Mijn paard heeft een rugprobleem gehad, spieratrofie wel te verstaan. Dit is goed opgebouwd, gemasseerd en oefeningen mee gedaan waardoor ik nu weer langzaam aan met hem kan gaan rijden.
Omdat ik nu met de sneeuw zit en gebrek heb aan een binnenbak, heb ik nog geen les genomen. Nu rijd ik natuurlijk ook niet, maar heb er eventjes op gezeten voor een eerste rondje over de renbaan.
Hij liet zich braaf zadelen, zonder aan te vallen ( wat wel beweerd werd ), en liet mij braaf opstappen zonder weg te lopen, te draaien of te klooien.
Viel me reuze mee van hem! Je zou toch haast denken dat een paard als hij, die zoveel pijn in zijn rug heeft gekend, dit niet zo toe zou laten.
Algoed, omdat ik ben afgeknapt op boomzadels bij paarden in de groei, heb ik mijn boomloze zadel op gelegd.
Hij liep hier erg vrij onder en ik voelde dat hij zich goed kon bewegen. Aan zijn hoofd te zien had hij er ook plezier in, dus dat is allemaal positief uit gevallen!
Nu, zie hier, de houding van mijn arabje.

Ik zit wat naar voren en mijn voeten zijn ergens waar ze niet horen. Dit was het eerste drafje met hem weer, na 7 maanden tijd, dus het was weer eventjes wennen.
Zie hier, vlak voordat we aan gingen springen in galop.

En de galop.

Nu heb ik hem bitloos gereden deze keer en niets van hem gevraagd, maar de houding die hij hier aanhoudt is denk ik niet ontspannend voor zijn rug.
Zou het beter voor hem zijn om zijn hoofd te laten zakken? Dit is zijn natuurlijke houding, zo loopt hij het liefst, maar ik betwijfel of dit bevorderend is voor zijn rug.
Omdat ik heel nieuwsgierig ben, vraag ik het maar hier

Als de sneeuw weg is, beginnen we uiteraard met lessen, dus liever geen zinloze reacties als: neem les. AUB