8 jarige fries van niks naar hoog niveau rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urisis

8 jarige fries van niks naar hoog niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:43

hoi!

( ik weet niet of het hier goed staat)
vandaag ben ik wezen kijken bij een 8 jarige fries. Het is een super lief paard! Maar met rijden kwam ik erachter dat ze nog helemaal niks kan. Ze zwiept nog alle kanten op en houd het bit vast en reageert niet heel erg op teugel en been hulpen. Denken jullie dat ik nog met deze leeftijd haar naar hoog niveau zou kunnen rijden? Met goed les?

dankjewel!

belle_boef

Re: 8 jarige fries van niks naar hoog niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:45

Het niveau hangt niet alleen af van het paard maar ook van het kunnen van de ruiter.
Maar het is in principe wel mogelijk

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:45

Paard helemaal gezond? Hoe goed kun je rijden? ;)

Ik geloof niet dat iemand vanaf een beeldscherm zo'n vraag kan beantwoorden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:46

Nee, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Het paard is scheef, en de periode waarin hij het meeste leert, is al voorbij. Daarnaast moet je al meer ervaring, kennis en geduld hebben om een fries hoog op te kunnen leiden, omdat het gewoon geen makkelijk standaard paard is.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:47

Er staan voor héél weinig geld paarden (ook Friezen) te koop die wèl goed gereden zijn. Dit paard moet duidelijk eerst nog een goede basis aangeleerd krijgen en dan moet je maar afwachten of ze ook nog aanleg heeft voor dressuur in het algemeen (laat staan op hoog niveau).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:49

Ik zou ook uitkijken naar een jonger dier als je de sport in wil..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:51

Uiteraard is het dier nog zeker op niveau te rijden. Ligt er alleen maar aan hoe veel tijdje er in stopt en hoe snel paard en ruiter het oppikken. Bij het begin beginnen en zorgen voor een goede basis en dan kun je op gaan bouwen. Wat je uiteindelijk zult behalen is natuurlijk altijd maar de vraag. Wil je zekerheid om hoog in de sport mee te doen dan zou ik toch voor een dier gaan dat meer ervaring heeft.

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:59

Mijn friese ruin was bijna 7 jaar toen ik hem kocht en had alleen voor de kar gelopen. Hij kon dus wel redelijk in balans draven, maar de galop moest hij nog leren. Ik heb hem t/m Z1 niveau gereden (toen ik met hem begon was ik zelf M niveau) en heb er altijd een fijn sportpaard aan gehad. Hij is inmiddels 20 jaar en is nog in goede conditie. (Maar misschien vind je Z helemaal geen hoog niveau??)
Denk er in ieder geval goed over na en laat je goed informeren of neem iemand mee die er veel verstand van heeft.
Succes!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:03

Zoals Sympathie ook aangeeft, wat vind jij hoog niveau?

Het leren van een paard is van een hoop afhankelijk behalve de leeftijd :+
Of hij/zij hoger niveau kan halen ligt aan bouw, karakter, leergierigheid, gangwerk, kunnen van de ruiter en zo kan ik nog wel even doorgaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:03

Tja, de mijne was 7 en recreatief bereden (lees: altijd aan een halstertouw met papa die haar vasthield ernaast op de fiets) rechttoe rechtaan over de dijk gereden. Zeer leergierig. Best vlot leuk verder gereden, basisoefeningen, recht lopen, versnellingen er goed op gezet. Maar géén talent (en géén zin) om hoger in de dressuur te lopen. Gelukkig ook niet mijn ambitie, ik wilde gewoon het bos in :D

Maar niks valt te garanderen dus, zie het verschil tussen verhaal Sympathie en het mijne.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:48

bedankt voor de reacties en zoiets kan je natuurlijk niet van een beeldscherm beandwoorden , maar van de week gaat mijn instructrice mee en erop zitten om te kijken hoe werkwillig ze is en of het iets kan worden, ik heb best al wat rijervaring en een hele goede instructrice,, we hebben haar nog maar 1 keer gezien maar hun bak waar ze nu staat is ook tien keer niks dus daar kan ze ook niet lekker in rijden, en als het wat word gaa ik er alle tijd insteken die we maar hebben, maar bedankt alvast voor de reacties!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:50

Als jouw instructrice met 1 keer rijden op een fries wat nog helemaal niets kan, kan vertellen of het dier talent heeft, werkwillig is, doorzettingsvermogen heeft en er, als het aan de bak moet, nog zin in heeft, dan kan het mens rijk worden ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:36

Bijna ieder paard kan met de juiste ruiter in het Z komen. Maar is dat "hoog niveau" of zat je GP te denken?? In dat geval denk ik dat het niets gaat worden..

Een instructrise laten rijden is in ieder geval wel een goed plan. Ze kan waarschijnlijk wel meer aanvoelen hoe het paard het lichaam gebruikt, en hoe het de hulpen oppakt. Nu is bijna alles te verbeteren, al zal een paard dat denkt "doe het zelf maar" waarschijnlijk geen hele vlugge worden. Ik ben er altijd voorstander van om iemand met meer ervaring als jezelf te laten rijden. Dat geeft altijd een completer beeld dan jij alleen :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:25

Doe eens allemaal niet zo raar. Het paard is 8 jaar, da's echt niet te oud om iets te leren. Als het een goed gezond paard is, en jij bent een beetje handige ruiter, dan moet dat prima kunnen. Maar de leeftijd is echt geen enkele factor hierin.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:40

Ligt eraan wat jij onder hoog niveau verstaat? Ik begon mijn Fries te rijden toen hij ook ongeveer 8 was, en hij kon alleen maar scheef en stampend de bak door. Het kostte wel tijd en geduld maar toen we na een jaar thuis trainen gingen starten zaten we in een jaar in de M2. Nu heb ik overigens wel veel mazzel dat mijn Fries een goede galop heeft en ook heel voorwaarts is.

Edit: en inderdaad een goed plan om je juf te laten rijden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:43

TS, met 8 jaar is een paard net helemaal af. Dat moet dus geen belemmering voor een goede opleiding te zijn. De vraag is alleen of het paard en jij voldoende talent hebben :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:54

Misschien is het juist bij een Fries wel een voordeel dat ie al helemaal volwassen is. Juist van Friezen wordt te jong teveel gevraagd vaak. Met de juiste ruiter en een gezond paard dat graag met je wil werken kun je een heel eind komen. Had begrepen dat juist Friezen wel talent hebben voor dressuur. Rij zelf een jonge fries en ik merk dat ze het heel snel oppikt allemaal en ook snel onthoudt, mits je geduld hebt en rechtvaardig blijft. Onterecht straffen of teveel spoor en zweep en ze weigert mee te werken. Misschien dat daar de zogenaamde koppigheid van Friezen mee bedoeld wordt..

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:04

dit moet wel te doen zyn. Ik ken namelyk ook een meid die een fries heeft gekocht toen die 10 jaar oud was.
Ik moet zeggen dat die fries wel een redelyke basis had maar ze zwiepte wel uit en je kon haar wanneer ze ervandoor ging echt niet tegenhouden, dan rende ze letterlyk met je weg.
Als ik zie wat die heeft geleerd in 5 jaar dat ze by dat meisje is!
super mooie gelyke gangen, super goed aan de beenhulpen, afbuigen, recht gericht. het meisje rijdt op een M niveau ondertussen met het paard en het ziet er super uit als je hen 2 bezig ziet.. zeer werkwillig paardje. Wel moet ik zeggen dat het paard heeeel goed weet wie op haar rug zit!! dus ze weet ook hoe ver ze by elke ruiter kan gaan.
Dit moet voor jouw ook te doen zyn.. zet het door en haal alles eruit wat erin zit dan kom je er wel!!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:07

Een Fries is veel later met uitgroeien en puberen. 8 jaar is een mooie leeftijd. Een paard leert niks uit zichzelf, dat leert de mens 'm. Je kunt 'm dus nog van alles leren, ligt eraan hoe goed jij bent!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:17

Ben eigenlijk verbaasd dat de meesten denken dat een paard op die leeftijd niets meer kan leren. Wat een onzin, dat dier kan nog jaren mee en bij ieder paard/leeftijd geldt dat de kennis en vaardigheid van de ruiter van grote invloed is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:21

Mijn oude ruin was 10 jaar toen ik hem kocht en kon met moeite een B-proef doorgestuurd worden. Stug en sloom en een rug als een plank. Met goede instructie heb ik met hem toch winstpunten in de M2 kunnen rijden, toen raakte hij jammergenoeg geblesseerd. Alles kan zolang je het maar doordacht en met beleid en goede instructie doet!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:29

Natuurlijk kan dat, dat kan met elk gezond paard, maar het ligt helemaal aan het kunnen van de ruiter. Ik ben nu met een 12-jarige ruin bezig die alleen maar kei gestresst en totaal scheef en met een weggedrukte rug door de bak kon lopen. Ik moet dus nu helemaal van voren af aan beginnen met ontspanning en rechtrichten, het duurt over het algemeen minimaal een jaar voordat je zo beestje weer ontspannen en recht aan het lopen hebt, en 2 jaar voordat hij dressuurmatig zo goed zal lopen als een paard dat vanaf het begin goed is gereden. Het is dus vooral een kwestie van geduld hebben, rustig opbouwen en weten waar je mee bezig bent!

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:22

bedankt allemaal voor de positieve reacties, daar kan ik wel wat mee en het zet me wel aan het denken, want ik dacht toen ik op die fries had gereden en wist dat ze niks kon dat ik bij het begin af aan weer kan gaan beginnen, maar als ik ervoor gaa is het wel een mooie ervaring om een paard hogerop te rijden, en dat je kan zeggen dat je dat zelf met je paard heb bereikt ! (met hulp natuurlijk :) ) ik zal het er goed met mijn instuctrice over hebben! bedankt allemaal!!!

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:56

vandaag gaat ik met mijn instructrice kijken bij het paard, ben benieuwd naar haar mening!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:28

Spannend!