Wat te doen tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveMickey

Wat te doen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:42

Hallo! :wave:

Ik zit eigenlijk met een probleempje. Altijd als ik aan het rijden ben, stop ik al na een halfuurtje/3 kwartier. Soms zelfs na 20 minuten. Ik weet nooit iets om te doen. Tijdens dressuur rijd ik slangenvoltes, overgangen! Weet iemand nog iets om te doen? Ik probeer vooral om nu zijn passen groter te laten maken en zijn hals iets meer te laten ontspannen. Weet iemand nog een leuke oefening hiervoor?

Groetjes Joël! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:43

Tot voor kort dacht ik dit ook, maar mijn ogen zijn geopend :) Er is zo verschrikkelijk veel te doen en dat hoeven echt niet enkel figuurtjes te zijn.

Tempo wisselingen, overgangen, buigingen, binnenhoefslag, schoudervoor en noem het maar op.

Misschien eens les nemen om inspiratie op te doen? :)

Anoniem

Re: Wat te doen tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:46

Doelgericht rijden ipv wat rondhobbelen?

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:48

Bizzybijtje schreef:

Pardon? :?

Sorry hoor, maar ik rij echt wel met een doel! Dat kan je toch lezen? Ik probeer zijn hals te laten ontspannen en zijn passen groter te laten maken! Aan zo'n reactie heb ik niets! ;)

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:49

Laura_x_ schreef:
Tot voor kort dacht ik dit ook, maar mijn ogen zijn geopend :) Er is zo verschrikkelijk veel te doen en dat hoeven echt niet enkel figuurtjes te zijn.

Tempo wisselingen, overgangen, buigingen, binnenhoefslag, schoudervoor en noem het maar op.

Ik mag geen les nemen! Het is niet mijn eigen pony, maar de eigenaar wil niet dat ik de pony verplaats. Hij staat namelijk op een boerderij ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:51

LoveMickey schreef:
Bizzybijtje schreef:

Sorry hoor, maar ik rij echt wel met een doel! Dat kan je toch lezen? Ik probeer zijn hals te laten ontspannen en zijn passen groter te laten maken! Aan zo'n reactie heb ik niets! ;)

Hoe kun je dan niks te doen hebben?

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:52

Bizzybijtje schreef:
LoveMickey schreef:

Hoe kun je dan niks te doen hebben?

Ik weet niet hoe! Ik kan wel iets doen, maar als ik na een halfjaar nog geen verbetering heb, vraag ik het toch maar eens op bokt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:56

Dan is je probleem heel anders. Je weet wel iets te doen, maar je hebt geen verbetering. Blijkbaar werkt dus niet wat je vraagt.

Kun je iemand vinden die les geeft en bij de boer aan huis komt? Dan hoef je de pony niet te verplaatsen.

Mag je op buitenrit? Dan kun je ook een buitenritje maken naar de dichtstbijzijnde bak en daar les nemen.

Anders voor de afwisseling wat balkjes draven tussendoor?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:57

Volte verkleinen & wijkend openen. Kan in stap of draf.
Als je het goed voorelkaar hebt dan kun je vanuit draf na het wijken bij het aanraken van de hoefslag aanspringen in galop.
Is je paard sterk genoeg kun je ook in galop voltes verkleinen & openen.

Wijken in galop.

Veel overgangen. Maar ook tempowisselingen, heel klein draven, heel groot weg & weer naar heel klein.
Schijnovergangen maken. De meeste gekke figuren maken & op de meest onverwachte momenten tempowisselingen of (schijn)overgangen rijden.

Liggen er balkjes? Ga daar is mee spelen. Leg wat draf balken neer.
Of leg vier balken op de hoefslag. Eentje bij de A, C, B & E. En dan in galop over de hoefslag, leren tellen en uitkomen. Je moet proberen zulke grote of kleine sprongen te maken dat je paard zijn sprong niet groter of kleiner hoeft te maken om over een balk te komen.

Wees creatief & je komt een heel eind :)
Voel waar je paard die dag tegenaan loopt & ga dan bedenken welke oefeningen goed zouden kunnen zijn.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:59

Apple schreef:
Dan is je probleem heel anders. Je weet wel iets te doen, maar je hebt geen verbetering. Blijkbaar werkt dus niet wat je vraagt.

Kun je iemand vinden die les geeft en bij de boer aan huis komt? Dan hoef je de pony niet te verplaatsen.

Mag je op buitenrit? Dan kun je ook een buitenritje maken naar de dichtstbijzijnde bak en daar les nemen.

Anders voor de afwisseling wat balkjes draven tussendoor?

Ik mag niet naar buiten, alleen daar in de bak. Iemand die les geeft aan huis mag ook niet. Hij wil geen vreemden op zijn erf.

Ik spring inderdaad ook 1 keer per week. Dat vind hij geweldig, maar de dressuur moet toch verbeteren nu! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:00

Geen vreemden op het erf? Kun je echt niet bespreken dat er een instructeur eens per maand oid komt?

Dat is natuurlijk heel wat anders als dat jij elke dag verschijnt met een hele roedel vriendinnetjes :))

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:00

PartoutZ schreef:
Volte verkleinen & wijkend openen. Kan in stap of draf.
Als je het goed voorelkaar hebt dan kun je vanuit draf na het wijken bij het aanraken van de hoefslag aanspringen in galop.
Is je paard sterk genoeg kun je ook in galop voltes verkleinen & openen.

Wijken in galop.

Veel overgangen. Maar ook tempowisselingen, heel klein draven, heel groot weg & weer naar heel klein.
Schijnovergangen maken. De meeste gekke figuren maken & op de meest onverwachte momenten tempowisselingen of (schijn)overgangen rijden.

Liggen er balkjes? Ga daar is mee spelen. Leg wat draf balken neer.
Of leg vier balken op de hoefslag. Eentje bij de A, C, B & E. En dan in galop over de hoefslag, leren tellen en uitkomen. Je moet proberen zulke grote of kleine sprongen te maken dat je paard zijn sprong niet groter of kleiner hoeft te maken om over een balk te komen.

Wees creatief & je komt een heel eind :)
Voel waar je paard die dag tegenaan loopt & ga dan bedenken welke oefeningen goed zouden kunnen zijn.

Nou opzich is het een shetlander :') Nee grapje! Bedankt, ik zal er vandaag mee aan de slag gaan! *D

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:01

Apple schreef:
Geen vreemden op het erf? Kun je echt niet bespreken dat er een instructeur eens per maand oid komt?

Dat is natuurlijk heel wat anders als dat jij elke dag verschijnt met een hele roedel vriendinnetjes :))

Ik kom daar alleen met mijn vriendin die zijn andere shet rijd. Hij wil het écht niet. ;(

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:02

laag en voorwaarts rijden, steeds afwisselen. niet rondjeslang hetzelfde doen. Als een stukje goed gaat zitten en genieten. + je hóeft toch ook geen uur te rijden? Voor wie moet je langer dan drie kwartier rijden?

Misschien moet je je doel iets soepeler zien, aangezien je er al een halfjaar over doet. Gewoon per keer dat je er op gaat zitten bedenken van : vandaag ga ik............

En dan iets dat bereikbaar is, ook genoegen nemen met de kleine dingen. Wat ik wel eens doe is : vandaag ga ik extra goed letten op mijn handhouding. Of meer op je paard/pony gericht: vandaag gaan we de nadruk leggen op het laten zakken van de hals. En als je dan het idee hebt dat het goed is gelukt is (of het enigszins daar in de buurt komt) is het toch klaar?

Ik heb juist altijd dat de tijd voorbij vliegt :P Moet juist oppassen dat ik niet te lang door blijf rijden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:03

LoveMickey schreef:
Nou opzich is het een shetlander :') Nee grapje! Bedankt, ik zal er vandaag mee aan de slag gaan! *D

Paard, pony, shetlander... het zijn allemaal atleten :) succes ermee!

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:05

Bedankt allemaal! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag!

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:09

Ik ben bezig met een trainingschema maken. Wat ik welke dag ga doen. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik rij hem 4 keer per week. Ik wil vandaag met lang en laag rijden aan de slag gaan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:09

Ooh, nu snap ik je probleem. Je hebt dus wel een doel, maar komt niet verder door gebrek aan 'inspiratie'. Als het niet van de boer mag, is het jammer, maar het blijft zijn erf.

Je kunt je ook gaan focussen op kleine doelen, die ondergeschikt zijn aan je grote doel.

Trainingsschema. Pff, je kunt het wel plannen, maar zorg wel voor een goede afwisseling! Altijd in de bak rijden is ook niks voor een pony. Ikzelf wissel altijd ontzettend. Handwerk, conditietraining, werk, buitenrit, wandelen, poetsen, lol met je knol ( :+ ).
Met zadel/zonder zadel/met barebackpad , met hoofdstel/bitloos/halster.
En 4x per week rijden vind ik zelf, maar dat is mijn mening, erg veel, vooral als je enkel bakwerk doet.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 22-03-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:10

Super, dankjewel!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:12

LoveMickey schreef:
Super, dankjewel!

Toch maar even een uitleg in het topic. :P

Je mag wel pb'en als je wilt. Maar het kan ook in het topic.

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:23

LoveMickey schreef:
Laura_x_ schreef:

Ik mag geen les nemen! Het is niet mijn eigen pony, maar de eigenaar wil niet dat ik de pony verplaats. Hij staat namelijk op een boerderij ;(

er zijn een heleboel instructuurs die naar je toe komen, je betaald enkel wat extra voorrij kosten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:33

Even lezen lisanne103, ze mag geen vreemde mensen op het erf.

je kunt ook spelletjes gaan doen etc? Of proefjes oefenen en als dat goed gaat steeds hoger etc?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:45

Aangezien je als je "echt" gaat rijden al 10 minuten moet nemen voor het opbouwen (instappen en indraven) en ook dat weer moet nemen voor het afbouwen, heb je met 20 minuten "training" een van beide niet goed gedaan, of gewoon geen training gehad.

Ga inderdaad letten op stelling en buiging. Rij de volte tot hij ECHT rond is, met pionnen kun je ook veel doen, slalommen ruim om de pionnen heen, maar ook vlak er langs, zodat het bijna wijken van links naar rechts is.

Ga aan de slag met halt houden, maar dan echt exact op de letter. Zoek de uitdaging in het heel precies doen van alles :j

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:52

Jij was toen je eerst begon toch ook een vreemde voor hem?? :P en die vriendin toch ook?
Jammer dat de beste man niet inziet dat het de pony en jou ten goede komt, maar goed daar kun jij niets aan doen.

Verder sluit ik me aan bij PartoutZ, zij geeft leuke opties/suggesties.

Misschien kun je met je vriendin spelletjes doen, bijvoorbeeld ringsteken ofzo (als je een beetje crea bent kun je met huis, tuin en keuken spullen wel iets leuks maken, mits gelet op de veiligheid natuurlijk).. doe je toch even iets heel anders, is voor de pony ook wel leuk denk ik..

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:19

Ma_ris_ka schreef:
Jij was toen je eerst begon toch ook een vreemde voor hem?? :P en die vriendin toch ook?
Jammer dat de beste man niet inziet dat het de pony en jou ten goede komt, maar goed daar kun jij niets aan doen.

Verder sluit ik me aan bij PartoutZ, zij geeft leuke opties/suggesties.

Misschien kun je met je vriendin spelletjes doen, bijvoorbeeld ringsteken ofzo (als je een beetje crea bent kun je met huis, tuin en keuken spullen wel iets leuks maken, mits gelet op de veiligheid natuurlijk).. doe je toch even iets heel anders, is voor de pony ook wel leuk denk ik..

spelletjes is inderdaad leuk om te doen (ook voor de afwisseling)
misschien kun je zelf gewoon een keer les nemen op een manegepaard en de dingen die je daar leert weer toepassen op je bijrijpaard,
ook proberen alles wat je nu doet te verfijnen, goed instappen en uitstappen. dan heb je de tijd zo weer vol ! succes verder!