geschrokken of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caletto

geschrokken of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:40

Ik zit met een probleem of beter gezegd ik twijfel....
Ik heb sinds een jaar een 4 jarige San Remo ruin, december 2010 gekocht en super blij met hem.
Cadanz (noemen hem Cas) is vanaf het begin een ontzettend werkwillig,vrolijk en eerlijk paard geweest, geen rare fratsen tijdens het rijden, braaf op wedstrijd en in de omgang. In aug was ik ons aan het voorbereiden voor de Kampioenschappen toen Cas ineens begon te staken (lees huppen met aandraven en niet voorwaarts willen) Heb hem na laten kijken en er bleek een wervel in zijn rug vast te zitten... kampioenschappen voorbij laten gaan en hem na een rustperiode van 2 weken weer opgepakt, leek allemaal prima te gaan maar het huppen in de hoeken vooral linksom bleef een probleem, met instructie proberen op te lossen, buitenteugel er meer aan, meer voorwaarst rijden enz. Dit leek in eerste instantie de oplossing maar het is weer terug gekomen ,ook werd Cas de laatste 3 mnd wat opgefokt,zuur op stal maar ook zuur bij aanrakingen op zijn lijf ik vond hem ook "hard" aanvoelen dus een masseur vanHappy athlete erbij gehaald die met gevaar voor eigen leven hem heeft gemasseerd :o (voelde ook veel spanning in zijn lijf maar geen blokkades o.i.d)

Omdat het niet verbeterde heb ik Cas mee genomen naar Harrie van den Bosch en hebben we mijn zadel helemaal pas laten maken, ook de tandarts erbij gehaald en de da heeft hem gecheckt en bloed getrokken, tandarts vond geen haken e.d. bloedbeeld was perfect, magnesium was iets laag maar niet noemenswaardig...

Dus ben ik het in het voer gaan zoeken, ik voerde Hartog concept en de muesli van Hartog aangevuld met kuil.
Heb hem 3 weken terug van het krachtvoer afgehaald en hem op hooi gezet (ong 9 kilo per dag) Sinds vorige week geef ik hem 3 maal daags Agrobs wiesencops en de aspero. Cas is beslist opgeknapt, vrolijker op stal, losser in zijn lijf en rustiger dus weer gaan rijden, Mijn vriendin erop gezet en uiteraard rijdt zij er zo op weg, hij probeert het 1x en dan is het over, zij voelt absoluut goed aan of het paard iets "dwars" zit maar zij zegt hij juist dat hij erg los in zijn lijf is, loopt fijn nageefelijk enz.
Het huppen werd de laatste dagen beperkt tot 1 a 2 x dus ik was erg blij voelde ook lekker los aan met rijden maar nu komt het .... vandaag stap ik op, meneer schrikt op zijn manier ergens van en begint met zijn hupje op de linkerhand, ik houd zoals aangeraden mijn buitenteugel er goed aan en hij slaat linksaf en begint echt een rodeo niet in volle galop maar echt bol en hoofd tussen zijn benen, je voelt het al na ong 5 bokkesprongen vloog ik eraf..... Volgens mijn viend schrok hij van het ijs dat van het dak gleed, uit eerdere ervaringen weet ik dat als Cas schrikt hij een sprongetje maakt en dat is het dan wel.

Dus nu is mijn twijfel is hij me nou aan het uitproberen of......

Volgens mijn vriendin heb ik hem de laatste tijd wat terughoudend gereden omdat ik bang was dat hij het huppen zou uitbreiden naar omhoog gaan, bokken maakt me niet zoveel uit maar omhoog gaan daar pas ik voor :o Wat moet ik hier mee aan????

het filmpje is van afgelopen zondag het huppen begint ong bij 1 min 20.

felicity

Re: geschrokken of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:54

Ik vind het echt heel erg mee vallen op het filmpje. Gewoon negeren en lekker vooruit rijden.

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:01

ja op het filmpje is het ook echt heel minimaal, voorheen voordat ik mijn buitenteugel er goed bijhield was het erger, ik had vandaag het idee dat hij een nieuwe uitweg zoekt omdat ik juist die buitenteugel erbij houd of is dat te ver gezocht? (jammer dat de rodeo van vandaag niet op film staat hahaha)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:06

Wat bedoel jij met huppen?
Dat hij in gallop aan wilt springen?

Ik zie wel heel veel in het rijden wat ik graag zie veranderen :=
En bedoel het niet bot :n
Maar kijk eens wat een gave knol je onder je hol hebt zitten!
Ik ken een andere San Remo, die veel op die van jou lijkt, die gaat nu ZZ-zwaar starten.

Paard loopt achter de loodlijn, je handen bewegen te veel en ga op je kont zitten in de gallop.
- Hou je handen stil
- Zorg dat je evenveel contact op beide teugels hebt (en hou alleen je buitenteugel er meer aan als je het paard bv. zo rechter krijgt)
- Geef gas!!!
- Geef hem lucht van voren, om zijn hoofd op de loodlijn te laten vallen
- Geef gas in je gallop en rij terug, creeer meer sprong
- Rij hem actiever

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:10

Ik zie wel heel even een huppeletje maar ik zou me daar niet druk om maken. Hij ziet er in ieder geval op dit filmpje heel braaf uit. Misschien is het een kwestie van uitproberen van je paard? Ben je meer gaan vragen tijdens de training wat paard moeilijk vind?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:12

doei schreef:
Ik ken een andere San Remo, die veel op die van jou lijkt, die gaat nu ZZ-zwaar starten.

In de categorie 'motiverende' opmerkingen -O-

Kan op het filmpje ook weinig ontdekken waar ik wat mee kan, behalve dat je hem wat meer lucht mag geven, iets meer lengte. Heb je geen opnames van zijn uitbarstingen? (geloof zelf niet heel erg in 'uitproberen')

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:16

Bonita is toch juist motiverend :j :)

"Maar kijk eens wat een gave knol je onder je hol hebt zitten!
Ik ken een andere San Remo, die veel op die van jou lijkt, die gaat nu ZZ-zwaar starten"

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:18

ik kan je alleen maar gelijk geven voor wat betreft het zitten hahaha ik kom uit de rensport en dit is mijn eerste kwpn er dressuur gericht dus kost me veel moeite.

bedoel je met meer lucht geven langer laten van voren?
Laatst bijgewerkt door caletto op 13-02-12 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:22

suvan schreef:
Ik zie wel heel even een huppeletje maar ik zou me daar niet druk om maken. Hij ziet er in ieder geval op dit filmpje heel braaf uit. Misschien is het een kwestie van uitproberen van je paard? Ben je meer gaan vragen tijdens de training wat paard moeilijk vind?

Ik ben hem idd wel iets anders gaan rijden, voorheen lifte ik gewoon mee omdat het allemaal zo fijn ging :o Nu vraag ik wat meer stelling en buiging enz ook ben ik wat meer met de galop en het wijken bezig.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:30

Ik zou mijn handen veel stiller houden. Het lijkt of je veel aan het werk bent met je handen en daarmee rem je hem, tegelijk geef je iets gas. Dat is tegenstrijdig. Geef hem meer teugellengte, en probeer je handen zachter te laten inwerken, en stiller.
Succes want het is echt een prachtpaard, komt helemaal goed. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:30

Om nog even voorop te stellen dat ik het niet lelijk bedoel :) :Y)

Voor mij sta je al in de plus dat je zonder hulpteugels, sporen of wat dan ook rijdt.
Je zadel na laat kijken en er heel veel aandoet!
Plus je plaats een filmpje op bokt en dat getuigd van lef hebben :+

Voor het begin zou ik inderdaad van voren letterlijk "langer" laten worden (wel met behoudt van -stil- contact).
En goed voorwaarts gaan rijden, goed actief houden. Heel veel schijnovergangen en korte echte overgangen, tempowisselingen (al maak je 5 versnellingen, op zit!).
Zo hou je hem goed actief en op de loodlijn.
Zo wordt je paard ook nog losser in zijn lijf en sterker.

Van daaruit ook halshouding wisselen.
Die halshouding (hoogte) op het filmpje is dan ook mogelijk op de loodlijn.
Zegmaar een soort luciferdoosje dat je uiteindelijk in elkaar schuift naar de oprichting toe.

Vind het moeilijk om op de pc over te brengen.
Maar hoop dat je een beetje het idee begrijpt :+

Succes!
Ik vind jullie als combinatie niet barslecht/ -ik vind jullie zelfs leuk-, maar het kan altijd beter (bij iedereen!).

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:38

doei schreef:
Om nog even voorop te stellen dat ik het niet lelijk bedoel :) :Y)

Voor mij sta je al in de plus dat je zonder hulpteugels, sporen of wat dan ook rijdt.
Je zadel na laat kijken en er heel veel aandoet!
Plus je plaats een filmpje op bokt en dat getuigd van lef hebben :+

Voor het begin zou ik inderdaad van voren letterlijk "langer" laten worden (wel met behoudt van -stil- contact).
En goed voorwaarts gaan rijden, goed actief houden. Heel veel schijnovergangen en korte echte overgangen, tempowisselingen (al maak je 5 versnellingen, op zit!).
Zo hou je hem goed actief en op de loodlijn.
Zo wordt je paard ook nog losser in zijn lijf en sterker.

Van daaruit ook halshouding wisselen.
Die halshouding (hoogte) op het filmpje is dan ook mogelijk op de loodlijn.
Zegmaar een soort luciferdoosje dat je uiteindelijk in elkaar schuift naar de oprichting toe.

Vind het moeilijk om op de pc over te brengen.
Maar hoop dat je een beetje het idee begrijpt :+

Succes!
Ik vind jullie als combinatie niet barslecht/ -ik vind jullie zelfs leuk-, maar het kan altijd beter (bij iedereen!).

Bedankt voor je goede advies, is denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Omdat hij altijd zo super braaf zijn rondje doet en nu dus anders reageert dan normaal ben ik hem misschien ook wel onbewust aan de voorkant wat meer vast gaan houden, misschien wel uit angst dat hij wel omhoog zou komen of zoals vandaag een bokpartij weggeeft :D Volgens mijn vriendin wil hij ook wel wat aan je been 'plakken" dus ik moet echt met het voorwaartse aan de gang maar blokkeer gewoon als hij in de hoek terugkomt en gaat huppen stom he?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:39

Allereerst ik ben geen DA, wil alleen mijn ervaring vertellen.

Ik heb een paard gereden die ongeveer dezelfde symptomen had. Als 3 jarige mee begonnen, fijn braaf paard. Na een tijdje af een toe eens een hupje in de wending. Hele rijtje afgegaan met zadel laten checken, tandarts, happy atlete, andere instructie, rust, etc....Het hupje werd steeds erger, maar na een rustperiode ging het weer even goed. Andere ruiter erop die wat 'handiger' is, reed er met weinig protest zo doorheen. Instructie vond ook dat het een kwestie van aanpakken was, beetje meer zus, beetje meer zo. Uiteindelijk toch een foto van de rug laten maken, en die was drama. Paard heeft dus gewoon pijn gehad, en probeerde het eerst subtiel duidelijk te maken, en later wat minder subtiel ;-)

Als ik er nu op ga zitten na 1 jaar, rij ik er zo mee weg en iedereen staat het paard te bewonderen, want lopen kan ze zeker! Maar na enkele weken komt toch de pijn weer naar boven en daarmee het hupje en uiteindelijk het staken.

Ik zou dus een foto van je paard zijn rug laten maken, al is het alleen maar om dat ook nog uit te sluiten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:43

Ik snap dat je daarvan blokkeert en al helemaal als je bent gevallen! :(:)
Doet hij het op vaste plekken (dat hupje)?

Voor de zekerheid kan je inderdaad de rug laten checken...

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:46

ilse18 schreef:
Allereerst ik ben geen DA, wil alleen mijn ervaring vertellen.

Ik heb een paard gereden die ongeveer dezelfde symptomen had. Als 3 jarige mee begonnen, fijn braaf paard. Na een tijdje af een toe eens een hupje in de wending. Hele rijtje afgegaan met zadel laten checken, tandarts, happy atlete, andere instructie, rust, etc....Het hupje werd steeds erger, maar na een rustperiode ging het weer even goed. Andere ruiter erop die wat 'handiger' is, reed er met weinig protest zo doorheen. Instructie vond ook dat het een kwestie van aanpakken was, beetje meer zus, beetje meer zo. Uiteindelijk toch een foto van de rug laten maken, en die was drama. Paard heeft dus gewoon pijn gehad, en probeerde het eerst subtiel duidelijk te maken, en later wat minder subtiel ;-)

Als ik er nu op ga zitten na 1 jaar, rij ik er zo mee weg en iedereen staat het paard te bewonderen, want lopen kan ze zeker! Maar na enkele weken komt toch de pijn weer naar boven en daarmee het hupje en uiteindelijk het staken.

Ik zou dus een foto van je paard zijn rug laten maken, al is het alleen maar om dat ook nog uit te sluiten.

Oh jee wat is er toen uit de foto's gekomen en hoe is het nu dan?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:52

hier het zelfde.
Paard maakte een hupje in het aandraven.
Later in staking.
Weer later kwam het hupsje terug.
Niet onregelmatig maar er was wel IETS waar niemand een vinger op kon leggen.
Later aangaloperen op de handrem en uiteindelijk niet meer van de handrem af te krijgen.
Achteraf bleek ze wat aan het been te mankeren
-O-

Ook zij probeerde mij subtiel te laten weten dat er iets mis was.

Aan de andere kant.......
Iemand die nu ook haar paard in staking heeft, heeft het dier eerst helemaal medisch na laten kijken, nieuw zadel, tandarts de hele reut.......en niks te vinden.....blijkt pubergedrag.

Ik vind het maar moeilijk om er zomaar iets over te roepen.
Ik dacht bij jou ook even de handrem er op te zien maar zeker weten doe ik dat niet.
Daar kan alleen jij zelf over oordelen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:54

Ik zie je inderdaad niet echt zitten in de galop, maar ik zie ook dat de lepel van je zadel niet rustig op z'n rug blijft liggen, dat zie je zowel tijdens het lichtrijden als in de galop. Dit kan gebeuren als het zadel aan de voorkant toch nét iets te krap is geworden en dan tijdens het werk iets gaat klemmen (jong dier in de groei en opbouw spieren).
Wel een knapperd hoor, en inderdaad wat lengte en ruimte aan de voorkant geven, opkrullen doet hij al makkelijk genoeg.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:55

Kissing spines... 3 wervels al min of meer vergroeid en 3 de tegen elkaar aan 'schuren'. Hoe het nu is, paard wordt niet meer gereden. Paard heeft duidelijk laten merken dat het rijden alles behalve prettig is, vooral buiging in het lijf is zeer pijnlijk. Daarom hebben we besloten dat rijden geen optie meer is voor haar en mag ze lekker luieren de rest van haar leven! De meningen over kissing spines zijn zeer verdeeld hoor, zijn er genoeg die andere methodes vinden en het paard weer min of meer aan het lopen krijgen. Maar dat vonden wij geen optie ( en de reguliere DA ook niet).

Er kunnen genoeg andere redenen zijn waarom je paard zo doet hoor. En zelf had ik het voorheen ook aan de manier van rijden geweten, of misschien wel karakter. Maar deze ervaring heeft mij geleerd om eerst (regulier!) medisch alles uit te sluiten voordat je een paard gaat 'aanpakken' of masseren etc...

Maakt jouw paard vooral de hupjes in wendingen? Of als je buiging in het lijf vraagt?

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:04

ilse18 schreef:
Kissing spines... 3 wervels al min of meer vergroeid en 3 de tegen elkaar aan 'schuren'. Hoe het nu is, paard wordt niet meer gereden. Paard heeft duidelijk laten merken dat het rijden alles behalve prettig is, vooral buiging in het lijf is zeer pijnlijk. Daarom hebben we besloten dat rijden geen optie meer is voor haar en mag ze lekker luieren de rest van haar leven! De meningen over kissing spines zijn zeer verdeeld hoor, zijn er genoeg die andere methodes vinden en het paard weer min of meer aan het lopen krijgen. Maar dat vonden wij geen optie ( en de reguliere DA ook niet).

Er kunnen genoeg andere redenen zijn waarom je paard zo doet hoor. En zelf had ik het voorheen ook aan de manier van rijden geweten, of misschien wel karakter. Maar deze ervaring heeft mij geleerd om eerst (regulier!) medisch alles uit te sluiten voordat je een paard gaat 'aanpakken' of masseren etc...

Maakt jouw paard vooral de hupjes in wendingen? Of als je buiging in het lijf vraagt?

Pff krijg het hier toch wel wat warm van hoor ... Cas doet het eigenlijk altijd wel in dezelfde hoek van de bak zeg maar van de 10 hupjes zijn het er zeven in die bewuste hoek, omdat ik hem er vaak niet uit krijg draai ik dan maar een kleine volte en dan valt hij wel weer uit de galop. vandaag deed ik dat dus ook alleen wist hij voor mijn gevoel wat ik van plan was en gooide hij zijn hoofd tussen de voorbenen en daar gingen we... het maakt ook niet uit in welke bak, de buitenbak of binnenbak eigenlijk altijd begint het in dezelfde hoek

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:34

Ik dacht ook direct aan Kissing spines, zou hem helemaal laten keuren van top tot teen..;)

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:50

hai, misschien is het allemaal niet zo erg, kun je het 'wat dichter bij huis zoeken' misschien vindt hij het op een gegeven moment gewoon moeilijk! en gaat hij dan een beetje hupsen. ik kreeg toen ik mijn jonge paard een half jaar onder het zadel had, hem niet meer op de volte.. ook alles nagekeken etc, maar toen was de conclusie: het is een jong paard, hij moet nog zoveel leren!.. (weet niet of je hier wat aan hebt...). dat hupsen laat hij zien dat hij nog de kracht niet voor alles heeft!

bij mij werd paard trouwens veel rustiger door dikker bit (gewoon de good old bustrens) en een lage neusriem.. hij probeert met hupsen toch een beetje onder druk uit te komen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:33

Ik zie eigenlijk niks wat op huppen oid lijkt hoor :n Zou willen dat mijn paard zo braaf en goed zou lopen

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:27

Mijn mening na het bekijken van je video:
Je paard loopt weg voor je handen, je handen horen niet zo laag en zeker geen zagende beweging te maken. Werk aan je zit en gebruik je benen, je benen wiebelen wel maar doen niks.

Je paard maakt dat huppeltje omdat hij weg wil lopen van je handen, ga wat ontspannender rijden drijf met je benen en laat de mond met rust...

Je hebt inderdaad een pracht van een paard onder je kont, en ik denk dat als je aan jezelf gaat werken het paard echt niks mankeert.

succes :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:41

Tis of ik mijnes zie huppen. voor iemand aan de grond ziet er niet veel van maar erop voel je iets heelanders.
Mijn 3jarige doet dit als hij moe word, eerste 10 min denk je nou dit word n heftige rit.. daarna asls je hm voorwaarts rijd begint hij ook te huppelen, aanspringen in galop ed.
Nu heeft mijn paard mij vrijdag er dus wel flink afgesodemiterd (zit nu met n gebroken arm...!)
Die vn mij gaat dus weer even naar Vinkega, naar Rodinde.
Mijntes is ook n braaf, werkwillig lief paard, wat in een week rillerig,schrikkerig en bokkerig werd.
Iedereen zegt : puberen,uitproberen. Daar geloof ik niet meer in. je paard probeert wat duidelijk te maken.. Dat heeft die vn mij ookgedaan.. helaas viel ik er verkeerd af!!

hoeft niks engs te zijn, mss iets waar je hem in hinderd in het rijden ed..
Wees voorzichtig en denk niet te snel, stel je nie aan paard!

caletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 16:28

Naar aanleiding van jullie commentaar en adviezen vandaag er toch maar weer opgekropen ;)
Geprobeerd wat meer "lucht"te geven en actiever met mijn been naar voren te rijden, ook wat schijn overgangen gemaakt wat hij nog wat moeilijk vindt en voila geen enkel hupje gemaakt :) begon zelfs wat te zweten en dat is een tijdje terug hoor. Al met al super fijn gereden :D
Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik het lucht geven van voren nog wat lastig vind, ben snel geneigd de teugels te los te laten, moet nog een beetje zoeken naar de juiste verbinding.
Zal morgen even een nieuw filmpje maken hoop dat jullie verbetering zien hahaha