Bitloos naar bit - "wegrennen" voor het bit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Bitloos naar bit - "wegrennen" voor het bit"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:34

Ik ben op zoek naar wat meer informatie over de overstap bitloos - bit.
Het gaat hier om een 5 jarige shetlander het is een ruin. :Y)
Hij is erg voorwaarts, en hij word gereden door mijn zusje.
Mijn zusje heeft een zachte hand, veel lef en rijd hem nu al een jaar. ( ze is 8 )
Het is een paardje dat snel spanning opbouwt en eenkennig is op het gebied van ruiters.

De reden van de overstap is dat hij een keer de benen heeft genomen tijdens een buitenrit en het vertrouwen van mijn zusje nu een beetje weg is, op het gebied van buiten rijden. Tevens kan hij zich de laatste tijd erg goed sterk maken tijdens het rijden, mijn zusje is gewoon nog niet sterk genoeg voor hem.

De eerste keer heb ik het bit ingesmeerd met appelstroop, en was hij warm.
hij is het bit al wel gewend, maar het was een tijdje geleden.
lange lijnen, dubbele longe etc. had ik allemaal al gedaan voor die tijd.
maar met het rijden gaat het altijd mis. :n

Probleem:
het paard reageerd best heftig op het bit, naar mijn mening te heftig.
En ik heb het idee dat hij wegloopt voor het bit, als hij de kans krijgt.
Wat voor bit raden jullie mij aan? Ik rijd nu met een enkelgebroken trens.

even voor de vorm foto's:
Bitloos:
Afbeelding

met bit, ik heb hem aan de longeerlijn gedaan en het was op het asfalt want het was overal bevroren en we hebben alleen wat gestapt.
mijn zusje vond het nog wel eng, (want de vorige keer is hij heel hard gaan wegrennen voor het bit.)
en daarna heeft ze nog even zonder zadel gereden in de wei.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoals hier:
er staat geen spanning op de teugels, en dan doet hij toch zijn mond open.. dan denk ik: "waarom" ??
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 10-02-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Re: Bitloos naar bit - "wegrennen" voor het bit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:40

Hij loopt duidelijk niet nageeflijk, neus op de loodlijn betekent niet automatisch dat hij nageeflijk loopt.
Zoals ik het zie heeft hij gewoonweg geen ruimte in zijn mond voor dit bit of mondproblemen.

Een paard reageert niet voor niets heftig, het is naar mijn idee gewoon een duidelijk signaal dat er *iets* flink niet oké is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:44

Ja dat vermoed ik dus ook, maar dat weglopen dat hij ook bitloos. Als we gaan springen of iets anders dan gewoonlijk. Dan wind hij zich op of iets in die zin.. en dan gaat hij rennen :+

ik rijd ook zonder neusriem etc, zodat hij de vrijheid heeft zijn mond open te doen etc.
Het liefst houd ik het bij bitloos, maar hij maakt zich gewoon té sterk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:52

enkelgebroken prikt ook sneller naar boven in het gehemelte dan een dubbelgebroken. Of bijv een ongebroken bitje (om te wennen dus aan het hele bit-gevoel)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:57

Bij ons zijn 2 paarden die een enkel of dubbelgebroken bit echt heel vervelend vinden (mond open, hoofd naar voor duwen, rennen, echt in verzet dus) maar een ongebroken of stangetje goed vinden(en bitloos ook) en daar reageren ze ook goed op. De ene is gewoon erg gevoelig en is waarschijnlijk vroeger echt verkeerd gereden met bit (rijd ik ook eigenlijk altijd bitloos of met neckrope maar toevallig laatst gekeken hoe stangetje ging, gewoon om te weten)
Maar de ander is altijd vriendelijk en op zit gereden. Komt niet in verzet, bitloos ook niet. Maar enkel of dubbelgebroken wel. Nu weet de eigenaar zelf ook nog niet hoe het kan. Maar het kan natuurlijk dat ze de druk in het gehemelte naar vindt (om even iets te noemen).

Ook is er een shet bij ons waarbij een leren bitje erg goed ging.

Verder zou ik (als je dat niet al hebt gedaan) als aller eerst het gebit laten nakijken

Succes :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:00

Het wegrennen heb ik het nog niet eens over :+
Maar een bit gebruiken: prima. Maar dan wel iets dat past. Als jij op schoenen loopt die 3 maten te klein zijn zeg je toch ook niet "doe maar met veters los, dan heb je tenminste meer ruimte".
Bij bitgebruik is het echt een vereiste dat het bit goed past en er geen mondproblemen zijn.
Goed passen van een bit is niet alleen de breedte, maar ook de dikte, vorm, het enkel/dubbel/ongebroken, het materiaal, de ringen...

De meeste koudbloeden (en ik denk dat een shet daar anatomisch mee vergelijkbaar is) hebben een relatief plat verhemelte en een kleine ruimte in de onderkaak waardoor de tong niet heel gemakkelijk een plaats vindt. Zeker enkelgebroken neemt dus ruimte in die er waarschijnlijk helemaal niet is. Ofwel; paardentandarts bellen en het gebit laten nakijken, en meteen om bitadvies vragen. Een beetje tandarts kan dat heel prima geven doordat ze goed kunnen kijken hoe de mond en tong gevormd zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:02

het gebit nakijken.. dat moet ik weer overleggen met de eigenaar etc. :+
( ik mag gewoon alles met ze doen, alleen hoefsmid etc word betaald door eigenaar )

Maar ik er komt binnenkort iemand met haar sulky langs, dan gaat hij voor de sulky!
en zij heeft eens stang, dus dan gaan we kijken hoe dat gaat, en anders gaan we bitloos mennen. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:06

Tja, zoiets kan allerlei redenen hebben.... Ik heb onlangs de tandarts eens goed naar de mond van mijn paarden laten kijken, MET en zonder bit.
Mijn merrie heeft eigenlijk nauwelijks ruimte voor een bit in haar mond. Haar tong is te dik.
Maar eigenlijk is dat nog wel te overzien...
Het feit dat ze vrij lossen wangen heeft van binnen is een groter probleem, er hangt dan een flap wang tussen de kiezen en het bit... en dat zal zeer onprettig voelen.

M.a.w.... laat er eens iemand goed naar kijken.

Verder moet je denk ik alles wat 'anders' is, zoals je zelf aangeeft, even laten voor wat het is... Dan komt er immers spanning zeg je.
Doe voorlopig gewoon wat wel goed gaat en wat geen spanning oproept, om het vertrouwen weer even terug te krijgen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:08

Ja dat doen we ook niet, we doen nu vooral stuuroefeningen.. stappen en buitenritjes ( aan het touw )
ik vind het zo vervelend, want het ging net goed met rijden etc. En dan opeens. -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:11

MarlindeRooz schreef:
Ja dat doen we ook niet, we doen nu vooral stuuroefeningen.. stappen en buitenritjes ( aan het touw )
ik vind het zo vervelend, want het ging net goed met rijden etc. En dan opeens. -O-

Ja, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat het hem toch pijn doet.... wanneer alles lange tijd goed gaat, en wanneer je het bit in doet je zo'n extreme reactie krijgt..... zal het toch pijn zijn lijkt me?

Ik weet even niet of je daar iets over had gezegd, maar is hij wel eens behandeld door een tandarts?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:26

Ninx schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat het hem toch pijn doet.... wanneer alles lange tijd goed gaat, en wanneer je het bit in doet je zo'n extreme reactie krijgt..... zal het toch pijn zijn lijkt me?

Ik weet even niet of je daar iets over had gezegd, maar is hij wel eens behandeld door een tandarts?

Nee, maar we rijden meestal ook bitloos hoor ;)
we hebben pas 2x met bit gereden.
en dan rijden we maar heel even met bit, met redelijke losse teugels.

En dan wisselen we weer van hoofdstel.
zo rijden ze bitloos, dan is er ook meer ontspanning:
Afbeelding

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:29

pony vind bit niet fijn. jullie rijden al bitloos. waarom er dan nu wel een stuk ijzer in hangen??? dat snap ik even niet...
ga lekker bitloos verder ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:30

Amondi schreef:
pony vind bit niet fijn. jullie rijden al bitloos. waarom er dan nu wel een stuk ijzer in hangen??? dat snap ik even niet...

omdat hij zich te sterk maakt voor mijn zusje van 8, en deze daardoor het vertrouwen in hem kwijt begint te raken.
daarom.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:32

Misschien het probleem van rennen oplossen ipv grijpen naar een bit. Of een ander bitje dat wél lekker in zijn mindje ligt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:33

Maritje1991 schreef:
Misschien het probleem van rennen oplossen ipv grijpen naar een bit. Of een ander bitje dat wél lekker in zijn mindje ligt.

Ja, dat oplossen is lastig want tja.. afremmen lukt dus niet. :Y)
ik zal eens op zoek gaan naar strengere bitloze optomingen, en smallere bitjes.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:36

MarlindeRooz schreef:
Amondi schreef:

omdat hij zich te sterk maakt voor mijn zusje van 8, en deze daardoor het vertrouwen in hem kwijt begint te raken.
daarom.

er dan een bit in stoppen lost het probleem niet op ;) ga ermee aan het werk met trainingen, les, grondwerk. een bit is alleen symptoom bestrijding nu ;) als dit niet werkt naar welke hulpteugel grijp je dan?? Ik blijf erbij dat je beter een andere oplossing kan gaan zoeken, waar jullie allemaal vrolijk van worden :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:38

JA, afremmen is ook niet de manier.

Een paard dat ergens voor weg wil vluchten moet je ook niet afremmen. Je moet ze afleiden. Als je zusje dat niet kan. Zijn ze geen geschikte combi.

Bit is niet de oplossing al helemaal niet scherper!

Ik ben al een jaar bezig met mijn merrie omdat zij alleen maar hard wilde/kon.

Ik doe veel grondwerk en als zij paniekerig wordt laat ik haar andere dingen doen, zodat ze weer rustig wordt.

Als jij ergens heel graag weg wil omdat je bijv. bang ben en iemand gaat hele tijd jouw afremmen, aan je trekken omdat je moet blijven. Wat doe je dan? Dan ga je nog harder je best doen om weg te komen.

Maar als iemand je dan aflijdt (en nee dat is niet makkelijk) je laat nadenken, dan kom je erachter dat het misschien niet zo eng is. Wordt je rustig en heb je ervan geleerd, dat vluchten niet de oplossing is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:42

Ik zal je een voorbeeld geven.

Ik had maandag les (ik doe aan parelli) mijn merrie wordt snel gestrest wanneer ze in draf en galop gaat. Nu moest ik haar laten galoperen tot ze zou ontspannen. Omdat ik haar ken, raakte ik in de stres ik ging dingen in mijn hoofd nemen die konden gebeuren. Op een stress moment kun je niet meer nadenken.

Ik zei tegen mijn instructeur dat ik wilde stoppen want ik werd nerveus (en dat breng ik natuurlijk over) toen zei zij tegen mij: Marit was is 2x 17? ik zei dat ik het niet wist. Ik moest dus gaan nadenken en ondertussen ging mijn paard door. Doordat ik moest nadenken (en best goed want ben slecht in hoofdrekenen) dacht ik niet meer aan het enge en werd ik relaxed.

Moraal van dit verhaal is, dat ik nu die angst niet meer heb, want ik ben er nu doorheen. ik ben afgeleid op het juiste moment!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:43

met grondwerk etc gaat het allemaal goed, maar het is niet alleen het wegrennen maar ook het sterk maken bijvoorbeeld als hij net dat ene plukje gras wil opeten dan staat mijn zusje gewoon met haar handen in het haar want dan wint zijn koppigheid/kracht het.

Ik blijf gewoon bitloos rijden, maar ik wil daar naast ook gewoon dat het paard het bit gewend is.
En zeker met buiten rijden, is een bitje net wat veiliger naar mijn mening.

En hulpteugels, daar ben ik op tegen dus dat is helemaal niet aan de orde.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:50

Dan moet je dát oplossen! een bit werkt echt niet dan.

Ik ben niet tegen een bit, wel tegen je motivatie om een bit te nemen.

Ik wil mijn merrie over een jaar of wat ook met bit rijden, maar alleen als we alles ook zónder bit kunnen. Eerst moeten we overgangen rijden en kunnen sturen zonder hoofdstel voordat er een bit in gaat. Daar is het bit namelijk niet voor.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:50

jammer dat je dan toch naar het bit grijpt! ook het sterk maken kun je allemaal anders oplossen! echt waar.. goede begeleiding zoeken ;)
waarom zou je willen dat je paard aan een bit went terwijl het ook bitloos kan en jullie al zo rijden?? denk je nou echt dat je met een bit buiten (of waar dan ook) meer te zeggen hebt dan zonder bit???

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:51

Amondi schreef:
jammer dat je dan toch naar het bit grijpt! ook het sterk maken kun je allemaal anders oplossen! echt waar.. goede begeleiding zoeken ;)
waarom zou je willen dat je paard aan een bit went terwijl het ook bitloos kan en jullie al zo rijden?? denk je nou echt dat je met een bit buiten (of waar dan ook) meer te zeggen hebt dan zonder bit???

tja, vertel mij dan maar wat ik moet doen. Alsof ik nog niets geprobeerd heb :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:52

Welk bitloos hoofdstel is scherper ( niet veel scherper ) dan de sidepull dan?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:53

Wat heb je geprobeert?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:55

Overigens baat de verwoording mij zorgen. Je zusje niet sterk genoeg? sinds wanneer is paardrijden kracht training?