galoperen lukt niet :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

galoperen lukt niet :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:29

Waarom kan ik toch niet mooi blijven zitten tijdens galop? Ik let er enorm op dat ik mijn benen goed lang laat en dat mijn paardje genoeg teugel krijgt en toch blijf ik maar neerploffen op dat zadel? Nu moet ik zeggen dat mijn merrie van bijna 4 jaar nog niet echt doorheeft dat je voor galop niet steeds super hard moet gaan maar oké denk dat de fout eerder bij mij licht. Ik rij enkel recreatief en omdat ik haar niet te veel wil belasten doe ik maar 1 klein stukje galop per ritje gewoon om te zien of het me opeens toch zou lukken. Ik vind het superleuk om haar te laten rennen maar omdat het me niet lukt om lekker te blijven zitten doen we het niet zo vaak.

Hebben jullie misschien tips? mijn rijbuddy heeft gezegd dat ik ook in de beugels mag staan bij galop, is dat zo?

noahlady

Re: galoperen lukt niet :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:03

probeer lekker mee te gaan met de beweging die je paard maakt!

Staan in je beugels kan wel tijdens een buitenritje....

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:58

wat je ook kan doen is je eigen zit even oefenen op een wat makkelijker galopperend paard? En staan in je beugels kan altijd wel, daardoor ontlast je ook de rug en zal je paardje misschien ook wat beter leren galopperen? Het zal je vast wel lukken! lekker veel oefenen! :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:19

Hmmmm, even een belangrijke vraag: Kun je op andere paarden wel blijven zitten in galop?

Vraag me namelijk anders serieus af wat je doet op een paard van bijna 4 jaar, waar je niet normaal op kunt blijven zitten.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:26

Elk paard zit anders en voelt anders. Ik heb gisteren een paar passen mooi gezeten in galop, tot ik dit besefte natuurlijk. Op een ander paard lukt me dit wel en op een hafje heb ik er moeite mee, bewijst nog maar eens dat elk paard anders is, net zoals mensen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:46

Je pony vind het moeilijk balan ste houden in galop en jij weet niet hoe te zitten, waarom dan galopperen??
Ga eerst eens daan de slag met het dier in balans te leren lopen en jij in balans leren zitten in stap en draf, neem les zou ik zeggen , je hebt zo iets fout aan geleerd en dat krijg je nooit meer helemaal goed en dat zou zonde zijn het is een heel jong dier wat nog heel lang mee moet , dus leer het dan gelijk aan zoals het hoort zou ik zeggen

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:47

Ik zeg toch dat ik dus liever niet galop doe voor mijn paardje niet te vermoeien. Maar elke keer als ik buitenrij dan wil ik het toch even proberen, mag toch, hoe moet ik het anders leren? Ik heb 20 jaar 2 haflingers gehad van het halve boerenpaard type :') toen ze nog jong waren deden ze wel eens een galopje maar toen durfde ik niet ze goed want was nog maar 7-8 jaar en later had ik er weinig zin in en zij ook, draven deden ze wel graag maar galop dan begon mijn favo te trekken met zijn achterbeen (goed te zien als hij in de wei galopeerde) dus deed ik het ook al niet.
Misschien moet ik inderdaad eens kijken of ik wel kan blijven zitten op een ander paard of mijn rijbuddy eens op mijn meid zetten, kijken of het hem wel lukt. Haar galop is ook geen mooie op en neer beweging (zoals schommelpaard), mijn andere pony heeft dit wel maar daar kan ik even een tijd niet op rijden omdat hij te mager is (beetje verwaarloosd geweest, heb hem nog maar 3 maanden)

Dus in de beugels gaan staan is een mogelijkheid, dan ga ik dat eens proberen, kijken of het lukt ;)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:51

Ik heb de handige tip gekregen om te doen alsof je schommelt en steeds hoger wil! Bij mij helpt het :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:52

Heb je geen les?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 18:47

Ik heb lessen genomen vroeger en ook in de zomer ter opfrissing en vnl om mijn paardje een beetje te leren kennen. Nu tijdens de buitenritten geeft mijn rijbuddy mij tips enzo maar ik blijf problemen hebben met mijn galop :( .
De rest gaat allemaal schitterend, mijn merrie is een echte koele meid. Ik weet dat ze voelt dat ik de galop nog niet baas ben want na een keertje aanspringen is het weer alsof ze weet " ah ja daar zijn we nog niet aan toe"

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:53

Al eens geprobeerd?

En anders dit, kijk eens naar andere filmpjes van galop.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:24

Wat wil je met de filmpjes zeggen, het eerste is redelijk, maar de 2de is echt niet om aan te zien erg triest voor die paarden zeg,

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:58

Ja het nut van de filmpjes zie ik ook niet echt in nee.. haha, heb je geen ander paardje tot je beschikking om daar op te oefenen? en als je paardje zo gek galoppeert, longeer hem dan en oefen daarmee de galop :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:19

Die eerste zit de ruiter constant achter de beweging en te knijpen met haar benen? ( en 2e filmpje is inderdaad ook niet echt een goed voorbeeld.....)

Ts @ zitles nemen :j laat iemand jou paard maar longeren met jou erop. En buik en rugspier oefeningen doen werkt ook erg goed.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:59

Ik ben beginnende ruiter. En galop gaat bij mij ook nog niet helemaal zo als het hoort, je moet echt goed blijven zitten in het zadel, alsof je lijm aan je billen hebt zeg maar haha. Ik raad je echt aan om eens zitlessen te nemen. Dat is echt een hele goede oefening wil je echt oefenen op je houding tijdens bijvoorbeeld galop. Bij mij helpt het in ieder geval enorm!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:45

ik zit nu veel door in draf en nu pas merk ik dat ik de beweging van het paard echt begin te voelen en te volgen, ik denk dat dit voor galop ook nodig is en dat wil zeggen oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:52

Ik kon eerst ook niet goed blijven zitten op mijn paard in galop (ook niet in draf btw). Ik stuiterde altijd heel erg. Op andere paarden kon ik het wel, maar die gooiden veel minder hoog op. De enige tip die ik je kan geven is om gewoon te blijven oefenen. Bij mij is het daardoor ook stukken minder. Kun je dan wel goed doorzitten in draf? Dat is ook een manier om het te oefenen. Je kunt het dan ook zonder beugels doen (dat zou ik wel voor het geval dat je eraf stuitert niet buiten doen ;)).

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:49

In draf heb ik totaal geen probleem, doorzitten doe ik regelmatig een keertje want mijn paarje moet regelmatig eventjes draven om terug bij te houden met de arabier van mijn rijbuddy ;) .
Tis enkel die verdomde galop :( .
Daarom doe ik tijdens ieder ritje een stukje galop zodat ik het toch ooit zou doorkrijgen en om toch haar rug niet te zeer te belasten.
Mijn rijbuddy zegt dat het al verbeterd is en dat ieder paard anders loopt.
Ik ga volgende keer inderdaad eens proberen wat meer los te laten zo 'go with the flow' en niet steeds denken hoe moet ik zitten.
Wie weet helpt dat ook :D

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:11

Het kan ook zijn dat je gewoon te gespannen zit en daardoor niet goed met de beweging mee kan gaan - ontspannen dus en wachten op de beweging van je paard, niet zelf een ritme aanhouden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

Ik denk als je niet kan blijven zitten, het meegaan in de beweging niet echt het probleem is ;-) aangezien het door de beweging van het paard komt dat je net zo hoog opvliegt. Het is wel waarschijnlijk dat het komt omdat je gespannen zit, daar heeft Bubbles8 een heel goed punt

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:45

Hoe voorkom je eigenlijk dat je te overdreven bewegingen maakt met je bovenlichaam. Ik heb dat nu een beetje, ik probeer dan mee te gaan met de bewegingen van het paard, maar volgens mij net iets té.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:04

Ik zou gewoon les nemen, bokkers kunnen alleen maar gokken wat je moet veranderen aan je rijden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:54

Dat is waar. Een instructrice ziet wat er verkeerd gaat en ook wat er goed gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:01

Ga in verlichte zit boven je zadel "staan", en ga vanuit daar steeds dichter naar je zadel toe. Ga niet proberen om te zitten als je loopt te bonken. Neem vervolgens les. Je doet overduidelijk iets fout, want anders zou je kunnen blijven zitten, ook als het paard "raar" zou galloperen.

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:03

Eens met geven tips. Het is vanaf het beeldscherm moeilijk advies geven. Heb je de mogelijkheid om een video te plaatsen? Dan zouden wij namelijk gerichter advies kunnen geven. Je zegt zelf dat je je benen lang maakt, dat is goed, let er wel op dat je je benen aangesloten blijft houden en vanaf je heupen omhoog trots zitten dus rechtop (wel ontspannen natuurlijk ;) ). Kantel je bekken naar boven en voel de beweging die je paard maakt. Je kunt ook proberen om eerst te galopperen in verlichte zit, let hierbij op de beweging die je paard maakt en ook dat je niet steun zoekt in de teugels. Mocht je paard zelf nog moeite hebben met de galop dan is het misschien verstandiger om je paard eerst sterker te maken door middel van longeren in galop.

Nogmaals.. het is moeilijk advies geven bij alleen een verhaal. Neem anders eens een (zit)les waarbij je aan de instructrice/instructeur kunt aangeven dat je voornamelijk aan de galop wilt werken.

Succes..