Mijn paardje met sporen rijden of met een zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robinnatra

Mijn paardje met sporen rijden of met een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:33

Beste bokkers,

ik heb een jong paardje gekocht, hij word binnenkort vier. Nu is hij soms wat slecht aan het been maar hij reageert vrij heftig op een tik met de zweep, daarom zit ik erover te denken om misschien met hele kleine knop sporen te gaan rijden. ook omdat het er een stuk netter uit ziet vind ik persoonlijk. Maar ik ben er niet zeker van of dat wel een goed idee is. Wat denken jullie?

Apple

Re: Mijn paardje met sporen rijden of met een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:40

-> RT-P

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:42

ik zou het persoonlijk eerst even aankijken.
het kan ook zijn dat het paard slecht is ingereden.
wanneer iemand het paard heeft ingereden die geen stil been heeft is je paard al verkloot.
wanneer jij wel een stil been hebt, en alleen aan spoort wanneer het hoort zal het paard daar vanzelf op gaan reageren.

opzich vind ik het niet erg om met sporen te rijden, maar ik persoonlijk zou het eerst even aan kijken
sporen kan altijd nog

succes ermee

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:44

Ik zou zeggen, geen sporen, geen zweep maar gewoon een goede instructeur zoeken!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:45

Reageert heftig op een tik met de zweep? Logisch, hij is bijna 4.. k zou even een stapje terug nemen, hij is nog jong en heeft nog een lang leven voor zich :)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:46

Magrathea schreef:
Reageert heftig op een tik met de zweep? Logisch, hij is bijna 4.. k zou even een stapje terug nemen, hij is nog jong en heeft nog een lang leven voor zich :)

Ik zeg amen! _/-\o_

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:57

Take it easy oke! Ik stel gewoon een vraag. Het is namelijk zwaar irritant als je 6 keer moet aansporen voor hij een beetje reageert en als je hem dan een tik geeft je de hele vak door vliegt. Ik heb het ook aan mijn instructische gevraagd en die zij dt het niet zoveel uit maakte..

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:11

Je kan hem proberen aan je been te maken door de methode die mijn instructeur gebruikt. Reageert hij niet op je been, nog een keer, en nog een keer, net zolang tot hij wel reageert, en daarna je been stil houden.
Ik zou nog even wachten met de zweep en spoortjes, vooral omdat sporen er niet voor zijn voor meer tempo te krijgen maar om je hulpen te verfijnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:14

Een spoor is om te verfijnen niet om hem aan het been te krijgen. Je hebt kans dat hij straks op het spoortje ook afstompt als je het gaat gebruiken om hem voorwaarts te krijgen.

Mijn 5 jarige shet wordt ook met zweepje gereden om bij te kunnen tikken als hij niet snel genoeg reageert. Het is altijd even aanvoelen hoe veel je moet bijtikken, sommige hoef je maar te kietelen met de zweep, andere kunnen best tegen een tikje. Mss is je zweephulp nu nog te grof voor je paardje en hoeft je hem alleen aan te leggen, dat zou ik eerst proberen. Verder helpt het bij mijn shetter om flink veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Hij reageert dan steeds beter op het been en verder natuurlijk consequent zijn. Als hij eens wegspurt op een tikje vind ik dat niet zo erg, aangezien hij dus wel reageert. Ik laat mijn verzorgster hem dan gewoon rustig terug nemen en de overgang opnieuw rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:58

robinnatra schreef:
Take it easy oke! Ik stel gewoon een vraag. Het is namelijk zwaar irritant als je 6 keer moet aansporen voor hij een beetje reageert en als je hem dan een tik geeft je de hele vak door vliegt. Ik heb het ook aan mijn instructische gevraagd en die zij dt het niet zoveel uit maakte..

Dan weet je dat meer moet doseren, en dus een zachtere tik geven. Als hij daar zo fel op reageert moet je daar juist op inspringen en je hulpen steeds kleiner maken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:00

Geen. Paard is nog maar net in de sport, ik zou het nog even aankijken :)
En als die al fel reageert op een tik van een zweep, dan zou ik sporen helemaal niet proberen....... ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:01

Tigra_ schreef:
robinnatra schreef:

Dan weet je dat meer moet doseren, en dus een zachtere tik geven. Als hij daar zo fel op reageert moet je daar juist op inspringen en je hulpen steeds kleiner maken.

Aanvulling: Als je al 6 keer hebt aangespoord en dan ineens een tik geeft, begrijpt je paard er ook de ballen van natuurlijk. Waarom zou het geen probleem zijn als hij 5 keer niet reageert, doet ie de 6e keer precies hetzelfde en dan krijgt hij een tik? Lekker eerlijk ook.

Duidelijkheid, duidelijkheid, duidelijkheid, dat is alles wat een jong paard nodig heeft. Eén keer been, geeft hij dan geen reactie tik je hem (subtiel) bij en vervolgens rijd je de overgang direct opnieuw. Je geeft iedere dag evenvaak en evenzacht been, je bent iedere dag even consequent en geduldig.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:01

gewoon eens een keer proberen. heb ik ook gedaan met mijn paardje, en hij hemelde helemaal op. je kunt altijd kijken ja wat beter werkt.. :D

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:05

Ik zou het toch bij een zweepje houden.

Reageert hij niet al wat vlotter als jij een zweepje alleen al vast houdt? (Omdat je zegt dat je bij een tik de bak rond vliegt ;))

Met behulp van je zweepje in combi met je been kun je je paard leren dat hij moet reageren

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:09

Het zou opzich wel kunnen als je je been goed stil kan houden en dus niet perongeluk de sporen geeft

maar wat je beter kan doen is bijvoorbeeld een tik met je zweep op je laars geven of in de lucht?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:56

Ik zou toch voor zweep gaan, ook al vliegt je paard de halve bak door ze gaat wél naar voren en dat is goed.
En dan heel consequent zijn: been, geen reactie = tik.

Edit: je kunt ook kijken of kriebelen met de zweep of een heel zacht tikje ook voldoende is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:47

Snapt het paard de hulpen wel? ik zou niet zomaar met de zweep slaan en ook geen sporen gebruiken, het paard geeft aan door zo heftig te reageren dat je de hulp veels te groot geeft, ga eens grondwerk doen en leer het dier wijken voor druk , een vliegg voelt hij landen dus jou kuit druk ook, waarschijnlijk ligt de fout bij jezelf, neem les en leer de theorie ook eens, waarom reageert een paard b.v heftig op jou zweep, het dier word niet geboren met de hulpen, maar die zal jij als ruiter aan moeten leren, wees zuinig op je jonge paard ze zijn zo verpest, hou het dier ook blij tussen zijn oren, als je de zweep gaat gebruiken om je iegen fouten weg te tikken dan ben je niet goed bezig.

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:01

Zo ken ik meer pony's,
als je bijv. een overgang van stap naar draf gaat drijf je eerst als dat niet lukt geef je hem een tikje met de zweep.
die van mij is nu super voor het been...
veel succes

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:16

Hoe is je paard op de stemhulp, bijvoorbeeld aan de longeerlijn? Als hij daar goed op reageert (als hij dat niet doet zou ik dat eerst flink trainen) gebruik dan je stemhulp terwijl je je been aanlegt. Gewoon duidelijk en resoluut DRAF zeggen terwijl je de beenhulp geeft.

Dit anders eerst tijdens het longeren oefenen en pas als hij daar goed op reageert onder het zadel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:43

robinnatra schreef:

Dan kan je beter andere instructeur zoeken.

4 jarige paard met sporen? :n
Zoek een goede instructeur ,veel overgangen en geef het beestje de tijd!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:43

robinnatra schreef:

Als jij 6 keer moet aansporen voordat je een reactie krijgt heb je het 5x fout gedaan. Daarnaast zijn sporen er niet voor bedoeld om je hulpen scherper te maken, maar om ze te verfijnen. Dat klinkt misschien subtiel, maar voor je paard is het een verschil van dag en nacht. Dit probleem moet je gewoon rijtechnisch oplossen. Als je er zelf niet uitkomt moet je een instructrice inschakelen. Het is sowieso altijd aan te raden om met het opleiden van een jong paard een instructrice met ervaring met jonge paarden om ondersteuning te vragen. Overigens ga ik over het zweepgebruik met mijn voorgangers mee: je moet duidelijk zijn: geen reactie op been=is een tikje met de zweep, niet na 3 keer been, maar meteen. Anders weet je paard echt niet waar hij aan toe is. Verder moet je hier zelf een zachte hand in hebben en vooral heel consequent zijn.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-02-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:44

lisa_ukkie; jouw berichten heb ik getemd ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:45

Sporen zijn een hulpmiddel om een paard dat de hulpen snapt en goed kent, zo verfijnd mogelijk te geven.
Niet om een paard de hulpen aan te leren. Dus deze zou ik lekker een paar jaar nog in mijn kast laten liggen.

Zweep vind ik imo onzin. Je paard snapt de hulpen schijnbaar gewoon niet. Je moet consequent zijn in je hulpen aanleren, dus elke keer dezelfde hulp geven voor hetgeen je wilt doen. Ik zou de hulpen gaan aanleren door middel van stemcommando's en deze in combinatie gaan gebruiken tot het paard je beenhulpen wel snapt. Je moet je paard gewoon de tijd geven om het ook te snappen he.. je kan niet verwachten dat je paard na een paar keer meteen al snapt wat je bedoelt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:06

Je zegt hier zelf , na een tik met de zweep schiet hij in volle vaart heel de bak rond. Goed toch heeeeee.
Welke reactie zou je dan gewild hebben, je wou hem vooruit, hij gaat vooruit, dus op zo'n moment het paardje gerust laten, beloon hem hier uitbundig voor, en zo leer je hem idd ook de vooruit, de voorwaartse drang, als je hem tegenhoud als hij zo wegschiet, hetgeen ik vermoed dat jij gedaan zult hebben , dan is dat voor het paard een tegenstrijdigheid, je vraagt vooruit en als hij dan vooruit gaat wordt hij bijna afgestraft en moet hij dadelijk weer inhouden.
Weet wat je vraagt en gedraag je daar dan ook naar, het enige wat je had moeten doen is het paard uitbundig belonen, hij reageerde hier dus supper goed op, de volgende keer wees dan net iets minder heftig met je zweepje, mssn zal hij dan ook minder heftig reageren en zo weer afbouwen tot geen zweepgebruik.
Maar onthou vooruit is vooruit, en is het dan net iets vlugger dan je graag gehad had tjaaa gewoon loslaten en belonen, en blijven zitten, dat is paardrijden.

robinnatra schreef:

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:09

Ik vind dit een beetje een vaag verhaal eerlijk gezegd. hoelang is ie onder het zadel? 4 jaar en dan al slecht aan het been? Dan moet ie toch wel op een erg aparte manier zijn ingereden. Ik neem aan dat je een instructeur heb? Is namelijk erg onverantwoordelijk om een jong paard te rijden zonder goede begeleiding. En overleg ook met je instructeur. Ik raad het je beide af.