Doorzitten, wiebelen benen. Met video

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Doorzitten, wiebelen benen. Met video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:46

Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het focussen op het doorzitten. Erg lastig nog om vol te houden. Ik merk dat m'n onderbenen heel erg wiebelen. Ik stoor mij er toch wel aan en ik denk dat ze echt nog stiller kunnen. Maar hoe??? In de les ben ik bezig met mijn onderbenen wat naar achter te leggen, wanneer ik mijzelf probeer lang te maken steek ik ze dus naar voren.
In de film zit ook een stukje lichtrijden tussendoor, ik red het nog niet om zo lang uit te zitten. Moet de kleine stukjes wat uit gaan breiden.

Wie heeft de gouden tip?

Ik heb haar hier gewoon even ''laten lopen'', ik was echt bezig met alleen zitten!
Laatst bijgewerkt door Lauura op 04-03-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Doorzitten, wiebelen benen. Met video

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:48

Doorzitten is heel moeilijk als je paard gespannen eis, en dat zie je ook terug in het filmpje. Pas als er meer ontspanning is bij je paard zal jij beter gaan zitten en meer rust krijgen in je onderbeen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:50

Misschien helpt het als je je tenen wat meer naar binnen draait en meer op de binnenkant van je bovenbenen gaat zitten. Rijdens zonder beugels doe ik zelf vaak om mijn zit stiller te krijgen. Verder valt mij op, ik bedoel het niet verkeerd, maar ik zie je een stuk lichtrijden en dan bewegen je benen net zo veel. Het lijkt alsof je drijft op elke pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:53

Je moet als het ware je voeten naar buiten 'kantelen' (voor je gevoel), dus je kleine teen wat lager.
Daardoor draai je je voeten wat meer naar binnen, en sluiten je knieën beter aan. Dan nog je hakken goed uitdrukken en je hebt al veel meer steun en balans dan normaal.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:20

Klopt, met lichtrijden wiebel ik ook maar ik drijf haar dan niet. Ik drijf wel echt bewust, ze is heel scherp aan de hulpen. Ik vind het ook echt jammer dat het wel zo lijkt.

Ik ga jullie tips eens proberen, bedankt!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:29

schouders zouden misschien ook ietwat naar achteren mogen (ontspannen laten afhangen maar niet naar voor laten kantelen), je zelf lang maken ook in je rug moet je niet vergeten wat dat heeft ook werking op een goede zit/houding wat dan weer handig is voor het door zitten, als je namelijk je boven lichaam naar voor laat vallen maak je automatisch je rug bol en dan ga je alleen maar meer stuiteren.

en probeer goed de beweging te volgen van je paard, in stap proberen te voelen welk been van het paard naar voren gaat is een goede oefening dan het tempo opvoeren enz...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:14

Ik volg dit topic ook even ik heb hetzelfde probleem met me benen bewegen ook teveel

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:22

Ik heb hetzelfde probleem. Wat bij mij helpt is als het paard ontspannen is, en lekker door zijn lijf loopt, dan kan ik ook beter zitten. Probeer niet teveel druk te zetten op je beugels. Maar echt met je buikspieren door te zitten. Het is makkelijker gezegt dan gedaan hoor. Maar bij mij gaat het nu al beter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:46

Een ontspannen paard is toch echt het enige wat helpt idd Jess.
Je moet een bepaalde schok afvoeren als het paard niet ontspannen is. Probeer je dat tegen te gaan, zal je alleen maar je paard belemmeren in zijn beweging.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:51

miss moet je eens een sperriempje aan je beugel en je singel vast maken, helpt echt :D werkte bij mij ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:52

gossa4ever schreef:
miss moet je eens een sperriempje aan je beugel en je singel vast maken, helpt echt :D werkte bij mij ook :)

Da's symptoonbestrijding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:53

Je onderbenen niet naar buiten, maar íets naar voren steken, wil soms wel helpen

Anoniem

Bizzybijtje schreef:
gossa4ever schreef:

Da's symptoonbestrijding.

Idd, en dan ga je het paard alleen maar in de weg zitten...

Higoma145

nee hoor :) ik rij nu zonder en wiebel niet :) kheb er een poosje mee gereden en heb het niet meer gedaan :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:55

je zit je paard niet in de weg, want als het goed is, maak je het vast op de positie waar jou voeten zouden moeten zijn en blijven zijn... en ik heb dat niet zelf bedacht maar van mn stage :) ik vind het goed werken:)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:59

Ik volg dit even, heb precies hetzelfde probleem. Heel vervelend!
Met lichtrijden hangen ze bij mij overigens ook niet helemaal stil. Die vervelende lange stelten........

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:59

Naar voren???? Ik moest m'n benen juist met de les wat meer naar achter leggen.

Ik hoor meerdere die de beugels vast binden met stro touwtjes en het helpt wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:03

gossa4ever schreef:
nee hoor :) ik rij nu zonder en wiebel niet :) kheb er een poosje mee gereden en heb het niet meer gedaan :)

Let op: Als jij doorzit op een paard wat niet helemaal ontspannen is, krijg je een schokbeweging door je lichaam die je via je benen afvloeit. Als je je benen vastzet, geef jij die schok terug aan je paard. Dat is niet prettig en zal je paard dus anders gaan lopen om die schok te ontzien. Dus je belemmerd alleen je paard ermee, maar vaak merk je dat niet , omdat jij zo lekker zit...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:05

Zonder zadel rijden, veel zitoefeningen doen, zonder beugels rijden, en nog wat oefeningen vragen aan je lesgever.

Citaat:
ze is heel scherp aan de hulpen.

Waarom rijd je dan met sporen?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:07

Wat bij mij altijd goed werkt is het meebewegen vanuit je onderrug. Op het moment dat ik mijn bekken iets meer kantel, leg ik mijn benen al iets meer naar achter, waardoor ze minder wiebelen. En ook een je tenen iets naar binnen draaien werkt over het algemeen wel. Evenals rijden zonder beugels. Succes!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:32

Kirsten_b schreef:
Wat bij mij altijd goed werkt is het meebewegen vanuit je onderrug. Op het moment dat ik mijn bekken iets meer kantel, leg ik mijn benen al iets meer naar achter, waardoor ze minder wiebelen. En ook een je tenen iets naar binnen draaien werkt over het algemeen wel. Evenals rijden zonder beugels. Succes!

Helemaal mee eens. Ook is het zeker belangrijk dat je paard ontspannen loopt en over de rug. Als je paard zijn rug wegdrukt begint de ruiter te stuiteren doordat je de beweging niet meer kunt laten wegvloeien. Probeer je paard actief en nageeflijk te rijden. Daarbij je bekken kantelen en meegaan met de beweging. Wat mij ook opvalt is dat je armen beginnen te dansen, blijf ontspannen zitten. Schouders naar achter en zakken. Probeer eens om 2 passen door te zitten, dan even lichtrijden en weer enkele passen doorzitten. Dit breid je langzaam uit en daarbij zit je net zolang door als je kunt en je paard over de rug loopt. Voor het paard is het ook wennen en een verandering. Bouw het dus rustig op.

Succes..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:31

Joolien schreef:
Een ontspannen paard is toch echt het enige wat helpt idd Jess.
Je moet een bepaalde schok afvoeren als het paard niet ontspannen is. Probeer je dat tegen te gaan, zal je alleen maar je paard belemmeren in zijn beweging.

Hier ga ik in mee , maar ook de ruiter moet los laten in de heupen anders kan het paard ook were niet ontspannen het is dus een wisselwerking,
De TS zit te veelop haar paard en moet leren de beweging van het paard te gaan voelen, die is niet van voor naar achter maar van links naar rechts, volg de rotatie van zijn ribbenkast eens.
Maar denk als je je heuopen al los laat je al een veel stiller been hebt

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:22

Ik zou het zoeken bij je heupen/onderrug. Probeer je bekken te kantelen en vanuit je heupen mee te veren en niet met je hele lichaam.
Misschien eens oefenen op het droge :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:02

TeckTonie schreef:
Zonder zadel rijden, veel zitoefeningen doen, zonder beugels rijden, en nog wat oefeningen vragen aan je lesgever.

Citaat:
ze is heel scherp aan de hulpen.

Waarom rijd je dan met sporen?

Voor dat beetje extra!

Ik ga eens op m'n bekken focussen. Over mijn armen klopt ook, het was nog erger.. Ik zette ze helemaal wijd m'n ellebogen. Balans?
Bedankt voor de tips

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:16

Er zijn veel verschillende oorzaken voor wiebelbenen. Je kan zelf ergens een blokkade hebben in je heupen, bekken of rug, je kan teveel klemmen met je bovenbenen en/of knieeën, op een rondgeribt paard kan je het sneller hebben en een paard met veel beweging maakt het er ook niet makkelijker op. Zitles van iemand die weet waar hij/zij het over heeft kan erg zinvol zijn, bijv. http://www.houdingenzittepaard.nl of http://www.equilibritas.nl

Onderbenen naar voren steken zou ik juist niet doen.

Ik heb ook wiebelbenen, ik heb zitles gehad en ik bleek vast te zitten, daarvoor ben ik naar een chiropractor gegaan. Helaas wiebelen mijn benen nog steeds, het gaat wel wat beter, maar over is het zeker niet.
Vergeet ook niet dat je op een bewegend dier zit, helemaal stil kan dus ook niet. En kijk eens om je heen, bijna iedereen wiebelt wel wat hoor! :)