ik heb een heel groot probleem ik zal het hele verhaal vertellen 8 tot 6 weken geleden reed ik 3x in de week op manege pony palong dus had ik besloten op palong mijn wedstrijd te doen maar palong werd ziek veel verkoudheid en benauwdheid hij heeft nu 4 weken op rust gestaan en alleen wat gestapt aan de longe. zondag is de wedstrijd maar ik heb er gisteren voor het eerst weer op kunnen rijden ik was dan ook de eerste die er weer op reed, daarvoor heeft hij 2 weken elkedag aan de longe gelopen voor conditie opbouw. gisteren ging het heel erg slecht, mijn lievie is veranderd van een lief braaf percies naar mijn luisterend ponytje naar een bokkend steigerend en door de bak crossend paardje. ik ben er gisteren er 3x afgevallen en kan de rest van de week niet meer rijden. hoe kan ik dit het beste oplossen want ik weet dat het nooit in een keer goed kan gaan maar misschien zijn er trucjes bij het inrijden die ik kan toepassen zodat het al een beetje beter gaat.
de problemen zijn dus kort samen gevat. niet reageren op hulpen tik met de zweep is bokken + steigeren heb je hem in galop raced hij door de bak bedenkt zoineens de andere kant op te willen met een rot vaart waardoor je er af valt
Het is heel jammer voor jou, maar ik denk dat voor Palong deze wedstrijd te vroeg komt na zijn rustperiode.
Moos99
Geplaatst: 07-03-12 11:22
Misschien heeft de pony nog steeds veel last, vandaar ook zijn verzet. Ik zou zeggen laat hem goed onderzoeken (de manage dan) en ga niet rijden voordat er zekerheid is dat dit ook weer kan.
derest van de manege meiden rijden de rest van de week ook nog op hem dus als het goed is zegt mijn instructrice bouwt hij het op en komt het wel goed ook de dierenarts zegt dit maar ik vertrouw het niet
Pumpkins
Geplaatst: 07-03-12 11:26
Na een maand van rust is het niet verstandig voor Palong om in een keer weer volledig over te schakelen naar zijn werk. Vind het een goede suggestie om het even te overleggen met je instructeur. Lijkt mij verstandig om de wedstrijd niet met Palong te rijden.
celano
Geplaatst: 07-03-12 11:26
Jouw instructrice kan het echt beter inschatten dan wij vanachter de computer. Overleg even met haar.
Trucjes voor tijdens het inrijden etc bestaan namelijk niet. Goed paardrijden is het enige dat je kan doen.
Pumpkins
Geplaatst: 07-03-12 11:28
had je berichtjes nog niet gezien. Als je onderbuikgevoel zecht dat het niet verstandig is om op Palong te rijden, is er niet de mogelijkheid om de wedstrijd op een andere pony te rijden?
meikiera
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-12 11:30
okee maar ik hoorde iets dat helpt tegen race gedrag met voltes of zo mijn instructirice vind dat ik het gewoon moet doen en ik me niet teveel moet laten leiden door medenlijden en dat vind ik lastig maar anders als de dierenarts het zegt zal het wel goed zijn toch zo'n iemand heeft er verstandvan toch?
nee weidebloem door het rhinovirus moeten allekinderen die anders op eigen pony's komen op pony's van de manege en dat zit dus erg vol wan t ze mogen ook weer niet te vaak lopen
Ik zou nog even aankijken hoe de pony loopt deze dagen, is hij nog steeds zo druk en bokken en stijgeren kun je altijd vragen of je alsnog op een andere pony de wedstrijd kunt rijden.
Ik ga mee met de mensen boven me, maar als je toch wel op haar gaat rijden. Probeer met het inrijden veel overgangen te rijden, gaat ze ervandoor, gelijk stop zetten. en even later weer gewoon doorrijden en vooral niet gaan slaan/schoppen
Is hij wel al in staat om weer intensief een wedstrijd te rijden? Probeer met het inrijden hem ook goed bezig te houden zodat hij meer bezig is met wat jij vraagt dan het ervandoor gaan/bokken etc
okee ja hij moet het al kunnen want hij loopt al twee weken intensief aan de longe ongeveer het zelfde intensiefiteit als de wedstrijd en de lessen. dus eiglijk moet het kunnen. inrijden dus intensief bezig houden.
Hoe krijgt de pony rust.staat hij wel lekker buiten heel de dag zodat hij wel kan bewegen?? Dat hij bokt en steigert doet hij niet voor niks ,hij geeft iets aan, helaas is het een manege pony dus echt naar het dier zal niet geluisterd worden want hij moet zijn centen tenslotte opbrengen. Als je twijfelt zou ik geen wedstrijd rijden met dit dier, want hoe belangrijk is die wedstrijd ??
de wedstrijd is voor het verdienen van een manegestartkaart dan mag ik uitkomen op regeonale wedstrijden heelbelangrijk dus vandaag kreeg ik smsje van mijn istructrische ze zij dat hij vandaag niet gebokt of gesteigert heeft hij heeft wel gerace maar zoals het nu lijkt wordt ook dat beter. ik moet dus hem gewoon goed ondercontrole houden want racen is waarschijnlijk niet toegestaan ik denk dat ik gewoon ga rijden en als het met het in rijden knudde is dan stop ik gewoon dat wat mijn idee wat vinden jullie daar van?
Je kan altijd afstappen als je instructice en jij het gevoel hebben dat het niet goed gaat. Als Palong druk is, is het belangrijk dat hij zijn energie op jou richt en niet alleen met zichzelf bezig is. Dat houdt in dat je je gedachtes bij je paard houdt, goed aanvoelen wat hij doet en veel oefenningen doen. Als je iedere keer dingen van hem vraagt, zoals een overgang maken, gebroken lijn of volte, betekent dat dat hij op jou moet letten.
behalve dat het inrijden echt super ging schrok palong overal van maar blijkbaar heb ik dat goed opgelost ofzo want ik ben eerste geworden met 220 punten ik ben er super blijmee en heb nu heb ik een manege start kaart maar gelukkig wel met een pony naar keuze!