Bokken tijdens beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DivaBurga

Bokken tijdens beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:53

ik ben sinds een maand opnieuw bezig met het beleren van mijn bijna 4 jarige merrie. Afgelopen zomer waren we al begonnen met het zadelmak maken af en toe er even op gaan zitten wat gestuurt, dit ging allemaal prima ze keek soms kwaad maar dat was het wel. Ik heb toen een winterstop in gelast omdat ik haar toch nog iets te jong vond.
Ben nu weer 3 weken aan de gang en loop nu een beetje vast. Ik kan prima met haar een buitenritje maken met andere paarden, ze loopt dan het liefst voorop. Wel wat lastig te sturen en remmen maar het lukt wel altijd.
Nu het probleem als ik met haar in de bak wil gaan oefen lukt dit hooguit 1 rondje en dan begint ze met stilstaan ze wil gewoon niet voorwaarts, ik geef been mevrouw loopt achter uit, ik geef haar een tikje gaat nog meer achteruit en begint vervolgens te bokken omdat ze haar zin niet krijgt. Ik bedacht nou doen we 1 rondje in de bak is dat goed dan lopen we even een stukje van het erf naar de weg. Nou dat gaat goed tot ik haar terug naar huis stuur dan komt de koppigheid, achteruit lopen en het bokken weer terug.
Mijn vraag wat is nu het beste om te doen:
-alleen maar buitenrijden?
-het leuker maken in de bak?
-gaan longeren met mij erop?
-of haar voorwaarsts dwingen (liever niet)

Verder is ze ontzettend braaf. Oja ze doet dit over het algemeen uit dominantie zo van ik heb een stukje gelopen nou is het wel klaar.

Kermit

Re: Bokken tijdens beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:59

Ik zou professionele hulp erbij halen of het paardje daarnaar toe brengen. Het is duidelijk dat ze een looptje met je neemt en dat je daar hulp bij nodig hebt. Je geeft aan dat ze dominant is dus het is duidelijk een manier van haar eigenzin door drijven. Heb dit zelf met een 13 jarige merrie gehad die nooit veel had hoeven doen. Die ging over op stijgeren..Gewoon omdat ze alleen op haar manier wilde werken. Door middel van heel goede begeleiding is dit gedrag gelukkig verdwenen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:04

Ik zou graag hulp erbij hebben maar wij mogen nu het erf niet verlaten en liever geen mensen op het terrein die er geen eigen paard hebben staan.
Wil wel graag door heb namelijk geen idee hoelang dit zo blijft.
En ik ben bang dat als ik nu stop ze het de volgende keer nog veel erger gaat doen.
Maar eventueel advies waar ik haar zou kunnen laten beleren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:04

Ik ga met Kermit mee. Dit is werk voor een professional. Zelf inrijden is heel leuk, tot het mis gaat... en dat is nu. Geef haar uit handen aan iemand die precies weet wat wanneer te doen, want voor dit paard ben jij al lang geen leider meer.

Edit: ga nu alleen maar verder met longeren (conditie en kracht opbouwen). Laat het rijden even voor wat het is, en leer het paard aan de longe in de bak aan het werk te gaan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:05

Je mag waarschijnlijk het erf niet af i.v.m. de Rhino?
Dan zou ik even lekker longeren tot dat is overgewaaid en dan alsnog hulp zoeken :) Dat kan nooit langer dan een paar weken duren, lijkt mij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:08

3 weken is wel erg vlot na een paar maanden winterstop om gelijk te verlangen wat jij doet.

Paard lijkt jou niet te snappen en daardoor te staken. Buiten is makkelijk, dan gaan ze gewoon lekker en hoeven ze niet veel te doen. Idem voor de ruiter. Buiten is het een kwestie van zitten. De knopjes zitten er nog niet op dan die je in de bak nodig bent.

Als je zelf deze knopjes er niet (evt. met hulp) op kan zetten zou ik inderdaad iemand inschakelen.
Tot die tijd op het land zetten en afwachten tot je of haar weg mag brengen of iemand bij je op stal kan laten komen om het paard goed in te rijden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:09

Ik denk dat je te vroeg bent gaan buitenrijden voordat ze goed was bevestigd. Hoe gedraagd ze zich met longeren? Zorg er op de grond al voor dat ze perfect naar je luisterd. Neem iemand mee de bak in met een longeerzweep als jij gaat rijden. Eerst weer aan de longe, reactie op je been en hand opnieuw trainen en dan pas los. Als ze stopt en niet meer voorwaarts wil vraag je degene met de longeerzweep haar naar voren te krijgen, en zelf een keer goed doorpakken. Als je haar haar zin geeft wordt het alleen maar erger. Een rondje buiten stappen als beloning is zeker goed, maar niet alleen maar buitenrijden en 1 rondje in de bak. Tevens lijkt me dat gevaarlijk als je niet volledig de baas over haar bent.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:12

Nou wat betreft leiderschap valt het nog wel mee. Na wat gedoe krijg ik wel weer voorwaarts maja das nou niet echt het doel om iedere dag het gevecht aan te gaan wordt voor beide niet beter.
Het rare is gewoon dat ze met grondwerk superbraaf is en met longeren ook, op buitenritjes is ze echt een topper en begint ze alles steeds meer te begrijpen. Ik kreeg daardoor een beetje het gevoel dat ze gewoon een hekel aan die bak heeft en daar het doel niet van inziet.'
Ik heb trouwens wel hulp gehad in het begin maar doen was ze nog super braaf dus die vrouw had het idee nou die redt het wel.

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:12

Telefoon afpakken, is ie nou helemaal belatafeld om een beetje te gaan bokken... Zeg maar dat ie zichzelf tijdelijk kan bannen.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:13

Ik ga met de rest mee.
Even niet rijden en andere dingen doen totdat je proffesionele hulp hebt.
Als dit gedrag niet de kop ingedrukt wordt door je als duidelijke leider op te stellen hou je een vervelend paard.
De proffesional die jou gaat helpen zal je leren hoe je dat moet doen.
Hij moet gaan leren wat de regels zijn en die moeten duidelijk zijn en consequent toegepast worden.
Het paard moet weten waar hij aan toe is.
Met de goede hulp kan het nog goedkomen, het is een jong beestje.
Veel succes.

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:13

Ik ga ook mee met mijn voorgangers...Lekker aan de slag gaan met longeren en evt wat loswerk zodat jij haar weer de baas word als het over werken gaat. Ik zo aan de longe zeker een passoa teugel vastmaken zodat ze ook echt moet werken voor je. Veel overgangen maken aan de longe en tempowisselingen.

Ik zie dat je uit Noord-Holland komt. Ik heb mijn pony ooit laten in rijden door Ed van der Meij uit lisse. Is echt een aanrader. Een hele rustige man die weet wat ie doet! Was echt zo blij met hem..En mijn pony was super ingereden na 4 weken! Ik heb geen idee of hij dit nog doet, maar vond wel een site van zijn stal.
http://www.pensionstalmeijenrode.nl/

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:15

Anne_GTI schreef:
Telefoon afpakken, is ie nou helemaal belatafeld om een beetje te gaan bokken... Zeg maar dat ie zichzelf tijdelijk kan bannen.

:D
net 't verkeerde draadje, Anne?

Ik zou er ook iemand bijhalen, lees uit je OP niet echt veel ervaring met beleren (kan het mis hebben natuurlijk), en 't lijkt alsof je paardje het ''alleen maar lekker relaxed naar buiten wel een strak plan vindt :)
Laatst bijgewerkt door vanLotje op 06-03-12 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:16

Je bent pas 100% leider voor het paard als het ook doet wat er gevraagd wordt. Je geeft aan buiten ook moeite te hebben met sturen en exacte tempo te bepalen. Je bent dus geen leider voor je paard als je erop zit.

Als je het niet uit handen wilt geven (lijkt me niet verstandig, maar goed) en meer wilt als alleen longeren: ga dan rijden aan de longe, en laat degene met de longeerhulp je helpen om het paard voorwaarts te houden als je dat zelf niet direct voor elkaar krijgt. Verder veel belonen voor alles wat het paard goed doet.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:19

@MarliesV
nou ik verlang eigenlijk helemaal niks. Ik vraag in de bak alleen om een stapje, laat haar dan eerst even zelf uitzoeken waar ze heen wil. Maar ze stopt dan ineens en heeft ze geen zin meer.
Ander punt is dat ik haar niet op land kan zetten en niks doen, ze is namelijk gek op werken zolang het grondwerk is teminste.

@m1992
Nou dat is het um dus. Ze doet alles superbraaf en het enigste wat ik eigenlijk van haar vraag is voorwaarts te gaan waar ze heen loopt in de bak dat maakt me niet eens zoveel uit als ze maar lekker kan stappen en went aan iemand erop. Met mensen aan de longe of iemand lopend naast haar is ze ook braaf. Ze begint pas met staken als ik vraag om voorwaarts te gaan, zolang ze loopt is er niks aan de hand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:22

Doet ze dat staken ook aan de longeerlijn (als er iemand op zit)?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:24

Ik neem aan dat het paard gekeurd is?

Klinkt namelijk 100% als mijn verhaal alleen dat liep af met botwoekeringen en botoplossing..
Paard was lief op buitenritten, pas na 1 jaar begon hij te bokken buiten.
In de bak was het echter al na 1 rondje dat hij niet meer vooruit wilde en dit werd alsmaar erger.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:24

Ik dacht aan eventjes een paar stappen terugnemen, als ze reageert op been, belonen. Indien niet een tikje. Echt heel basis, maar mischien snapt ze gewoon niet goed wat je verlangt als je met haar in de bak bezig bent.

Mijn paardje (ook 4) ging ook stilstaan in het begin. Dit heb ik opgelost door van in het begin aan goed door te rijden, want als je niet op tempo begon viel ze stil. Dus echt van minuut 1 in de bak goed op tempo stappen/draven. Dit is na 1 weekje volledig overgegaan, maarja ieder paard is anders natuurlijk. Succ6

edit: je zegt dat je ze in het begin zelf laat bepalen, zou ik zeker niet laten doen. Werken is werken en dan moet jij beslissen, je laat ze op wandeling toch ook niet in het midden van straat lopen odmat ze daar zin in heeft ?
Laatst bijgewerkt door betadine op 06-03-12 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:25

Het klinkt alsof je wilt rijden met een paard wat nog niet zadelmak is.
Je kon erop en een beetje sturen maar verder dan? Daarmee ben je nog niet klaar hoor.
Nu ga je met haar naar buiten terwijl ze eigenlijk nog niet te sturen en te remmen is, het komt er dus op neer dat ze jou op haar rug tolereert en het leuk vind om buiten te rijden.
Wanneer je in de bak bent zijn er geen andere paarden meer om achteraan te lopen en snapt ze jouw bedoelingen niet.

Je moet dus overnieuw, in de bak, ga eerst eens aan de longeerlijn terwijl iemand haar vasthoud. Ik neem aan de ze aan de longeerlijn goed op stemcommando's reageert? Dan ga jij erop en laat iemand anders haar longeren, hij of zij geeft commando's en jij doet de bijbehorende hulpen daarbij. Jij stuurt haar de volte over, maakt de overgangen en degene die longeert ondersteund dat met commando's en zweep.
Langzaamaan kun jij meer doen en de longeur minder en uiteindelijk kun je los in de bak.

Trek daar voldoende tijd voor uit, begin met 10 minuten, wees tevreden met weinig. Je moet eerst zeker 5-6x aan de longeerlijn voor alles er goed in zit, dan ga je los door de bak.
Daar geld hetzelfde; probeer het te perfektioneren; ze moet reageren op subtiele hulpen, liever stappen en keurige volte's en halthouden dan in galop met moeite een grote volte.
Galop kun je zowieso beter de eerste tijd niet doen, dat komt vanzelf wel.

Overigens vind ik het onverantwoord om buiten te rijden met een paard wat niet eens te sturen of remmen is maar dat terzijde.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:27

ooh het uit handen geven vind ik geen probleem hoor. Vind het alleen zo jammer dat het me bij ander paardje wel is gelukt maja das weer een ander verhaal.
Het is meer dat ik het gewoon erg vervelend vind dat ik niet kan zien waarom ze nou begint met bokken.
Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.
En leiderschap als ik erop zit is niet 100%, maar toch luistert ze wel als ze er zelf plezier in heeft met buitenrijden dus.(bedoelde met sturen dat ze dit nog aan het leren is ook met buitenrijden). Als we met grondwerk bezig zijn is mijn leiderschap wel weer goed.

Ik baal er gewoon van wat over het hoofd te zien.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:35

Angels : aan de longeerlijn staakt ze niet loopt ze zelfs keurig door.
Selka: Ze is gekeurt bij aan koop. Maar ik denk niet dat het door zoiets komt wat als er in de bak een mens voor haar uit loopt, nou dan loopt ze met oortjes naar voren erachter aan. Dat vind ze geweldig en dan maakt het niet uit hoelang we dat doen.

@anneliesdj:
Met buitenritjes loopt ze wel voorop hoor, ze houdt er niet van om achter de paarden aan te lopen. Ook dat geprobeert in de bak.
Longeren wel gedaan maar misschien te kort eigenlijk maar 2 keertjes toen leek het goed te gaan.

Nou ik denk dat ik toch rustig aan ga doen nu en dan wachten tot Rhino weg is en dan kan de hulp er bij komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:36

DivaBurga schreef:
Ja natuurlijk snapt ze nog niet heel goed wat been geven betekent en was sturen precies inhoudt maar over het algemeen gaat dit steeds beter. En dat bokken kan ik ook mee leven ze is nog jong dus ja kan gebeuren. Ik vind het vooral een vervelend gevoel dat ik zelf gewoon geen goede oplossing heb.

Daar heb je toch je oplossing?
Je bent al maanden aan het rijden, je gaat zelfs naar buiten maar je paard weet niet wat het moet doen als jij been geeft?
Beetje omgekeerde wereld, je begint aan de longeerlijn, leert je paard wat de been en teugelhulpen betekenen en pas wanneer dat er redelijk in zit ga je los in de bak en perfektioneer je dat. Dat kost je bij normaal rijden (4x per week) zo'n 2/3 weken en dan is je paard controleerbaar in alle gangen.
Pas als het in de bak 100% goed gaat ga je naar buiten.

Vind het eerder bijzonder dat het bij je andere paard wel gelukt is als dit je aanpak is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:40

Ik denk ook dat je een stap hebt overgeslagen. Je paard moet eerst onvoorwaardelijk gebrijpen wat je hulpen betekenen, pas dan is het paard ver genoeg om mee naar buiten te mogen. Nu loopt het paard wel buiten, maar heeft nog steeds geen idee wat jij daar nu bovenop aan het doen bent. Zorg dat dat eerst bevestigd is in de bak, en ga daarna ook pas weer naar buiten. Buitenrijden komt wat mij betreft NA het inrijden, niet ervoor.

Als het aan de longe wel goed loopt, begin dan aan de longe met het rijden, haal na een paar minute de longeerlijn eraf, maar blijf wel op de volte die je al aan het rijden was, en laat de hulppersoon ook in het midden staan, maar dan zonder lijn naar het paard.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:41

Nee ben pas 2 keer op stap buiten ritje mee geweest hoor. Verder wel weer maandje (2 a 3x in de week even voor info)aan het rijden maar beetje in stal en op het erf omdat bak drama is en alles buiten bak is leuk.
Nee dit is niet mijn aanpak. Nou andere paardje vond het in de bak geweldig en die lekker gelongeerd en alle dingen geleerd. Omdat mijn paard de bak niet zoveel aan vind had ik met stalgenootjes bedacht mee op een buitenrit te gaan kijken hoe dat ging.

Ik denk ook wel dat ik overmoedigd raakte toen het zo goed ging en vrouwtje wat hielp zij ooo jij redt het wel (nou dat blijkt niet helemaal waar te zijn) en toen misschien toch wat te snel ben gegaan.

Ik ga idd weer terug naar het longeren kijken hoe dat nu gaat en dan langzaam opbouwen (met hulp)
Laatst bijgewerkt door DivaBurga op 06-03-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:44

Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is dan kun je ook nog proberen te "bluffen".

Methode waar vast niet alle bokkers het mee eens zullen zijn, maar eentje die wel veel gebruikt wordt ;)

Zitten en gas.. Bokken? Maakt niet uit --> gas. Het enige wat belangrijk is is voorwaarts gaan.
Ik ken situaties waarbij er iemand met longeerzweep in de bak loopt om eventuele steigersituaties te voorkomen. Misschien is het bij jouw paard al genoeg om er mee te lopen zodat ze weet dat er maar 1 opties is, voorwaarts!

Ik zeg niet dat dit mijn manier is, maar wel een veel gebruikte :)

Zelf maakte ik zadelmak door eerst een gas en een rem in de longeerring te bevestigen. Ook de eerste stuurmomenten zijn in de longeerring, al voordat een ruiter op de rug gaat zitten. Bijvoorbeeld volte openen en sluiten ook om laten draaien kun je mooi in de longeerring oefenen :).
Op het moment dat je merkt dat het paard het bit aanneemt en je hand aan de longeerlijn wil opzoeken, dan kun je de bak in :)

Longeren deed ik overigens ook in de bak zodat het niet opeens een enorm grote ruimte zou zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:45

DivaBurga schreef:
Nee ben pas 2 keer op stap buiten ritje mee geweest hoor. Verder wel weer maandje aan het rijden maar beetje in stal en op het erf omdat bak drama is en alles buiten bak is leuk.
Nee dit is niet mijn aanpak. Nou andere paardje vond het in de bak geweldig en die lekker gelongeerd en alle dingen geleerd. Omdat mijn paard de bak niet zoveel aan vind had ik met stalgenootjes bedacht mee op een buitenrit te gaan kijken hoe dat ging.

Ik denk ook wel dat ik overmoedigd raakte toen het zo goed ging en vrouwtje wat hielp zij ooo jij redt het wel (nou dat blijkt niet helemaal waar te zijn) en toen misschien toch wat te snel ben gegaan.

Ik ga idd weer terug naar het longeren kijken hoe dat nu gaat en dan langzaam opbouwen (met hulp)

Een verstandige keuze :j

Wees telkens met weinig tevreden, en zorg dat je altijd positief kan afsluiten. Doet je paard iets heel braaf? Belonen, stoppen en de keer erop weer verder gaan. Je zult zien dat je de ene keer in 10 minuten klaar bent, en de andere keer na 30. Gewoon stoppen als het "goed genoeg" is, zodat je zeker bent van die goede afsluiting. Met veel belonen gaat je paard er waarschijnlijk vanzelf de lol wel van in zien :j