Ik weet niet of ik nog durf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa96

Ik weet niet of ik nog durf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:40

Hoii, ik ben 3 weken geleden van mijn paard afgevallen en heb hierbij een behoorlijke hersenschudding opgelopen en ook gekneusde nek, rug en ribben. Mijn cap is gewoon gebroken en ik mag echt blij zijn dat ik die op had, anders was het allemaal veel erger geworden. Nou is het probleem dat ik eigenlijk altijd helemaal alleen rijd, en niet weet of ik nog wel durf. Heeft iemand misschien tips? Misschien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en heeft diegene wat tips? Ik wil paardrijden eigenlijk nog helemaal niet opgeven!

zoofje

Re: Ik weet niet of ik nog durf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:42

ik ben 2 jaar terug van een paard gevallen en had beide armen gebroken, eerst wist ik ook niet zeker of ik nog wel wou rijden maar ik heb het rustig opgebouwd met eerst een beetje grondwerk zodat ik weer vertrouwen kreeg in het paard, daarna stap en draf ritjes en steeds iets verder gegaan, nu rijd ik weer vollop en ook op het paardje waar ik vanaf was gedonderd.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:43

Zorgen dat er voortaan iemand bij is.
Bij ons op de manege moet er iemand aanwezig zijn die de hulpdiensten kan inschakelen voor t geval je dat zelf niet meer kan.

En dan om zo weer te beginnen. Zorg dat je instructrice erbij is als je er weer opgaat.
Eventueel eerst even longeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:43

Ik begrijp je angst best na zo'n val.

Heb je de mogelijkheid om de eerste paar keer iemand mee te nemen zodat je niet alleen bent?

Misschien iemand die eerst je paard voor je rijden kan zodat jij de eerste keer er alleen even opgaat om uit te stappen en dit langzaam opbouwen?

Is je paard een brave? Staat hij nu stil of wordt hij wel gereden? Dat zijn wel dingen om even van te voren over te denken voor jezelf. Anders misschien eerst het vertrouwen op de grond weer terug krijgen door te longeren/grondwerken.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:44

en idd iemand mee nemen.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:46

Dankjulliewel voor de reacties! Ik rijd niet op een manege, dus een instructrice meenemen is geen optie voor mij... Er zijn nog 2 andere mensen die op dit paard rijden, dus gelukkig staat hij niet stil. Als hij te lang stil heeft gestaan is hij echt niet te houden. Meestal is hij wel braaf, maar de laatste tijd schrikt hij snel van dingen en maakt dan rare bewegingen. Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon iemand mee moet nemen zodat ik zelf het langzaam kan gaan opbouwen..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:52

ik ben 2 jaar geleden gevallen en had mijn elleboog op 3 plaatsen gebroken.
Sindsdien ben ik ook bang. Ik rij nog steeds maar zodra er iets gebeurd wil ik niets liever dan gelijk afstappen. Ik denk dat de angst nooit meer weggaat maar je probeert en zo goed mogelijk mee te dealen.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:55

Aii dat is ook pijnlijk! Kan me voorstellen dat je dan ook bang bent.. Hoop wel dat die angst weer weggaat hoor, want je voelt je dan denk ik nooit helemaal veilig..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:38

Heb je dit alleen bij je eigen paard waar je afgevallen bent of meer in het algemeen?
Als je in het algemeen wat bang bent op het paard te stappen zou je eventueel eens een paar lessen op een manege kunnen volgen gewoon even het gevoel terug.
Als het echt alleen op dit paard is kun je misschien met de andere ruiters afspreken dat hun het paard eerst rijden en jij hem daarna even uitstapt en dan steeds weer een stapje verder zodat je het vertrouwen weer terug krijgt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:40

lisa96 schreef:
Aii dat is ook pijnlijk! Kan me voorstellen dat je dan ook bang bent.. Hoop wel dat die angst weer weggaat hoor, want je voelt je dan denk ik nooit helemaal veilig..

En als er gewoon iemand met je meegaat, om er te zijn, dus niet noodzakelijkerwijs iemand die wat van paarden weet?
Denk je dat je daar wat aan hebt?

Dan zou ik gewoon een vriendin of zo heel lief aankijken en die vragen of ze mee wou.
Of afspreken als de anderen ook op stal zijn.

Snap best dat je nu angstig bent hoor, is niet zo gek lijkt me.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:42

Tigra_ schreef:
Heb je dit alleen bij je eigen paard waar je afgevallen bent of meer in het algemeen?
Als je in het algemeen wat bang bent op het paard te stappen zou je eventueel eens een paar lessen op een manege kunnen volgen gewoon even het gevoel terug.
Als het echt alleen op dit paard is kun je misschien met de andere ruiters afspreken dat hun het paard eerst rijden en jij hem daarna even uitstapt en dan steeds weer een stapje verder zodat je het vertrouwen weer terug krijgt.

Ik denk dat het meer in het algemeen is, ik heb met mijn paardje een hele goede band en ik ben ook echt niet per se bang voor hem. Het is meer dat de klap gewoon zo hard was, dat het ook wel verkeerd had kunnen aflopen, die angst heb ik dan dat dat alsnog een keer kan gebeuren.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:43

Sjolvir schreef:
lisa96 schreef:

En als er gewoon iemand met je meegaat, om er te zijn, dus niet noodzakelijkerwijs iemand die wat van paarden weet?
Denk je dat je daar wat aan hebt?

Dan zou ik gewoon een vriendin of zo heel lief aankijken en die vragen of ze mee wou.
Of afspreken als de anderen ook op stal zijn.

Snap best dat je nu angstig bent hoor, is niet zo gek lijkt me.

Ja ik denk dat dat wel moet lukken! Er is altijd wel iemand die meekan ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:56

Ik kijk ook vaak of er nog iemand anders rijdt hoor, tegenwoordig iets minder.
Maar toen ik zwartje net had, vond ik het wel een veilig idee dat als ik zou vallen er in iedergeval
iemand op de vereniging was die eventueel los paard zou zien en kon gaan bellen en helpen.
Nooit nodig geweest, maar voor je gevoel soms wel fijn.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:59

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen! Je voelt je behoorlijk hulpeloos in je eentje namelijk. Ik moet nog lid worden van de vereniging hier bij ons in de buurt, denk dat dat nu wel verstandig is, misschien dat het helpt als ik eerst gewoon rustig in de bak wat dressuur rijd.. Want eigenlijk maak ik vooral buitenritten.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:15

Zorgen dat iemand meegaat ind kan erg helpen.

Ik heb ook een jong paard, mijn moeder gaat altijd mee als ik geen les heb. Ik rijd nooit alleen met jonge paarden.
Tuurlijk kan het ook gebeuren bij een wat ouder paard of goed ingereden paard, maar meestal ken je die fratsen dan wel.

Ik ben in Februari ook gevallen, en mn bovenarm gebroken. Had les en was blij dat mn instructrice erbij was. Want ik had dus zoveel pijn dat ik nooit normaal een telefoontje had kunnen plegen :n.
(mijn rechterarm lag dus ook in een zeer vreemde positie, en de pijn die je dan ervaart is echt onbeschrijfbaar..)

Als ik straks weer kan rijden zal ik ook zeeer voorzichtig weer opstappen en wss behoorlijk 7kleurenschijten, haha!

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:37

Jij neemt dus ook de eerste keren weer iemand mee haha! Ik hoop dat het bij jou ook goed gaat als je weer gaat rijden :) Ik wil het volgende week of de week erop weer gaan proberen. Misschien hoor ik nog wel van je hoe het is gegaan!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:03

Hoop niet van mijn jonkie te vallen.
+ 1.75 is een eind om te vallen!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:14

Ik mag tegenwoordig niet eens meer alleen rijden van de mensen om mij heen. Vooral mijn moeder kan er wat van. Maarja....ik heb nu ook al twee keer mijn rug gekneusd bij het vallen en meerdere (lichte) hersenschuddingen gehad :')
Het is niet slim van mij, maar als ik niet gevallen ben, stap ik er altijd gelijk weer op. Al is het voor een maar minuutjes maar. Meestal moet ik er van de pijn toch weer gauw af. Maar zo achteraf zie ik ook in dat dat geen slim idee is om te doen. Maar dat zie je vanzelf in als je ouder wordt :P

Maar pak het gewoon heel rustig op. Ga in het begin zeker niet over je angst heen. Dan wordt het rijden er zeker niet leuker meer op!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:20

Ik kan me goed voorstellen dat je nu twijfels hebt om er weer op te gaan. Je hebt zo te lezen een flinke klap gemaakt! Ik zou in ieder geval wachten tot je hersteld bent, voordat je er weer op gaat. Dan ben je fit en voel je je waarschijnlijk daardoor al wat zekerder. Ik zou er ook voor kiezen om eerst even te longeren of iemand anders te laten rijden en daarna er zelf op te gaan. Al is het maar 1 rondje, of alleen uitstappen. Dan heb je er toch weer even op gezeten en dan kun je dat langzaam uitbouwen.

Ik ben zelf een paar keer flink hard gevallen van mijn paard bij het opstijgen (gelukkig niks gebroken of iets dergelijks). Mijn paard vind het opstijgen nogal spannend. Tegenwoordig gaat het goed, maar ik moet altijd op blijven letten. Als ik er weer een keer bijna naast lig, heb ik die keer daarna altijd weer even de bibbers als ik er op stap, maar als ik er weer een paar keer opgezeten heb, is dat over.

Laat je even weten hoe het gaat? Ik ben wel benieuwd namelijk!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:27

Ik heb hetzelfde gehad, gelukkig niet met zulke grote gevolgen, maar wel een flinke schrik.

Ik zou gewoon rustig het bij de paarden zijn weer opbouwen, lekker poetsen en ermee bezig zijn.
Qua rijden heb ik toen een tijdje aan de longeerlijn gereden, gewoon om het vertrouwen weer op te bouwen.
Voor mij gaf het een soort rust dat hij vast zat. Toen de lijn eraf, wel iemand erbij en dat steeds verder uitgebouwd.

Succes, komt vast goed! :)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:35

Ook ik kan het me heel goed voorstellen, vaak brengt zo'n val een breukje in het vertrouwen. Ik ga mee met de tips hierboven, even terug naar de basis, poetsen, wandelen en andere leuke dingen zonder erop te klimmen. En pas als je gevoel 100 % goed is erop gaan.

Ik stuur meestal de staleigenaresse een smsje dat ik binnen ben, dan weet ze dat er iemand op stal is en komt ze geregeld even kijken of het goed gaat, zeer geruststellend :)

Succes in ieder geval

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:02

Dankjulliewel voor de reacties! Ik ga deze tips zeker gebruiken :) Waarschijnlijk ga ik aanstaande maandag even een rondje met hem door het dorp stappen en mijn buurvrouw gaat met me mee ;) En natuurlijk vertel ik hoe het gegaan is!:)

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:24

Hoi allemaal! Nou, ik heb weer gereden vandaag! Het was eerst behoorlijk eng, maar na een paar minuten waren paardje en ik allebei weer relaxed :)

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:34

Wat fijn dat je weer gereden hebt! Natuurlijk is het eng zo die eerste keer.
Ik ben in mei 2011 nogal naar gevallen en heb daarbij een zeer gecompliceerde breuk bij mijn voet opgelopen. Ik mocht in september weer paardrijden (niet lopen, maar zonder beugels rijden wel!) en hoewel ik het graag wilde had ik toch angst. In het begin was mijn man steeds heel dicht in de buurt later durfde ik ook wel een drafje aan als hij niet vlakbij was. Die angst slijt wel weer, dat zul jij ook merken. Succes verder.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:35

wat goed van je!
ik ga morgen heel stoer :)
rij wel meer natuurlijk maar durf niet door te pakken.
Neem een dosis zelfvertrouwen mee en ga ervoor.

Goed dat het zo goed ging!