Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:28

Ik rij sinds kort Z1, we hebben nog niet zo lang geleden ons eerste winstpunt gereden tijdens ons 2 wedstrijdje. Al met al dus zeer tevreden!

Voor mijn gevoel moeten de oefeningen nog beter. Een voorbeeld is dat ik vaak impulsverlies heb in mijn zij-gangen. De SB gaat het goed maar de travers en appuyeren wordt de impuls duidelijk minder. Het is of in een sukkeldrafje of te rennerig waardoor de gedragenheid ontbreekt.

Wie heeft er tips hoe ik deze gedragenheid in de zij-gangen goed kan trainen?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:53

Heel herkenbaar :P
Mijn paard kent alle kunstjes, wat ik zelf merk is dat ik soms op wedstrijd niet zelfverzekerd genoeg aan hem rij waardoor hij dus denkt " lalalalala" Dus iop wedstrijd probeer ik er echt op te gaan zitten van " bam hier ben ik"
Ik probeer thuis dus steeds kleine stukjes te rijden, waarbij ik ook in mijn zijgangen schakel. Terug en naar voren. Zodat hij ook in de zijgangen allert blijft op mijn been. Dit doe ik zowel in galop als in draf. Verder probeer ik ook tijdens de rest van de training heel veel te schakelen, mijn paard kan nogal eens wat lui worden dus blijf werken aan die reactie op het been.
Daarnaast werk ik heel veel lang en laag zodat hij goed door zijn lijf blijft (omdat het bij mij om en wat ouder paard gaat is dit heel belangrijk) En als hij stijf isgaan dingen zoals appuyeren wat minder

Lees even mee wat voor tips je nog meer krijgt, misschien heb ik er ook wat aan.

daffodilJarig

Re: Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:57

Kan het zijn dat je m wat blokkeert op je teugel? Probeer daar goed op te letten want dat is zó gebeurd.....dat merk ik zelf ook wel eens dat je toch net te veel wil doen en daarmee de voorwaartse beweging afremt!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 12:50

@Kady: Ol is niet echt traag. Maar er ook niet altijd aan (als je snapt wat ik bedoel). En dat schakelen etc wordt vol op gedaan. Misschien is het een kwestie van geduld en sterker worden..

@ Daffodil: Dat afremmen met teugel zou heel goed kunnen! Ik blijf toch wat rommelen in mijn zit/handen in zijgangen. Juist omdat ik te veel wil gaan helpen denk ik. Met andere woorden als hij actiever blijft kan ik hem beter voor me houden en dus ook minder rommelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:55

Zorgen dat je paard echt goed buigt om je binnenbeen, je moet je binnenteugel los kunnen laten in de zijgangen namelijk. Zodra je je binnenteugel nog nodig hebt om stelling te vragen/behouden, blokkeer je het binnenachterbeen.

Daarnaast is het (afhankelijk van je paard) ook echt een krachtkwestie. Ik heb er één die appuyeert net zo makkelijk als dat ze rechtuit draaft, daar kun je dan heel leuk mee schakelen in de zijgangen, keertje wat meer vooruit, keertje wat scherper opzij en die wordt daar alleen maar fijner van. Maar ik heb er ook eentje die het echt heel, heel moeilijk vindt. Die loopt inmiddels al een jaar Z en begint de laatste 2/3 maanden pas echt goed te appuyeren. Dat is een paard met niet al te lange rug en vrij kort en simpel in beweging, het kost hem gewoon echt veel moeite en daarmee heb ik dan ook vooral kleine stukjes gereden, volte, stukje appuyeren, volte, stukje appuyeren...Daar kon ik niet mee schakelen in het begin want dat lukte hem helemaal niet. Dan is het dus wel echt een kwestie van sterker worden en ook handiger worden, dat heeft tijd nodig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:08

Wat je zou kunnen proberen:
- over de diagonaal beurtelings appuyeren en wijken
- paar passen appuyeren en dan naar voren rijden.

Vraag: wat doet het paard tijdens het appuyeren? Wordt hij alleen trager, of worden zijn passen kleiner? Gebruikt hij zijn rug dan nog wel goed en laat hij jou nog wel goed zitten?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:10

_Esther_87_ schreef:
Zorgen dat je paard echt goed buigt om je binnenbeen, je moet je binnenteugel los kunnen laten in de zijgangen namelijk. Zodra je je binnenteugel nog nodig hebt om stelling te vragen/behouden, blokkeer je het binnenachterbeen.

Amen. Maar owee, wat een veelgemaakte fout!
Buitenteugel helpt in deze veel meer. Maar binnenteugel zorgt inderdaad alleen maar voor stagnatie.

Wil je stelling naar binnen?
Dat doe je met je lichaam! Stel JEZELF naar binnen in zo'n oefening. Breng je schouders naar binnen, draai vanuit je middel naar binnen, daarmee verhoog je de druk van je binnenbeen, en ook van je buitenbovenbeen want dat komt strakker tegen de schouder aan te liggen. En je handen komen dan ook vanzelf naar binnen. Maar hou vooral je buitenteugel er aan.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:05

bedankt voor jullie tips. Komen me iig bekent voor :)

Hij wordt trager dus niet kleiner in passen. Drukt zich wel op vanvoren. Dus korter in de hals, iets achter de ll.

Ol is ong 1.70 m en eigenlijk een rib te lang. Hij buigt makkelijk in zijn lijf. Voor mijn gevoel heeft hij onvoldoende respect voor mijn buitenbeen om opzij te gaan. En onvoldoende respect voor mijn binnenbeen om buiging te bewaren. Dus dan is de uitweg versnellen zonder buiging.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:25

nickynicole schreef:

Hij wordt trager dus niet kleiner in passen. Drukt zich wel op vanvoren. Dus korter in de hals, iets achter de ll.

Ol is ong 1.70 m en eigenlijk een rib te lang. Hij buigt makkelijk in zijn lijf. Voor mijn gevoel heeft hij onvoldoende respect voor mijn buitenbeen om opzij te gaan. En onvoldoende respect voor mijn binnenbeen om buiging te bewaren. Dus dan is de uitweg versnellen zonder buiging.

Ik heb in het begin heeel veel kleine voltes gereden. Dus bv in de hoek een kleine volte, paar meter appuyeren en dan weer een kleine volte. Alleen maar om hem te leren dat hij buiging moet behouden in het appuyement. Zodra je merkt dat je buiging verliest, niet doorrijden in je appuyement, daar leert je paard niks van.
Een keer appuyeren in stap helpt trouwens ook. Worden ze niet vlugger van hoor, maar je kan wel iets beter buiging behouden dus voor het uitleggen wat je wilt vind ik het wel altijd fijn.
Voor het zijwaarts gaan voor je been doe ik vaak met losrijden al eens in stap een diagonaaltje meepakken. Paard rechthouden, zijwaartse hulp geven en dan reactie vragen. Wat ook fijn werkt is op de lange zijde de achterhand naar binnen drukken. Wederom geen buiging vragen, neus mag ook gerust naar buiten richting de wand, enkel reactie vragen op je buitenbeen. Paard moet handigheid krijgen in het scharen en moet ook gewoon leren dat hij echt, altijd voor je kuit opzij moet.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:32

Thanks aan deze tips heb ik echt wat! Ik ga ze dan ook op korte termijn uitproberen. Vooral die van kleine voltes en NIET doorgaan met appuyeren als er geen buiging is

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:43

Fijn zo'n topic!

Was ook iets waar ik mee aan het 'knommelen' was.
Paard heeft al PSG gelopen, maar heeft zoveel impulsverlies in de drafappuyementen.
In stap/galop kan ik haar er wel aanhouden en ook zigzag etc rijden, maar in draf :(

Heb al een paar fijne tips gezien, dus TS bedankt!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:41

Enne dat in stap... Ik doe vaak een volte travers stappen en die verkleinen richting keertwending. Hierin is hij ook al veel verbeterd. Dat zou ik ook nog kunnen uitbouwen met appuyeren in stap. (bedenk ik me net)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:03

nickynicole schreef:

Dat heeft niets te maken met onvoldoende respect voor binnenbeen, maar meer met onmacht. Hij vindt het heel moeilijk om gebogen te blijven en ik denk dat je de oefening kortdurender moet laten. Hoe doet hij het met schouder binnenwaarts?

Probeer hem voordat je de oefening inzet extra laag en diep in te stellen, maar probeer hem niet vast te zetten met je hand als hij weer korter wordt in de hals. Maar staak het appuyeren en stel hem opnieuw nageeflijk in en zo steeds overnieuw beginnen. Probeer het uit te bouwen, dat hij iedere keer een pas langer volhoudt.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:36

Sb heeft, net als keertwending, wel even de tijd nodig gehad voordat hij t snapte. Nu geen probleem meer. Kan daar ook in schakelen.

Over diep instellen verschil ik in mening. Ook daar kan hij zich kort in de hals maken of opdrukken. Hij moet gewoon bovenin op lengte blijven.

Maar het verdelen in kleinere porties is zeker een goed idee.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:34

nickynicole schreef:
Met andere woorden als hij actiever blijft kan ik hem beter voor me houden en dus ook minder rommelen.

Ik denk dat je hiermee het eigenlijke probleem al aangeeft. Je paard is toch niet actief genoeg en nog onvoldoende aan je been.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en mijn probleem was dat ik voor te graag de controle wou behouden. Hierdoor brak het paard achter af. Wat mij heeft geholpen is veel kleine tempowisselingen rijden, waarin je als het ware elektrische reactie wilt op je hulpen. Steeds als je merkt dat je paard de impuls verliest weer een paar passen uit de oefening rijden en achter activeren, vervolgens weer de oefening inzetten. Dit steeds weer en je paard leert vanzelf actief door een oefening lopen.
En neem in het begin vooral genoegen met maar een paar pasjes, dat worden er vanzelf meer :)

Succes!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:45

Evelien,ook je appuyement onderbreken door er uit te rijden in een sb kan helpen.
Vooral leren direct als je impuls kwijt raakt naar voren te kunnen vertrekken.
Als je hem maar aan de hulpen houdt,komt het vanzelf voor elkaar.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:00

@Amber en Malloesje: Bedankt. Dat SB eruit rijden heb ik nog nooit gedaan dus ga ik zeker proberen.

En wat betreft impuls. Ol is wel snel aan het been wat betreft overgangen. Echt een kieteltje of verzitten in mijn zit is voldoende. Maar juist het eraan blijven in wat langere stukken of het uitbouwen van oefeningen is nog niet voldoende naar mijn zin. Ik ga zeker door met het sneller aan mijn been maken door tempowisselingen te rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:34

nickynicole schreef:
@Amber en Malloesje: Bedankt. Dat SB eruit rijden heb ik nog nooit gedaan dus ga ik zeker proberen.

En wat betreft impuls. Ol is wel snel aan het been wat betreft overgangen. Echt een kieteltje of verzitten in mijn zit is voldoende. Maar juist het eraan blijven in wat langere stukken of het uitbouwen van oefeningen is nog niet voldoende naar mijn zin. Ik ga zeker door met het sneller aan mijn been maken door tempowisselingen te rijden.

Dat is ook een heel lastig punt hoor. Ik heb echt een flegmatiek en ook nog teveel met been gereden paard (reageerde helemaal niet meer op been toen ik ermee begon). Inmiddels ben ik zover dat ik overgangen op vrij kleine hulpen kan rijden en dat hij ook blijft lopen in draf en galop zonder dat ik moet ondersteunen. In de oefeningen echter valt hij ook terug en ook na het rijden van een oefening heb ik altijd een stukje waarop ik ineens niet meer doorkom. Heel veel afwisselen, oefeningen vooral niet in vaste volgorde of op een vaste plek rijden en schakelen binnen de zijgangen helpt wel. Die van mij zal nooit zo fijn worden als ik hem hebben wil, dan had ik 'm echt minstens 5 jaar eerder onder het zadel moeten krijgen, maar het helpt wel!
SB en appuyeren afwisselen is inderdaad ook heel fijn, als je dan in de SB wel weer je impuls kan halen tenminste.
En voltes verkleinen en vergroten, naar binnen appuyeren met buiging en dan naar buiten wijken waarbij je hem heel vlug maakt is ook een goede oefening. Evenals wat travers rijden op een grote volte. Paar passen, dan weer de volte op, en weer een paar passen travers. Voordeel daarvan is dat je niet aan een lijn vastzit, je kan dat gewoon een aantal keer achter elkaar doen zonder dat je steeds de wand tegenkomt.
Creatief zijn dus, lekker knutselen en dan zal je merken dat het over een aan aantal weken ineens toch een stuk gemakkelijker gaat.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:39

Ik zou indd ook de SB en het appuyement afwisselen, en er goed opletten dat je hem redelijk ruim met de schouders voor de achterhand laat appuyeren. Dan kan hij net wat makkelijke ritme houden als hij net wat minder hoeft te buigen dan als je de schouders voor de acherhand houdt.

Succes!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 20:14

Ook jullie bedankt voor de reacties. Het gekke is als ik dit allemaal lees gewoon zin krijg om te gaan rijden en fanatiek aan de slag te gaan :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:33

Let ook vooral op dat je niet tegenwerkt met je zit. Ga ook vooral niet knijpen met je bovenbenen om je beenhulp goed te geven.

Zelf zorg ik dat mijn paarden eerst vliegen voor mijn been op de lange zijdes. Dus heel veel tempowisselingen rijden.
Daarna ga ik rechtuit rijden met stelling. Ook al vraag ik niks meer, moet de stelling daar blijven tot ik aangeef dat ze weer recht mogen worden. Hierbij let ik continue op dat de schouder niet mee naar binnen komt. De schouder moet aan de wand blijven.

Gaat dit goed dan ga ik ook tempowisselingen rijden in het rechtuit met stelling. De stelling moet dan zo blijven en vooral geen druk op de teugels maar gewoon contact.

Als dit goed genoeg is ga ik de schouder een klein beetje naar binnen plaatsen. Hierin loopt ik dan hetzelfde af. Dus eerst daar blijven lopen tot ik een tegenhulp geef. Gaat dat goed dan tempowisselingen rijden in de schouder voor.

Gaat dat goed dan rij ik de hoek goed door, vraag de stelling, zet de schouder naar binnen en duw mijn buitenknie en been erin en dan gaan ze opzij.

Merk ik dat ze terugkomen, dan rij ik toe en omdat ze daar al in geoefend zijn en vlot zijn voor het been, gaat dat ook goed.

Gaat het toevallig een keertje minder, dan rijd ik in de sbw door en pak ik daar de tempowisseling mee en zet paard dan alsnog opzij.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:38

Oké ik heb het opgeslagen en ga er vanmiddag mee aan de slag!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:07

Dit weekend op wedstrijd geweest. Het appuyeren was een drama!. Duidelijk probleem van weinig training en daardoor niet scherp aan het been.

@ Zooist: Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg. Toch nog een vraagje: Hoe ga je om met het deel van de training als je onvoldoende zijwaartse reactie krijgt op het aanleggen van je buitenbeen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:30

Ook naar voren rijden maar in de zijgang blijven of schouder binnenwaarts toerijden.
Als je te weinig of geen reactie krijgt is er al niet voldaan aan één van de voorwaarden die ik hierboven heb neergezet. Ik ga pas verder met het volgende als de fase daarvoor goed is.

Ik peuter eerst altijd een hele oefening uit elkaar en bereid het dan in fases voor. En die fases blijf ik herhalen tot het niet meer nodig is. Maar merk ik in de training dat er toch nog iets niet lekker ga, dan werk ik alle fases weer door!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:41

Vanavond actief getraind en aan de slag gegaan met jullie tips. Veel puzzelstukjes vallen op hun plek. Ik heb hiervoor nog nooit echt bewust gereden zoals Zooist het beschreef. Maar het werk dus echt. Heb nu nog maar kleine stukje appuyeren meegenomen. Meer de focus op schakelen met stelling, in de SB en 2 passen appuyeren en dan weer SB... Nu nog iets te kort in de hals omdat ik hem achter zijn broek aan zat.

Wat ik wel leuk vind dat ik er achter ben dat IK het probleem ben. Ik ben gewoon niet goed in consequent te trainen richting een oefening. Ik vind het veel leuker om met een 3-jarige rond te hobbelen en deze netjes ontspannen aan de hulpen te krijgen. Dus werk aan de winkel voor mij. Maar het verschil dat ik vandaag merkte geeft me weer veel goede moed :)

Toch leuk dat je hier op bokt dus daadwerkelijk goede tips krijgt die werken!