeslepende ritmes. Zij kent de melodieën al van toen ze een veulen was. Zij begrijpt als geen ander wat dansen is. En ze kán het.
En ze neemt me mee, ik vraag haar ten dans, ik nodig haar uit, en steeds gretiger gaat zij er op in. En ik leer haar volgen, ik leer haar ritmes. Ik geniet van haar takt en gratie, van haar souplesse en haar kracht. Zij is weergaloos in haar bewegingen, zij is gracieus en elegant, en tegelijk onvoorstelbaar sterk. Zij gebruikt haar kracht voor mij. Zij straalt en zij geniet. Zij doet waar ze voor geboren is. Zij is een paard. Een dansend paard.
Steeds gemakkelijker gaat het. Steeds soepeler. Elke dag opnieuw leer ik weer iets meer van de dans. Zij is mijn leermeester, ik de leerling. Ik leid haar, en zij volgt, niet slaafs en gedwee, maar blij en enthousiast, alsof ik het nooit zou vragen.......

Soms denk ik dat ik het nooit zal leren, val ik steeds uit de maat, uit de pas, en zij heeft een eindeloos geduld met mij, zij lacht en zij danst weer, en ik probeer opnieuw om haar te volgen........ op een dag zullen wij samen de salsa dansen en de tango, temperamentvolle dansen, en zij zal stralen, en ik zal mijn ogen dichtdoen om alleen maar te voelen.......

Dat is waar "opnieuw leren rijden" om gaat. Om te dansen met je paard. En als je er mee begint, krijg je er nooit genoeg van.

Ik leer biomechanisch correcte hulpen, hulpen die zijn gebaseerd op het lichaam van mijn paard. Hulpen die het haar makkelijker maken. Die voor háár logisch zijn. Ik leer haar taal. En zij is ongelooflijk werkwillig, enthousiast, en onweerstaanbaar vrolijk......
Een blij, los, en soepel paard. Dat is wat ik wil.

Geen geruk en gepluk, geen geschop. Haar nooit de schuld geven. Het maakt me nederig, maar het effect is groots.

De vorige topics:

[RT-P] Opnieuw leren rijden ;)
[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2
[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 3

Appelmoes_11

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:22

Mooi geschreven die inleidingspost! Ik volg :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:33

Prima gedaan zo, Yamcha! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:36

Dank je wel!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:10

zo mooi begin en je onderschrijft wat ik wil in mn rijden en wat ik wil overbrengen aan de mensen die ik help.
niet afdwingen aan het paard maar uitnodigen om mee te werken, ten dans vragen ipv dwingen.
@ visitor, ik zit wel met mn gewicht licht vermeerderd naar de kant waar ik heen wil zodat t paard zich onder me gaat plaatsen .tenminste in oefeningen met lengtebuiging als uitgangspunt. dus in travers, schoudervoor en binnenwaarts,keertwending en appyement en pirouette. op het moment dat er geen lengtebuiging gereden wordt-.wijken; en wijken is een oefening wijken voor de druk van je kuit zit ik op de kant waar ik vanaf wil en open ik aan de kant waar ik heen wil met mijn zit
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 06-04-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:24

knollentuin schreef:
zo mooi begin en je onderschrijft wat ik wil in mn rijden en wat ik wil overbrengen aan de mensen die ik help.
niet afdwingen aan het paard maar uitnodigen om mee te werken, ten dans vragen ipv dwingen.
@ visitor, ik zit wel met mn gewicht licht vermeerderd naar de kant waar ik heen wil zodat t paard zich onder me gaat plaatsen .tenminste in oefeningen met lengtebuiging als uitgangspunt. dus in travers, schoudervoor en binnenwaarts,keertwending en appyement en pirouette. op het moment dat er geen lengtebuiging gereden wordt-.wijken; en wijken is een oefening wijken voor de druk van je kuit zit ik op de kant waar ik vanaf wil en open ik aan de kant waar ik heen wil met mijn zit.

Ok, bedankt voor de toelichting. Maar bij sb bijvoorbeeld zit de lengtebuiging niet aan de kant waar je heengaat (om het zo maar even te zeggen). Tenminste, zo zie ik het; bij sb op de rechterhand, wil je niet naar rechts de volte op, maar naar links over de hoefslag, ook al heb je de lengtebuiging rechts. Dus dan zou je je gewicht licht naar de buitenkant, in dit geval links dus, plaatsen? Maar ik dacht juist dat jij je gewicht niet op de lange spier wilde plaatsen? Of mis ik hier een nuance misschien?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:33

Pffff jullie gaan te snel ! Ik moet nog een bladzijde of 15 bijlezen....

Maar ik heb alvast wel een vraag.
Mijn paard is rechtsgebogen en stuwt met rechtsachter naar linksvoor.
vraag 1 : is het dan normaal dat zijn linkerschouder minder ontwikkeld is als rechts ? hij is meer wegggevallen links. Maar nu hoorde ik iemand zeggen dat die linkerschouder toch meer ontwikkeld is qua spieren ?!

Vraag 2. ik voel met rijden dat de stap rechts langer is als links. Komt waarschijnlijk omdat zijn rechterachterbeen ook verder naar achteren + naar voren om te stuwen ?
maar als ik dan rechts drijf wordt het wel beter ( stap links en rechts voelen dan meer gelijk ). Is dat wel logisch ? ik dacht altijd dat ik door rechts te drijven nog meer het stuwen zou bevorderen ????

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:34

@ vraag visitor
je wilt je paard toch naar binnen verplaatsen ? het risico in het schouderbinnenwaarts is de lengtebuiging kwijtraken en dat je naarwijken langs de hoefslag degradeerd. als je ervanuitgaat dat in je schouderbinnenwaarts rechts richting links rijdt zet je hem op een verkeerde basis in [even voor de duidelijkheid rechterlengtebuiging] ik wil in mn schouderbinnenwaarts rechts naar rechts maar ik stel het uit en hou mijn paard met mn rechterbinnenbeen en zitbeen en heuprichting langs de hoefslag

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:02

ik heb het opgegeven de laatste pagina's van het vorige topic te lezen. Zooist, met dat links rechts verhaal maak je me echt helemaal in de war ( zeker omdat ik zelf ook moeite heb met links en rechts ;) ).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:04

knollentuin schreef:
@ vraag visitor
je wilt je paard toch naar binnen verplaatsen ? het risico in het schouderbinnenwaarts is de lengtebuiging kwijtraken en dat je naarwijken langs de hoefslag degradeerd. als je ervanuitgaat dat in je schouderbinnenwaarts rechts richting links rijdt zet je hem op een verkeerde basis in [even voor de duidelijkheid rechterlengtebuiging] ik wil in mn schouderbinnenwaarts rechts naar rechts maar ik stel het uit en hou mijn paard met mn rechterbinnenbeen en zitbeen en heuprichting langs de hoefslag

Hm. Ok ik begrijp je denk ik. Je verplaatst dus je gewicht vermeerderd naar rechts, de binnenkant dus, omdat dat de kant is waar jij naar toe wil. (Edit: ik zou dat dus niet omschrijven als de kant waar ik naartoe wil, ik wil juist niet de volte op naar rechts maar de hoefslag volgen.)
Dan had ik het toch de hele tijd goed begrepen dat dat is hoe jij het doet. (Zo heb ik het zelf overigens ook altijd gedaan hoor, maar nooit bij stilgestaan.)
Maar je zou ook kunnen zeggen: ok, je wil rechterlengtebuiging, maar je gaat opzij naar links (het is tenslotte een zijgang), je gaat de richting uit van delinkerschouder, dus dan moet je je gewicht die kant op verplaatsen omdat dat de kant is waar je wil dat je paard heengaat (zo las ik het laatst dus ergens). Ik begrijp dus dat dat een methode is die niemand van jullie gebruikt. Toch vind ik die ook wel logisch klinken. (Risico van over de schouder wegvallen zou je dan denk ik met buitentuigel op moeten vangen, en ook is er natuurlijk risico dat het verzandt in wijken, maar goed die risico's zijn er altijd.) Zou het leuk vinden ervaring te horen van iemand die het op deze manier doet.
Anderzijds snap ik de logica ook wel van niet op de lange spier willen zitten, altijd mee willen zitten met de lengtebuiging en dat een sbw rechts richting links rijden een inzet op een verkeerde basis is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:20

het punt is dat je niet opzij gaat naar links maar rechtuit rijdt -achterbenen lopen gewoon rechtuit maar de voorzijde van het paard is naar rechts ingebogen. ik geef toe het is muggeziften, maar zo zet ik het in mn hoofd. zo moet ik m rijden van de grote baas ugh :P wat ik vaak zeg het bewust zijn hoe je lichaam, en je geest invloed heeft op een beetje in de rondte sturen is ongekend. en vanuit een schouderbinnenwaarts rechts naar links toe willen rijden is je schouderbinnenwaarts verknoeien.
en die methode gebruik ik nogmaals wel, die van je gewicht gebruiken om ernaartoe te rijden maar ik ga opzij of niet, dus hou ik mn paard rechtuit is het schouderbinnen, ga ik naar binnen wordt t een appyement
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 06-04-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:22

Het plaatje in je hoofd is zeker ook van belang. En mij is geleerd dat je vanuit de sb ook altijd zo weer de volte op moet kunnen rijden, je blijft dus idd naar rechts denken.
Maar dan begreep ik het in elk geval allemaal goed.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 06-04-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:23

yes! :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:54

Mooie openening Yamcha!
Wat een discussie, miste hierin wel een stukje respect voor elkaars mening.
Wat ik belangrijk vind met les: gevoel en duidelijkheid. Heb ooit les gehad waarbij ik mijn teugels standje opkrop moest hebben en constant moest trappen. Ga ik niet aan beginnen en ben de les uit gegaan. Ik weet wat ik niet wil, wat ik wel wil ben ik nu aan het onderzoeken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:41

Mooie opening Yamcha.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:46

kan me heel best voorstellen wat jij bedoeld en daar heb ik mij zeer zeker schuldig aan gemaakt maaikemike, ik merkte aan mezelf hoe verder de discussie liep hoe minder antwoord op mijn vraag komt vanwaaruit dingen voor een paard logisch zijn en voor mensen anatomisch mogelijk of onmogelijk. en daar werd ik fanatiek van. voor mij is het verhaal van aan de ene kant tegen houden terwijl je aan de andere kant wil dat ie weg gaat hetzelfde als een paard vastbinden in de stal aan de ene kant en er dan aan de andere kant een touw aanknopen en verlangen dat ie mee loopt- tegenstrijdigheid dus. de rest heb ik al genoeg uitgelegd.
ik ga ervanuit dat de mensen hier in dit topic zitten meer willen weten van het opnieuw rijden en erover willen leren ideeen uitwisselen,begrijpen wat er gebeurd en of dat wenselijk is. ik wil dat zo goed mogelijk proberen te doen,daarnaast vind ik en daar zal ik bij blijven dat je mensen dingen leren moet zoals ze bedoeld zijn, niet hoe t ook ff kan. want je hebt een quick-fix en de manier met een fundering + bouwplan
yamcha heeft deze opening gemaakt een beetje geinspireerd op wat ik van dwd meegekregen heb, je paard vragen of het met je dansen wil,uitnodigen, meenemen en begeleiden en daar ga ik voor

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:05

Nou ik ben er dus ook weer, was een dagje knollentuin. Had een klanten mee genomen met hun paard. Altijd goed om een keer bij iemand anders te lessen. Ook voor mij leerzaam. En ik heb ook weer gereden op Replay.
Ik merk al een tijdje dat ik moeite heb met doorzitten. Niet om de beweging te volgen, want kan heel goed met mijn zachte billen in het zadel blijven, maar mijn onderbenen lijken wel van iemand anders, die wiebelen enorm. Zijn we even aan het kijken en wat dingen aan het proberen, blijkt dat ik mijn knieën net ff te gespannen tegen het zadel druk, dat zie je eigenlijk niet, want mijn bovenbeen is wel los. Dus ik voor mijn gevoel met mijn knieën naar buiten gaan zitten. Let wel voor mijn gevoel. In de parktijk zat ik nog steeds met mijn knieën in de juiste richting, maar meer het idee dat ik op een paard zit die net 5 cm breeder is. Volgen jullie me nog? Gelijk merkte ik verschil, aan mijn zitten en ook sterk aan Replay. Hij liet gelijk dat laatste stukje los in zijn lijf en voelde als een ander paard, net of hij zijn nike air max had aan getrokken en zo draafden we door de baan heen. Tot ik natuurlijk weer mijn knieën ging spannen, hop nike's uit en gewoon draven. Maar kreeg het toch stukken heel goed voor elkaar om hem zijn nike air max aan te laten trekken. Zo fijn, zo leuk om verschil te voelen aan je paard.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:03

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:33

Mooie opening!

Meld zich later nog,hele fijne les gehad vandaag. :-)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:36

Effe wat plaatsen, anders ben ik dit draadje kwijt.. bekende video:

snif tranentrekker ;) plaats em met een reden, volgende week verder.
Allen fijne paashaas, weer is niet subliem.
Mag zelf werken in de nacht voor en op 2e paasdag: geluid plaatsen marathon Utrecht, leuke klus weer.

Mooie opening Yamcha :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:47

Dank je Peetstap :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:34

Volgens mij hadden we dit filmpje al eens gezien <3 ik denk dat ik weet waarom het een tranentrekker is maar ik laat de eer aan jou :j
Ik zit natuurlijk wel meteen te kijken hoe ze haar gewicht verdeelt :P maar ik zie dat ze vooral rechtopzit.
Bij het opzijgaan in het begin duwt ze volgens mij ook met haar gewicht het paard opzij. Ik doe het in ieder geval wel op die manier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:45

ja goed gezien jk dat is heel duidelijk wijken voor de kuit, in de spin heb ik ook zitten kijken en het lijkt me dat ze boven dr binnenbeen zit maar men ! wat gaat dat hard %)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:27

Zo. Dat was me een discussie. :Y)
Ik ga er verder niks over zeggen aangezien ik er niet aan heb deelgenomen.
Zelf word ik ook altijd een beetje bang van alle keertwendingen, appuyementen en schouderbinnenwaarts.
Daar kan ik namelijk weinig mee dus scroll ik vrij snel langs.

Ik had vandaag een slechte rijdag. Spanning bij paardlief en te veel spierpijn om los te laten bij mij.
Morgen weer een dag.

Morgen komen veulenfoto's denk ik. Ze is werkelijkwaar een plaatje. Heel mooi rank hoofdje. Heerlijk <3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:48

oehh ben benieuwd, poosje terug ook een pasgeboren friesje mogen bewonderen.. zooo zoet!

hihi, ik miste idd wel wat deelnemers in t gesprek ja,waar was iedereen?
waarom zijn jullie onder de indruk van die oefeningen? wat is dat toch? gewoon meedoen, vragen stellen en meedenken. niet zo bescheiden zijn. je hoeft niet ergens goed in te zijn of nog niet aan zijn ;iedereen mag er een mening over hebben. :j
die oefeningen zijn een gevolg van je africhting en als je met je paard aan de basis werkt kunnen die oefeningen al snel meegenomen worden, gewoon omdat je paard er sterker en soepeler mee kan worden;en daarmee rechter. kijk een schouderbinnenwaarts in een z2 proef moet aan bepaalde eisen voldoen, maar in je training kun je dat al snel meenemen om je paard rechter te richten bv. hoe beter je nu al weet hoe iets gereden zou kunnen worden hoe makkelijker je het kan narijden .