Het leed wat puberen heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Het leed wat puberen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:18

Pff kan dit nog nét typen wat verrek van de spierpijn :+ ...
Zal het even in het kort uitleggen:

Mijn pony word in mei 4 jaartjes. Met beleren was het een schat! Tot aan november ongeveer toen sloeg ze ineens om! Het begon met een beetje uitproberen maar werd steeds erger..
Steeds al bokkende ervandoor gaan. Nou had ik een martingaal geprobeerd en dat ging al iets beter. Nu heb ik te horen gekregen dat ik strenger moet zijn en dus geprobeerd ging al beter tot vandaag.. Ben zo ongeloofelijk hard gevallen! Met me hoofd tegen een paal :x niet zo lekker dus. Is dit puberen? Gaat dit ooooit nog over? ik word dit namenlijk een beetje zat.. Het het zadel laten nakijken en dat was goed. De DA is ook geweest maar dat was ook goed..
Edit: Heb wel les maar op een andere locatie dan bij mij op stal. Ze is braaf op locatie en thuis pakt ze me. Heb vrijdag me eerste les bij ons thuis :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:25

Ik zie dat het om een haflinger x tinker gaat.
Ik heb zelf een haflinger en wel een heel eigewijse.
Ik heb al zo vaak gedacht ik verkoop haar ben het helemaal zat.
Maar ik zeg je hou vol, leer haar kennen, wanneer doet ze het en waarom denk je.
Mijn haflinger heeft een hele trucendoos, en het duurt even voor je het meeste door hebt.
Ik ken die mijn nu door en door en weet nu hoe ze in elkaar steekt.
En bij die mij heb ik me er bij neer gelegt dat in de bak rijden niks wordt dan is zo zo vervelend haalt ze me het bloed onder me nagels vandaan.
En als ik misschien door zet gaat het over, maar heb daar helemaal geen zin meer in laat mij maar lekker buiten rijden.

Succes!!!!

Baily12

Re: Het leed wat puberen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:29

idd tinkerXhaflinger. Het is vooral zo erg omdat ik al vanaf nov. aan het vechten ben :( buitenrijden is ook een drama want dan staakt ze. Het is gewoon niet meer leuk en ook alleen maar als ze moet werken want in de omgang is het een schat echt waar! maar op het gegeven moment is het gewoon klaar. Ben al meer dan 5x eraf gekukkeld en snel val ik zeker niet! Me moeder is er ook niet zo blij mee, ik kan nu igg niet lopen van de pijn. Ben eerder ook al tegen de muur gevallen :s

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:29

hoi jij hebt de zus van Joula hou je taai en zet door ze groeien er over heen
jou ouders hebben je ook (nog) niet weggedaan toen je begon te puberen :j

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:32

nee wil haar ook niet weg doen maar ik wil ook niet me nek breken. Want het is niet niks hoe ze doet, zelfs me stalbaas schrok ervan. mijn vraag ik vooral; heeft ht nut dat ik train? of zit het gewoon in het karakter. ik hoop dat het ooit ophoudt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:32

ik zou denken dat het uitproberen is hoor. Even aftasten waar de grenzen liggen. Het is aan jou om die grenzen vast te stellen!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:36

duurt dit zo lang dan? ik ben al 3 maanden aan het stoeien ermee en zie absoluut geen verschil ze verzint steeds iets nieuws (en iets pijnlijkers :'))

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:39

Kan je Gerda niet vragen Wisky hier
wij zaten te klooien met Marlou
die wilde niet vooruit is ook twee weken bij Gerda geweest om eens even een ernstig gesprekje met haar te hebben :7

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:45

Misschien deze ook even lezen: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt? hier op bokt misschien staat er nog wat tussen wat je moed geeft vol te houden

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:48

@jackyline dat zou ook nog een optie zijn ja maar ik denk dat ik het liever eerst zelf probeer (:

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:49

ja dat snap ik maar vreemde ogen dwingen en straks ben jij vertrouwen in haar kwijt maar ik snap dat je het liever eerst zelf wil aanpakken hoor.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:50

ja ik wil haar niet zomaar weg doen want ik vind haar erg leuk maar het moet wel veilig blijven ;)

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:51

Dat lijkt me lastig inderdaad.. En het probleem is als je ze bij iemand brengt (tenminste dat begrijp ik uit jackyline's bericht) dat sommige paarden het dan bij diegene niet meer doen, maar bij jou nog wel.
Les nemen op locatie lijkt me sowieso een handig idee, misschien weet je instructeur/instructrice een oplossing?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:53

ja ben overgestapt naar andere instructrice die bij mij op stal komt. Ze heeft me vandaag ook al even geholpen nadat ik gevallen was door me even aan de longe te doen. Vrijdag gaan we weer even kijken hoe ze het doet. Misschien gaat het over een tijdje dan beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:14

Ik zeg dat het niet aan het paard lig maar aan jou.
Zoals in het andere topic wordt genoemd is puberen niet echt een optie in de zin van tegendraads zijn. Waarschijnlijk is jouw pony gewoon zoekende naar je grenzen omdat jij die niet duidelijk genoeg aan geeft. Hij snapt gewoon niet zo goed wat jij van hem wilt en gaat daarin zelf maar wat doen.

Dus ga met je instructrice aan de gang om duidelijkheid aan je pony te geven, jij moet de hulpen juist geven. Ze is nog jong dus moet een boel leren.

Dus niet de pony de schuld geven maar bij jezelf te raden gaan.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:19

ik snap dat ik het ook niet helemaal goed doe maar ik doe me best! Ik ben echt heel streng de laatste tijd.. gewoon niet gewend van mezelf. Mijn grenzen probeer ik zo goed mogelijk op te stellen maar jammergenoeg dringt dit nog niet bij haar door. En ja ik leg nu de schuld is een keer bij haar, deed dit voorheen al bij mij. Als je haar in het echt ziet lopen weet je wel wat ik bedoel. Dat is wel het jammere van bokt het gaat me woorden niet met beelden.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:21

Ik heb ook zo eentje. Hij is wel iets minder extreem, misschien komt dat ook omdat jij een merrie hebt en ik een ruin. Maar misschien is het een idee om ook meer dingen vanaf de grond met haar te doen, en dan niet longeren - maar dingen zoals targetten, clickeren enz.. Dat heeft bij mijn paardje erg geholpen waardoor het heel veel minder werd, hij probeert nu alleen nog andere mensen uit (die er nu dus ook niet meer op mogen).

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:21

Edit: ze weet heus wel wat ze moet doen want ik de zomer deed ze het ook super. En ik vraag nu niet meer dan dat ik toen deed. En alsnog hoeft ze niet haar best te doen om me rug te breken want datdoet ze dus echt.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:22

@xxcait3 grondwerk is ook nog een optie ja (: bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:22

Baily12 schreef:
ik snap dat ik het ook niet helemaal goed doe maar ik doe me best! Ik ben echt heel streng de laatste tijd.. gewoon niet gewend van mezelf. Mijn grenzen probeer ik zo goed mogelijk op te stellen maar jammergenoeg dringt dit nog niet bij haar door. En ja ik leg nu de schuld is een keer bij haar, deed dit voorheen al bij mij. Als je haar in het echt ziet lopen weet je wel wat ik bedoel. Dat is wel het jammere van bokt het gaat me woorden niet met beelden.

Heeft niks met streng te maken, je moet duidelijk zijn. Je hulpen duidelijk geven, haar duidelijk maken wat je van haar wilt. Je moet onthouden dat ze nog jong is en dat je haar alles moet leren, en dat nog heel vaak herhalen. Een pony moet je wat aanleren, maar dan moet je wel weten hoe, misschien ben je daar gewoon nog niet aan toe, dat kan best. Maar leg dan niet de schuld bij je pony, want die weet niet beter. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:25

Wat doet ze precies dan? Hier ook zo'n 4-jarig tutje, die ook even lekker begon te puberen! Zéér duidelijk je grenzen aangeven. Kun je me precies vertellen hoe jij optreedt op het moment dat zij iets uithaalt?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:28

wat doet ze niet :P
bijv. heel erg bokken
Vandaag was het ineens omdaaien,bok,slidingstop,bok,sprint en scherpe bocht en toen boem.
Maar ook staken zoals bokken bij aansporen,heel hoekig lopen (zovan wil niet) hoofd omhoog gooien, gewoon niet lopen, op hol slaan richting uitgang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:29

Baily12 schreef:
bijv. heel erg bokken
Vandaag was het ineens omdaaien,bok,slidingstop,bok,sprint en scherpe bocht en toen boem.
Maar ook staken zoals bokken bij aansporen,heel hoekig lopen (zovan wil niet) hoofd omhoog gooien, gewoon niet lopen, op hol slaan richting uitgang

Dat is echt geen eigenwijs gedrag :n
Meisje, haal er snel iemand bij die er verstand van heeft want dit ligt echt niet aan je pony hoor.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:31

hoe ik dan optreedt:

eerst spoorde ik haar aan zodat ze door moest galloperen. werkte niet
daarna heel streng voelde ik m opkomen draaide in haar tegen de muur en gaf een tik. Maar als ik dan verder wilde op de hoefslag ging ze gewoon weer.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:31

Joolien schreef:
Baily12 schreef:
bijv. heel erg bokken

Dat is echt geen eigenwijs gedrag :n
Meisje, haal er snel iemand bij die er verstand van heeft want dit ligt echt niet aan je pony hoor.

Nee dat heb ik ook door. Heb nu ander les en wil er graag wat aan doen vind het heel vervelend.