Ruiter met rugpijn, schokabsorberend beslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Ruiter met rugpijn, schokabsorberend beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:13

Hallo Bokkers!!

Ik heb sinds 5 maanden rugpijn, ze hebben helaas nog geen oorzaak kunnen achterhalen, ik moet in het ziekenhuis verder onderzocht worden.
Ik heb enkele maanden volledige rust gehouden qua belastende beweging etc en heb daar geen enkele verbetering door op zien treden. Mijn
huisarts zei dat het belangrijk was om in beweging te blijven en iets in mij zegt dat ik gewoon were moet gaan rijden, daar versterk ik uiteraard
ook mijn rugspieren mee. Wij kunnen momenteel alleen buitenrijden, er zijn hier wel veel mooie ruiterroutes, maar de ondergrond is nooit echt
zacht zoals bijvoorbeeld op een zandpad. Ik heb deze keer twee keer gereden en merk echt dat ik veel meer pijn heb aan mijn rug. Ik focus
voorlopig voornamelijk op ontspanning en goed ruggebruik bij mijn paard. Vandaag zat ik te googlen en kwam ik opeens op het idee om te
zoeken naar schokabsorberend beslag. Ik heb het niet op ijzers in verband met de belemmering op het hoefmechanisme, maar zoiets spreekt
mij op zich wel aan. Wie heeft er ervaring mee, kunststof 'ijzers' zoals bijvoorbeeld de Epona? Zou het helpen bij mijn rugklachten?

Goof

Re: Ruiter met rugpijn, schokabsorberend beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:15

Die zorgen alleen maar dat je paard's gewrichten niet zo'n klap krijgen, maar dat 'schokabsorberende' werkt echt niet helemaal door tot in jouw rug.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:18

Over het beslag kan ik geen tips geven, maar ik heb wel een andere tip.
Ik heb gisteren een stubben zadel met biomex uitgeprobeerd. Ik heb normaal altijd een beetje last van mijn rug als ik aan het rijden ben. Zeker als ik ga doorzitten, heb ik de eerste meters echt pijn (daarna mindert het dan weer). Met die biomex voelde ik er niks meer van.

Het is wel even een investering.. Speciaal beslag is uiteraard wel een stuk goedkoper als een nieuw zadel.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:19

het is jouw individuele beweging ten opzichte van je paard wat het probleem geeft. Dus denk dat het beslag weinig ermee te maken heeft. Zo zou een schokabsorberend iets tussen jouw en je zadel mogelijk wel helpen. Mij is verteld dat een bepaald soort bondje over je zadel wel al wat van de schok kan absorberen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:27

Ja ik zou nog een Christ kunnen proberen, die had ik er vroeger ook onder liggen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:33

juleke schreef:
Over het beslag kan ik geen tips geven, maar ik heb wel een andere tip.
Ik heb gisteren een stubben zadel met biomex uitgeprobeerd. Ik heb normaal altijd een beetje last van mijn rug als ik aan het rijden ben. Zeker als ik ga doorzitten, heb ik de eerste meters echt pijn (daarna mindert het dan weer). Met die biomex voelde ik er niks meer van.

Het is wel even een investering.. Speciaal beslag is uiteraard wel een stuk goedkoper als een nieuw zadel.

Bedankt voor de tip! Heb altijd veel uitgegeven aan zadels (1500 tot 2000 euro) dus dat zal wellicht niet eens zo een probleem zijn. Het was wel heel moeilijk om een passend zadel voor haar te vinden dus het moet wel heel toevallig zijn als dit zadel goed zou liggen..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:39

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je met beste beslag, beste schokdempende zadels, overtrekken en onderleggers geen wonderen mag verwachten.
Tuurlijk kan het wat schelen, en alle beetjes helpen.
Ik heb zelf gelzitting en rendiervacht (onder zadel) het vangt wat op, ik heb nl ook chronische rugklachten. Maar goed ik heb een paard wat echt beweegt om subtiel te zeggen en dus geen vlakke gangen en vooral ontspannen werkt het beste hoe stom ook klinkt maar door pijn kun je verkrampen wat erger maakt.
Ik rij daarom ook voornamelijk buiten en als ik met iemand rijd praat ik en ben ik onbewust veel ontspannender en zo goed als geen probleem. En dan maakt geen verschil of je over asfalt of zachte bodem rijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:41

Heb je al schokabsorberende stijgbeugels geprobeerd?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:42

Ik verwacht ook geen wonderen, maar inderdaad, alle beetjes helpen! Ik rij momenteel ook alleen buiten, we zijn weer aan het opbouwen na een lange rust waarin ik 2 kids heb gekregen. De rugpijn is alleen echt niet te doen, dus ik probeer toch dingen te vinden die (als is het maar enige) verlichting kunnen geven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:42

vuurneon schreef:
Heb je al schokabsorberende stijgbeugels geprobeerd?

Daar zat ik ook aan te denken, ik heb die gehad, maar waar ze gebleven zijn? Wil ik in ieder geval ook wel weer gaan proberen!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:44

Heeft voor mij nooit wat gedaan, eerder als je last van je enkels of knie hebt. De stijgbeugels.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:45

Ok.. Ja dat kan per persoon natuurlijk wel verschillen, het is in ieder geval het proberen waard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:46

Kan werken, je beweging vloeit immers weg en dat gaat beter via die speciale beugels. Het kan het hopelijk iets verlichten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:47

Ik weet wel een oplossing, die zal hier in toekomst ook wel komen > gangenpaard, leuke TWH of RM :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:48

Alle 'iets'jes zijn welkom :D :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:48

Hahahaha, nee, dat zou echt niet staan *proest*

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:52

Misschien dat een zadel met luchtkussens een verbetering kunnen geven?Dus het zogenaamde 'flair' systeem in laten bouwen in je eigen zadel?
Ik had vroeger ook last van mijn rug,dat nam hiermee wel af.Echter werd het veel beter nadat ik anders ging zitten.
EEn houding/zitles zou dus ook baat kunnen hebben.
De verende beugels doen bij mij vooral goed bij mijn knieeen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:54

Ik heb een Euroriding Titan II ik zou die dan eerder verkopen, dan om laten bouwen denk ik.
Eerst maar eens naar de rest kijken denk ik, beugels, bontje, eventueel kunststof beslag. Ze zou zowiezo op ijzers moeten nu ik vaker ga rijden, op deze ondergrond slijten ze namelijk veel te snel.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:08

Verende beugels vooral die met lucht moet je juist niet doen met rugklachten daar worden ze juist erger van ;)
Ze zijn inderdaad het meest geschikt voor knie en enkel klachten.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:13

Dan kun je beter naar een paard kijken dat fijner zit, dan zit die schokabsorptie al ingebouwd.
Je zou ook kunnen kijken naar yoga (google sun salutation), dat werkt bij mij altijd geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:14

LCharlotte schreef:
Ja ik zou nog een Christ kunnen proberen, die had ik er vroeger ook onder liggen...

Erop is dan zinvoller, denk ik :)
Eronder doet wel wat voor je paard, maar niet voor jou, en je moet dan wel het dekje weglaten, anders maak je de kamer te nauw.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:15

Mijn pony is 21 dus die verkoop ik niet meer, een nieuw paard kopen is momenteel ook geen optie.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:23

O ja detail ik heb kunstof beslag, maar ik denk niet dat dat enige invloed heeft. Heb duplo´s oa omdat onderkant grotendeels dicht is en voor steenslagbbodems hier ideaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:20

En iets om je rug doen? Ik had vroeger iemand bij mij in de les rijden (manege) en zij droeg altijd een soort van brace om haar middel ivm rugklachten. Kan helaas niet meer navragen hoe het heet of waar je zoiets kan kopen.

Edit: hoe simpel kan het soms zijn, heb een linkje voor je http://www.rugbrace.nl

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:43

De beste schokdempers zijn je enkels, knieën en bekken. Ik zou eigenlijk eerder naar je huidige zit laten kijken, of dat je het jezelf niet makkelijker kan maken (ook beter voor je rug) en dus 2000 euro uitgeven aan les ipv een zadel ;)