Hoe krijg je een paard bitloos aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lienetjes

Hoe krijg je een paard bitloos aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:06

Heey
ik heb een pony en ik rijd met hem nu bitloos. Het probleem is, dat hij niet met bitloos aan de teugel wilt. In het begin deedt hij het wel, maar nu niet meer.
Ik wil mijn paardje niet verpesten en ik wil dat hij zijn rug goed gebruikt enzo. Maar hoe krijg je een paard bitloos aan de teugel?
Hebben jullie misschien tips?? die heb ik graag nodig. :D

Onali

Re: Hoe krijg je een paard bitloos aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:07

Hoe krijg je hem met bit aan de teugel?
Zagen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:08

hihi indian lady.
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 24-03-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:08

Nee, ontspannen, maar met bitloos doet hij niet, terwijl een pony van een vriendin dat wel doet :)
Vroeger heeft hij dat wel gedaan aan de teugel zonder bit, en met neckrope ook.
Maar hij doet het niet meer.
Laatst bijgewerkt door lienetjes op 24-03-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:08

Tja blijkbaar is hij bitloos niet ontspannen genoeg ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:10

'Aan de teugel lopen' hoeft een paard niet te leren, dus er zal niks anders zijn als je bitloos gaat rijden, je paard gaat immers zelf 'aan de teugel'.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:10

hij is wel ontspannen daar ligt het niet aan. maar hij reageert niet op de hulpen.
(aan de teugel moet je meestal wel leren. mijn paard kon het ook niet;))idd moet ie wel ontspannen zijn(wat mijn paard niet was, maar door het te leren kan hij het nu wel. ik zie dat het bij quinto niet is omdat hij gestresst is. toch eline?
Laatst bijgewerkt door paqune op 24-03-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:12

Wat voor hulpen geef je waarop hij niet reageert?

Dav

Als je pony wel met het bit aan de teugel loopt en nu zonder bit niet,vraag ik mij af ; Hoe kreeg je hem dan aan de teugel?

Maureen95

ja dan heb je hem fout aan de teugel gebracht...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:14

Zou je het liefst vertellen hoe aan de teugel werkt maar goed,
Ik zal je helpen... wat voor hoofdstel gebruik je?
want als je een side pull of kaak gekruisd gebruikt moet het toch echt wel
goed komen als jij goed rijd.
principe blijft van achter naar voren rijden.
met een bitloos kan je hetzelfde doorvragen als
anders, hij wijkt dan voor wat druk.
daarin ligt waarschijnlijk jouw oplossing ; houdt het
bij wát druk en ontspan vooral als ie toegeeft aan dat kleine beetje druk.
niet door blijven vragen, niet trekken.
maar goed, dat is met bit niet anders..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:16

Bedoel je aan de teugel (dus nageeflijk) of in de krul?

Een paard gaat nageeflijk op dezelfde manier met of zonder bit, geen verschil in. Je moet ontspanning krijgen in het lijf en de motor aan zetten. Dan buigt ie vanzelf af.

En nee een paard hoef je niet aan de teugel te leren lopen, gebeurt vanzelf. Als je het moet leren loopt ie niet aan de teugel....

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:19

ik rijd met touwhalster.
met bit deed ik kneepjes geven toen ging hij aan de teugel, en met bitloos ook. toen ik begon met bitloos (touwhalster) deed ik ook kneepjes geven, toen ging hij wel aan de teugel. Maar nu doet hij het niet meer. Soms kortere stukjes, maar dan heft hij zijn hoofd weer op. dus ik vraag me af hoe kan dat dan dat hij dat eerst wel deedt, en dat hij het nu niet meer doet. precies dezelfde hulpen die ik deed.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:23

Een touwhalster is sowieso niet geschikt voor de dressuur, je
kan er geen aanleuning mee creeeren...
daarnaast zijn kneepjes niet de oplossing om aan de teugel te rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:24

lienetjes schreef:
ik rijd met touwhalster.
met bit deed ik kneepjes geven toen ging hij aan de teugel, en met bitloos ook. toen ik begon met bitloos (touwhalster) deed ik ook kneepjes geven, toen ging hij wel aan de teugel. Maar nu doet hij het niet meer. Soms kortere stukjes, maar dan heft hij zijn hoofd weer op. dus ik vraag me af hoe kan dat dan dat hij dat eerst wel deedt, en dat hij het nu niet meer doet. precies dezelfde hulpen die ik deed.

= zagen, en dus niet aan de teugel.

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 22:30

zagen is het niet, dat is trekken en dwingen.
ik heb altijd geleerd, als je een paard aan de teugel wilt krijgen, dat je ontspant en kneepjes geeft
dus zachte kneepjes, met bit reageerde hij erop en ging hij aan de teugel en was verder nageefelijk enzo. maar met bitloos deedt hij het ook, maar het is opgegeven moment weggezakt.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:31

wat heb jij voor beeld dan? kleine kneepjes geven is niet zagen;)
en uit test is het touwhalster als beste uit de bus gekomen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:40

lienetjes schreef:
ik heb altijd geleerd, als je een paard aan de teugel wilt krijgen, dat je ontspant en kneepjes geeft
dus zachte kneepjes, met bit reageerde hij erop en ging hij aan de teugel en was verder nageefelijk enzo. maar met bitloos deedt hij het ook, maar het is opgegeven moment weggezakt.

Kneepjes geven is niet goed, dan duikt je paard alleen maar omdat hij dat wil ontwijken want hij krijgt elke keer een rukje in z'n mond of op z'n neus. Dat is erg irritant voor een paard, een paard wil een stille en rustige(meeverende) hand geen hand die constant rukjes geeft.
Is gewoon een subtiele manier van zagen.

Verder zal je het paard actief moeten gaan rijden, overgangen, tempowisselingen, figuren, achterhand eronder en dan komt het vanzelf dat ze gaan zakken.

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:15

Actief is hij wel, met de overgangen enzo, ook vind hij de verschillen moeilijk van draf en middendraf, maar dat komt omdat ik nu 1 jaar met train en daarvoor heeft stilgestaan.
ik zou het proberen !
bedankt voor de tips iedereeen
x

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:22

Tigra_ schreef:
lienetjes schreef:

Kneepjes geven is niet goed, dan duikt je paard alleen maar omdat hij dat wil ontwijken want hij krijgt elke keer een rukje in z'n mond of op z'n neus. Dat is erg irritant voor een paard, een paard wil een stille en rustige(meeverende) hand geen hand die constant rukjes geeft.
Is gewoon een subtiele manier van zagen.

Verder zal je het paard actief moeten gaan rijden, overgangen, tempowisselingen, figuren, achterhand eronder en dan komt het vanzelf dat ze gaan zakken.

Inderdaad, dat is het effect van kneepjes, ontwijken. Zagen dus. Alleen het klinkt wat aardiger.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:39

Ja wat is aan de teugel voor de een is dat als het paard mooi in stelling en buiging loopt en zijn rug los laat en voor de ander is dat idd in de krul lopen, wat niet ontspannen en over de rug lopen is, een paard wat in de krul gedwongen word is nooit ontspannen,
Maar idd met touwhalster is het heel moeilijk stelling te krijgen, je zou het met kaptoom of sidepull kunnen proberen, maar ik weet niet of je weet wat stelling is? Dus miss eerst eens dat eens gaan bekijken en leren , maar ook zul je het aan je paard uit moeten leggen. veel paarden kun je netjes bitloos in stelling krijgen , maar je zal dat ook moeten lerten voelen wanneer de stelling ok is.
Dus miss ook les nemen?

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 11:50

Ik rijd 4 x per week, dus ik heb sws wel les en we doen veel met stelling en buiging enzo.
Maar ik ga wel proberen om geen kneepjes te geven. Met touwhalster deedt hij het wel, maar nu niet meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:21

Met touwhalster is het heel lastig stelling te vragen , je zou de teugel achter de knopen van het halster kunnen dien en kijken of je daar meer de schedel mee geplaatst krijgt,

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:12

met halster reageert hij niet. Het contact met een halster in minder dan een touwhalster.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:01

Je paardje moet hier ook weer even aan wennnen.
Ga lekker door met je lessen, lekker voorwaarts rijden en houd je handen in contact met de teugels.
Het komt allemaal vanzelf wel, geef het tijd!