Problemen met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treasure27

Problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:22

hallo

Ik rijd nu een 9-jarige merrie, alleen het probleem is dat ze niet wil stilstaan bij het opstappen,
ze gaat rondjes draaien en achteruit lopen. Het zadel is pas nog nagekeken en haar rug ook dus hier kan het niet aan liggen.
Ik kan haar niet in de hoek zetten omdat er stroomdraadjes rondom de bak zitten en dat vindt ze eng.
Tijdens het rijden is ze gewoon voorwaarts, ontspannen en nageeflijk

Wie kan mij helpen?

Kinke

Re: Problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:32

De grootste uitdaging hierin ben je zelf :)
Paard doet pas naar voren? Jij zet paard 1 pas terug. Paard doet 2 passen naar voren? Jij zet paard 2 passen terug. Heel consequent volhouden, laat je niet verleiden om toch snel te gaan zitten als je de kans krijgt.
Rondjes draaien idem. Paard weer op precies dezelfde plaats terugzetten.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:22

Wat Kinke zegt. En neem dan maar voor lief dat je geen tijd meer hebt om te rijden, omdat je er een uur over hebt gedaan om je paard stil te laten staan voor het opstijgen. Het is echt een kwestie van consequent en een lange adem hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:21

Meestal hebben ze het snel door, ik verwacht niet dat je een uur bezig bent :)

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:28

Je zegt dat je het zadel hebt laten nakijken, maar heb je ook de rug laten nakijken? Hier kan het ook aan liggen. Heb je de mogelijkheid om iemand je paard te laten vasthouden met opstappen? Die persoon kan zorgen dat het paard stilstaat tijdens het opstappen en kan steeds een stukje verder weg gaan staan als het beter gaat. Bij sommige paarden wil het ook nog wel eens helpen om met een krukje op te stappen, maar sommige paarden vinden dit alleen maar eng en gaan juist lopen. Gewoon proberen zou ik zeggen! Maar dit zou ik de eerste keer wel met iemand erbij doen zodat deze persoon het krukje optijd weg kan trekken om te voorkomen dat het paard erop gaat staan als het toch gaat lopen. Succes in ieder geval! :)

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:37

Bekend verhaal! Ik had precies hetzelfde.
Bij mij moest alleen de knop om. Ik dacht teveel na en voordat ik mijn voet in stijgbeugels had, had ik al alle rampsenario's bedacht dat hij alweer 5 passen achteruit had gezet.
Ik had echt iemand nodig om hem vast te houden.

Totdat bij mij de knop omging, ik dus een hele andere houding kreeg en ik nu elke keer (via krukje) kan opstappen.

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:09

Misschien kan iemand je een paar keer helpen en het paard vasthouden? Of het paard met de neus in een hoek zetten zodat hij niet weg kan lopen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:11

Komt me bekend voor:p had ik ook met paardje steeds 1 kant in beugel gaan hangen en pas opstappen waneer hij stilstaan kost wat tijd geduld en moeite maar als je er eenmaal opzit goed belonen bij mij is het in ieder geval goed gekomen

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:56

@ Kinke: bedankt voor de tip! Ik had van iemand anders te horen gekregen dat als ze naar achter loopt dat ik haar dan nog verder naar achter moet zetten met als gevolg dat we heel de bak door gingen en ze niet meer naar voren wilde, nu dus maar andersom proberen
@ Appelflap445: ze is helemaal nagekeken door een osteopaat
@ TinaT: ook als iemand haar vast houdt blijft ze rondjes draaien

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:51

In een hoek zetten lijkt mij niet handig, er zullen ook momenten zijn dat je op wilt stappen en er geen hoek in de buurt is om het paard neer te zetten.
Treasure...gewoon het foute gedrag corrigeren, niet schreeuwen oid. Zodra ze stil staat haar de hemel in prijzen :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:56

Mijn paard deed dit ook, tot ik met een kruk opstapte. Vanaf dag 1 bleef hij keurig staan. De mijne vond het dus absoluut niet prettig om zoveel zijdelings gewicht op zijn rug te hebben

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:38

Daar had ik nog niet aan gedacht maar ik stap ook sowieso altijd met een kruk op. Het gewicht aan 1 kant van de ruggengraat is erg slecht.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:40

Dit heb ik met mijn nieuwe paard ook. Nu word hij door mij en mijn instructrice hierop gecorrigeerd.
Zij houd hem vast wanneer ik opstap, de week erop moest ik gewoon opstappen terwijl die liep en stilzetten en overdreven belonen.
Af en toe ook midden in de les afstappen en weer opstappen, afstappen en weer opstappen.
Dit heeft gewoon tijd nodig. Mijn ruin liep eerst zeker een kwartier te draaien voordat ik er überhaupt op kon, nu gaat het allemaal veel soepeler.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:32

misschien met iemand ernaast die haar een beetje gerust stelt wanneer jij probeert op te stijgen. en goed belonen wanneer ze het goed doet!!
edit: ik zie dat je het al geprobeert hebt met iemand ernaast... sorry!

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:36

Mijn vp had dit ook. Het is gewoon veel geduld! Elke keer als het paard gaat draaien of al lopen gewoon aan de teugels trekken en blijven hangen in de houding als je staat (hoe moeilijk dat ook is) en als je paard dan weer rustig stilstaat kun je weer een stukje verder met opstijgen gaat je paard dan weer draaien of al lopen dan doe je weer het zelfde als in het begin en zo kun je dat opbouwen! Na een tijdje kan je paardje denk ik wel rustig stilstaan met opstappen! Deze methode werkt bij paardje wat ik rijd en mee les dan wel.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:19

Als je zelf erg lenig bent kan je proberen aan de andere kant op te stappen. Als er inderdaad geen pijn speelt dan is het vaak gewoonte die je kan onderbreken door wat ongewoons te doen. Maar nogmaals je moet wel lenig genoeg zijn en rustig kunnen gaan zitten. En een krukje is inderdaad altijd veel beter.

Toen ik mijn ruin net kreeg had hij een te klein zadel erbij zitten en beet hij in je zij zodra je aansingelde. Andere zadel paste wel, maar hij bleef het doen. Gesingelt aan de andere kant en hop gewoonte onderbroken. Nu doet ie het niet meer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:51

ieder paard kan leren stil te staan , dus ook het jouwe.
Als je het juist doet moet dit zeker lukken al bij de eerste training, even herhalen en belonen op rust.
Dit moet dan enkel nog een paar keer opnieuw ingeoefend worden maar zal dan echt vrij vlot verlopen.
Het is ook niet wat je juist moet doen dat belangrijk is, nee het is de manier waarop je dit doet dat belangrijk is, en vooral het zien wanneer juist te belonen, dit is timing en gevoel.

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:49

Let ook even op veel mensen zetten hun voet in de buik van het paard zodra ze hun voet in de stijgbeugel zetten en op willen stappen.
En verder inderdaad geduld... geduld en nog eens geduld.

Je paardje denk gewoon ik laat dat mens echt niet zomaar op mijn rug stappen! :Y)
En jij moet dit zien te doorbreken.

Had er ook eentje die nooit stilstond.
Nu pak ik soms een een krukje, paard aan los teugeltje en floep er zo op!
Loopt hij daarna alleen wel dwars door het krukje vaak, maar goed hij blijft super braaf stilstaan en stapt pas weg als ik het aangeef! :')

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:11

probeer is als iemand haar vast houd of haar de eerste tijd vast zetten wanneer je opstapt.. als ze het dan braaf doet beloon je haar met een paarden snoepje ofzo.. en daarna doe je dat een keer los zonder dat iemand haar vast heeft gaat ze lopen, dan doe je het op nieuw en doet ze het goed dan beloon je haar

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:16

Mijn paard had voorheen last van zijn rug wegens te krap zadel jarenlang. Dus die bleef ook niet stilstaan (vond dat niet zo gek toen ik wist dat zijn zadel hem dus pijn deed) Vanaf dat ik het foute zadel in mijn auto gegooid had (om op zoek te gaan wat ik dan wilde voor zadel en wat goed was voor hem) ben ik hem met grondwerk en VD gaan leren om stil te blijven staan op commando HALT. Daarna met kruk erlangs tot ik zelf OP de kruk kon staan en erover heen hangen en hij nog steeds stil stond. En toen ik dan mijn nieuwe zadel had (bijna half jaar later....) ben ik dit door gaan bouwen met zadel op zijn rug. Kan nu prima opstijgen met de kruk. Meneer blijft staan tot hij zijn beloning krijgt. Voerbeloning ben ik nu aan het afbouwen. Beloning wordt nu dus langzamerhand Braaaaffffff en lichte aansporing naar stap :D

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:44

Ik heb een keer gelezen dat je dan haar hoofd van je af moet draaien. Dus als je het zadel vastpakt, hou je ook de teugel vast waarmee je dus haar hoofd van jou afgedraaid houdt. Dan kan ze alleen nog maar naar jou lopen. Je kan ook iemand vragen om haar echt even goed vast te houden. Ook (haha, veel tips) heb ik gehoord dat als ze vooruit stapt als je erop zit, meteen weer evenveel stappen als ze vooruit of achteruit heeft gedaan terug of verder. Stapt ze dus 3 stappen naar voren, ga je ook weer 3stappen naar achteren.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:19

Heel herkenbaar, zo was mijn pony ook. Ik heb veel manieren geprobeerd maar het beste ging het als iemand hem vasthield en gerust stelde, toen dit goed ging heb ik het steeds verder uitgebouwd. Daarna alleen nog iemand ernaast zonder vast te houden en toen steeds een stapje verder weg. Nu blijft hij (meestal) wel braaf staan, hij vond het volgens mij gewoon erg spannend.

amberveldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:14

Tja dat doet mijn pony soms dus ook... Ik probeer dan gewoon consuqeunt te zijn . Als hij een pas vooruit gaat hem gewoon een pas terug zetten en achteruit andersom dan. Todat hij gewoon stil blijft staan en dan goed belonen :)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:29

Wat amberveldman zegt lijkt me een goed plan ja. Misschien werkt dit. En haar stil laten staan zodra je erop zit. Staat ze wel braaf stil als jij je beugels doet, of gewoon halt houd?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:35

Ik had dat probleem toendertijd ook met mijn paard, ik hem hem toen geleerd dat hij een snoepje kreeg
als hij braaf bleef staan, 't werkte na een paar dagen al. Nu krijgt hij eigenlijk nooit meer een snoepje maar blijft nog altijd braaf staan.
Waarschijnlijk niet de slimste manier, wel het snelst aangeleerd :P