Paard kan niet tegen schuim of kwijl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Paard kan niet tegen schuim of kwijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:09

Als ik met mijn paard rij en hem lekker oppak, begint hij te kauwen en te schuimen. De meeste zullen hier blij mee zijn, echter ik niet meer. Mijn paard vindt het schuim aan zijn mond erg vervelend. Zo vervelend zelfs dat hij zijn mond aan zijn been afsmeert. Hij schuimt aan beide kanten evenveel, echter smeert ie het alleen aan zijn linkervoorbeen af. Eerst deed hij het alleen in galop. Echter doet hij het nu ook in stap en draf. Ik heb bewust al geen sperriem meer omgedaan, zodat hij zijn schuim kwijt kan. Alle riempjes zitten niet te strak, bit heeft de juiste maat, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik rijd hem met een dubbelgebroken Aurigan bit. Nu weet ik dat zo'n bit, het aannemen en kauwen op het bit stimuleert, dus heb ik een aantal weken geleden een dubbelgebroken bit van metaal gekocht. Hier heb ik hem nu een aantal keer mee gereden, maar het was nog erger dan met het Aurigan bit. Ik kan hem wel elke keer een ruk geven als hij omlaag gaat met zijn hoofd, maar daar worden we allebei niet vrolijk van en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Ik vraag mij af of er meerdere zijn waarvan het paard het schuimen zo vervelend vindt. Hij vindt appels trouwens ook een crime. Alleen meelderige appels gaan goed. Als het een sappige appel is, weet ie niet waar ie het sap/ kwijl moet laten, dan zie je hem nerveus worden en smeert het vervolgens overal aan. Ook slobber vindt ie helemaal niets. Als al het water eruit is, dan eet ie het en anders niet.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

996981

Re: Paard kan niet tegen schuim of kwijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:10

Been geven zodra hij te diep gaat. Ook na het rijden niet z'n schuim aan z'n been laten afvegen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:13

Kijk eens naar een bitje van een ander materiaal. Koper zorgt voor meer speeksel dan gewoon metaal volgens mij. Wellicht kun je het met een ander bit wat reduceren.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

Mijn paard smeert ook altijd zijn schuim af aan zijn been. Hij grijpt alle kansen aan om het af te smeren. Wat goed dat je gaat zoeken naar een 'oplossing' in plaats van je paard in de mond omhoog te trekken. Onder het rijden mag mijn paard het niet, dan moet zijn aandacht bij mij zijn. Ik geef hem consequent been als hij een poging waagt. Niet trekken dus, alleen been. Appels vind hij daarentegen echt een delicatesse. Hij slurpt het kwijl wat dat vrij komt gewoon daarna op, misschien te veel informatie dit :+

Een lastig probleem, tijdens het rijden is het 'op te lossen' met consequent handelen zonder boos te worden. Het is wel vervelend dat je merkt dat hij last heeft van het slijm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

Idd, niet af laten vegen.. :n En qua appels en slobbers, dan geef je het niet :n Maar in het rijden hoort hij zijn aandacht bij jou te houden en dus geen schuim aan zijn been afvegen. Als hij het wel doet of wil doen been erbij, overgang rijden, of wat dan ook om hem ervan af te leiden..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:17

ik hoop dat ik tijdens het werk wel even het kwijl van mijn kin af mag vegen,word zo onsmakelijk anders :+

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:19

Ander bit heb ik gekocht, echter schuimt hij daar nog veel meer mee, dus dat is helaas ook geen oplossing.

Been geef ik hem inderdaad als hij duikt, maar vaak is hij mij nog net te snel af :o. Misschien dat ik hem sneller dingen achter elkaar moet laten doen, want hij is soms ook erg snel afgeleid.

Appels en slobber geef ik hem ook niet meer, want daar doe ik hem echt geen plezier mee :n .
Laatst bijgewerkt door marjor op 29-02-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:20

timokyana schreef:
ik hoop dat ik tijdens het werk wel even het kwijl van mijn kin af mag vegen,word zo onsmakelijk anders :+

Kwijl je dan? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:27

Relaxed schreef:
Idd, niet af laten vegen.. :n En qua appels en slobbers, dan geef je het niet :n Maar in het rijden hoort hij zijn aandacht bij jou te houden en dus geen schuim aan zijn been afvegen. Als hij het wel doet of wil doen been erbij, overgang rijden, of wat dan ook om hem ervan af te leiden..

Maar als jij onwijs veel jeuk heb, word je toch ook helemaal gek als ik elke keer op je vingers tik dat het niet mag? :')

Ik denk dat je beter echt kunt kijken of je het kan verminderen. Ander voer wellicht, misschien is het een maagzweer, dan kwijlen paarden vaak ook meer. Heb je het wel eens aan de dierenarts gevraagd of die ideeen heeft??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:31

Leen eens een bitloos hoofdstel, dan kun je kijken of hij nog zoveel schuimt. Het lijkt me ook erg vervelend voor een paard om de mond vol te hebben en misschien kan hij wel helemaal niet tegen welk soort metaal dan ook.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:33

Loopt je paard wel goed in aanleuning, dus geen valse knik? Als een paard namelijk niet met een goede hoofd/halshouding loopt gaat hij ook veel meer kwijlen dan nodig is. Wat voor bitje heb je nu (materiaal, type en dikte)? Dat is me niet helemaal duidelijk namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:34

Joolien schreef:
Relaxed schreef:

Maar als jij onwijs veel jeuk heb, word je toch ook helemaal gek als ik elke keer op je vingers tik dat het niet mag? :')

Ik denk dat je beter echt kunt kijken of je het kan verminderen. Ander voer wellicht, misschien is het een maagzweer, dan kwijlen paarden vaak ook meer. Heb je het wel eens aan de dierenarts gevraagd of die ideeen heeft??

Mijn paard wou ook altijd jeuken, vooral als ie begon te zweten.. Dat mocht ie ook wel, maar pas als ik hem lange teugel gaf en we klaar waren ;) Net als dat ie niet mocht stilstaan om te poepen..

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:39

Hij kwijlt of schuimt voor de rest nooit. Alleen met rijden en het eten van een appel of slobber. Een sappige appel, zorgt ervoor dat het sap uit zijn mond loopt en dat vindt hij echt vervelend. Slobber is nat en dat vindt hij dus ook niets. Als het water eruit is, dan eet hij het zo op. Deze dingen krijgt hij al niet meer.

Tijdens het rijden schuimt hij ook niet overmatig, gewoon witte lippen en geen vlokken. Maar die witte lippen, vindt hij al vervelend. Er zit iets aan zijn mond en dat irriteert hem.

Ik heb een dubbelgebroken Aurigan bit. Dikte weet ik niet uit mijn hoofd. Niet de dunste, maar een dikker. Ook heb ik enkele weken geleden een gewoon metaal dubbelgebroken bit gekocht en daar schuimde hij nog veel erger mee.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:40

op aurigan gaan paarden die er gevoelig voor zijn vaak ook overmatig schuimen. Je zou misschien beter een RVS bitje kunnen proberen. Ik weet niet of je dat bedoeld met "gewoon metaal"? Daarnaast is het ook het proberen waard een ongebroken trens te proberen: die liggen vaak stiller in de mond, en stimuleren daardoor de speekselklieren niet zo sterk.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:42

Ik bedoelde met een gewoon metalen bit inderdaad een RVS bit. Een ongebroken bit kan inderdaad ook een idee zijn.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:46

We hebben iedere 2 weken les en letten daarbij goed op de aanleuning. Hij loopt goed van achter naar voor en heeft geen valse knik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:48

Ik vind dat echt zielig als je hem omhoog trekt/niet toe laat dat ie z'n mond afveegt :\ Doet ie niet voor niks.... Zullen we jou (aan degene die dat als 'tip' gaf) eens je handen vast binden als je erg jeuk hebt, is toch ook niet eerlijk? Ga dan bitloos rijden ofzo..

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:54

saskiakefie schreef:
Ik vind dat echt zielig als je hem omhoog trekt/niet toe laat dat ie z'n mond afveegt :\ Doet ie niet voor niks.... Zullen we jou (aan degene die dat als 'tip' gaf) eens je handen vast binden als je erg jeuk hebt, is toch ook niet eerlijk? Ga dan bitloos rijden ofzo..

Misschien moet je dit topic eerst wat beter lezen voordat je zo'n reactie plaatst?! ts wil JUIST een andere oplossing vinden zodat ze haar paard niet in de mond hoeft te zitten..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:56

Klopt :) Ik had het ook niet tegen ts :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:58

marjor schreef:
We hebben iedere 2 weken les en letten daarbij goed op de aanleuning. Hij loopt goed van achter naar voor en heeft geen valse knik.

Dan is het wel opvallend dat hij zo schuimt... Het zou heel goed gewoon aanleg kunnen zijn, en dan zit er weinig anders op dan hem doorrijden en niet laten afvegen, maar dat is helaas niet de meest comfortabele oplossing. Je zou eventueel met een aurigan ongebroken trens kunnen proberen vanwege de rustigere ligging, het liefst een bustrens. Maar dan kan je het beste kijken of je die ergens kan lenen of huren, want die bitjes zijn nogal fors geprijsd... Liep hij op het RVS wel fijn nagevelijk?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:11

Schuimen is eigenlijk een heel goed teken, betekend ontspanning en dat je paard goed in de aanleuning loopt. Kwijl daarentegen betekend precies het tegenovergestelde.
Is het ook niet een soort gewenning geworden bij hem, dat dat zijn 1e reactie op het schuim is? Wat vindt hij van andere dingen tegen zijn lippen aan? Een zachte borstel oid, vindt hij dat ook vervelend? Of gaat het echt alleen maar om de vochtige dingen?

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:17

Heb je al naar zijn tanden en kiezen laten kijken? Als dat mis is kunnen ze ook gaan kwijlen.. Daarnaast zou ik idd ook eens over bitloos gaan nadenken..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:27

EllaBellaah schreef:
Schuimen is eigenlijk een heel goed teken, betekend ontspanning en dat je paard goed in de aanleuning loopt.

Dat is inmiddels ook al achterhaald, dus op zijn minst veel te ongenuanceerd.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:36

Hij liep op het RVS bitje ook goed nagevelijk. Eigenlijk net zo als op het Aurigan bit. Ik wil wel dingen proberen, alleen staat hij thuis, dus iets lenen gaat niet zo makkelijk... Maar ik kan altijd even zoeken en vragen.

Ik zat er ook aan te denken dat het misschien een kwestie van gewenning is. Dat ik hem net had, deed hij het een heel stuk minder en alleen in galop. Inmiddels loopt hij veel nagevelijker, kauwt hij meer en schuimt hij meer. En hij wil steeds vaker zijn mond af vegen. Dus of het echt gewenning is, weet ik niet zeker.

Hij is het afgelopen jaar nog naar de tandarts geweest. Hij had wat haken en voor de rest was alles in orde. Hij kwijlt ook niet, het is echt schuim tijdens het rijden. Zo'n witte lippenstiftmond.

Andere dingen tegen zijn lippen aan, vindt hij prima. Het zijn echt alleen natte dingen. Behalve water, dat vindt ie niet erg

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:51

Het schuren aan het been kan ook betekenen dat je de neusriem te strak hebt zitten dan worden de zenuwen namelijk geblokkeert, het is niet normaal in elk geval.Ben je zelf nageeflijk met je hand te veel druk op de mond is ook een naar en pijnlijk gevoel voor het dier.