Hoe krijg ik mijn pony rustig buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Hoe krijg ik mijn pony rustig buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:36

Hoi,

Zoals de titel al zegt...
Als ik een rondje huizen doe bij ons wat hij altijd loopt weinig aan de hand.. In de bak niks aan de hand
Zodra ik naar het bos ofzo rij zit ik de hele weg op een tippelende pony die soms wil gaan rennen of een bok geeft. Hij gaat hier mee door ook als we in het bos zijn. Als ik hem dan even op een grasveld een halfuur rij ofzo is hij minder druk . Ik zou gewoon normaal zonder problemen in het bos willen komen iemand tips? Ook met een rustig paard naar buiten gaan heb geen zin. Hij blijft druk doen.. Vanwege dit gedrag heb ik gewoon geen zin om iedere keer naar buiten te gaan en de strijd aan te gaan,Maar ik vind dit zo jammer:(.

Groetjes

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:37

Hij heeft er gewoon erg veel zin in.

Hoe is zijn gedrag met nog een paard er bij?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het ontzettend spannend/leuk vind.
En dat hij even zijn energie kwijt moet.

Edit: Las later dat je er al een paard bij had.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:40

misschien eerst longeren voordat je naar buiten gaat? Dat doet wonderen, geloof me :D

VantLis

Re: Hoe krijg ik mijn pony rustig buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:57

Ja , maar het probleem is dan moet ik door gaan tot ie echt het loodje ligt en zeiknat is. Want na het rijden in de bak ga ik de straat op en dan lijkt het alsof ik niet gereden heb en dan is hij weer helemaal als nieuw haha. En zodra ik de bak weer in rij is hij weer sloom hahaha.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:59

misschien kan je die energie van hem omzetten in werken, je kan misschien een keer een moeilijkere oefening van hem vragen. Gallopeer je veel buiten als ik vragen mag?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:02

Nee ik doe weinig buiten beetje stappen en draven omdat ik eerst wil dat hij normaal doet buiten en ben bang als ik veel ga galoperen dat hij dan nog drukker gaat doen van oooo we gaan naar buiten om te galoperen. alleen op een grasveld ofzo galopeer ik zodat hij wat rustiger doet. Maar wat bedoel je met energie omzetten in werk bedoel je in de bak mee? Ja ik kan hem wel moe rijden in de bak en ze energie gebruiken maar als ik dan naar buiten ga is hij even goed weer druk. Terwijl hij dan in de bak al zeiknat is en al 3 kwartier gereden heb.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 03:53

Mijn paard heeft ook een ongelovelijke peper in zijn kont met buitenrijden, vooral na de winter...
Hij vind het gewoon zo ontzettend leuk :D <3

Als ik bv. naar het strand ga zet ik het om in werken (daar heb ik de ruimte en bodem mee).
Gallop, middengallop, gallop, overgangen etc. Na 20 minuutjes kan ik met een lang teugeltje de rit voortzetten.

In de polder is dit gedrag niet gewenst en ik wil dan ook niet op een trippelend paard zitten :n Hooo is voor hem sowieso HOOO, maar het rijdt gewoon niet lekker.
Ik rij dan gewoon eerst uitgebreid in de bak en stap buiten uit...
Zo een paar dagen achter elkaar.
En dan kan ik zonder van te voren te rijden zo de polder inglippen "Dan is het nieuwe ervan af voor hem"

Als ik nou een paar weken niet meer buitenrij moet ik het weer opbouwen, hij vind buiten zo geweldig en wordt dan hondsdol en zijn oortjes vallen er bijna af _O-

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:01

Ik ga dat ook maaris proberen @doei. Bedankt voor de tip!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:02

Eerst even een rondje rijden in de bak en verder veel oefenen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:03

Gewoon blijven oefenen en oploetten dat je zelf ontspannen blijft, dus ga niet vasthouden of extra klemmen want dan krijg je een kettingreactie. Desnoods eerst flink trainen en alleen uitstappen buiten en dat zou gaan uitbouwen, steeds minder lang trainen voordat je naar buiten gaat en dat stuk dan steeds verder buiten uitbouwen. Heel veel succes!!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:31

Gister proberen buiten te rijden.. Eerst een halfuur in de bak gereden , toen met 2 andere mee naar buiten gegaan dat waren rustige paarden. Hij was hele weg aan het dribbelen. We gingen draven en hij bleef bokken en wilde er voorbij scheuren..Het draven was net iets te veel voor hem denk ik. Was dus niet een suc6. Toen maar blijven stappen hij bleef wel dribbelen en gaf af en toe een hoge bok als er iets spannends was. Heb hem de hele weg achter een andere paard gezet pff ..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:37

Reed jij voorop? Want ik had voorheen ook een paard die erg lastig was als ik met meerdere paarden buiten ging rijden. Ook bokken, rennen enz... Maar als ik hem voorop liep lopen, was het een stuk minder.
En nu heb ik een paard waarbij het niet uitmaakt of hij voorop of achteraan loopt, maar ook weer een druk paard op straat. Dan maakt het niet uit of ik daarvoor al gereden heb. Hij vindt het gewoon leuk! En ik ook, maar moet hem wel aan het werk zetten om zijn aandacht erbij te houden. Dus ook op straat rijd ik hem nageeflijk, doe ik stelling en buiging, pasje opzij, middenstap en middendraf. Op die manier is mijn paard redelijk controleerbaar, maar het blijft opletten. Rustig aan een lange teugel stappen is er meestal niet bij.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:45

ik reed in het midden zodat ze een beetje op me konden letten. Als ik voorop ga springt hij overal van opzij dat is ook weer vervelend. Misschien ook maar is proberen beetje middenstap enzo te gaan doen.
Bedankt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:03

Gewoon veel buiten rijden. Toen ik een tijd niet buiten had gereden was mijn haar ook super snel buiten, konden geen rustig drafje doen, dat werd middendraf, uitgestrekte draf en als ik ze liet gaan zaten we voor je het doorhad in ren galop. Nu hebben we de afgelopen weken weer wat meer buiten gereden en het is helemaal weer over en doet ze weer zoals voorheen.
Je pony vind het buiten rijden gewoon nog spannend en leuk en door het veel te doen gaat het 'spannende' eraf en wordt hij wel rustig ;)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:08

Ik hoop het maar ! Bedankt voor de tip.
Het jammere is alleen hoef ik niet naar buiten te gaan omdat er dan ongelukken gebeuren en ik ben er alleen savonds en dat is niks om dan naar buiten te gaan. Dus moet ik eerst wachten tot het weer langer licht is...

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:46

Dat heb ik ook, ik kan ook alleen in het weekend naar buiten. Doordeweeks ben ik aan het werk en dan is het 's avonds al te snel donker om buiten te rijden. Nog even wachten tot het wat langer licht is, dan kunnen we weer wat vaker naar buiten! Over twee weken gaat de tijd vooruit, dat scheelt al een hoop.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:04

VantLis schreef:
Ik hoop het maar ! Bedankt voor de tip.
Het jammere is alleen hoef ik niet naar buiten te gaan omdat er dan ongelukken gebeuren en ik ben er alleen savonds en dat is niks om dan naar buiten te gaan. Dus moet ik eerst wachten tot het weer langer licht is...

In het begin doe je gewoon altijd een rondje stappen é.. Het is ook niet iets wat na 3x over zal zijn, vergt veel geduld maar waarschijnlijk als hij ziet dat er veel buiten wordt gereden dan komt dat wel goed ;)

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:03

mijn pony was ook altijd super druk, longeerde hem dus eerst ben ook heel vaak gaan wandelen aan de hand na een tijdje was niet alles meer zo spannend !

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:38

Wat bij mijn helpt bij buiten rijden als hij ook zo druk is, merk ik het volgende:
Mijn paard is erg gevoelig voor mijn houding/humeur enz. vind ik het spannend dan hij ook en wil hij dribbelen enz. gevolg ik pas teugels wat strakker, hij reageerd door nog drukker te doen.
Wat ik dan doe ik (klinkt zo.....stom....) liedjes zingen en neuriën, probeer ontspannen te worden en de teugels langer te laten.. Ik merk dat hij hierdoor ook snel rustig word..

verder Probeer voorlopig steeds het zelfde rondje te rijden buiten, zo leerd hij het gebied kennen en zal hij uiteindelijk er meer vertrouwd mee raken.

de rest is al gezegd.. :)

ik hoop dat je er wat aan hebt!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:33

Voorlopig niet meer galopperen buiten. Nu laat je hem +/- 30 minuten uitrazen op een grasveld, als hij dit van tevoren weet is het niet zo gek dat hij constant vooruit wil.
Ik zou voorlopig buiten alleen stappen, hooguit gecontroleerd draven (en dat niet op dezelfde plekken). Vooraf eventueel longeren.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:53

ga een keer met een vriendin (die ook een pony heeft) naar buiten, met de pony's. Eerst aan de hand, niet laten grazen, maar alleen doorlopen.
Later kan je dan met zn tweeën rijden, en stil laten staan als hij ergens naar kijjkt wat nieuw is/ hij gek vind.
Of met iemand erbij die op de fiets meegaat, en dan halster over hoofdstel doen, met halstertouw eraan...

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:22

Ik ben naar buiten geweest, het was geen suc6 hij is tegen een auto op gerend met mij der op.. Omdat er kinderen in de sloot lagen... Ben paar dagen daarna met een ander paardje mee gegaan. Stappen ging redelijk hij heeft de hele weg gedribbeld. Toen wilde we een stukje draven toen begon hij te bokken en galoperen ervoorbij (ik red achter zodat ik hem achter het andere paardje kon zetten. Dit was denk ik te veel voor hem het draven.. Toch maar weer gaan stappen. Op het laatst toch nog stukjes gedraaft omdat de ander heel snel liep en ik de hele tijd moest aandraven hhahah.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:24

Dat klinkt niet zo best, gelukkig mankeren jullie niks. Zou je voorlopig nog wel naar buiten gaan? Nu is er niets gebeurd, maar het klinkt niet echt veilig zo.

Aliesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:29

Tjonge dat is niet zo leuk..
Misschien kan je eerst aan de hand naar buiten, gewoon telkens hetzelfde rondje, en dan later dat rondje rijden? Het liefst samen met iemand en een ander rustig paard
veel succes!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:51

Nee we mankeren niks gelukkig. Ik ga verlopig ook niet alleen naar buiten meer, omdat het gewoon een keer fout gaat. Ga lekker proberen met een ander paardje mee te gaan die 'rustig is' en op een niet te druk tijdstip ivm autos. Aan de hand wandelen bij ons het blokje gaat redelijk goed. Maar zodra ik veder ga loopt hij onwijs druk doen en heb ik geen arme meer over dan zit ik er toch liever op haha :) , want als hij gaat rennen ben ik ernaast een grassprietje voor hem. Ben hem nu lekker aan het trainen in de bak aan de hand en op het blokje bij ons want als ik met hem wandel loopt hij me voorbij hij wil de leider zijn en dat mag dus niet. Maar naar buiten ga ik echt niet meer alleen verlopig, alleen met een rustige pony waar ik hem achter kan plakken!
_/-\o_
Laatst bijgewerkt door VantLis op 18-03-12 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt