Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Myrthe92 schreef:Om het binnenachterbeen te ontlasten. In een wending draagt het paard het meeste gewicht met z'n binnenachterbeen doordat deze het meest onder de massa gezet wordt. Doordat de draf een twee-takt is tilt het paard buitenvoorbeen en binnenachterbeen tegelijk op. Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen, dus zorgen we ervoor dat we op dat moment staan. Maar omdat achterom kijken naar het achterbeen wat lastig wordt tijdens het paardrijden, kijken we naar het buitenvoorbeen, omdat deze dus gelijk neergezet wordt met het binnenachterbeen!
Myrthe92 schreef:Goede uitleg heb er niks aan toe te voegen.Om het binnenachterbeen te ontlasten. , etc..)

Peetstap schreef:Myrthe92 schreef:Goede uitleg heb er niks aan toe te voegen.Om het binnenachterbeen te ontlasten. , etc..)
Vraag deze vraag eens aan willekeurige instructeur en ze kunnen het vaak niet zo uitleggen...
Kan er aan toevoegen: in buitenrit bij lange rechte stukken is het slim om af te wisselen, dus bewust "op verkeerde been" te gaan lichtrijden
Dan is er n.l. geen verkeerd been
Peetstap schreef:MelissaV schreef:Daar heeft ze véél aan, die link raadt ik iedereen aan
ja mail je em effe door naar de lesgevers in NL en BE![]()
Is heel leuk als je op verharde stukken bent met je paard en je volgt het klakken van de hoeven onder je
Haha vooral erg grappig met mijn b ponytje die dribbelt buiten en da klinkt echt supergrappig
)
. Peetstap schreef:oeps: "Ik ben Britt. Ik ben 14 jaar en ik zit in 3vmbo.(eigenlijk 3 handel maar dat is belgisch )
Ik heb 14 eigen paarden, 7 pony's en 7 paarden."
En je vraagt in dit draadje waarom...... ??? HUH ????
Maar goed misschien alleen recreatiepaardjes en nooit echt serieus gereden en nu wel
behalve dat je het zwaarst zou zijn als je gaat zitten. Het moment dat je opstaat (dus in beweging naar boven) ben je het zwaarst en op het moment dat je gaat zitten (naar beneden beweegt) ben je het lichtst. De beweging naar beneden, het gaan zitten, doe je op het moment dat het binnenachterbeen naar achteren beweegt, dus zolang het de grond raakt. Het klopt dus wel dat je het binnenachterbeen ontlast.Motje11 schreef:Bijna helemaal goed,behalve dat je het zwaarst zou zijn als je gaat zitten. Het moment dat je opstaat (dus in beweging naar boven) ben je het zwaarst en op het moment dat je gaat zitten (naar beneden beweegt) ben je het lichtst. De beweging naar beneden, het gaan zitten, doe je op het moment dat het binnenachterbeen naar achteren beweegt, dus zolang het de grond raakt. Het klopt dus wel dat je het binnenachterbeen ontlast.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm
. Wat bedoel je precies met "ruimte krijgen" doordat je gaat staan als het binnenachterbeen naar voren gaat?
MelissaV schreef:Dat zit achter de hele methode om puur op zit de gangen te vertragen of versnellen.Als jij gaat zitten op het moment het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zet, moet hij ook jou gewicht nog is dragen. Dat bedoel ik er mee
snapt TS het nog wel

Motje11 schreef:Ben je het niet met me eens dat juist het opstaan, het omhoog gaan, extra belasting geeft via de stijgbeugels? En het gaan zitten (de beweging naar beneden, ruiter richting zadel) ontlast de rug juist. Maar dat komt juist mooi uit, omdat je de beweging naar beneden maakt op het moment dat het b.achterbeen naar achteren gaat, en dus op de grond staat.