Lichtrijden op het buitenvoorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Ama

Lichtrijden op het buitenvoorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 09:35

Hallo,
Waarom moet je eigenlijk lichtrijden op het buitenvoorbeen??
Gr Britt

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:42

Om het binnenachterbeen te ontlasten. In een wending draagt het paard het meeste gewicht met z'n binnenachterbeen doordat deze het meest onder de massa gezet wordt. Doordat de draf een twee-takt is tilt het paard buitenvoorbeen en binnenachterbeen tegelijk op. Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen, dus zorgen we ervoor dat we op dat moment staan. Maar omdat achterom kijken naar het achterbeen wat lastig wordt tijdens het paardrijden, kijken we naar het buitenvoorbeen, omdat deze dus gelijk neergezet wordt met het binnenachterbeen! :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:43

Nou eigenlijk is het heel simpel als je het weet.
Als je draaft heb je een 2 takt gang. Dus je pony zet zijn benen diagonaal neer/tilt op. Dus linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter. Als je bv. op de linkerhand rijdt is rechtsvoor je buitenvoorbeen en móet jij dus gaan staan als die naar voren komt. Als Jou pony een wending of volte gaat lopen, móet hij zijn binnenachterbeen ver naar voor kunnen bewegen, hij heeft daar ruimte nodig. Dus als jij gaat staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat, komt automatisch het binnenachterbeen van je pony ook naar voren door die 2 taktgang, waardoor je dus dat binnenachterbeen ontlast.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:43

Myrthe92 schreef:
Om het binnenachterbeen te ontlasten. In een wending draagt het paard het meeste gewicht met z'n binnenachterbeen doordat deze het meest onder de massa gezet wordt. Doordat de draf een twee-takt is tilt het paard buitenvoorbeen en binnenachterbeen tegelijk op. Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen, dus zorgen we ervoor dat we op dat moment staan. Maar omdat achterom kijken naar het achterbeen wat lastig wordt tijdens het paardrijden, kijken we naar het buitenvoorbeen, omdat deze dus gelijk neergezet wordt met het binnenachterbeen! :)

Oops tegelijk gepost maar zo zit het inderdaad :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:47

Myrthe92 schreef:
Om het binnenachterbeen te ontlasten. , etc..)
Goede uitleg heb er niks aan toe te voegen.
Vraag deze vraag eens aan willekeurige instructeur en ze kunnen het vaak niet zo uitleggen... :')
En weet je ook meteen op wat voor moment je been mag geven om em in draf te houden of hoger in draf te vragen.

Kan er aan toevoegen: in buitenrit bij lange rechte stukken is het slim om af te wisselen, dus bewust "op verkeerde been" te gaan lichtrijden
Dan is er n.l. geen verkeerd been ;)
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 03-04-12 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:49

Peetstap schreef:
Myrthe92 schreef:
Om het binnenachterbeen te ontlasten. , etc..)
Goede uitleg heb er niks aan toe te voegen.
Vraag deze vraag eens aan willekeurige instructeur en ze kunnen het vaak niet zo uitleggen... :')

Kan er aan toevoegen: in buitenrit bij lange rechte stukken is het slim om af te wisselen, dus bewust "op verkeerde been" te gaan lichtrijden
Dan is er n.l. geen verkeerd been ;)

Nee inderdaad, veel lesgevers weten het niet :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:50

MelissaV

Re: Lichtrijden op het buitenvoorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:04

Daar heeft ze véél aan, die link raadt ik iedereen aan

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:11

MelissaV schreef:

ja mail je em effe door naar de lesgevers in NL en BE :D

Is heel leuk als je op verharde stukken bent met je paard en je volgt het klakken van de hoeven onder je :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:22

Peetstap schreef:
MelissaV schreef:

ja mail je em effe door naar de lesgevers in NL en BE :D

Is heel leuk als je op verharde stukken bent met je paard en je volgt het klakken van de hoeven onder je :j

Ja eigenlijk wel ;) Haha vooral erg grappig met mijn b ponytje die dribbelt buiten en da klinkt echt supergrappig

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:43

oeps: "Ik ben Britt. Ik ben 14 jaar en ik zit in 3vmbo.(eigenlijk 3 handel maar dat is belgisch )
Ik heb 14 eigen paarden, 7 pony's en 7 paarden."

En je vraagt in dit draadje waarom...... ??? HUH ???? :(:)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:49

Als ik het aan mijn instructeurs (+begeleiders) zou vragen weten ze het wel uit te leggen :D )
Ik heb idd wel eens kinderen het horen vragen en wat is dan het makkelijkste antwoord? Dat is iets van vroeger hoe dat nou precies zit dat weet ik niet :P .

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:03

Peetstap schreef:
oeps: "Ik ben Britt. Ik ben 14 jaar en ik zit in 3vmbo.(eigenlijk 3 handel maar dat is belgisch )
Ik heb 14 eigen paarden, 7 pony's en 7 paarden."

En je vraagt in dit draadje waarom...... ??? HUH ???? :(:)

Dat las k ook al ;) Maar goed misschien alleen recreatiepaardjes en nooit echt serieus gereden en nu wel :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:54

Bijna helemaal goed, :) behalve dat je het zwaarst zou zijn als je gaat zitten. Het moment dat je opstaat (dus in beweging naar boven) ben je het zwaarst en op het moment dat je gaat zitten (naar beneden beweegt) ben je het lichtst. De beweging naar beneden, het gaan zitten, doe je op het moment dat het binnenachterbeen naar achteren beweegt, dus zolang het de grond raakt. Het klopt dus wel dat je het binnenachterbeen ontlast.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:47

Motje11 schreef:
Bijna helemaal goed, :) behalve dat je het zwaarst zou zijn als je gaat zitten. Het moment dat je opstaat (dus in beweging naar boven) ben je het zwaarst en op het moment dat je gaat zitten (naar beneden beweegt) ben je het lichtst. De beweging naar beneden, het gaan zitten, doe je op het moment dat het binnenachterbeen naar achteren beweegt, dus zolang het de grond raakt. Het klopt dus wel dat je het binnenachterbeen ontlast.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm

Maar dan klopt mijn uitleg toch wel of niet?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:02

Ongeveer :). Wat bedoel je precies met "ruimte krijgen" doordat je gaat staan als het binnenachterbeen naar voren gaat?
Je ontlast hem namelijk op het moment dat been naar achteren gaat en de ruiter naar beneden beweegt. Dat je dan lichter bent kun je ook voelen aan de druk in je stijgbeugels, die wordt dan minder terwijl je met je billen nog niet in het zadel zit.
Dat het binnenachterbeen door lichtrijden ontlast wordt klopt in ieder geval wel. :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:20

Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen. Dat bedoel ik er mee :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:27

Ben je het niet met me eens dat juist het opstaan, het omhoog gaan, extra belasting geeft via de stijgbeugels? En het gaan zitten (de beweging naar beneden, ruiter richting zadel) ontlast de rug juist. Maar dat komt juist mooi uit, omdat je de beweging naar beneden maakt op het moment dat het b.achterbeen naar achteren gaat, en dus op de grond staat.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:29

Jawel ik ben het met je eens, maar is doorzitten dan juist belastend of ontlasten voor je pony?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:36

Het totaal aantal kilo's blijft hetzelfde.
Bij het lichtrijden is het ritmisch anders verdeeld zodat het binnenachterbeen ontlast wordt.
Bij doorzitten is het belangrijk dat de ruiter de beweging van het paard goed kan opvangen in het bekken. Als iemand daar nog wat moeite mee heeft en zit te "bonken" dan worden die kilo's niet continue gedragen maar krijgt het paard af en toe een duw in zijn rug. Als een ruiter dit heel goed kan opvangen hoeft doorzitten niet belastender te zijn dan lichtrijden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:03

MelissaV schreef:
Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen. Dat bedoel ik er mee :)
Dat zit achter de hele methode om puur op zit de gangen te vertragen of versnellen.
Discussie past in RT (rijtechnisch draadje) bijna, wordt het toch nog boeiend :) snapt TS het nog wel :')

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:10

Of ts het snapt i don't know :+
Maar ik vind het wel een boeiende discussie ;)
moet wel even er bij vermelden dat ik western rij ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:16

MelissaV schreef:
Of ts het snapt i don't know :+
Maar ik vind het wel een boeiende discussie ;)
moet wel even er bij vermelden dat ik western rij ;)

whalla nou dan moet jij alles weten van het doorzitten en de balasting hiervan :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:19

haha rij nog maar sinds augustus western, en blijf maar heel af en toe doorzitten, mag nog niet constant doorzitten van mijn lesgever omdat pony nog niet goed genoeg loopt en ik heb dan net iets te veel uit balans haal :D

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:47

Motje11 schreef:
Ben je het niet met me eens dat juist het opstaan, het omhoog gaan, extra belasting geeft via de stijgbeugels? En het gaan zitten (de beweging naar beneden, ruiter richting zadel) ontlast de rug juist. Maar dat komt juist mooi uit, omdat je de beweging naar beneden maakt op het moment dat het b.achterbeen naar achteren gaat, en dus op de grond staat.

Denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen. Alleen hoe jij het uitlegt is het net ingewikkelder te begrijpen voor TS denk ik. Ik zou jou zin dan iets anders verwoorden. Jij zegt:
"omdat je de beweging naar beneden maakt op het moment dat het b.achterbeen naar achteren gaat, en dus op de grond staat"

Ik zou dan eerder zeggen:
"omdat je de beweging naar beneden maakt op het moment dat het binnenachterbeen vanaf de grond afzet en dus de massa moet dragen"

Want dat is juist het zwaarste punt, het moment dat het paard moet dragen en afzetten met het binnenachterbeen.